MSN werkt niet via gedeelde internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik zal even snel de situatie uitleggen.

Beneden in de woonkamer heb ik een Speedtouch 500 multi-modem welke de binnenkomende ADSL Lite verbinding van XS4ALL via KPN verdeeld.

Van hieruit gaat er een kabel naar mijn bureau computer en één naar boven naar de server in m'n kledingkast.

In deze server zitten twee netwerkkaarten. Op de eerste zit die kabel van beneden, en dus heb ik op de server internet. Op de tweede zit een kabel die naar m'n switch gaat. Hiertoe heb ik de netwerkverbinding van de server gedeeld.

Op diezelfde switch heb ik dan weer mijn laptop aangesloten om vanuit bed nog op internet te kunnen.

Nu het probleem. Het internetten op de laptop werkt prima. Echter kan ik vanaf mijn laptop MSN niet aanmelden. Op de server kan het wel, echter is die te traag om via een venster op mijn laptop mee te kunnen werken.

Het is dus niet zo dat op de Speedtouch poorten dicht zitten, want op mijn bureaucomputer en de server zelf kan ik op MSN. Ook de firewall die in windows zit heb ik op de server niet aanstaan.

Is er iemand weet waarom ik vanaf mijn laptop boven niet op MSN kan inloggen, en beter nog, wie heeft er een oplossing voor ?

E.P.M. Linsen

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:08

glashio

C64 > AMIGA > PC

MSN > Tools > Options > Connection > I use a proxyserver (uitvinken) ?

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik heb geen proxyserver in gebruik, dus die optie staat reeds uit. Ik heb ook geprobeerd die juist wel aan te zetten al socks 4 en http, echter ook hier krijg ik hem niet mee aan de praat.

E.P.M. Linsen

Verwijderd

Wat voor foutmelding krijg je als je op je laptop probeert aan te melden op MSN? Heb je al een keer op die foutmelding gezocht op google? En zo ja, wat kwam daar uit? Welk OS en welke MSN versie draaien er op die laptop?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 14:59 ]

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik zal vanavond even de exacte foutmelding kopieeren.
Op de laptop draait Win XP Pro SP1 en MSN is versie 6.1.0233

E.P.M. Linsen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Het gaat om de foutmelding zoals te zien hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pennlin/msnfout.jpg
0x81000301

Ik heb inmiddels al de volgende zaken geprobeerd:

OPTIE 1
=======

Stap #1
klik Start
Klik Run
Type cmd klik dan op Enter
------
Typ het volgende in de command line (Klik op enter na iedere regel)
ipconfig /release
ipconfig /renew
netsh int ip reset c:\resetlog.txt
exit

Stap #2
klik Start
klik Control Panel (Of Klik Settings > daarna Control Panel)
Schakel om naar de “classic view”als je dat nog niet hebt (Dat is aan de linkerkant)
Dubbelklik Network Connections
Rechtermuis klik op je internetverbinding en Selecteer “Properties”
Klik op “Networking”
Klik “Install”
Dubbelklik Protocol
Klik de button “ Have Disk”
Typ C:\Windows\inf klik dan op ok
Dubbelklik op Internet Protocol (TCP/IP)

OPTIE 2
=======
sfc /scannow

OPTIE 3
=======
regsvr32 softpub.dll
regsvr32 wintrust.dll
regsvr32 initpki.dll
regsvr32 dssenh.dll
regsvr32 rsaenh.dll
regsvr32 gpkcsp.dll
regsvr32 sccbase.dll
regsvr32 slbcsp.dll
regsvr32 cryptdlg.dll

OPTIE 4
=======
Zorg ervoor dat SSL 2.0 en SSl 3.0 aanstaat en 128 bits encryptie gebruikt

OPTIE 5
=======
internet options. I clicked the Progam Taband in the E-mail section I chose Hotmail. I then clicked Reset Web Settings. I then clicked the Advance tab and clicked the Restore Defaults button.

Echter, het vreemde is dat wanneer ik de laptop beneden rechtstreeks aan het modem hang, dan kan ik wel MSN aanmelden. Aan mijn server is niets veranderd, alhoewel die voor de verhuizing met de eerste netwerkkaart aan een UPC kabelmodem hing. Deze fungeerd uiteraard niet als router, en dat doet de Speedtouch 500 multi-modem wel.

Wie heeft er een oplossing ???????

E.P.M. Linsen

Verwijderd

volgens mij moet je het intern address van je server/router comp in vullen bij proxy hoor

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Heb ik ook geprobeerd. Omdat het een gedeelte internet verbinding betreft is het server adres 192.168.0.1

Wanneer ik dit invul bij de proxy server instelling dan krijg ik nog steeds geen verbinding met MSN. Echter internet werkt gewoon, dus lijkt het erop dat het niet gaat om een proxyserver.

