Laden van IBM accu

Pagina: 1
Acties:

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb afgelopen zaterdag een tweedehands IBM laptop (a22p) gekocht. Toen ik hem kocht deed alles het goed (ook de accu). Maar toen ik voor de 1e keer ging internetten om mijn firewall uptedaten kreeg ik natuurlijk een virus. (volgens mij lsasser, om de paar minuten afsluiten). Toen heb ik hem maar opnieuw geformatteerd en er een schone windows 2000 (engels) opgezet.
Omdat ik toch bezig ben deed ik de bios ook meteen.

Alleen lijkt het nu alsof hij mijn accu niet meer gebruikt. Hij wil niet meer starten zonder netstroom, en als ik de netstroom eruit trek als hij wel is opgestart. valt hij uit.

Er staan nog geen apparaten die geen driver hebben . Ik heb geen originele cd's dus ik weet niet precies of de accu ook een driver moet hebben.

Ik kwam deze link nog teven: [rml][ laptop] werkt niet meer op accu ondanks 62% accu spanning[/rml]
de persoon in kwestie lijkt hetzelfde probleem te hebben. Ik heb alleen nog geen accu calibratie programma kunnen vinden Bij mijn battery gauge staat error, net alsof de accu niet geladen wordt (net als bv een scanner oid), terwijl op een andere plaats wel staat dat mijn accu vol is (nu 87% maar dit loopt wel af)

Wat heb ik al geprobeerd:
- 3 verschillende biossen
- pc doktor
- batterij schoongemaakt
- zoncer cmos batterij opgestart => niet verder dan bios
- zonder cmos batterij tijdje laten rusten
- contact gezocht met ibm: ze willen me niet helpen omdat de laptop 2e hands is.
- alles een avond (ram, hd, accu en cmos batterij er uitgehaald en een nachtje laten laten rusten)
- een hele oude bios eropgezet (de 1e, dit was wel link want hij wou oppeens helemaal niets meer, gelukkig boote die wel van netstroom, mits ik de accu eruit haalde)

Bedankt voor uw tijd

[ Voor 44% gewijzigd door sjaak34 op 23-08-2004 01:36 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

De accu deed het dus eerst wel goed toch? Dan lijkt het mij dat de accu niet goed contact maakt oid. Haal hem er eens uit, maak de contacten goed schoon en probeer het nog eens.

• sjaak34
  • Niet online
ik had hem voordat ik problemen had nog niet opengemaakt. Nadat je het gevraagd had, heb ik hem wel opengemaakt en de batterij schoongemaakt (zoals ik het kon zien was hij helemaal niet vies). Het heeft helaas nog niet mochten baten...

[ Voor 4% gewijzigd door sjaak34 op 02-08-2004 14:50 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Gaat het batterij ledje toevallig ook nog knipperen als je de accu er "hot" in stopt ? Klinkt er een piep ? Anders zou ik zeggen laad circuit op mainboard defect. Een batterij moet het altijd nog wel even volhouden ook al is deze defect.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
fleppuhstein schreef op 23 augustus 2004 @ 18:21:
Gaat het batterij ledje toevallig ook nog knipperen als je de accu er "hot" in stopt ? Klinkt er een piep ? Anders zou ik zeggen laad circuit op mainboard defect. Een batterij moet het altijd nog wel even volhouden ook al is deze defect.
Idd, mijn 9 jaar oude laptop zijn accu kan de laptop wel 2 sec aanhouden 8)7

Als er dus echt helemaal niks gebeurt dan is er iets stuk. Maar de 22P serie heeft geloof nog garantie. (3 jaar)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
fleppuhstein schreef op 23 augustus 2004 @ 18:21:
Ik heb een Sony Vaio met een defecte accu, die zegt tegen windows dat hij opgeladen is, 80% ofzo, maar als ik de netstekker eruit trek, gaat de laptop meteen uit. Zelfde geldt voor een Dell Latitude CPi met een defecte accu: laptop geeft netjes 100% charge aan, maar bij het weghalen van de 220V gaat de laptop direct uit. Een laptop accu is dus geen batterij die misschien wat minder wordt na verloop van tijd, hij kan echt 100% kapot gaan waardoor je er niks meer aan hebt.
RS_003 schreef op 23 augustus 2004 @ 19:14:
[...]

