Toon posts:

laptop aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort studeren (Informatiekunde aan de UvA) en bedacht dat dit een geschikt
moment zou zijn om een laptop/notebook aan te schaffen.
Ik heb echter enkel ervaring met MS Windows Desktops, daarom hier enkele vragen;

-(Ik ga de laptop gebruiken voor programmeren, simepele videobewerking, (nieuwe) games
en het downloaden van mp3/films, legaal uiteraard ;))-

1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laptop? Hoe verhoudt de snelheid van een
laptop zich met die van een desktop?
2. Welke merken zijn 'goed' - ook wanneer men let op uiterlijk?

De Laptops van Apple, de PowerBook & iBook hebben mijn interesse weten te wekken. Ik
heb echter minimale ervaring met producten van Apple. Wel heb ik veel goede verhalen
erover gehoord.

3. Is het mogelijk om naas Mac OS X ook Windows XP te installeren op bv. een iBook? Wat
zijn de voor/nadelen? Hoe is de snelheid in vergelijking met een 'normale' PC? - Ik wil
graag van enkele programma's onder Windows gebruik blijven maken.
4. Zijn alle USB apparaten ook op een Apple Notebook aan te sluiten?
5. Wat is het grote nadeel van een Apple?
6. De processorsnelheid (in Mhz) ligt bij de Apple notebooks een stuk lager (1,2 gemiddeld)
dan bij de 'normale' laptops van bijvoorbeeld Sony of HP (rond de 2.5 op het moment).
Betekent dit dat de Apple notebooks een stuk trager zijn?
7. Draait Unix / Linux ook makkelijk op bv. een iBook?
8. Zal een Apple online kunnen via het draadloze-netwerk van de Universiteit?
9. Draaien Games even goed op een Apple?

Dank!

Verwijderd

hoi,

ik zal antwoord geven op je vragen met de betreffende nummers:

1. Waar je op moet letten is ten eerste je budget, ik weet niet wat je budget is maar aan de hand daarvan kun je al zien of het een ibook of een powerbook wordt. Een laptop is een mobiel apparaat en veel kleiner dan een desktop, natuurlijk is hij dan langzamer dan bijv een g5 of een 3.6 ghz windoos bak. Voor de snelheid hoef je het niet te doen, wil je snel en een apple? koop dan een G5!

2. Ik vind na Apple, sony VAIO de mooiste hebben, alleen ze kosten bekant net zoveel als een powerbook, en dat heb ik niet over voor een win xp laptop...

3. Je kan op je Ibook (of Powerbook) geen windows XP instaleren. (ik begrijp niet waarom je dat zou willen, je koopt tenslotte een mac voor het totaalplaatje( vet uiterlijk en OSX ) Wat ik wel gebruik is Remote Desktop. daarmee kan ik op afstand, dmv mijn wifi netwerk mijn windows bak op afstand besturen vanaf mijn mac, en dus ook windows apps draaien, alleen gaat dit niet echt snel. en spellen kun je vergeten. Wat je wel kan proberen is virtual PC kopen voor je mac, daar schijn je windows apps mee te kunnen draaien, daar heb ik verder geen ervaring mee.

4. Voor zo ver ik weet niet alle.. tenzij het op de doos staat, en er dus drivers bij zitten, dingen die wel werken voor zover ik weet zijn, bluetooth muizen, en pcmcia kaartjes (sandisk)

5. Het enige nadeel aan een apple is zijn prijs.

6. Ehm ik heb zelf een 1.5ghz en die is langzamer dan mijn pc, maar 10000x stabieler en je kan het niet vergelijken, want XP is een beetje oud en OSX is pas nog geupdate. Ik maak me niet zo druk om die snelheid, en het programeren, of downloaden gaat echt niet sneller met meer GHZ-en

7. Voor zover ik weet draait OSX op linux.. verder weet ik daar (nog) niks van.

8. Dat weet ik niet, mijn Powerbook deed het thuis direct na installatie waar ik met mijn pc dagen bezig was:S

9. Je koop niet een Mac om er spellen op te spelen, als je games wil spelen koop dan een PC of een game console, verder zijn er amper games, en die heb ik hier niet liggen, dus ik heb er geen antwoord op.

