9800 Pro artifacts

Pagina: 1
Acties:

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik heb in ca April een 9800 Pro aangeschaft, prestaties super, maar nu gaat hij de laatste paar dagen flink artifacts geven. Ik dacht eerst dat dit aan de temperatuur in de case lag, maar nu heb ik de kaart alle ruimte gegeven om te ademen. En hij geeft alweer artifacts na ongeveer 10-20sec spel spelen na een koude boot (na 2 uur uit geweest te zijn).

Mijn systeemspecs
MSI K7N2-Delta ISLR mobo
9800 Pro 128mb sapphire (standaart koeler)
AMD AXP 2800+
En nog wat andere troep wat niet echt relevant is.
Ik had eerst een PCI kaart in slot 1 (of de 5e) dat is de verste van de AGP af. Nu ik deze eruit heb helpt het nog niet, wat ik ook al niet had verwacht.

Ik heb casefans opgehangen voorin de kast, achterin voor afzuigen en later ook nog 1 halverwege de kast gericht op de videokaart. Dit hielp dus allemaal helemaal niks.

De kaart is nooit overgeklokt geweest, dus daar ligt het niet aan.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen, of is de kaart gewoon stuk en moek het terugbrengen?

Verder gaat alles nog wel goed in windows en 2d games, maar daar heb ik de kaart natuurlijk niet voor gekocht. :'(

EDIT: zou het aan mijn voeding liggen :? , de 3.3v staat op het moment van posten op 2.8v

Alvast bedankt, Marcel

[ Voor 5% gewijzigd door Deikke op 01-08-2004 20:57 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Haal de zijkant eens van je case af en richt een tafelventilator naar binnen, als het dan niet meer gebeurt is het een probleem met de koeling, als het nog wel gebeurt zit het probleem ergens anders maar dat zien we dan wel weer :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 22:06
AtleX schreef op 01 augustus 2004 @ 20:57:
Haal de zijkant eens van je case af en richt een tafelventilator naar binnen, als het dan niet meer gebeurt is het een probleem met de koeling, als het nog wel gebeurt zit het probleem ergens anders maar dat zien we dan wel weer :).
Goed idee

Heb je het ook bij benchmark's? Andere drivers? Probeer hem eens in een andere pc...

[ Voor 3% gewijzigd door Westereen op 01-08-2004 21:02 ]

• Deikke
Dat helpt niks, artifacts blijven verschijnen.

Zoals ik in mijn TS heb aangepast, zou het mijn voeding kunnen zijn, die niet genoeg 3.3v meer levert?

@westereen: Aquamark begint ook direct te flippen zoals Splinter Cell en nog wat spellen, in F1 Challenge duurde het wat langer, ik zal ook driver 4.6 eens proberen

[ Voor 36% gewijzigd door Deikke op 01-08-2004 21:06 ]

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 22:06
Deikke schreef op 01 augustus 2004 @ 21:04:
Dat helpt niks, artifacts blijven verschijnen.

Zoals ik in mijn TS heb aangepast, zou het mijn voeding kunnen zijn, die niet genoeg 3.3v meer levert?
Probeer us een andere voeding dan weet je het. Stroomverbruik van meerdere ATi-videokaarten onderzocht Neem dat us door dan kun je zien of je kaart veel of juist niks van de 3.3v neemt.

• Deikke
De kaart schijnt veel van de 3.3v rail af te nemen door het AGP slot, ik zal morgen een andere voeding kopen die toch al langer op mijn wenslijst stond om te kopen.

Verwijderd

ik heb ook een 9800xl
je moet zeker een zware voeding hebben, want je amd zal ook al veel stroom nemen, en ke hdd dan ook... en al de rest, zodat je stroom voor je pci sloten want minder wordt waardoor je koeler miss slecht of neti voldoende kan draaien,...

of heb je het probleem ook als je die 'tafel'koeler erbij plaatst?

• Deikke
Ja, ook met tafel ventilator doet ie het, nu zelfs in het menu van splinter cell, met driver 4.6 heb ik precies hetzelfde

EDIT: Trouwens, de AMD neemt van de 12v, die op 12,16v loopt. Dus dat is volgens mij het probleem niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Deikke op 01-08-2004 21:26 ]

Verwijderd

Deikke schreef op 01 augustus 2004 @ 21:10:
De kaart schijnt veel van de 3.3v rail af te nemen door het AGP slot, ik zal morgen een andere voeding kopen die toch al langer op mijn wenslijst stond om te kopen.
Ik had in het begin ook problemel met mijn 9600pro dat die uitviel en zo maar ik heb in de bios de voeding naar mijn AGP kaart +0.1v gegeven en het probleem was daarna helemaal weg. Misschien dat je dat nog kan proberen.

• Deikke
Kunnen ze niet uitlezen dat je de AGP voltage hebt verhoogt, ik vind het nogal riskant namelijk. En het zijn artifacts, geen uitval.

Ik haal eerst even een andere voeding op, zien of dat helpt.

Verwijderd

Ik geloof dat het aan je voeding ligt, omdat ik ook de radeon 9800 pro heb met toeters en bellen...maar mijn 3.3 volt lijn geeft wel gemiddeld 3.17 volt.
Dus het zal wel aan je voeding liggen.

• Deikke
Ja, het licht aan de voeding, ik heb met een andere voeding geprobeert, alles is goed nu.

Gelukkig is het opgelost, ik dacht al dat mijn hele kaart kapot was.

Bedankt voor ieders hulp

[ Voor 19% gewijzigd door Deikke op 02-08-2004 13:19 ]

Verwijderd

Deikke schreef op 02 augustus 2004 @ 13:19:
Ja, het licht aan de voeding, ik heb met een andere voeding geprobeert, alles is goed nu.

Gelukkig is het opgelost, ik dacht al dat mijn hele kaart kapot was.

Bedankt voor ieders hulp
MOOI :)

dan kan het dus toch aan de voeding liggen :)
IK laat morgen mijn kast + voeding vervangen (antec truepower 480W:D)
en dan kijk ik of mijn artifacts ook weg zijn..

hoewel ze bij mij altijd op zelfde plek zitten, maar soms minder en soms meer, heel vaag..

• Deikke
Je kan eens speedfan (of een andere temperatuur/voltage uitleesprog) downloaden en zien hoeveel volt er op elke rail aanwezig is. Mischien zie je de 3.3v ver afwijken.
Pagina: 1