Surround systeem + DVD + receiver hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frederick684
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2022
Hey,

Ik heb hier al een aantal topics geopend over vragen omtrent allerlei muziekhardware, waarvoor ik jullie al wil bedanken dat jullie me daarbij geholpen hebben, en nu heb ik me al iets meer een mening kunnen vormen over wat ik wil, maar toch zit ik nog met enkele vragen en grote twijfels..ik schets de situatie even.

Achtereen gaan we de living volledig opnieuw inrichten, en zo gaan we ook onze oude 2 kasten van luidsprekers + simpele versterker vervangen door een surround systeem, en daar we echt alles van de living gaan afbreken kunnen we dus gemakkelijk de kabeltjes in de muur trekken. Hierover heb ik al een vraag: stel nu dat we de kabels al gaan leggen alvorens we echt zeker zijn van onze keuze van AV/dvd/speakers, maakt het dan uit welke soort kabels je legt? Ik weet het bestaan van de gewone simpele rood/zwarte kabel naar je speakers, maar ik weet niet hoe het zit met zulke surround toestanden, daar zitten meestal wel kabels bij maar toch, zit er verschil in het gebruik van de kabels waarme je je speakers aan je receiver hangt ?

Dan even verder inzoomen op wat ik nu denk; vrienden van ons bezitten nu ongeveer 1 jaar tijd de volgende combinatie: denon 1604 + denon DVD900 + Bose acoustimas 5 denk ik. Tis van alles ongeveer het luchtste wist hij me te vertellen maar hij heeft toch even een demonstratie gegeven en ik vond het toch super klinken. Maar ik heb eigenlijk niet veel referentie om mee te vergelijken, dus alles wat zelfs een gewone verkoper me aansmeert zal ik wellicht goed vinden. Daarom dat ik ook jullie hulp vraag omdat ik denk dat jullie me meer zullen kunnen helpen, en van op het forum vind ik dat jullie absoluut niet te spreken zijn over bose, dus heb ik even naar andere speakers gezocht en ik vond het Canton Movie 22 X || (http://www.audiovision-sh...anton/Movie/movie22x2.htm) setje wel knap (ik heb het enkel via internet gezien, afmetingen nagekeken en die maat van speakers (Satelliten: 13 x 20 x 13 cm,Subwoofer: 25.5 x 39.5 x 38 cm) vind ik nog zeer goed voor in onze living) (O ja, als iemand andere speakers zou aanraden..het enige wat ik van ‘eis’ heb ik dat ze zowat maximale grootte van deze canton speakers zijn, en dat ze er erg strak uitzien, zoals bose/canton speakers, ze hoeven niet op te vallen in het interieur.).
Ik weet dus ook hoegenaamd niet hoe dit canton setje klinkt, ik vind in belgie geen winkel waar ze die me kunnen laten horen, en moest ik voor die speakers kiezen dan ga ik er wel om in duitsland, dus het mag geen probleem zijn om er aan te geraken..maar jullie zullen wellicht beter kunnen beslissen of de speakers goed zullen klinken als je weet in combinatie met welke AV component. Ik twijfel tussen een Denon 1804 (http://www.audiovision-sh...enon/Receiver/avr1804.htm) omdat die 1604 van m’n maat zeer goede eigenschappen heeft, maar die 1804 is een klein tikkeltje hoger van wattage en meer aansluitingen dacht ik ook. Ofwel zou ik kiezen voor een Harman/Kardon. Welk type ik hiervan zou kiezen, daar ben ik nog niet helemaal uit (ik had vroeger altijd gedacht om die AVR 330 te kopen, das een 7.1 systeem met multiroomfunctie, we hebben namelijk 2 speakers in de keuken hangen die ik er eventueel aan kan hangen als 2de room, maar het blijkt nu dat het prijsverschil tussen deze en die denon 1804 toch wel vrij hoog is..dus is het goedkoper dat ik de speakers in de keuken laat voor wat het is. Het kan wel zijn als ik er naar duitsland omga, het me een serieus pak geld scheelt dus dat ik dan wel die H/K koop, ik zie nog wel)
Qua gewone 5.1 versterker van H/K weet ik nog niet goed welke kiezen (aanraders?).

De dingen waarover ik me dus vragen stel: zijn er mensen die ervaring hebben met het canton setje, en zoja in combinatie met welke AVreceiver??

