Toon posts:

PC traag (wellicht MoBo probleem)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar dagen is mijn PC (AMD 1800+, 512 mb werkgeheugen, 80GB HDD WIndows XP Pro) verschrikkelijk traag ik dacht eerst dat het de Tempratuur was maar de pc wordt max ± 57 graden

En vanmorgen wilde ik op starten en bleef de pc hangen vlak na dat je de Bios in kan (ik kon overgens de Bios niet in komen), het systeem erkende wel de Harde schijven en processor

Wat kan hiervan de oorzaak zijn, ik ben ook al wat opruiming in de pc aan het houden, maar dat zijn mp3 en video bestand.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn, ik zit te denken aan een Moederboard probleem, omdat ik ook geen diskettes kan lezen/schrijven, zo wel in windows niet als in Dos, het systeem wil steeds de diskette formateren, maar dat leuk ook niet

Alvast bedankt

Verwijderd

Maakt het systeem nog bepaalde piep geluiden of zo, welke OS draai je? Welke mobo met welke chipset? Welke bios versie?

Verwijderd

Topicstarter
Geen rare piepjes, er zit ook zo'n MSI D-brachet in en deze geeft ook geen storing.

Het is dus een MSI mobo type KT3 Ultra , de bios versie is standaard want door dat het diskette station niet werkt kan ik geen update draaien

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er dan als je je bios in wil komen?

En als je je floppy drive niet vertrouwt, koppel hem dan los, of check de kabels/disks, of koop voor 5 Euro een nieuwe.

Ook is traag een relatief begrip. En traag met wat? Alles, hdd-toegang, games etc...

Je zegt niets over de frequentie van je opstartprobleem, maar wellicht is het sowieso een goed idee om Hangen en Opstartproblemen troubleshooter compleet af te werken.

[ Voor 48% gewijzigd door Voutloos op 02-08-2004 01:30 ]

{signature}

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Test je geheugen eens op fouten.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het diskette station al eens vervangen en de kabel vervangen door zo'n ronde kabel maar het hielp allemaal niks

Hij is traag bij het opstarten, net aanstaat komt er allemaal info voorbij over HDD cdromspelers enz en daar blijft die steken, het is ook dat moment dat je op DEL kunt drukken om de BIOS in te komen, maar daar reageert die ook niet op

Waar mee kan ik het beste het geheugen testen, ik heb Sissoft Sandra geprobeerd, maar die vond niks

Verwijderd

Gefeliciteerd, u bent de trotse eigenaar van een kapotte IDE-controller, kabel of schijf, als deze niet meer gedecteerd wordt kan een bios flash mogelijk uitsluitsel geven, anders is het hasta la vista da producta!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 21:49:
Hallo,

Sinds een paar dagen is mijn PC (AMD 1800+, 512 mb werkgeheugen, 80GB HDD WIndows XP Pro) verschrikkelijk traag ik dacht eerst dat het de Tempratuur was maar de pc wordt max ± 57 graden

En vanmorgen wilde ik op starten en bleef de pc hangen vlak na dat je de Bios in kan (ik kon overgens de Bios niet in komen), het systeem erkende wel de Harde schijven en processor
Traag is idd een subjectief begrip. Dit kan trouwens aan een aantal zaken liggen. De temp is 57 graden, is dit je cpu temp (ik neem aan van wel)?

Check in windows eens met de taskmanager of je rare processen ziet lopen. Ik doel in dit geval op spy/adware die je pc onnodig langzaam maakt. Laat voor de zekerheid ook nog eens Mcafee Stinger een sweep maken van je systeem, je weet maar nooit...

Wat voor mobo heb je btw? En hoe oud is je windows installatie?

Links:
Mcafee Stinger > meuktracker: McAfee Stinger 2.3.7

Instagram / YouTube

Verwijderd

*knip*

Ik zal niet meer op zichzelf staande problemen in andermans topics posten

[ Voor 93% gewijzigd door BalusC op 03-08-2004 14:39 ]

Verwijderd

Of probeer eens win2000 of 98se te installeren, of misschien dat je via knoppix iets kan doen, als die traag is ligt het inderdaad aan je ide controller denk ik.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 22:42:
Ik heb het diskette station al eens vervangen en de kabel vervangen door zo'n ronde kabel maar het hielp allemaal niks

Hij is traag bij het opstarten, net aanstaat komt er allemaal info voorbij over HDD cdromspelers enz en daar blijft die steken, het is ook dat moment dat je op DEL kunt drukken om de BIOS in te komen, maar daar reageert die ook niet op

Waar mee kan ik het beste het geheugen testen, ik heb Sissoft Sandra geprobeerd, maar die vond niks
Je zegt dus dat de listing van de apparaten zoals HD's etc. voorbij komen. Komt die voorbij, en blijft die staan, of komt die half voorbij en gaat hij na onderbreking verder met nóg een apparaat wat kennelijk dus maar heel langzaam respons geeft? In dat geval zou je dat genoemde apparaat eens los moeten koppelen om te zien of hij dan sneller doorstart.

Maar, de HD's en CDromspelers etc. worden ook tijdens de POST (zeg ik het goed?) al opgesomd, samen met het tellen van het geheugen. Dus dan zou hij daar al traag moeten zijn.

Ik zou je gecomputer even verdelen in:
non-windows (boot, device listing)
windows (vanaf het moment dat het windows laadscherm in beeld staat).

De PC is dus tijdens het booten traag, al dan niet tijdens het opsommen van devices die herkend worden. Als je specifieker kunt zijn tijdens welke devices hij stilhangt...? Misschien probeert hij zijn CD-rom aan te spreken of staat A:\ ingesteld als First Boot device (hoor je de a:\ even ratelen als ie opstart?) waardoor hij daarop wacht.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1