Toon posts:

Externe RAID array niet bekend in win2k3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mogge iedereen,

even een vaag vraagstukje :

Ik heb hier een Dual Xeon server met een adaptec 7902 controller (onboard) en een 4.4Tb RAID Array verdeeld over meerdere Luns. Als ik de server boot dan ziet de Adaptec controller keurig de verschillende Luns en hun disksize. Maar als win2k3 dan gestart is dan zijn deze niet terug te vinden. We hebben het interne mainboard (en dus ook de onboard controller) al vervangen, maar het probleem blijft. De mogelijkheid dat het probleem in win2k3 zit wordt dus groter. Heeft iemand hier soorgelijke ervaringen gehad en/of weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Het rebooten van de RAID heeft ook geen effect gehad.
Ik heb ook al contact met de supportdesk van de leverancier, maar die beginnen geloof ik ook redelijk de wanhoop nabij te worden omdat het niet wil werken. Google heeft vooralsnog geen zinnige resultaten gegeven.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zelfs de adaptec is niet terug te vinden onder Windows 2003 in je device manager of ziet Win2003 er dan gewoon geen disken aan?

Verwijderd

Topicstarter
De adaptec staat keuring de de device manager, enkelt de disken worden niet gezien. We hebben van de adaptec ook al verschillende drivers (versie 2.0 en 3.0 (current)) geprobeert, maar dit maakte geen verschil

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 10:55 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

gezien het type controller lijkt me dat de raid logica niet uit je controller, maar uit je diskcabinet moet komen -> windows hoeft maar 1 disk te herkennen lijkt me zo, en die zou standaard wel eens niet actief kunnen zijn in windows disk management?

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 02 augustus 2004 @ 10:56:
gezien het type controller lijkt me dat de raid logica niet uit je controller, maar uit je diskcabinet moet komen -> windows hoeft maar 1 disk te herkennen lijkt me zo, en die zou standaard wel eens niet actief kunnen zijn in windows disk management?
klopt deels. De RAID logica komt vanuit het cabinet, deze maakt 3 disken aan welke hij koppelt aan een LUN. Elke LUN wordt bekend gemaakt aan het serversysteem als zijnde een disk. De server zou dus 3 disken moeten zien.
De bios van de adaptec controller (welke dus geen RAID controller is) ziet wel 3 disken op de juiste LUN's, maar windows niet. De disk manager van Windows ziet ook geen gedisabled disken of iets in die trend.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Boot voor de "lol" eens met een knoppix cd, en zie wat die ervan maakt. Het zou kunnen dat lun's uitgeschakeld zijn (of windows ze in de standaard 7902 driver niet ondersteund, maar dat lijkt me nogal slecht)

Verwijderd

Heb je de raid al geconfigureerd, hardware matig bedoel ik dan?

Gewoon ff F9 of F10 (heb al een tijd geen servers meer geracked) nadat in de bios je raid controller en disks voorbij komen.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Boot voor de "lol" eens met een knoppix cd, en zie wat die ervan maakt. Het zou kunnen dat lun's uitgeschakeld zijn (of windows ze in de standaard 7902 driver niet ondersteund, maar dat lijkt me nogal slecht)
Knoppix herkent de gehele controller niet, ik ga zometeen even een boot vanaf een FreeBSD cd proberen.
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 12:57:
Heb je de raid al geconfigureerd, hardware matig bedoel ik dan?

Gewoon ff F9 of F10 (heb al een tijd geen servers meer geracked) nadat in de bios je raid controller en disks voorbij komen.

Suc6
De hardware configuratie van de RAID is al gedaan, dit doe je in dit geval op het cabinet zelf. De bios probeert zelfs van de RAID te booten als je deze aansluit omdat de RAID op de eerste controller zit.

Verwijderd

Compaq smart start al geporbeerd?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 13:03:
Knoppix herkent de gehele controller niet, ik ga zometeen even een boot vanaf een FreeBSD cd proberen.
Shit, dat is ook zo, die staat niet in knoppix config meegenomen. Je kunt hem overigens na het booten wel handmatig laden als module.
code:
1
modprobe -v aic79xx

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 13:08:
Compaq smart start al geporbeerd?
euh, wat doet dat dan op een niet compaq machine?

Verwijderd

Ik dacht dat je een compaq\hp server had?

Verwijderd

Topicstarter
ah, nee het is een TTEC machine.

We zijn ondertussen wat verder gekomen.

De RAID zit op LUN4 t/m 7, windows 2003 blijkt LUN0 te scannen en als hij daar niets vind dan stopt hij met zoeken. Doordat de RAID pas bij LUN4 begint gaat het dus mis.

FreeBSD en Linux doen hetzelfde, alleen daar is het gedrag aan te passen in de source van de driver. Nu zoek ik een manier om hetzelfde te doen in windows. Iemand een idee?

• Kippenijzer

Kippenijzer

gewaagd natuurlijk :+ maarehm, kun je de luns niet op het apparaat aanpassen?

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus ook de enige oplossing die mogelijk is.

Probleem is dat dat echt gewaagd leek, namelijk de handleiding van de RAID geeft aan dat er MAX 8 LUNs worden gedefineerd. LUN0 t/m3 zitten op de primaire controller en zijn toegewezen aan een solaris server. LUN4 t/m 7 zouden we dus willen toewijzen aan de secundaire controller voor aan de windows 2003 server. Nu blijkt dat het verhaal in de handleiding niet klopt, de machine kan 16 LUNs aan, waarvan er 8 per controller kunnen worden toegewezen. Beide controllers kunnen dus LUN0 t/m 7 gebruiken.

*handleidingen :'( *
Pagina: 1