Dan nog even het budget: eerst was er gezegd een 1200 euro maar tmag nu toch een 1500 euro kosten. Om even te schetsen: het canton setje kost in duitsland een 570 euro, de denon 1804 390euro, de H/K AVR 330 kost 719 euro.
De DVD speler die ik erbij kies hangt af van het merk receiver dat ik ga kiezen. Die zal dus ongeveer ook nog een 200 euro kosten. Dus op zich kan ik voor de H/K AVR 330 gaan, maar wat zijn jullie ervaringen of opmerkingen ivm mijn zaakje >:) ? En vooral, is het te wagen om richting duitsland te rijden? Wat zijn jullie ervaringen met winkels daar? Deze winkel lijkt me wel veel te kunnen bieden: http://www.audiovision-shop.de/ , goede of slechte keuze?

Alvast bedankt om m’n nieuwjaarsbrief te willen lezen.. :) :) :)

Verwijderd

Neem dan ook de Kef KHT 2005.2 mee in overweging, zien er erg mooi uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/0/A291C843B304D099C1256D1D0052A2CE/$file/kht20052.JPG
Hou er rekening mee dat als je muziek gaat luisteren op dit soort setjes dat het vrij matig gaat klinken. Voor films is er niks mis mee.
Ga gewoon is luisteren naar een paar van die 5.1 setjes, er zit vast een verschil in qua klank tussen de verschillende setjes.

Beperk je niet tot alleen een Denon 1804 ofzo. Ook marantz, onkyo, pioneer zijn goede merken die binnen je budget vallen.

Wij hebben beneden de Denon 1802 staan, maar voor muziek vind ik die toch niet echt geweldig.

O ja, speaker kabels moet je toch echt los gaan kopen. Die standaard dunne zwart/rode kabeltjes is niks. Koop liever een kabel van 2-3 euro per meter uit een hifí zaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 12:47 ]

• frederick684
Hmm, dankje voor je tip ivm kabels.

Wat betreft je opmerking ivm muziek spelen, ik zou graag ook hebben dat mn samenstelling goed muziek speelt, niet vervormd, eens deftig luid kan..

Verwijderd

frederick schreef op 02 augustus 2004 @ 13:24:
Hmm, dankje voor je tip ivm kabels.

Wat betreft je opmerking ivm muziek spelen, ik zou graag ook hebben dat mn samenstelling goed muziek speelt, niet vervormd, eens deftig luid kan..
Wat is de verhouding films/muziek.
Als je het grootste gedeelte muziek luisterd is het toch aan te raden om zuilspeakers of goede bookshelfs te kopen. Het geluid wat daaruit komt is een stuk beter dan uit die satalietspeakertjes. OK, ze vallen dan iets meer op in het interieur, maar dan heb je wel veel mooier geluid.

Ga is luisteren in een hifi zaak en luister wat speakers (al dan niet bookshelfs) en vergelijk het is met van die 5.1 setjes. Misschien dat je dan iets duurder uit bent, maar dat is het wel waard.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 13:44:
[...]
Wat is de verhouding films/muziek.
Als je het grootste gedeelte muziek luisterd is het toch aan te raden om zuilspeakers of goede bookshelfs te kopen. Het geluid wat daaruit komt is een stuk beter dan uit die satalietspeakertjes. OK, ze vallen dan iets meer op in het interieur, maar dan heb je wel veel mooier geluid.
Helemaal mee eens. Ik zocht ongeveer hetzelfde. Ik had ook heel veel tests en meningen gelezen en op internet al bijna een keuze gemaakt.
Als je een beetje kritisch bent qua muziek-kwaliteit en je gaat zelf luisteren en vergelijken, zullen sub-sat-setjes toch meestal niet voldoende zijn, ook de duurdere niet.

Let op: als je zuiltjes koopt, wordt de zwaarte van de versterker steeds belangrijker. Ik ging zelf voor een Marantz SR4200, maar ben op een SR6200 uitgekomen.
Daar zit veel meer verschil in dan je zou denken!

• frederick684
Radio staat momenteel praktisch heel de dag te spelen. Maar radio blijft steeds radio en daarover denk ik dat het niet zo een verschil maakt want die ontvangst is toch niet altijd even zuiver. Mn vader en moeder durven af en toe eens klassieke muziek op te zetten, al komt het niet veel voor. Ik zet in de living vaak een cd'tje op, maar ook weer niet zo vaak...en films kijken, dat zal wel veel gebeuren. Dus ik zoek mooi filmgeluid dat toch nog mooi cd geluid produceren kan.
En ik weet wel dat jullie misschien andere dingen 'horen' dan ik omdat ik er niet veel vanaf weet maar ik hoef niet het beste van het beste te hebben, ik vond die bose speakers ook goed klinken maar jullie zeiden dat het niet zo slim zou zijn om me daaraan te wagen dus ben ik op zoek naar iets anders, van die zuilspeakers komen er niet wegens te groot en te opvallend in interieur (ouders gaan het hier net wat leger maken :))

