Toon posts:

[PSU]Aansluitschema fans Enermax EG301P-V(E)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de kast heb ik nog een Enermax voeding liggen waar ik een keer de fans uit heb gesloopt. Nu ik van oude onderdelen een 'nieuwe' PC ga bouwen, komt die voeding prima van pas. Ik heb nog een 80 en een 92mm fan liggen die er prima in kunnen maar ik heb geen idee welke connector voor de 80 of 92mm is en wat per connector de + en - is. Ik heb op google gezocht, maar nergens concreet hoe je de fans aan moet sluiten. Ook de search leverde nada, niente, noppes op. Het gaat om de aansluitingen 'cn3' en 'cn4' in onderstaande pic:
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/enermaxKlein.jpg
Klik voor vergroting.

Het gaat om de versie waarvan de fanspeed door de temperatuur geregeld wordt, dus niet handmatig. Als iemand toevallig zo'n voeding heeft liggen en ff kan kijken.....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 20:57 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het maakt volgens mij niet uit welke fan je op welke connecter gooit. Verder kan ik je vertellen dat op die foto, boven - is en onder + :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 04-08-2004 11:15 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 10:37

Guldan

Thee-Nerd

zijn die aansluitgingen niet gewoon dezelfde connecters die aan een WOL kabeltje zitten. Volgens mij wel namelijk. Soms worden ze ook wel gebruikt aan een audioabeltje (Een miniaansluiting). verder lijkt mij die pinout geen probleem dan.

voorzover ik kan zien is er ook geen sensor kabeltje aanwezig op die aansluitingen.miss. dat dat in de voeding geregeld word??ofzow??

edit:
Bedacht mij in 1 keer weer wat

[ Voor 28% gewijzigd door Guldan op 02-08-2004 14:59 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 00:41

JF_

guldan schreef op 02 augustus 2004 @ 14:57:
zijn die aansluitgingen niet gewoon dezelfde connecters die aan een WOL kabeltje zitten. Volgens mij wel namelijk. Soms worden ze ook wel gebruikt aan een audioabeltje (Een miniaansluiting). verder lijkt mij die pinout geen probleem dan.
Bijna - WOL is een drie-pins aansluiting, die audio-dingen zijn vziw vierpins. En allebei een duidelijk ander soort stekker.

Maar als je dat hele plastic socket eraf wrikt (zodat er alleen twee kale pennetjes blijven staan) past een normale drie-pins connector prima (wel zorgen dat je de twee spanningpennen gebruikt, en niet de sense-wire).
Dan is het een kwestie van omdraaien als 'ie niet werkt - fans zijn beveiligd tegen reverse aansluiten, dus je sloopt er (meestal) niets mee.

Verwijderd

Topicstarter
Dat slopen van die socket had ik inderdaad al gevonden, maar normaal wordt 1 van beiden geregeld door een tempsensor die tussen 2 spoelen in zit. Ik ga de boel overigens solderen, dus daarom heb ik geen zin om de boel later weer los te moeten halen.

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

nou nog 1 poging dan.. Is het niet die mini aansluiting die ook op audiokabletjes zitten??De foto is nu down maar meende dat dat wel eens kon (uit mijn hoofd). heb nu 1 voor mij liggen en deze heeft wel 4 aansluitingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Guldan op 03-08-2004 10:42 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet waar je naartoe wil. Er zal vast een mini-aansluiting op passen, maar ik wil graag weten op welke connector de 80mm en op welke de 92mm fan moet. Op de 80mm zit de aansluiting voor rpm-uitlezeing, dus deze moet op de TC-connector, maar welke van de 2 is dit?

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

hmmm.. jah sorry hoor, ging iets teveel op in het onderwerp. Voorzover ik kan zien maakt het geen ruk uit waar je wat op zet, zowiezo vind ik het raar dat als hij temp gestuurd is je nergens een aansluiting voor een sensor zit. Is dat niet gewoon een kwestie van proberen. Miscchien staat er per aansluiting ook wel een voltage verschil op. maar voorzover ik kan zien wordt die temp regeling intern geregeld en dus is het meer een kwestie van proberen.

iig veel suc6 nog.

Verwijderd

Topicstarter
guldan schreef op 04 augustus 2004 @ 11:14:
hmmm.. jah sorry hoor, ging iets teveel op in het onderwerp. Voorzover ik kan zien maakt het geen ruk uit waar je wat op zet, zowiezo vind ik het raar dat als hij temp gestuurd is je nergens een aansluiting voor een sensor zit. Is dat niet gewoon een kwestie van proberen. Miscchien staat er per aansluiting ook wel een voltage verschil op. maar voorzover ik kan zien wordt die temp regeling intern geregeld en dus is het meer een kwestie van proberen.

iig veel suc6 nog.
De tempsensor zit elders op de PCB. Hij hangt tussen 2 spoelen. Ik heb uiteindelijk de boel toch maar gewoon op de gok erin gezet en het lijkt te werken. Heb alleen kort getest, dus ik weet niet of de tempsturing goed werkt.
Pagina: 1