Volgens mij zou een iBook voorlopig wel aan je eisen voldoen, mocht je een mac echt leuk vinden kun je altijd nog een Powerbook kopen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 01:32 ]

Verwijderd

Zo dat zijn een hoop vragen :) Ik heb zelf een Vaio Notebook en een Powerbook 1.5ghz.

Ik las dat je interesse hebt in een notebook van Apple. Voor programmeren, video bewerking, grafisch designen is de Apple ideaal, daarvoor is het eigenlijk voor gemaakt. Wat betreft spellen wat minder, omdat niet alle spellen voor de Mac zijn. Als dat belangrijk voor je zou zijn dan zou je voor een windows notebook moeten gaan.

Voor het downloaden op de Mac gebruik ik het programma Tomato. Hiermee kan ik via torrent sites alles downloaden wat ik maar wil.

Zelf vind ik naast Apple de laptops van Sony erg goed, vooral de schermen van de sony notebooks omdat ze gebruik maken van onyx black waardoor de scherm veel en veel scherper is. Vind het zelfs scherper dan een flatscreen voor de desktop.

Omdat de powerbook bij 1.5 ghz begint betekent het niet dat het gelijk langzamer is dan een windows notebook. Mijn Vaio is een pentium 4 2.8 ghz en de Powerbook een G4 1.5 ghz. Ik heb pas nog bij allebei de notebooks Adobe Illustrator CS tegelijk opgestart en de powerbook is een stukken sneller. Ook bij het opstarten van de notebook zelf was de powerbook sneller.

Volgens mij zijn alle usb apparaten tegenwoordig wel aan te sluiten op een Mac. Het mooie van mac is, is dat als je wat inplugged dat die alles automatisch vind. Niet zoals bij een windows systeem dat je het moet installeren van drivers e.d. Bij de Mac plug je het in en hij doet het gewoon.

Ik begrijp alleen niet waarom je windows xp op een ibook eventueel zou willen installeren. Tis een mac en mac osx is vind ik zelf veel stabieler en gebruiks vriendelijker dan windows xp.

Nadeel van apple is wat ik net al zei, het spelen van spellen. De meeste spellen die op de pc uit komen zijn niet altijd mac compatible. Enigste spel dat ik op de mac speel is warcraft. Rest speel ik op me consoles of vaio notebook.

Als je eventueel een apple zou aanschaffen dan zou ik zelf voor de powerbook gaan. Hij is vergeleken met de iBook wel een stuk krachtiger en als je eventueel Tiger later wilt installeren voor de mac dan zou je dat niet kunnen gebruiken op een iBook omdat het gebruik maakt van core image. Alleen de videokaarten van een powerbook kunnen het dan aan.

Maar naast apple zou je ook kunnen kijken voor een Sony Vaio, Dell, Toshiba, die behoren wel tot de betere notebooks.

In iedergeval suc6 met je aankoop alvast en je moet zeker langs een apple dealer gaan om ze in het echt te zien :)

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
tip: als je veel met je laptop gaat sjouwen neem er dan een die geen vier kilo weegt ofzo, met tas en adapter erbij til je je een ongeluk...

Verwijderd

Juist, lol. Mijn Vaio weegt zelf 3.9 kg, exclusief de tas en adapter, muis, eventuele boeken, drank e.d

Daarin tegen weegt de powerbook 2.5 kg en de adapter is niet eens groter dan de palm van je hand. De adapter van me Vaio is zeker 3 keer zo groot en zwaar !

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het is al weer een tijdje geleden, maar ik heb eens en topic geopend over Apple laptops, en daar staat best veel informatie in die voor jou wel eens nuttig kon wezen:

[rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Ik zal mijn ervaringen ook maar even posten.

1. Zoals al eerder gezegd is, als je puur op snelheid let is een laptop altijd langzamer dan een desktop van hetzelfde budget. Maar een laptop koop je volgens mij ook omdat hij portable is.