Verwijderd

frederick schreef op 02 augustus 2004 @ 15:40:
Radio staat momenteel praktisch heel de dag te spelen. Maar radio blijft steeds radio en daarover denk ik dat het niet zo een verschil maakt want die ontvangst is toch niet altijd even zuiver. Mn vader en moeder durven af en toe eens klassieke muziek op te zetten, al komt het niet veel voor. Ik zet in de living vaak een cd'tje op, maar ook weer niet zo vaak...en films kijken, dat zal wel veel gebeuren. Dus ik zoek mooi filmgeluid dat toch nog mooi cd geluid produceren kan.
En ik weet wel dat jullie misschien andere dingen 'horen' dan ik omdat ik er niet veel vanaf weet maar ik hoef niet het beste van het beste te hebben, ik vond die bose speakers ook goed klinken maar jullie zeiden dat het niet zo slim zou zijn om me daaraan te wagen dus ben ik op zoek naar iets anders, van die zuilspeakers komen er niet wegens te groot en te opvallend in interieur (ouders gaan het hier net wat leger maken :))
Vergis je niet, zelfs booshelf speakers klinken voor muziek echt 2x beter dan zo'n sattaliet setje. Ik had eerst een logitech z680 voor films, best aardig. Voor muziek was het niet om aan te horen.
Persoonlijk zou ik als de grootte van de speakers belangrijkis, maar je wilt ook een leuk geluid voor muziek (en films) het volgende doen.

4x bookshelf
1x center
1x sub
1x receiver
1x dvd speler

Voorbeeld:
4x Mission M32 à €130 / stuk = 520
1x Mission M3c1 €150 / stuk
1x Rel Quake II €500
1x Marantz SR-5400 450
1x Marantz DV-4300 130
==========================
€1750

Dit alles bij www.correct.com
Volgens mij heb je dan best een mooi geluid voor muziek en film.
Je bent dan wel iets duurder uit, maar je zou bijv. ook de Marantz SR-4400 kunnen nemen. Ben je €80,- minder kwijt.
Even wat kabels erbij, leuke korting regelen en je bent klaar.
Combinatie is slechts een voorbeeld, maar t zal zeker niet verkeerd klinken.
Mijn ervaring met missions (bookshelfs) is dat ze zeer behoorlijk klinken en zeker voor een bookshelf.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik ben het helemaal met Da_man eens!

Maar ga gewoon zelf luisteren!

Als je het verschil echt niet hoort, koop dan gewoon een sub-sat set.
Dat sub-sat voor anderen te slecht klinkt, moet je je verder natuurlijk niets van aantrekken... >:)

Verwijderd

Sorry dat ik een beetje laat reageer, zag de post wat laat.
Wat betreft de versterker: de AVR1803 was al een behoorlijke verbetering op de 1802. De 1804 is hier weer een behoorlijke verbetering op.
Mijn ouders hebben de 1804 icm een Canton CD1 set. Ik ben hier heel behoorlijk over te spreken, ook in vergelijking met HK en Yamaha van vrienden.
Ik zou even naar de klankkleur kijken, of die je aanstaat, maar kwalitatief gezien (helderheid, detail, vermogen, afwerking) zit het erg goed.
Dit neemt niet weg dat ook andere merken (Marantz, HK, Yamaha, Onkyo, Pioneer) goede alternatieven hebben. Ik zou niet teveel bijbetalen voor die HK alleen omdat die Multizone is. De AVR1804 is namelijk ook Multizone, alleen moet je beide zones wel regelen via de 1804 aangezien er geen tweede afstandsbedienig meegeleverd is voor de 2e zone. De 2e zone is wel in principe mono, maar voor de keuken is dit goed genoeg lijkt me. Ook is het mogelijk om (weliswaar via dezelfde bron) gewoon een tweede setje voorspeakers stereo aan te sluiten.

Wat betreft de speakers en het kopen in Duitsland: Ik zou voor wat minder geld een CD1 kopen of zelfs een 10MXII, aangezien het verschil bij films niet bijzonder groot is. Voor het geld dat over is kan je goede stereo speakers kopen voor muziek.
Mijn ouders hebben voor circa 800,- euro de AVR1804 icm de Canton CD1 set gehaald in Duitsland bij www.hirsch-ille.de . We kregen goed advies en garantie en een stuk lagere prijs dan in Nederland, maar het blijft een stuk rijden als iets onverhoopt niet blijkt te werken ;)

Voor de rest, veel plezier met uitzoeken en haast je niet teveel! Ga veel luisteren en ook de combinatie die je wil, en luister vooral naar wat je mooi vind, dan komt het wel goed!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 14:45 ]

Pagina: 1