[DHCP]VoIP en RIS in één netwerk

Pagina: 1
Acties:

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:12
In mijn netwerk heb ik twee dhcp servers staan (geen vlan) waarmee ik ook pc's kan rissen.
Scope Option 066 en 067 verwijzen naar de RIS(remote installation)-server. Nu maken we ook gebruik van Voice over IP en daarom heb ik 066 en 067 moeten aanpassen, maar nu kan ik natuurlijk niet meer Rissen.

Wat kan ik het beste doen om dit probleem op te lossen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en apart segment maken om je pc's op te installeren :?

2 dhcp servers iig niet, dat gaat niet goed werken

A wise man's life is based around fuck you

• EXCalibur_EeK
Ik wil graag pc's vanaf de werkplek zelf installeren (dan hoef ik geen pc's te verplaatsen, want er bevinden zich pc's op een andere lokatie).
Ik maak gebruik van 2 dhcp servers, ieder met een andere range. Als er eentje uitvalt dan kan de andere het opvangen.

Verwijderd

Maak een IP Helper adres aan op je router. Dit is een soort forwarder mechanisme dat het mogelijk maakt PC's van andere subnetten toch gebruik te laten maken van je centrale RIS server. Wij doen het hier ook, werkt perfect.
Je moet op elk gedefinieerd subnet van de router(s) een IP HELPER adres definieeren dat naar je centrale RIS server wijst:

interface ethernet 1
ip address 10.3.0.1 255.255.0.0
ip helper-address 10.2.0.2

Je hoeft dus niet aan de DHCP options 66 en 67 te sleutelen

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 12:39 ]

• EXCalibur_EeK
Gaat niet werken omdat het verkeer helemaal niet door de router heen gaat.

Verwijderd

EXCalibur_EeK schreef op 02 augustus 2004 @ 18:20:
Gaat niet werken omdat het verkeer helemaal niet door de router heen gaat.
Oeps, stom van me, 8)7 ik heb de topicstart te snel gelezen (heb even snel voor de pauze gereageerd). Wat de opties 066 / 067 betreft, die zouden in dit scenario op zich niet nodig zijn, de RIS server reageert zelf al op de verzoeken die binnen het subnet door je PXE enabled kaarten worden gegenereerd. Pas sowieso op met deze opties, ze worden niet door MS ondersteund:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;259670

Die DHCP servers, draaien die op W2K / W2k3? Of zijn het alternatieve DHCP servers? Op zich geen probleem. Ik heb in de praktijk al eens een situatie gehad waar ik gewoon kon RISSEN zonder Windows DHCP server (en zonder 66/67 opties). gewoon op de RIS server een authorize gedaan via de DHCP manager terwijl er niet eens DHCP op W2K draaide. Het is alleen nodig om de BINL service te laten starten. (Dit is blijkbaar gewoon een flag die ergens in AD wordt gezet)

Wat doe VOIP met de 66 /67 opties?!? Waarom moet je daar iets mee?? Ik heb geen ervaring met VOIP dus als dit een domme opmerking is... :?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 22:18 ]

• EXCalibur_EeK
De DHCP servers draaien onder Windows 2000 Server.
Zonder 66 en 67 gaat het echt niet werken want de pc weet dan gewoon niet waar deze het image moet zoeken.

Iedere telefoon krijgt een IP adres toegewezen door de DHCP server. Een VoIP telefoon start op via het netwerk.

• tim-w
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 23:10

tim-w

TiPisch...

off topic: cool dus dan krijg je VoIP telefoons met windows images erop! :P

kan je geen keuzes maken in een image >> eerst controleren of je met een telefoon of computer te maken hebt?
of hebben die telefoons geen MAC-range... dan kan je daar toch verschil in maken?

But Seriously...

• EXCalibur_EeK
Het zijn 2 verschillende TFTP servers, ik zou niet weten hoe ik die moet combineren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je kan met User defined classes gaan werken.
Aangezien je de macs van je IP phones ook hebt kan je daar wel wat mee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1