Toon posts:

LCD scherm met goede kleurechtheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(@ mods: ik snap dat jullie deze topic graag in het "overige hardware" forum zouden zien, maar ik wil graag reacties van mensen uit de grafische sector, thanks)

Ik moet binnenkort voor het bedrijf waar ik ga werken opgeven welke hardware ze voor me moeten aanschaffen. Het enige onderdeel waar ik moeite mee heb is het type beeldscherm... Momenteel werk ik met een 17" IIyama (AS4314UT) en erger me kapot aan slechte kleurechtheid van het ding. Lichte tinten worden volledig onzichbaar, oranje op dit LCD-scherm is bruin op een CRT-scherm, etcetera.

Is er een 17" alternatief dat jullie me kunnen aanraden?

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben geen graficus, maar volgens mij is geen enkel TFT scherm qua kleurechtheid beter dan een goed CRT scherm. Waarom wil je per se een TFT scherm of mag je geen CRT?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30

André

Analytics dude

Er zijn wel een paar betere TFT schermen maar als jij echt in de grafische sector bezig wil/gaat dan moet je gewoon CRT kopen.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 19:17
Na uitvoerig overleg met mezelf toch besloten 'm vanuit Webdesign & Graphics naar Videoplanken & Beeldkanonnen te knikkeren.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24
Of je zit vast aan een apple tft scherm maar die zijn loei duur en ik weet niet of die op een pc kunnen worden aangesloten.

Verwijderd

Ik dacht gelezen te hebben dat de nieuwe generatie Apple tft's met DVI aansluiting werken. Deze kunnen dus ook op een gewone pc aangesloten worden dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
McVirusS, bedankt! :(

Wat zijn we lekker flexibel hier zeg :r Ik kan me voorstellen dat je topics verhuist die per ongeluk in het verkeerde forum geplaatst zijn, maar als ik er nadrukkelijk om vraag of je 'm wilt laten staan omdat ik dan reacties krijg van de groep mensen waar ik graag reacties van wil krijgen, ben je best een prutser...

Sorry hoor, maar een iets minder streng regime kan geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op 02 augustus 2004 @ 15:28:
Of je zit vast aan een apple tft scherm maar die zijn loei duur en ik weet niet of die op een pc kunnen worden aangesloten.
Gamma settings van Apple zijn ook niet om over naar huis te schrijven ;) Schitterende schermen met een mega-kijkhoek... dat wel.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
De Samsung SyncMaster scoort hoog als het gaat om kleurechtheid (Zie ook Tom's Hardware Guide Displays)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 15:59:

Wat zijn we lekker flexibel hier zeg :r Ik kan me voorstellen dat je topics verhuist die per ongeluk in het verkeerde forum geplaatst zijn, maar als ik er nadrukkelijk om vraag of je 'm wilt laten staan omdat ik dan reacties krijg van de groep mensen waar ik graag reacties van wil krijgen, ben je best een prutser...

Alsof die mensen (zoals ik) niet buiten W&G kijken.... :|

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 02 augustus 2004 @ 16:27:
[...]

Alsof die mensen (zoals ik) niet buiten W&G kijken.... :|
Ja, en als ik op zoek ben naar voetbalsupporters ga ik naar een tenniswedstrijd, want misschien zitten er daar ook wel een paar :?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 16:32 ]

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Kijk uit naar Eizo en LaCie schermen, dat zijn toch wel de betere (zoniet de beste) schermen voor de grafische sector. Vooral LaCie zover ik weet.

Kijk maar bv eens naar deze schermen:
19": http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10038

Maximum Resolution : 1280x1024 @ 75Hz
Response Time : 25ms
Luminance : 250cd/m2
Contrast Ratio : 400:1
Viewable Angle : Up/down 88°; Right/left 88°

20": http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10074

Maximum Resolution : 1600x1200 @ 75Hz
Response Time : 16ms
Luminance : 250 cd/m2
Contrast Ratio : 400:1
Viewable Angle : Up/down 88°; Right/left 88°

[ Voor 71% gewijzigd door Phuncz op 02-08-2004 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sharkbyte schreef op 02 augustus 2004 @ 16:29:
Kijk uit naar Eizo en LaCie schermen, dat zijn toch wel de betere (zoniet de beste) schermen voor de grafische sector. Vooral LaCie zover ik weet.