E.P.M. Linsen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik heb ook even op de server zitten kijken, echter hier vind ik ook niets vreemds.

Niemand een idee ?

E.P.M. Linsen

• Terrestrial
  • Laatst online: 19-01-2025
Vraag:

Waarom heb je het uberhaupt zo onlogisch aangesloten? Ik bedoel het is leuk dat je internet wilt delen via je server en wilt knutselen maar daar zit juist je probleem. Het is mij duidelijk dat je nog niet de kennis hebt om een en ander goed te configureren. Tevens vertel je er niet bij welke software je gebruikt om het internet te delen.. Eigenlijk geef je nauwelijks relevante info.

Sluit het geheel gewoon als volgt aan:

internet > modem > switch > computer1
> notebook
> server

Indien je modum al 4 uitgangen heeft kun je de switch laten vervallen. Als je moeite hebt met extra kabels naar boven trekken plaats je boven ook nog een switch. Echter ik zie geen enkele aanleiding om met 2 netwerkkaarten (internet deling) te moeten werken in je server.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrestrial op 04-08-2004 11:56 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:51
Ik snap ook het nut van de server en de switch (boven) niet als er alleen een laptop aan hangt...

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Terrestrial schreef op 04 augustus 2004 @ 11:55:
Vraag:

Waarom heb je het uberhaupt zo onlogisch aangesloten? Ik bedoel het is leuk dat je internet wilt delen via je server en wilt knutselen maar daar zit juist je probleem. Het is mij duidelijk dat je nog niet de kennis hebt om een en ander goed te configureren. Tevens vertel je er niet bij welke software je gebruikt om het internet te delen.. Eigenlijk geef je nauwelijks relevante info.

Sluit het geheel gewoon als volgt aan:

internet > modem > switch > computer1
> notebook
> server

Indien je modum al 4 uitgangen heeft kun je de switch laten vervallen. Als je moeite hebt met extra kabels naar boven trekken plaats je boven ook nog een switch. Echter ik zie geen enkele aanleiding om met 2 netwerkkaarten (internet deling) te moeten werken in je server.
Het lijkt medat 5 jaar werken op de technische dienst van een computerbedrijf welke ook netwerken aan legt (ik dus) wel voldoende kennis is. :9

Even een schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pennlin/netwerk.gif

De reden dat het zo wordt aangesloten is simpel. Ik heb het modem beneden staan. Hierop staan beneden twee computers aangesloten, en er is een dere poort benodigd als ik de laptop beneden wil aansluiten.

De vierde (en laatste) aansluiting gaat met een lijntje naar de bovenverdieping waar hij op de server is aangesloten. Deze PC staat dag en nacht aan en zorgt ervoor dat ik vanaf mijn werk aan de bestanden kan die ik soms nodig heb.

Deze server deelde in mijn vorige woning ook de internetverbinding. Toen was het echt noodzakelijk om de verbinding over de computers te kunnen verdelen. Nu is het enkel noodzakelijk om m'n laptop ook boven aan te kunnen sluiten, zodat er een beetje geMSNt kan worden vanuit bed :+

Alle computers draaien Win XP Pro SP1. Allen hebben Symantec AntiVirus Corporate 9.0. Deze heb ik al uitgeschakeld gehad op server en laptop om te kijken of hiermee het probleem opgelost was. Helaas niet dus.

De server deelt het internet door de standaard in Win XP aanwezige manier om internet te delen. Inmiddels heb ik ook geprobeerd om op de server een proxyserver te draaien, echter ook dat geeft geen soelaas.

De vraag is dus wat er mis kan zijn met de verbinding. Op de server zelf kan MSN Messenger WEL aangemeld worden, echter is het niet handig om in de kledingkast te gaan zitten. 8)

Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door elinsen op 04-08-2004 12:31 ]

E.P.M. Linsen

• Terrestrial
elinsen schreef op 04 augustus 2004 @ 12:12:
[...]

Het lijkt medat 5 jaar werken op de technische dienst van een computerbedrijf welke ook netwerken aan legt (ik dus) wel voldoende kennis is. :9

De reden dat het zo wordt aangesloten is simpel. Ik heb het modem beneden staan. Hierop staan beneden twee computers aangesloten, en er is een dere poort benodigd als ik de laptop beneden wil aansluiten.

De vierde (en laatste) aansluiting gaat met een lijntje naar de bovenverdieping waar hij op de server is aangesloten. Deze PC staat dag en nacht aan en zorgt ervoor dat ik vanaf mijn werk aan de bestanden kan die ik soms nodig heb.

