audiofiele autospeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 929 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Wat zijn eigenlijk op het gebied van autoluidsprekers audiofiele produkten?
Voor zover we trouwens over audiofiel geluid kunnen spreken in de auto..., maar goed. Dan bedoel ik dus speaker die voor het geboden geld (zeg 100-200 euro per paar) uitstekend klinken. Met welke merken/series dien ik dan rekening mee te houden? Ik wil een neutraal goed uitgebalanceerd geluid in mijn auto gaan maken, geen boem/gedreun sjonnie-gebeuren.

Ik heb hier een oude Kenwood kac ps150 versterker met een Blaupunkt rdm 126 Munchen cd-radio. Deze radio heeft ook een aux-in waarop ik eventueel ook mijn mp3-speler op aan kan sluiten, maar dat is voor latere zorg. Voor de speakers heb ik de volgende ruimte tot mijn beschikking:

Voor, in de hoeken van het dashboard: 2 * 8,6cm of 10 cm diameter.
Achter, op de hoedenplank: 2 * 13cm of 16 cm diameter.

[ Voor 13% gewijzigd door boekhour op 01-08-2004 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 16:20
De voorspeakers zijn in een auto het belangrijkste voor de sound. Met een 10cm woofertje in het dashboard ga je het ECHT niet redden... weggegooid geld. Je zal echt eens moeten kijken om 16cm woofers in de deurpanelen te monteren. Je ziet wel regelmatig dat mensen klankkasten in de deurpanelen maken uit MDF oid.

Wat de speakers betreft: Focal heeft enkele reeksen leuke composets: de Focal Access ligt wellicht in je budget.

Afbeeldingslocatie: http://lautsprechershop.de/auto/images/165a.jpg

Deze kost iets meer dan 200 EUR (per paar).

Ook de Neoset-165 van Monacor lijkt me ook wel interessant. Zelfde prijscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:37

JT

VETAK y0

Focal, Helix, Hifonics en nog veel meer merken zijn goed.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Audiofiel geluid voor 100-200 euro??
Wow, klinkt erg audiofiel ;)
Zeg niet dat je geen goede speakers hebt voor dat geld, maar audiofiel vind ik toch een te groot woord :P

En audiofiel is heeeel goed mogelijk in een auto. Ook al heeft die de akoestiek van een badkuip. Met een goede DSP kun je heel veel bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 11:23
DLS vind ik ook interessant... evenals Ground Zero.
Rainbow heeft ook fraaie sets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Als je een goed audiofiel resultaat wil bereiken, moet je kiezen voor een goede composet voorin de deuren en geen luidsprekers achterin nemen. Uitgezonderd de subwoofer die in de kofferbak hoort. ;-)
Edit: Ik heb zelf Focal 130K voorin in mijn standaard deurbakken. Ik zou minimaal wel 13cm nemen voorin. Eventueel zelf deurbakken hiervoor maken. Als het mogelijk is zou ik voor 16cm gaan!

[ Voor 33% gewijzigd door Audi_S2 op 01-08-2004 21:42 ]

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik moest meteen denken aan de phase linear audiophile five composet, maar die ligt een beetje buiten je budget :)

Kijk anders eens naar:
MB Quart (de rsc serie),
DLS (reference serie) en
Infinity (de kappa serie)

Focal, wat hier al genoemd werd, heeft met de polyglas lijn ook leuke verantwoorde spullen in huis.

Denk ook eens na over een losse versterker (DLS A1, phase linear PB 2 oid), dat doet ook wonderen voor je geluid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 00:24
Het is jammer om in mijn Audi urquattro de deuren die met leer bekleed zijn "te vervuilen/besnijden" met speakers. vandaar dat ik toch genoegen zal moeten nemen met speakers voorin en achterin. Ach, een goede 10cm speaker voorin zal altijd een geweldige verbetering zijn tov de standaard af-fabriek spullen.