2. Tja, welke merken zijn goed, dit verschilt voor iedereen. Ik heb mijn powerbook nu een maand en moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Ik had ook al een Ipod en kan zeggen dat Apple een goed merk is. Verder Sony heeft inderdaad ook mooie laptops. Voor iets minder geld kan je ook een Toshiba krijgen. Dit schijnt ook een redelijk merk te zijn. Heb er zelf echter geen ervaring mee.

3. Het is inderdaad mogelijk om naast Mac OSX Windows XP te draaien. Dit kan door middel van het programma Virtual PC. Dit programma emuleert een PC en vervolgens kan je hierdoor bijna alle Windows versies installeren, mits je die op cd hebt. Mijn ervaring is dat dit echter nier erg snel gaat. Spellen en grote programma's kun je inderdaad wel vergeten met Virtual PC. Ik heb zelf een Powerbook 1,33 GHz. met 768 MB. intern geheugen. Dit loopt erg goed. Zeker sneller dan een Pentium 1,33. Het voordeel vindt ik dat alles gewoon soepel werkt. Als je ergens op klikt dan opent het ook meteen en niets hapert zoals op mijn 2,6 gHz. Windows bak nog weleens gebeurd.

4. De meeste USB apparaten wel. Alle zou ik echter niet weten. Er is vast wel iets dat het niet doet. Echter ik heb een Microsoft muis en een Canon camera dmv. USB aangesloten en die werkten meteen, geen vensters of installatie maar ik kon er meteen mee werken.

5. Het nadeel is de prijs. Apple zijn gemiddeld genomen nou eenmaal duurder dan Windows PC's. Echter krijg je er wel wat voor terug. De meegeleverde software bijvoorbeeld is stukken meer dan alleen het OS. Bovendien leveren tweedehands Apples vaak ook nog een relatief hoog bedrag op.

6. Zoals al eerder genoemd zeggen mhz-en en ghz-en lang niet alles over snelheid. Apple noemt dit de mhz. myth. Mijn ervaring is dat mijn Apple echt niet onder doet voor de Windows bak van 2,6 ghz. die ik ook heb. De Apple voelt gewoon veel sneller dan een Windows PC. Ik kan bijvoorbeeld UT 2004 nog heel goed spelen op 1024 x 768. Dit zie ik op een 1,33 GHz. Windows PC niet zo snel gebeuren.

7. Mac OSX het besturings systeem is gebasseerd op Unix dus dat draait zowieso. Van Linux zou ik het niet weten maar ik dacht dat het wel mogelijk was.

8. In een Apple zit Apple's eigen draadloze netwerk antenne genaamd Airport extreme. Dit is gebasseerd op 802.11g en compatible met 802.11b dus als het universiteitsnetwerk dit gebruikt zou het moeten werke. Hier thuis kan ik gewoon gebruik maken van ons draadloze netwerk wat ook 11g is.

9. Ik weet niet op welke games je doelt maar ik speel hier thuis wel is wat. En de volgende games draaien goed bij mij: UT 2004, Tiger Woods, Ghost Recon, Tropico, Battlefield 1942 en Army Ops. Let er wel op dat het aanbod games beperkter is dan op de PC. Voor een goede game shop zou je is kunnen kijken op http://www.macka.nl

Het is wat lang geworden maar goed ik hoop dat he er wat aan hebt en succes met je keuze.

Verwijderd

Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat je een Apple notebook beter kan vergelijken met een Intel Centrino, deze zijn namelijk ook heel stil en daar liggen de MHZ-en veel lager. De fout (in mijn ogen) is dat veel pc-notebook fabrikanten een desktop proc in een laptop gaan zetten, en er vervolgens een dikke fan op moet om het koel te houden, waardoor je dus weer meer geluid maakt.

overigens, wat Richie79 zegt is wel leuk: "As je eventueel een apple zou aanschaffen dan zou ik zelf voor de powerbook gaan" maar ik denk dat het budget van de meeste studenten niet het powerbook nivo haalt. Een beetje ibook 14" kost al: 1.958,00,- Daar koop je een dikke dell voor.. (niet dat ik die zou willen i.p.v mijn powerbook)

maargoed, daarom zei ik dus al, kijk eerst wat je budget is en wat je wil, kies dan een van de 2. Wil je snelheid, neem een G5.

