Spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 16:26
Mijn computer reboot de laatste tijd telkens spontaan weer op. Ik dacht eerst dat het aan een kapotte harde schijf lag, dus heb ik een nieuwe gekocht, en het daarmee uitgeprobeerd. Ik was vergeten de oude schijf los te koppelen, en kreeg tijdens de installatie al direct een blauw scherm. Ik heb toen de oude schijf losgekoppeld en XP opnieuw geinstalleerd, dat werkte wel.

Toen windows XP er uiteindelijk op zat heb ik de updates gedraaid en de software die ik nodig had. Een dag is het goedgegaan, de dag erna kreeg ik weer hetzelfde probleem. Toen dacht ik dat het misschien aan het geheugen lag (ik heb 2 geheugenbanken er in zitten een van 512mb en een van 256mb). Dus heb ik eerst memtest86 gedraaid. Er kwam 1 fout naar boven, dus heb ik die van 256mb er uit gehaald (oudste geheugen) en de test nog een keer gedraaid, toen kwamen er geen fouten meer. Dus dacht ik dat het opgelost was.

Een hele tijd (1,5 dag) ging het goed, en toen weer hetzelfde probleem. Ik zou nu niet weten waar het aan kan liggen, windows xp zegt dat het aan een nvidia ligt, en dat m'n nvidia drivers niet up2date waren, dus heb ik van de site van nvidia de nieuwste drivers gedownload en geïnstalleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Nu geeft ie alleen nog aan dat het aan een apparaatstuurprogramma ligt, maar ik zou niet meer weten waar het aan kan liggen, of welke testen ik nog zou kunnen uitvoeren.

Is er iemand die me een goede tip kan geven? Alvast bedankt!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 08:07

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Het kan zijn dat je voeding onvoldoende watt levert voor je hardware.

Hier kun je berekenen hoeveel watt je voeding zou moeten zijn aan de hand van de hardware die er in je pc zit :)

Nu ook met Flickr account

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Wacky schreef op 02 augustus 2004 @ 11:29:
Het kan zijn dat je voeding onvoldoende watt levert voor je hardware.

Hier kun je berekenen hoeveel watt je voeding zou moeten zijn aan de hand van de hardware die er in je pc zit :)
Dat is natuurlijk wel leuk, maar het hangt wel af of je voeding echt dat vermogen kan leveren. Wat meer zin heeft is te controleren of je voltlijnen stabiel zijn en dat de afwijkingen van de 3,3 5 en 12 volt binnen de perken blijven ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• wustenveld
Turkish schreef op 02 augustus 2004 @ 11:31:
[...]

Dat is natuurlijk wel leuk, maar het hangt wel af of je voeding echt dat vermogen kan leveren. Wat meer zin heeft is te controleren of je voltlijnen stabiel zijn en dat de afwijkingen van de 3,3 5 en 12 volt binnen de perken blijven ;)
Het zou dus ook kunnen zijn dat m'n voeding het ineens niet meer trekt??

Zijn er nog andere dingen waar ik aan zou kunnen denken wat het zou kunnen zijn, die ik kan testen??

[ Voor 12% gewijzigd door wustenveld op 02-08-2004 11:41 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk nogal voor de hand liggend....maar "de laatste tijd" is 't nogal warm...

Is toch geen temp probleempje.... :? , bij mij begon windows dan ook continue foutmeldingen te geven....

• wustenveld
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 11:41:
Waarschijnlijk nogal voor de hand liggend....maar "de laatste tijd" is 't nogal warm...

Is toch geen temp probleempje.... :? , bij mij begon windows dan ook continue foutmeldingen te geven....
Probleem doet zich sinds juni voor (3 dagen na het verlopen van m'n garantie :S), toen was het nog niet echt warm in nederland.

Verbruik ligt trouwens op 234 watt (volgens die test)

[ Voor 5% gewijzigd door wustenveld op 02-08-2004 11:45 ]

• wustenveld
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 11:41:

Daarnaast doet het probleem zich ook voor als de pc net is opgestart, dan kan ie toch nog niet zo warm zijn dat hij gaat rebooten ?

Verwijderd

hmmm...nee as ie t ook doet net na t opstarten is t waarschijnlijk geen warmte probleem...

Heb je nog wat meer specs van je systeem...???, kan verder niet veel meer met deze info...