En audiofiel hoeft het niet te zijn hoor, wilde alleen jullie uitlokken tot het verklappen van goede merken 8). Ik wil gewoon goed kunnen luisteren met goede spullen, maar het hoeft geen topklasse set te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Andere oplossing: naar de sloop om te kijken of je nog een setje deurpanelen bij kan kopen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Groundzero
Audiosystem

http://www.audio-system.nl/
http://www.magma-audio.nl/

Kijk verder even op:

www.12vhifi.nl
www.showyoursound.nl

[ Voor 29% gewijzigd door mhr-zip op 01-08-2004 23:40 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
boekhour schreef op 01 augustus 2004 @ 22:54:
Het is jammer om in mijn Audi urquattro de deuren die met leer bekleed zijn "te vervuilen/besnijden" met speakers. vandaar dat ik toch genoegen zal moeten nemen met speakers voorin en achterin. Ach, een goede 10cm speaker voorin zal altijd een geweldige verbetering zijn tov de standaard af-fabriek spullen.
Kan ik best begrijpen. Maar begrijp dan ook dat je uit een 10cm speaker nooit deftige sound zal halen. Zelfs de beste 10cm speaker is niet in staat om treffelijk full-range muziek weer te geven op een niveau dat luid genoeg is voor in de wagen... En dan spreek ik niet over ik-hou-de-hele-buurt-wakker-niveau, maar wel over ik-rij-op-de-snelweg-en-kan-nog-steeds-radio-luisteren-niveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:02

momania

iPhone 30! Bam!

Zelf ben ik altijd erg tevreden geweest over Boston Accoustics voor in de auto :)

En sowieso ben ik altijd voor geweest om meer geld aan speakers voorin uit te besteden dan op of naast de hoedenplank.
Achter naast m'n hoedenplank heb ik hele kleine speakers die meer alleen als ondersteuning zijn.
Die mega grote speakers in de hoedenplank vind ik persoonlijk zo slecht klinken. Al dat geluid dat in je nek knalt is niet lekker. Geluid moet goed van voren komen vind ik in een auto :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mr_petit

opperprutser

als 10cm luidsprekertje kan je ook nog kijken naar de monacor crb-100cp (ong €35 bij http://www.maximum-electronic.de/ (neoset 165 is daar €138)
leuke woofertjes; carbon conus, relatief lange slag.
achterin zou ik beslist voor 16,5 cm gaan (als daar de ruimte voor is). Het verschil in conusoppervlak (en dus lage tonen productie) tussen 13cm en 16,5 cm is erg groot.
of je moet een kleine sub nemen.

ik zou iig ook niet gaan snijden in de bekleding van een urquattro (er zijn belangrijkere dingen dan goed geluid :) )

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 02-08-2004 00:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou dan idd voor een leuke sub gaan.
Heb je nog 10 euro over: paar rear-fill coax dingetjes achterin gooien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mr_petit

opperprutser

voor 200 euro moet het te doen zijn om èn 2 redelijke coaxiaalsetjes te scoren en een leuke sub (kastje wel zelf bouwen)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Ik vind pioneer meestal ook wel mooi in de auto.
Volgens mij zijn ze niet eens duur... :)

Ook valt het mij op dat JBL nog niet één keer genoemt is hier :o
Beetje onterecht, toch? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

subsonik schreef op 02 augustus 2004 @ 00:04:
[...]

Kan ik best begrijpen. Maar begrijp dan ook dat je uit een 10cm speaker nooit deftige sound zal halen. Zelfs de beste 10cm speaker is niet in staat om treffelijk full-range muziek weer te geven op een niveau dat luid genoeg is voor in de wagen... En dan spreek ik niet over ik-hou-de-hele-buurt-wakker-niveau, maar wel over ik-rij-op-de-snelweg-en-kan-nog-steeds-radio-luisteren-niveau :)
Dan nodig ik je uit om een keertje plaats te nemen in mijn auto met het volume op standje doof, uiteraard met gegsloten deuren en ruiten >:)
10cm voor in het dash, 16cm in de hoedenplank en een 12" sub in de kofferbak. De sub heeft z'n eigen amp, de speakers hangen aan een 4 kanaals versterker. Alles speakers en versterkers zijn van MTX. Verder nog een powercap voor de amps van 1.5F (dietz).

