Makkelijke server onder WinXP met PHP/SQL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 23:23
Hallo, ik hoop dat ik hier geholpen kan worden.
Ik ga in Oktober naar Japan, en wil vanaf daar een website onderhouden met o.a. een weblog en een fotoalbum. Een vriendin van me wil dit wel voor mij in elkaar knutselen, en meldt dat ze daarvoor PHP 4.1 of hoger en MySQL 3.23.23 of hoger voor nodig heeft. Ik zou mijn website graag op mijn eigen computer (die hier in Nederland als server blijft fungeren) hosten, en ik vroeg mij af of er een redelijk eenvoudig (ik ben ook niet te misselijk om er wat tijd in te steken om alles uit te vogelen op zich) webserver programma bestaat waarmee ik dit kan verwezenlijken onder Windows XP.
Alvast bedankt!

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 10:46
Nusphere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Apache, PHP en MySQL los installeren is niet echt moeilijk onder Windows. Pak er desnoots een tutorial bij om het stap voor stap uitgelegd te krijgen.
Je kunt ook PHPTraid gebruiken (Apache, MySQL en PHP in één) met als nadeel dat je met oudere (onveilige?) versies zit te werken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

I&T -> SA

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf laast gewoon met IIS en php en mysql geinstaleerd, je moet dan geloof ik de pakketen van php en mysql downloaden en even de readme lezen, ik vond het niet zo lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
IIS + alles wat jij wil gaat inderdaag prima, mij is het ook gelukt en het draait prima :)

Everything is possible, until it's not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waarom zou je geen gebruik maken van een service waar men dit soort zaken gratis aanbiedt? Zoals www.blogspot.com ofzo :)
Ik vindt dergelijke one-liners toch wel erg nutteloos hoor :) Misschien is wat toelichting een goed idee? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 19:12:
Waarom zou je geen gebruik maken van een service waar men dit soort zaken gratis aanbiedt? Zoals www.blogspot.com ofzo :)

[...]

Ik vindt dergelijke one-liners toch wel erg nutteloos hoor :) Misschien is wat toelichting een goed idee? :)
Ik zou een weblog eventueel wel via blogspot/livejournal wat dan ook kunnen doen (ik heb zelfs al een livejournal). Het punt is dan alleen dat ik 2 verschillende websites heb (fotogallery, en dit zal héél veel megabytes betreffen, en weblog), ik wil het het liefst allemaal bij elkaar hebben, zeker omdat ik ook van plan ben ze met elkaar te integreren.

Zoals ik begrijp zijn IIS en Apache de beste keuzes voor mij? Apache is gratis, IIS neem ik aan van niet?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Excuses, ik heb lang zitten twijfelen :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DeadKennedy schreef op 01 augustus 2004 @ 19:34:
[...]

Ik zou een weblog eventueel wel via blogspot/livejournal wat dan ook kunnen doen (ik heb zelfs al een livejournal). Het punt is dan alleen dat ik 2 verschillende websites heb (fotogallery, en dit zal héél veel megabytes betreffen, en weblog), ik wil het het liefst allemaal bij elkaar hebben, zeker omdat ik ook van plan ben ze met elkaar te integreren.

Zoals ik begrijp zijn IIS en Apache de beste keuzes voor mij? Apache is gratis, IIS neem ik aan van niet?
IIS is inderdaad niet gratis; en welke je wilt kiezen is puur een persoonlijke keus. Negatief punt van Apache wordt vaak gevonden dat je moeilijk moet vroeten in de configatiebestanden; daartegenover staat een soms onoverzichtelijke interface van IIS. Nadeel van IIS soms gevonden dat deze 'onveiliger' wordt beschouwt; hier hoef je echter niet echt rekening mee te houden als het om een persoonlijke website gaat :)

Als je inderdaad Apache + PHP + mySQL installeerd zijn er heel wat pakketten te vinden die je de gewenste functionaliteit kunnen bieden :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
ISS is niet gratis maar zit standaard wel in Windows XP professional, of dit in Home zit weet ik niet. Apache is inderdaad gratis en open source. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Apache, alhoewel ISS ook vast helemaal geweldig zijn zal.
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 19:40:
[...]
Nadeel van IIS soms gevonden dat deze 'onveiliger' wordt beschouwt; hier hoef je echter niet echt rekening mee te houden als het om een persoonlijke website gaat :)
Wormen slaan persoonlijke website's over..?

[ Voor 41% gewijzigd door kamerplant op 01-08-2004 19:45 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache is niet zo moeilijk, hier zijn wat tutorials :)

http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=6
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=75
http://www.phphulp.nl/php/tutorials/8/101/175

En anders kan je nog Xitami proberen:

http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=34

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Dit heb ik net gevonden:

http://sourceforge.net/projects/miniserver/

is dit interessant?

Als dit niks is ga ik wel aan de slag met Apache, SQL en PHP los installeren, daar heb ik ook net een tutorial bij gevonden die precies lijkt te beschrijven wat ik van plan ben:

http://www.webmasterstop....-mysql-installation.shtml

edit:

én als ik Apache installeer kan ik daar ook nog een mail server van maken, niet waar? Ook wel aardig als ik van plan ben een domein te registreren neem ik aan.