Kijk maar bv eens naar dit scherm:

http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10038
Koel, thanks! :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ook Eizo heeft een leuk aanbod:

18": http://www.eizo.com/products/graphics/cg18/index.asp

• 1280 x 1024 native resolution
• 400:1 contrast ratio
• 250 cd/m2 brightness
• 170° viewing angles
• Digital/analog inputs

21": http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp

• 1600 x 1200 native resolution
• 400:1 contrast ratio
• 250 cd/m2 brightness
• 170° viewing angles
• Digital/analog inputs

Prijzen:
LaCie Photon19VisionII € 698,-
LaCie Photon20Vision € 1073,-
Eizo ColorEdge CG18 € 1443,-
Eizo ColorEdge CG21 € 2029,-

Prijzen zijn inclusief BTW van www.disc-planet.nl

http://www.disc-planet.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dank! De 20" LaCie klinkt wel interessant! Prijs is ook gunstig :)

LaCie had ik trouwens al eerder van gehoord. Stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Eizo is nieuw voor me... en ik durf nooit merken te vertrouwen waar ik nog nooit van gehoord heb ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 16:58 ]

• Skull_One
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 23:00
Als je echt het summum wilt, dan is de Barco Coloris Calibrator een optie... Maar die is dan ook wel heel erg aan de prijs...

http://www.barco.com/prep...ts/product.asp?gennr=1356

De prijs is dus rond de EUR 5.500,- exclusief BTW...

[ Voor 13% gewijzigd door Skull_One op 02-08-2004 17:09 ]

Look at it this way... in a million years, who's gonna care?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 16:57:

LaCie had ik trouwens al eerder van gehoord. Stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen. Eizo is nieuw voor me... en ik durf nooit merken te vertrouwen waar ik nog nooit van gehoord heb ;)
Eizo is toch wel de king van monitorland kwa qualiteit en garantie :). Iets meer denk ik dan lacie.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 15:59:

Heee! Een beetje je gedragen mag ook wel. Wat denk je wel niet snotneus, dat je hier de scepter zwaait en ook nog eens wat in het rond kunt schreeuwen en mod's beledigen? :/

Je stelt een TFT vraag, dus die hoort in V&A. Heeft niks met flexibiliteit of het gebrek daaraan te maken. Straks stelt iedereen maar lukraak vragen in lukraak welk subforum, je kunt zelf toch ook wel bedenken dat het dan een puinzooi wordt.

Overigens is er met de search hier ook nogal wat over te vinden, heb 't onderwerp kleurechtheid op TFT's wel vaker hier voorbij zien komen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 16:57:

Je kunt Eizo gerust vertrouwen, ze bevinden zich in de absolute top op TFT gebied. De standaard Eizo schermen zijn al bovengemiddeld qua kleurechtheid en de speciale CG range is serieus professioneel spul. Helaas is de prijs er ook naar.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

LaCie is anders ook gericht op grafisch prof gebied. Ze zijn niet voor niets veel aanwezig in de Apple-sector.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 02 augustus 2004 @ 18:07:
[...]

Heee! Een beetje je gedragen mag ook wel. Wat denk je wel niet snotneus, dat je hier de scepter zwaait en ook nog eens wat in het rond kunt schreeuwen en mod's beledigen? :/

Je stelt een TFT vraag, dus die hoort in V&A. Heeft niks met flexibiliteit of het gebrek daaraan te maken. Straks stelt iedereen maar lukraak vragen in lukraak welk subforum, je kunt zelf toch ook wel bedenken dat het dan een puinzooi wordt.

Overigens is er met de search hier ook nogal wat over te vinden, heb 't onderwerp kleurechtheid op TFT's wel vaker hier voorbij zien komen.
Het boeit me niet wat de hardware-geeks denken welke LCD het beste is, het gaat mij om de ervaring die grafische vaklui ermee hebben. Tot dusver heb ik nul persoonlijke ervaringen gelezen, alleen links naar hardware waarvan men verwacht dat het goed is. Handig, maar daar ben ik dus niet opuit. Kortom: ik kan prima voor mezelf bedenken in welk forum ik het meest gerichte antwoord kan verwachten, daar heb ik echt geen bemoeiende moderator voor nodig. Snotneus :/

Verwijderd

Kijk eens op www.tomshardware.com. Enorm veel reviews van TFT's waarin ook de technische kant qua o.a. kleurreproductie wordt besproken.

Goh, wat een antwoord krijg je nou toch weer, en dat in een "minderwaardige" rubriek. :)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Eizo, Lacie en Barco zijn niet bepaald merken die je snel bij Tomshardware gaat vinden. Of bij andere populaire merken. Wie dokt er ook 2000 tot 5000€ voor een 21" TFT ? 0,x % van de bevolking. Niet echt mainstream...