• wustenveld
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 12:22:
hmmm...nee as ie t ook doet net na t opstarten is t waarschijnlijk geen warmte probleem...

Heb je nog wat meer specs van je systeem...???, kan verder niet veel meer met deze info...
Specs:
AMD Athlon XP 2500+ 333FSB (loopt op 1.83 Ghz)
MOBO: Albatron KX400-8XV Pro Via KT400 DDR400 (lan onboard)
Geheugen: 512mb dimm PC2700 DDR
256mb dimm DDR (ligt er nu uit, omdat er volgens mij een fout in zit..)
80GB Harddisk 7200 rpm (was voorheen 40gb 5400 rpm)
dvd rom
nec dvd+r+rw
XFX GeForce4 MX440SE 64MB DDR; tv-out
Creative SB live 5.1
Floppy disk
Ventilator 80x80mm 12 volt

[ Voor 7% gewijzigd door wustenveld op 02-08-2004 12:28 ]

Verwijderd

Kijk eens of je geen software kunt installeren om je processor temp. te kunnen monitoren? Ik denk, net als de andere Tweaker, aan een te hoge CPU temp.
De verschijnselen komen me tamelijk bekend voor.
Was opgelost door het plaatsen van een andere (lees betere) koeler.

En als je CPU eenmaal te warm is geworden dan kan dit tijdens opstarten natuurlijk ook problemen opleveren.

• wustenveld
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 12:35:
Kijk eens of je geen software kunt installeren om je processor temp. te kunnen monitoren? Ik denk, net als de andere Tweaker, aan een te hoge CPU temp.
De verschijnselen komen me tamelijk bekend voor.
Was opgelost door het plaatsen van een andere (lees betere) koeler.

En als je CPU eenmaal te warm is geworden dan kan dit tijdens opstarten natuurlijk ook problemen opleveren.
Okay thanx, ik ga ff zoeken. Hoe warm mag een cpu maximaal worden?

• wustenveld
nog geen progje gevonden, maar net ff in bios instellingen gekeken, daar zit ook een temperatuurmetertje, daar stond de cpu op 56 graden celcius.

• wustenveld
wustenveld schreef op 02 augustus 2004 @ 12:56:
nog geen progje gevonden, maar net ff in bios instellingen gekeken, daar zit ook een temperatuurmetertje, daar stond de cpu op 56 graden celcius.
op internet net ff gezocht, maar maximum temp wordt gesteld op 85 graden celcius, wel raden ze aan om er 20 onder te zitten, maar dat zit ik ook..

Dan zou het geen overhitting kunnen zijn

• wustenveld
Ik wou kijken of het misschien hielp als ik de pc compleet opnieuw installeerde, tijdens de setup van windows kreeg ik meteen een blauw scherm met IRQ LESS OR NOT EQUAL, na een zoektocht op internet werd ik niet veel wijzer wat dit zou kunnen veroorzaken.

Is er iemand met een idee?

Verwijderd

wustenveld schreef op 05 augustus 2004 @ 22:19:
Ik wou kijken of het misschien hielp als ik de pc compleet opnieuw installeerde, tijdens de setup van windows kreeg ik meteen een blauw scherm met IRQ LESS OR NOT EQUAL, na een zoektocht op internet werd ik niet veel wijzer wat dit zou kunnen veroorzaken.

Is er iemand met een idee?
Staat er bij die foutmelding ook informatie over een driver?
Het zou kunnen dan een hardwarecomponent problemen geeft of conflicteert met andere hardware. Bijvoorbeeld je geluidskaart.

Daarnaast is het mogelijk om dat automatisch rebooten uit te zetten in de systeemeigenschappen. Dan krijg je steeds de volledige melding te zien (bsod) zonder dat ie reboot. Kan je dus rustig lezen wat er staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 12:34 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
missch dat je sowieso eerst even kan uitschkelen dat windows onmiddelik opnieuw opstart na een blue screen... dan krijg je nog de tijd om het te lezen

my computer-properties-advanced-startup and recovery- vinkje weghalen bij automatically restart.

zoek dan ff in de faq wat die errors zoal zouden kunnen betekenen

edit: traag traag traag :/

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 06-08-2004 12:41 ]

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Heb precies hetzelde probleem gehad. Bij mij was mijn amd cpu (thunderbirth 1400) rot...
Pagina: 1