Toon posts:

Pixel optimalisering

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een goed en liefst eenvoudig programma om de kwaliteit van foto's te verbeteren? Ik heb nl een 3.2 megapixel camera en als ik een foto wil afdrukken groten dan 20x30 wordt de kwaliteit slecht. Maar ik heb gehoord dat er programma's zijn die dit kunnen verkomen.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dat gaat niet lukken. Je kunt niet zomaar informatie ergens vandaan toveren. Als een bepaald detail niet in de foto zit, dan zal het bij een vergrote afdruk er niet plots in gaan zitten, noch weet een programma dat een plaatje bewerkt dat daar een detail hoort te zitten.

Wat voor 3.2 mp camera heb je?

Alors.

Verwijderd

3,2 MP voor een A4-tje; dan krijg je net iets meer dan 68 lijnen per cm. ‘t Is weliswaar geen hoogwaardig drukwerk (100 lijnen per cm of meer), maar om het nou slecht te noemen...

Anyway, het enige wat je kunt doen om ‘betere’ foto’s te krijgen, is een camera aan te schaffen die met veel meer megapixels werkt. Of anders moet je met grootformaat film gaan werken. Software-matige oplossing bestaan er op dit gebied niet.

Verwijderd

Photozoom (voorheen spline 2.0) van het nederlandse Shortcut is erg geschikte software om op basis van fractal technieken je foto's groter te maken.

Op basis van pixel extrapolitie word het lastig, maar met slimmere technieken geeft het zeker een goed resultaat.

edit ff url toegevoegt : http://www.trulyphotomagi...ection=product_serie_info

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 18:32 ]

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:03
Ik heb zelf even van www.shortcut.nl een s-spline resizer gedownload om toch eens te kijken of dat beter is dan bicubic. De kwaliteit is wel iets beter, maar echt mooi oogt het niet... het wordt gewoon onnatuurlijk. net alsof het getekend is.

Misschien dat het met printen/drukken toch anders is. Maar met 3 mp bijvoorbeeld a3 kan printen is niet mogelijk als je het mooi wilt houden. Wellicht dat je kunt proberen gewoon in photoshop bicubic te resizen, dan wat sharpen, en dan wat noise.

edit:

het lijkt toch aardig te werken, dat shortcut photozoom. Ik denk dat als jij op a3 wat wilt afdrukken, en aan de muur wilt hangen het best de moeite waard is om te proberen.

[ Voor 61% gewijzigd door Mercarra op 01-08-2004 18:41 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

bonzz.netninja

Niente baffi

spline rockte idd kont, echter bij foto's is het meteen een stuk minder bruikbaar. Vooral bij logo's e.d (veel contrast) werkte het kei goed. Photozoom ken ik niet, en ga ik nu eens bekijken met de geleverde link van bogusje ;)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Gewoon in Photoshop met stappen van (max) 10% vergroten. Daar heb ik zelf nog al goede ervaringen mee - is overigens een tip van Scott Kelby en werkt prima.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Hier een review met veel voorbeelden van geavanceerde interpolatiealgoritmes. Ook de eerder genoemde Shortcut/Sspline staat erbij.
Overigens denk ik dat 20*30 cm afdrukken van een 3Mpixel foto niet per definitie slecht hoeven te zijn, zoals de TS beweert. Dan spelen anderen factoren een rol behalve alleen de resolutie. Een resolutie 2048*1536 levert op dat formaat immers nog altijd ca 175 dpi op.

[ Voor 40% gewijzigd door Henk007 op 01-08-2004 18:57 ]

• honey
  • Laatst online: 30-01 07:30
Ik heb S-Spline Pro vergeleken met Genuine Fractals 3.0 en Fred Miranda’s Stair Interpolation Pro. Het beste resultaat (vergroting 300 % in print op een Epson 2100 en 600% screen van een studio opname van een kat), wordt verkregen met S-Spline Pro (heet nu PhotoZoom Pro), het verschil is zeer klein in vergelijking met GF en alleen relevant voor de Pixel Measurbators.

Voor het geld is Fred’s SI Pro een absolute winnaar (www.fredmiranda.com).

Het scherm laat verschillen veel duidelijker zien en is niet echt betrouwbaar. Om een goede indruk te krijgen, moet je de afbeelding op 50% zien.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

WouterG

Dit is geen ondertitel

Echt een handig programma, dat photozoom. Wel vreemd dat het bij sommige foto's erg goed werkt en bij andere weer niet. Vooral foto's van gezichten worden goed vergroot, gras gaat juist weer heel slecht.

• honey
  • Laatst online: 30-01 07:30
Tomcat schreef op 01 augustus 2004 @ 20:53:
Echt een handig programma, dat photozoom. Wel vreemd dat het bij sommige foto's erg goed werkt en bij andere weer niet. Vooral foto's van gezichten worden goed vergroot, gras gaat juist weer heel slecht.
Dat is heel logisch. Gezichten hebben relatief weinig detail en je kunt ongestraft veel pixels erbij verzinnen voordat het gaat opvallen. Hele gedetailleerde onderwerpen, zoals landschapsfoto’s kun je veel minder vergroten voordat het opvalt dat er pixels bij zijn geplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand misschien een serial van photoclean, want ik kan nergens een werkende vinden. Photozoom werkt trouwens wel mooi.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

't is wel mooi geweest met dit topic, dicht. Uitleg volgt zodadelijk.

maartenm4: check je mail, serial requests zijn niet toegestaan op dit forum. Verder is je topicstart dermate mager (niet zelf gezocht naar programma's) dat hij niet aan de GoT-regels voldoet. Zie daarvoor Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

[ Voor 65% gewijzigd door Remy op 02-08-2004 13:14 ]

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.