TFT probleem ?

Pagina: 1
Acties:

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-04 22:32
hey, ik ben nu al een jaar lang de gelukkige eigenaar van de Samsung 152T het scherm heeft het altijd perfect gedaan en dat doet het nu nog...

maar de laatste tijd maak ik me een beetje zorgen, Zo speel ik bv farcry en krijg ik het id dat er iets raars plaatsvind als ik naar een muur toe loop en me snel omdraai, het lijkt alsof mijn beeld zich in tween deeld en in het midden een soort onzichtbare golfbeweging plaatsvind..? Sorry beter kan ik dit niet uitleggen.

Nu heb ik hier niet zo gek veel last van maar ik ga er nu steeds meer op letten en merk ik dat ik dit ook tref bij games als COD en Mohaa.

De monitor is aangesloten op mijn 6800 GT door middel van een DVI aansluiting,

ik zat zelf te denken aan de AA en AF ? of de refreshrate of misschien wel de v-sync...maar ik kan er zelf gene logische verklaring aan avst knopen...iemand hier ervaring mee? of is dit een typisch tft probleempje...? alhoewel ik hetzelfde verschijnsel in wat mindere maten bij een vriend zag welke met een crt gamed.

ik ben benieuwd naar de reacties :)

ps. k heb uiteraard gesearched, maar ondanks de vage probleem omschrijving is dat nogal lastig en kan het zijn dat ik wat gemist heb!

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
ik denk eerlijk gezegd niet dat het kwaad kan, maar als je wilt weten of t aan je tft ligt of niet, kan je natuurlijk gewoon een andere monitor aan je bakkie hangen

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
is dat geen vorm van ghosting? Maar normaal gezien mag je dat toch (bijna) niet hebben op een samsung?

Verwijderd

Lijkt mij een typisch Vsync image-tearing probleempje ;)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Natuurlijk kan het geen kwaad...

In mijn ogen kunnen er 3 oorzaken zijn;

1) Je TFT. Hij blijt een responsetime houden, ookal zou die heel laag zijn, met dit soort situaties kan het zijn dat je het heel kort ziet.
2) Het hoeft niet je TFT te zijn, kan ook aan je videokaart liggen. Deze kan op een bepaald moment net niet genoeg frames leveren .. of gaat er raar mee om. Mijn ervaring van zo'n probleem leert dat meestal alleen een Win-reinstall dit verhelpt.
3) V-Sync. Enable dit is ;)

4) Er zijn helaas altijd wel meer ondenkbare oorzaken in computerland :P

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BlowFish
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 08:02:
Lijkt mij een typisch Vsync image-tearing probleempje ;)
ki klinkt leuk, wat houd het in :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Wat jij ziet is gewoon het feit dat het beeld 60x per seconde ververst wordt. Aangezien het beeld lijn voor lijn geupdate wordt zie je het effect wat jij omschrijft. Hier is niks tegen te doen, behalve een scherm met een hogere refreshrate nemen. Daarom hebben CRT's er ook minder last van dan LCD's doordat deze vaak een refreshrate van 100 hebben itt 60 bij LCD's.

Als je Vsync aanzet kan het de hoeveelheid tearing verminderen, maar verdwijnen zal het nooit.

• BlowFish
ok bedankt voor de info, ik zal hem voortaan op 75hz zetten, V-sync houd tog in dat mijn fps gelijk gaat lopen aan mijn hz? Ik ben er dan bang voor dat ik er welleens onderschiet bij bepaalde spellen heeft dit dan geen nadelige gevolgen?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Ja, dan krijg je lagere frame rate.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Hielko schreef op 02 augustus 2004 @ 20:54:
Ja, dan krijg je lagere frame rate.
De framerate word "gecapped" op 75FPS. Volgens de meeste gamers is het lekker gamen als je een stabiele framerate van 60+ fps hebt.

Alleen de gemiddelde framerate zal dus omlaag gaan (als je normaal meer dan 75 zou halen). Maar aangezien het toch niet meer merkbaar is als je hoger dan 75fps haalt, maakt het geen zak uit :). Zowiezo schijnt het met een TFT beter te zijn als je je VSync aan houd.

Wanneer je een ATi kaartje hebt en TemporalAA gebruikt, dan kan je VSync ook beter aanzetten ;).

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het enige dat vsync (wat staat voor vertical synchronisation) doet is het verversen van het beeld locken aan de refreshrate. Dat is de standaard instelling. Het beeld, dat van boven naar beneden getekend wordt) wordt alleen aangepast waneer hij onderaan is en weer boven gaat beginnen. Doordat gamers vaak hun refreshrate (hoevaak het beeld getekend wordt) niet aan hun framerate willen koppelen zetten ze deze koppeling uit. Hierdoor is het heel waarschijnlijk dat het beeld wordt veranderd waneer je videokaart halverwege het tekenen van het scherm zit. Hierdoor zie je in de bovenste helft van het scherm het ene frame terwijl in de onderste helft het volgende frame al staat. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd is dit exact hetzelfde bij crrt monitoren. De enige monitoren die hier geen last van hebben zijn tft monitoren aangesloten via DVI.

Bij het aanzetten van vsync wordt je refreshrate niet 'gecapped' maar op 'veelvouden van' gezet. Bij 75 hrtz krijg je dus 75 beelden per seconde, maar zodra de computer het niet bijhoud en de beeldjes niet niet binnen 1/75 seconde klaar zijn blijven ze nog 1/75 sec staan en zakt de framerate dus naar 37,5 frames per seconde of wisseld het tussen deze twee snelheden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1