Idd, mijn 9 jaar oude laptop zijn accu kan de laptop wel 2 sec aanhouden 8)7

Als er dus echt helemaal niks gebeurt dan is er iets stuk. Maar de 22P serie heeft geloof nog garantie. (3 jaar)
Tsja, maar ze geven geen 3 jaar op je accu natuurlijk :) Hoogstens een paar maanden ofzo.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Grrrrrene schreef op 23 augustus 2004 @ 20:42:
[...]

Ik heb een Sony Vaio met een defecte accu, die zegt tegen windows dat hij opgeladen is, 80% ofzo, maar als ik de netstekker eruit trek, gaat de laptop meteen uit. Zelfde geldt voor een Dell Latitude CPi met een defecte accu: laptop geeft netjes 100% charge aan, maar bij het weghalen van de 220V gaat de laptop direct uit. Een laptop accu is dus geen batterij die misschien wat minder wordt na verloop van tijd, hij kan echt 100% kapot gaan waardoor je er niks meer aan hebt.

[...]

Tsja, maar ze geven geen 3 jaar op je accu natuurlijk :) Hoogstens een paar maanden ofzo.
1 jaar schat :>

En ik doelde igg op de interne controller. Voor mij werk moest ik eens met een HP werken met het zelfde, de accu gaf nog wel stroom en windows zag hem als 100% geladen maar viel meteen uit als ik hem van de AC haalde. Er was toen geloof toch iets mis met het mobo :) En daar heb je wel 3 jaar garantie op! :)

Dus meet hem ff door, dan weet je het zeker! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roberto op 23-08-2004 21:06 ]

Verwijderd

Dat je geen onbekend apparaat heb na een schone 2k install is op zich niet raar , alles word gewoon herkend omdat er niet echt exotische hardware inzit .

Maar ik denk dat je even moet zoeken op de ibm site naar 2 drivers voor je battery / powermanagment .

Battery maximizer en power managment driver ( oid ) dat hielp bij mijn a22m ook (onder xp ) die gelijke klachten had .

• sjaak34
  • Niet online
- fleppuhstein: wat bedoel je precies met hot? Als ik de accu er in stop, zonder netspanning dan gebeurt er helemaal niets. Met netspanning gaat het batterij lampje groen branden (met een oudere biosversie ging hij trouwens oranje knipperen). Wanneer zou die piep moeten klinken? bij het aanzetten zonder netstroom gebeurt er helemaal niets (zelfs geen piep)

- RS_003: Ik heb contact opgenomen met ibm en volgens hun heb ik geen garantie meer... Ik heb de accu doorgemeten, en het lijkt alsof het toch daaraan ligt, helemaal geen spanning/uitslag. Wat me trouwens heel erg gek lijkt, want voor de bios update was hij nog in orde. Ik las iets over een chip in de accu die ook kapot kan gaan, misschien dat het daar aan ligt. Iemand een idee of je die kan resetten?

- Hunger: Volgens mij heb ik de accu-drivers goed geinstaleerd nu. Maar eigenlijk moet dat toch niets uitmaken? Een laptop moet toch gewoon aan gaan als je op power drukt, ook al heb je er helemaal niets op geinstaleerd (geen besturingsssyteem). En dan bedoel ik mbv de accu, zonder netsroom.

• sjaak34
  • Niet online
Woont er anders misschien iemand in de buurt van rotterdam met een a22p (of soort gelijke thinkpad), waar ik mijn accu kan testen? Wat ik heb kunnen vinden zouden de volgende laptops ook moeten werken:

IBM ThinkPad A20, A20M, A20P, A20E
IBM ThinkPad A21, A21M, A21P, A21E
IBM ThinkPad A22, A22M, A22P, A22E

Op de accu staan de volgende gegevens: Fru 02k6615 - Asm 02k6613 - 10,8 V - 5,4 AH

[ Voor 15% gewijzigd door sjaak34 op 13-05-2007 12:37 ]

Pagina: 1