Dit alles produceert serieus genoeg volume om de hele buurt wakker te houden en ook om op de snelweg gewoon goed naar de muziek te kunnen luisteren. En echt niet alleen wat hoge tonen vanuit het dash hoor, ze zijn afgefilterd op 60 Hz high pass en dat klinkt echt prima. Achter is gefilterd op 40 hz high pass en de sub op 80 hz low pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Hertz maakt ook wel mooie speakers. Hebben wij nu in de auto zitten.

http://www.hertzaudiovideo.com/

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sick Nick schreef op 02 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

Dan nodig ik je uit om een keertje plaats te nemen in mijn auto met het volume op standje doof, uiteraard met gegsloten deuren en ruiten >:)
10cm voor in het dash, 16cm in de hoedenplank en een 12" sub in de kofferbak. De sub heeft z'n eigen amp, de speakers hangen aan een 4 kanaals versterker. Alles speakers en versterkers zijn van MTX. Verder nog een powercap voor de amps van 1.5F (dietz).

Dit alles produceert serieus genoeg volume om de hele buurt wakker te houden en ook om op de snelweg gewoon goed naar de muziek te kunnen luisteren. En echt niet alleen wat hoge tonen vanuit het dash hoor, ze zijn afgefilterd op 60 Hz high pass en dat klinkt echt prima. Achter is gefilterd op 40 hz high pass en de sub op 80 hz low pass.
Duh, mijn 10cm speaker gaan ook wel hard als ik 16cm laat meespelen 8)7 :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Sick Nick schreef op 02 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

Dan moet je mijn post eens beter lezen ;) Ik had het over full-range gebruik van 10cm drivers. Jij spreekt over 10cm's als sats, met nog 2x 16cm extra achteraan + een sub. Dat je daarmee best hard kan, geloof ik graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Heb ook een tijd gespeeld met alleen de 10cm voor, de 16cm lagen dus gewoon binnen. Ging ook perfect en slechts een klein beetje zachtjes. De achterspeakers zijn ook voornamelijk voor de rear fill, niet voor extra volume. Het meeste geluid komt gewoon van voren uit de 10cm speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46060

Sick Nick schreef op 02 augustus 2004 @ 16:59:
Heb ook een tijd gespeeld met alleen de 10cm voor, de 16cm lagen dus gewoon binnen. Ging ook perfect en slechts een klein beetje zachtjes. De achterspeakers zijn ook voornamelijk voor de rear fill, niet voor extra volume. Het meeste geluid komt gewoon van voren uit de 10cm speakers.
Geluid kan ik ook uit 10cm speakers krijgen maar voor een goede laagweergave zul je echt goede 16cm's moeten nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 06-05 15:13

w00Dy

Make soap, not war

leuk topic dit, bookmarked. Het is dat ik in mijn auto ook wil upgraden.

beyma lijkt me ook een leuk merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Hmm, beyma ken ik zelf alleen als fabrikant van PA spul. Maken die ook car audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 06-05 15:13

w00Dy

Make soap, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op 02 augustus 2004 @ 17:35:
Hmm, beyma ken ik zelf alleen als fabrikant van PA spul. Maken die ook car audio?
Adire Beyma toch? Die maken hele fijne subjes iig zoals De Brahma :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Adire is een ander merk dan beyma :p Ken zelf de car audio van beyma niet, hun PA spul is wel prima spul voor relatief weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 18:08
Hm ik heb alleen horen zeggen over hun subs dat die met weinig vermogen veel kabaal kunnen maken :P (hoge gevoeligheid)
Het is in belgie geloof ik populairder dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Orbit in zijn Bora gingen twee 15" Brahma's iig als een gek tekeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Die brahma's zijn echt topwoofers hoor maar zijn dus van adire en niet van beyma. Die beyma woofers hebben inderdaad een hoge gevoeligheid, ze gebruiken denk ik hun ervaring/techniek uit de PA wereld waar ze ook speakers met hoge gevoeligheid gebruiken. Een 15" 600W RMS/1800W piek woofer met een gevoeligheid van 97 dB is niks mis mee :D
Pagina: 1