Deze server deelde in mijn vorige woning ook de internetverbinding. Toen was het echt noodzakelijk om de verbinding over de computers te kunnen verdelen. Nu is het enkel noodzakelijk om m'n laptop ook boven aan te kunnen sluiten, zodat er een beetje geMSNt kan worden vanuit bed :+

Alle computers draaien Win XP Pro SP1. Allen hebben Symantec AntiVirus Corporate 9.0. Deze heb ik al uitgeschakeld gehad op server en laptop om te kijken of hiermee het probleem opgelost was. Helaas niet dus.

De server deelt het internet door de standaard in Win XP aanwezige manier om internet te delen. Inmiddels heb ik ook geprobeerd om op de server een proxyserver te draaien, echter ook dat geeft geen soelaas.

De vraag is dus wat er mis kan zijn met de verbinding. Op de server zelf kan MSN Messenger WEL aangemeld worden, echter is het niet handig om in de kledingkast te gaan zitten. 8)

Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn.
Niet om lullig te doen ofzo.. Maar als je 5 jr bij een technische dienst van een computer bedrijf zit moet dit gewoon een eitje voor je zijn!

Je hebt nog steeds geen goede reden gegeven waarom je het internet deelt op je server. Je kunt gewoon een switch neerzetten boven als je beneden perse die ene aansluiting vrij wilt houden. Die switch kan zelfs beneden staan. (aparte kabels naar boven) In jouw geval is het echt gewoon eenmalig goed aanleggen en je hebt er geen last meer van. Volgens mij heb er niet zo goed over na gedacht toen je het geheel aansloot.

Trouwens als je toch zo graag je server gebruikt voor internet deling doe het dan goed. plaats je server direct na het modum. (creeer een DMZ) installeer ISA-server en sluit de andere interface van je server aan op een switch en hang hier resterende computers aan. Dan heb je al een redelijk secure omgeving waarbij op de clients de firewall kunt deinstalleren. (ben je daar ook weer vanaf) Wel een virusscanner laten staan heh)

Overigens er is niks mis met je verbinding. Het probleem zit hem in de instellingen van je server. (internet deling of firewall) Je doet nu ook dubbele NAT translatie wat ook niet echt bevordelijk is. Tevens zul je nu wel problemen hebben met bestanden delen op je laptop.

Om je verder te kunnen helpen zul je alle instellingen uit de doeken moeten doen.

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Vanwegede herrie wil ik de server niet in de woonkamer hebben. Dus daar neerzetten is geen optie. De laptop boven is via een switch aangesloten op de server. Ik heb reeds geprobeerd de switch aan poort via van het modem te hangen (uplink poort) en vervolgens door te pluggen naar de server. Echter krijgt de server dan geen IP toegewezen. Dit kan logischerwijze ook niet werken, want de switch heeft zelf geen IP.

Ik begrijp niet dat niemand goed begrijpt wat ik bedoel. Het is allemaal prima aangesloten, het enige dat ik wil is boven van de server aftappen zodat ik daar de laptop op aan kan sluiten. Dit scheelt een hele berg kabel. Daarnaast zou ik anders moeten blijven omsteken, want de vier poorten op het modem beneden zijn nu vol.

Voor wat betreft de dubbele NAT translatie. De server staat op het modem ingesteld als standaard NAT. Ik heb slechts enkele poorten redirected naar de bureaupc's om via Remote Administrator de schermen over te kunnen nemen, ook vanaf mijn werk. Op de server draait GEEN firewall. Alle poorten staan daar gewoon open. Dit kan omdat het modem reeds een hoop tegenhoudt.

Zoals ik al zei kan ik op de server WEL MSN aanmelden. Dit betekend dat het probleem NIET in het modem kan zitten. Ik vermoed dat het probleem zit in de gedeelde internetverbinding op de server.

Op de laptop boven kan ik alles draaien, behalve MSN. Ik kan FTPen naar waar dan ook alle websites kan ik volledig bekijken.

Dus voordat ik weer een reactie krijg over het aansluiten van de zaak: Alles staat GOED aangesloten. De server kon enkel boven in de kast vanwege de herrie. Vanwege de lengte en beperkte ruimte kon er ook slechts 1 kabel naar boven.

Wanneer ik alle PC's beneden via de Switch had aangesloten zodat alles via de server zou lopen dan zou het probleem nog altijd BLIJVEN bestaan. Ga maar na, die situatie is exact zoals nu wanneer ik de PC's beneden niet zou aansluiten op het modem. En ook dit helpt niet. Alle poorten op 2 na staan reeds met NAT verwezen naar de server.

