com21: UTP eind

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• risjard
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 20:02
Iemand vroeg mij laatst waar mijn kabelmodem stond. Ik zei naast mijn pc natuurlijk. Hij zei het is veel beter om de com21 direct bij de kabelaansluiting te installeren. Dus met maar een heel klein stukje COAX en vanaf de com21 UTP naar de pc. Bij mij is zo dat er eerst 12 meter COAX van het kabelkastje naar de com21 gaat en van de com21 een stukje UTP naar de netwerkkaart. Ik denk zelf dat het niet zoveel uit zal maken omdat vanaf een verdeelhuis naar mijn kabelaansluiting ook vele (honderden) meters COAX heeft. Dus die 12 meter...maar ja..het maximum is wel 15 meter dus...
Hoe denken jullie hier over?

Verwijderd

Mijn kabelmodem deed het eerst ook niet. Toen ik bij de helpdesk aangaf dat er vanaf het punt waar de COAX kabel het huis binnenkomt nog 10 extra meter COAX kabel ligt, zeiden ze daar dat dat misschien de reden was van het disfunctioneren. Dus ik naar het beginpunt van de kabel en daar me modem op aansluiten. Geen resultaat.....
Dus ik die lui weer plat gebeld. En na een paar dagen kwamen ze er achter dat mijn instellingen (mac-adres van de modem) door een typfout verkeerd stonden. Al die moeite voor niks dus :(

Het schijnt (ik geloof er niks meer van) dat de COAX kabel, naarmate die langer wordt, aan kwaliteit verliest. Voor een tv is dat niet zo erg, maar voor een modem wel; die heeft een 'zuiverder' signaal nodig. Ach ja... bij mij doettie het gewoon en er ligt zeker 10m COAX kabel binnenshuis :)

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zit wel op 15 a 18 meter en alles werkt perfect...

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:41
Hier bij mij ook, ik heb de modem helemaal op zolder en er ligt wel...20-25 kabel en ik haal vette waarden steeds.
Maar ja, misschien zouden die wel hoger zijn als ik een kabel van 2 meter zou hebben.
wie weet.

• Jorma
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Jorma

@ internet

Het wordt afgeraden de coax kabel naar je modem langer dan 6 meter te maken. Dit alles heeft te maken met kwaliteits/signaalverlies.

Hij kan 't nu wel heel fijn, mooi en snel doen, maar over een half jaar zit jij met een modem waarbij steeds het signaal wegvalt bijvoorbeeld. Dit heb ik zelf meegemaakt. Eerst werkte alles perfect, een half jaar later zat ik met oranje/groen knipperende lampjes :'(
Achteraf bleek dus ook dat dit veroorzaakt werd door een té lange coaxkabel.

Het beste is inderdaad om je modem naast het aansluitpunt te zetten (bij mij zat er standaard 2 meter coaxkabel bijgeleverd), en vanaf daar een UTP kabel naar je netwerkkaart trekken.

Verwijderd

het is ook wel logisch.. die signalen op de coax-kabel zijn analoog... als je die kabel te lang maakt krijg je dus vervormde signalen.. kwaliteit van de verbinding zal dus lager worden

UTP is digitaal, en heeft natuurlijk net zoveel (meer) verlies als die coax, MAAR !! als een digitaal signaal vervormt raakt is het nog makkelijk te 'herkennen' !

volgens mij kun je je coax het beste zo kort mogelijk laten !

• risjard
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 20:02
Wat is nu beter (in mijn geval):

1. Waar de kabel binnenkomt ongeveer 20 cm COAX naar de kabelmodem en ongeveer 12 meter UTP naar de netwerkkaart? (De COM21 staat dus naast de kabelaansluiting).

2. Waar de kabel binnenkomt ongeveer 12 meter COAX naar de kabelmodem en het klein stukje UTP naar de netwerkkaart? (De COM21 staat dus naast de pc).

Mijn kabelboer @home heeft voor optie 2 gekozen, maar als UTP sneller is, waarom dan niet voor 1????

• Onno
  • Niet online
@home heeft mij verteld dat 1 beter is. En dat hebben ze dus ook gedaan.

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05-2025
Coax heeft na 10 mtr signaal verlies...
UTP kan 150 mtr zonder zeuren
Ik weet ut wel !!

Ja ja ja Nee !!

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ze kwamen bij mij op mijn kamer die zooi aanleggen en het signaal was te zwak op te modemen, dus het maakt idd wel degelijk uit waar die modem staat. Ik geloof dat er vanaf het punt waar het binnenkomt tot mijn kamer ook wel zo'n 50 meter coax ligt.

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Groot huis evert :)

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Groot huis evert :)

• The Ghost
  • Laatst online: 27-07-2024
In het begin van mijn kabel tijd had ik veel problemen.
Er is toen iemand van de kabel maatschappij (niet de internet aanbieder, dat is bij ons gescheiden) langs geweest en hij adviseerde om de coax niet langer dan een meter te laten zijn.
Voor de UTP maakte dat niet veel uit, want in het modem zit een soort versterker en de nic in de pc levert ook voldoende signaal.

The Ghost

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Nee, geen groot huis, studentencomplex in een oud klooster, nadeel, ik kan niet bij de binnenkomst van de kabel komen, dus daar kan ik mijn modem niet neerzetten, ik zit nog te wachten totdat ze voor de tweede keer langs komen en ik hoop dat ze dan wel die modem aan kunnen sluiten, alleen nu in de meterkast, want die wist ik toen niet te vinden. Een schatting van de afstand tussen de binnenkomst kabel en meterkast is zo'n 20 meter, dus ik hoop dat ik dan wel van de geweldige diensten van chello kan genieten.
Pagina: 1