[ Voor 21% gewijzigd door DeadKennedy op 01-08-2004 19:54 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
DeadKennedy schreef op 01 augustus 2004 @ 19:48:
Dit heb ik net gevonden:

http://sourceforge.net/projects/miniserver/

is dit interessant?

Als dit niks is ga ik wel aan de slag met Apache, SQL en PHP los installeren, daar heb ik ook net een tutorial bij gevonden die precies lijkt te beschrijven wat ik van plan ben:

http://www.webmasterstop....-mysql-installation.shtml
Als het werkt is het prima. Alhoewel, als je het zelf handmatig doet ga je er meer van begrijpen waardoor je makkelijker de configuratie aan kunt passen hoe jij dit wilt EN beter kunt upgraden naar nieuwere versies. Maar als je dat niets boeit, gewoon lekker dit gebruiken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DataBeest schreef op 01 augustus 2004 @ 19:44:

[...]
Wormen slaan persoonlijke website's over..?
Ik wilde de discussie over de veiligheid van IIS even buiten deze discussie houden eigenlijk :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 19:55:
[...]

Ik wilde de discussie over de veiligheid van IIS even buiten deze discussie houden eigenlijk :)
Hier sluit ik me bij voorbaat bij aan :) Het neemt vaak toch de vorm aan van een soort Heilige Oorlog he :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
DataBeest schreef op 01 augustus 2004 @ 19:54:
[...]

Als het werkt is het prima. Alhoewel, als je het zelf handmatig doet ga je er meer van begrijpen waardoor je makkelijker de configuratie aan kunt passen hoe jij dit wilt EN beter kunt upgraden naar nieuwere versies. Maar als je dat niets boeit, gewoon lekker dit gebruiken.
Op zich interesseert mij dat natuurlijk wél, ik zie mij zelf toch nog wel een béétje als Tweaker. Ik denk dat ik voor de optie Apache ga, waar bij ik dan zelf SQL, PHP en wellicht nog andere leukigheidjes bij probeer te installeren.

edit:
Vraag: Apache 1 of Apache 2?

[ Voor 4% gewijzigd door DeadKennedy op 01-08-2004 20:03 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DeadKennedy schreef op 01 augustus 2004 @ 19:48:
[...]

edit:

én als ik Apache installeer kan ik daar ook nog een mail server van maken, niet waar? Ook wel aardig als ik van plan ben een domein te registreren neem ik aan.
Voor zover ik weet kan je van Apache geen mailserver maken :) Ik weet niet waar informatie te vinden is die het tegendeel beweerd?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 20:03:
[...]

Voor zover ik weet kan je van Apache geen mailserver maken :) Ik weet niet waar informatie te vinden is die het tegendeel beweerd?
Ik zag bij dit (overigens UITERMATE compleet) pakket het component XMail staan:
http://sourceforge.net/projects/apache2triad/

(het leek mij niet slim om dit pakket te gaan installeren omdat er zóveel bij zit waar ik niet eens van weet wat het ís)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Ik ben nu Apache aan't installeren, en het werkt. Evenals PHP. Alleen SQL geeft nog niet wat ik zou moeten zien.
Ik heb het volgende aangemaakt:

http://vinnie.serveftp.com/mysql.php

hierin staat:

<?
echo "<html><head><title></title></head><body> ";
$host="vinnie.serveftp.com";
$user="test";
$password="tehtest";
mysql_connect($host, $user, $password);
$db_table = mysql_list_dbs();
for ($i = 0; $i < mysql_num_rows($db_table); $i++) {
echo(mysql_tablename($db_table, $i));
echo "<br>";
}
echo "</body></html> ";
?>

Dit zou volgens een site een aantal waardes moeten geven, bij wijze van test.
Wat ik krijg is echter:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in c:\serv\site\mysql.php on line 8

edit:

het enige dat ik raar vind, is dat WinMySQLadmin bij MyODBC aangeeft "not found, driver 3.51 not found".

[ Voor 19% gewijzigd door DeadKennedy op 01-08-2004 22:49 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

dan is je php niet geconfigureerd voor mySQL; dan had je ook met Google of de GoT search kunnen vinden:

[google=undefined function mysql_connect]
[search=undefined function mysql_connect]

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 01-08-2004 22:55 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 22:49:
dan is je php niet geconfigureerd voor mySQL; dan had je ook met Google of de GoT search kunnen vinden:

[google=undefined function mysql_connect]
[search=undefined function mysql_connect]

:)
GoT search op die specifieke error! Hoe geniaal :)
(ik maar zoeken op "sql installatie")

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Laatst online: 10-08 21:06
ComputerTotaal had er een tijd geleden een 'cursus' over van vier delen. Daarin stond ook hoe je om moest gaan met PHP, Apache en MySQL. Samen met de ondersteuning op de MySQL site en PHP Handleiding is het redelijk makkelijk te installeren. <- uit eigen ervaring :)