[ Voor 47% gewijzigd door elinsen op 04-08-2004 13:35 ]

E.P.M. Linsen

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Die modem is ook tevens router veronderstel ik?

Dan sluit ik me aan bij de rest dat ik ook niet begrijp waarom je 2x NAT wilt doen... Server vervangen door een switch zou hier zeker moeten werken, eventueel server dan ook op de switch aansluiten (dus op switch kabel naar modem, eentje naar laptop en eentje naar server).

Wel zorgen dat je de uplink gebruikt op die switch, indien niet werken met crossed utp kabel.

• Terrestrial
elinsen schreef op 04 augustus 2004 @ 13:27:
Vanwegede herrie wil ik de server niet in de woonkamer hebben. Dus daar neerzetten is geen optie. De laptop boven is via een switch aangesloten op de server. Ik heb reeds geprobeerd de switch aan poort via van het modem te hangen (uplink poort) en vervolgens door te pluggen naar de server. Echter krijgt de server dan geen IP toegewezen. Dit kan logischerwijze ook niet werken, want de switch heeft zelf geen IP.

Ik begrijp niet dat niemand goed begrijpt wat ik bedoel. Het is allemaal prima aangesloten, het enige dat ik wil is boven van de server aftappen zodat ik daar de laptop op aan kan sluiten. Dit scheelt een hele berg kabel. Daarnaast zou ik anders moeten blijven omsteken, want de vier poorten op het modem beneden zijn nu vol.

Voor wat betreft de dubbele NAT translatie. De server staat op het modem ingesteld als standaard NAT. Ik heb slechts enkele poorten redirected naar de bureaupc's om via Remote Administrator de schermen over te kunnen nemen, ook vanaf mijn werk. Op de server draait GEEN firewall. Alle poorten staan daar gewoon open. Dit kan omdat het modem reeds een hoop tegenhoudt.

Zoals ik al zei kan ik op de server WEL MSN aanmelden. Dit betekend dat het probleem NIET in het modem kan zitten. Ik vermoed dat het probleem zit in de gedeelde internetverbinding op de server.

Op de laptop boven kan ik alles draaien, behalve MSN. Ik kan FTPen naar waar dan ook alle websites kan ik volledig bekijken.

Dus voordat ik weer een reactie krijg over het aansluiten van de zaak: Alles staat GOED aangesloten. De server kon enkel boven in de kast vanwege de herrie. Vanwege de lengte en beperkte ruimte kon er ook slechts 1 kabel naar boven.

Wanneer ik alle PC's beneden via de Switch had aangesloten zodat alles via de server zou lopen dan zou het probleem nog altijd BLIJVEN bestaan. Ga maar na, die situatie is exact zoals nu wanneer ik de PC's beneden niet zou aansluiten op het modem. En ook dit helpt niet. Alle poorten op 2 na staan reeds met NAT verwezen naar de server.
Sorry, maar ik blijf van mening dat je er niets van snapt. Het beste advies wat ik je kan geven is ga eens zorgvuldig lezen. Begin bij de FAQ's op dit forum. Dan kom je al een heel eind.

Je verhaal over dat een switch geen ip adres heeft en daarom je server geen ip adres krijgt slaat nergens op. Het ip adres komt namelijk van je modum en de switch doet hier niks mee. (switch is alleen een intelligente verdeler) Als dit niet werkt ligt het aan de kabels (cross?) of je uplink port (brand het lampje?)

Je verhaal over dubbele NAT translatie klopt helaas niet. Je modum doet NAT en je server doet NAT ongeacht of je wat poorten open zet.

De reden waarom ik een voorstel deed om de server naar beneden te halen en ISA-server te installeren is dat je veel professionele veiligheids mogelijkheden hebt waardoor een firewall op elke pc overbodig wordt omdat je de security centraal regelt. ISA server word voornamelijk gebruikt in bedrijfs omgevingen. (Ik ben netwerk/systeembeheerder en werk zelf met ISA-server)

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik heb het probleem boven. Ben op m'n werk ff een andere switch gaan halen (is toch bouwvak), welke exact dezelfde is omdat ik ze tegelijkertijd heb aangeschaft. Ik ben daar namelijk ook de systeembeheerder.

Met deze switch kan ik het wel goed aansluiten. Dus vanaf het modem direct op de uplink van de switch. Ik denk dat de uplink van mijn eigen switch niet goed werkt.

Daar de switch op m'n werk de upload poort niet gebruikt (webserver) mag ik ze van m'n baas omruilen. Daarmee is het probleem dus opgelost.

Voor iedereen die heeft gereageerd: bedankt !!!

Voor de moderators: dit topic mag dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door elinsen op 04-08-2004 15:58 ]

E.P.M. Linsen

Pagina: 1