• Skull_One
Eigenlijk heeft de TS dan ook helemaal NIETS opgegeven over waarvoor hij exact z'n monitor wil gaan inzetten. Ook niet wat het budget is...

Wellicht handig wanneer dat wel het geval zou zijn... Kleurechtheid is maar relatief, kleurecht t.o.v. wat? Print of Video?

Over LaCie en Eizo etc... Vergeet niet dat hierin bijna altijd panels van de grote fabrikanten worden gebruikt.

[off-topic]
Als de moderator dit niet gewenst vindt, please delete..
Even terzijde... het bashen van moderators is niet iets waar je goede sier mee maakt. In de meeste gevallen zijn mods gewoon nodig omdat het hier nou eenmaal geen anarchie is. Heb je een probleem met een mod, reageer dan in de daarvoor bestemde delen van het forum of gebruik e-mail. Probeer a.u.b. niet dit in het topic 'op te lossen', dat leest nogal storend voor je mede forumgebruikers.
[/off-topic]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Skull_One schreef op 02 augustus 2004 @ 21:55:

Over LaCie en Eizo etc... Vergeet niet dat hierin bijna altijd panels van de grote fabrikanten worden gebruikt.
Jah, maar dat geldt voor alle LCD schermen ter wereld. Er ís nou eenmaal maar een handje vol fabrikanten die panels maken...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

CRT-buizen worden toch ook ergens gemaakt he... Maar toch hebben Eizo en Barco schermen die hun naam waardig zijn. Raar he.

• Skull_One
Barco schermen worden speciaal voor Barco gemaakt... naar exacte specificaties, die buizen kom je niet tegen in CRT's van andere merken. Het is zeer wel mogelijk dat dit ook voor de TFT's geldt. Barco schermen moeten maar in een ding heel goed zijn: exacte kleurreproductie. (Alle) andere merken hebben andere prioriteiten, bijvoorbeeld geschiktheid voor video/gaming en ook de prijs. De Barco is een niche-product.

Wat de TFT van Barco betreft, deze is uniek want hij is in de fabriek zeer nauwkeurig geijkt en verder zelf-calibrerend. Delta-E is kleiner dan 0,5. En daarom is ie zo duur...

Maar genoeg over deze Barco, wanneer de TS het werk zou doen waar deze Barco zeer goed in is, wist ie wel dat dit de beste in z'n soort was. Daarmee is niet gezegd dat je met een LaCie of Apple met een externe calibrator niet in de buurt kan komen van de Barco. Maar met 10-bits gamma-correctie is de Barco moeilijk te verslaan...

Zelf heb ik ervaring met verschillende TFT's van Hitachi, Acer en de Cinema Display van Apple en ook heb ik ervaring met vele Sony-based CRT's en Barco's...

Indien je weet wat je doet en een externe calibrator gebruikt zijn sommige TFT's behoorlijk goed te gebruiken. Maar zeker niet alle... Wat goed bij je past, tja... wat is je budget en wat wil je er exact mee doen... en ook; hoeveel vakkennis bezit je? Het is allemaal niet zo simpel als de fabrikanten je willen doen geloven.

[ Voor 11% gewijzigd door Skull_One op 02-08-2004 23:18 . Reden: aanvullinkje ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 21:00:
[...]

hardware-geeks
nul persoonlijke ervaringen
bemoeiende moderator voor nodig.
Snotneus :/
_/-\o_ kon het niet laten :D

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• Abbadon
Omdat het jongentje het voor zichzelf onmogelijk maakt: dicht!

Ga maar ergens anders mensen voor hardware geek uitmaken, kortzichtige sul :/

• Abbadon
Ja lachen hè :/ Het is hier geen HK, hou dan zulke posts voor je. Ik hoef me hier niet uit te laten lachen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 16:29:
[...]

Ja, en als ik op zoek ben naar voetbalsupporters ga ik naar een tenniswedstrijd, want misschien zitten er daar ook wel een paar :?
Even toevoegend op Abbadon hierboven: zie oa de post van André. Topics over beeldschermen horen gewoon hier in Videoplanken & Beeldkanonnen thuis, en hier komen heus genoeg grafische professionals (zoals ik ook) die je kunnen adviseren. Echter heb jij het inderdaad voor jezelf verprutst met je kinderachtige gedrag, jammer maar helaas :)

[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 03-08-2004 08:11 ]

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.