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 02:31:Een beetje ibook 14" kost al: 1.958,00,- Daar koop je een dikke dell voor...
Sorry ?

Een iBook 14" met Airport extreme en interne bluetooth kost 1550 euro inclusief btw.

Welke opties heb jij allemaal genomen om op dat bedrag te komen ?

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

meer geheugen zoals je wel nodig hebt
en heb je wel een 1.2GHz Ibook gepakt ?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een laptop? Hoe verhoudt de snelheid van een
laptop zich met die van een desktop?
a. Een laptop is over het algemeen langzamer dan een desktp pc. Je kan hem eventueel sneller maken door er een snellere schijf in te zeteen 5400 toeren ipv 4200. Of er veel geheugen in te zetten

2. Welke merken zijn 'goed' - ook wanneer men let op uiterlijk?
a. kwa uiterlijk hmm tsja Apple natuurlijk :) of een Sony met al z'n stickers 8)

3. Is het mogelijk om naas Mac OS X ook Windows XP te installeren op bv. een iBook? Wat
zijn de voor/nadelen? Hoe is de snelheid in vergelijking met een 'normale' PC? - Ik wil

a :
Op een ibook kan je wel Windows XP installeren maar dat kan alleen maar met behulp van Virtual PC.
nadelen :
-Je hoort niet bij de 'kudde'
-Je kan geen Visual studio draaien (als je dat wil gaan gebruiken)
oordelen :
-Zeer mooi design zelfs vrouwen vinden ze mooi :)
-Op Unix (BSD) gebasseerd OS, dus zeer stabiele onderlaag.
-Heel veel dingen die je nu in OS X ziet komen in 2005 of was het nu 2006/2007 pas in Windows Longhorn.
-Geen last van virussen
-Ideaal ontwikkel platform (c,c++,Objective C,Perl,Python,php etc..)

4. Zijn alle USB apparaten ook op een Apple Notebook aan te sluiten?
a.De meeste usb apparaten kun je zonder problemen aansluiten op een Apple.
Ook zit er bij veel apparaten gewoon usb drivers voor OS X

5. Wat is het grote nadeel van een Apple?
a. Misschien de prijs vergeleken bij al de budget notebooks.

6. De processorsnelheid (in Mhz) ligt bij de Apple notebooks een stuk lager (1,2 gemiddeld)
dan bij de 'normale' laptops van bijvoorbeeld Sony of HP (rond de 2.5 op het moment).
Betekent dit dat de Apple notebooks een stuk trager zijn?
a. Als jij elk jaar sneller kunt typen dan kan dit een nadeel zijn :). Om eerlijk tezijn dit is gewoon een gevoels kwestie. Je zal gewoon es even met een mac moeten werken. Cpu's kun je heel moeilijk met elkaar vergelijken (verschillende OS'en etc..)

7. Draait Unix / Linux ook makkelijk op bv. een iBook?
a. OS X is gebaseerd op Unix en je kan er bijvoorbeeld yellowdog linux opzetten. Dat gebruikt de Amerikaanse Marine ook

8. Zal een Apple online kunnen via het draadloze-netwerk van de Universiteit?
a. Apple was de eerste met draadloze netwerken voor de consumenten markt. en ondersteunt gewoon de gangbare protocollen, dus ik denk dat dat niet zo'n probleem zal zijn. Sowieso gebruikt men op universiteiten zeer veel Apples en Linux machines.

9. Draaien Games even goed op een Apple?
a. Ja, alleen zal een game natuurlijk veel beter draaien op een G5 dan op een ibook/powerbook (hoewel dit ook wel weer meevalt)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Pagina: 1