Hoi,
Ik ben sinds gisteren bezig geweest om mijn systeem om te zetten naar Linux, omdat ik zelf al enige ervaring (schoolboekjes-ervaring) had met *nix en ook omdat ik er wat van wilde leren koos ik voor Gentoo.
De gehele installatie is me nu gelukt, op 1 klein dingetje na. Ik krijg met geen mogelijkheid mijn netwerkkaart zover om een IP-adres te krijgen. Het gaat hier om een onboard Realtek 8110/8169 (10/100/1000Mbit). Ik heb de device drivers voor deze netwerkkaart in de kernel gecompileerd en het zaakje wordt ook herkend.
Het maakt overigens niet uit of ik de drivers direct in de kernel compile of gewoon als losse modules toevoeg. Zoals in de handleiding stond, heb ik in /etc/conf.d/net het volgende toegevoegd om een ipadres te verkrijgen via DHCP: 
De foutmelding die ik bij het booten krijg is de volgende:
Verder staat er in /etc/resolv.conf het volgende:
De netwerk verbinding heeft het tijdens de hele installatie wel gewoon gedaan, ik heb deze ook toen nodig gehad om alles te emergen (ik heb voor een stage 1, doe het allemaal maar zelf install gedaan).
Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie en wat er aan gedaan kan worden? Bij voorbaat dank.
Ik ben sinds gisteren bezig geweest om mijn systeem om te zetten naar Linux, omdat ik zelf al enige ervaring (schoolboekjes-ervaring) had met *nix en ook omdat ik er wat van wilde leren koos ik voor Gentoo.
De gehele installatie is me nu gelukt, op 1 klein dingetje na. Ik krijg met geen mogelijkheid mijn netwerkkaart zover om een IP-adres te krijgen. Het gaat hier om een onboard Realtek 8110/8169 (10/100/1000Mbit). Ik heb de device drivers voor deze netwerkkaart in de kernel gecompileerd en het zaakje wordt ook herkend.
code:
. Dit zou moeten werken, dacht ik zo. Niet dus. 1
| iface_eth0="dhcp" |
De foutmelding die ik bij het booten krijg is de volgende:
dmesg bevat geen meldingen over eth0 en als ik /sbin/ifconfig doe dan heb ik alleen de informatie over lo. Ik moet dan een /sbin/ifconfig -a doen wil ik eth0 zien:Bringing up eth0 via DHCP... [ !! ]
ERROR: Problem starting needed services.
"netmount" was not started.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| eth0 Link Encap: Ethernet HWaddr: 00:0C:76:56:56:14
BROADCAST MULTICAST MTU: 1500 Metric: 1
RX packets: 0 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 frames: 0
TX packets: 0 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 carrier: 0
collissions: 0 txquelen 0
RX Bytes: 0 (0.0b) TX Bytes: 0 (0.0b)
Interrupt: 16 Baseaddress: 0xab00 |
Verder staat er in /etc/resolv.conf het volgende:
code:
10.0.0.138 is het IP-adres van onze Speedtouch 510 die als router en als ADSL-modem draait. eth0 zelf starten via /etc/init.rd/net.eth0 start heeft ook geen nut. Deze geeft verder geen foutmelding, alleen maar1
2
| nameserver 10.0.0.138 search OEMWorkgroup |
zoals ook bij het booten gebeurd. Verder start het ook niet op bij het handmatig starten van netmount (/etc/init.rd/netmount start). dhcpcd eth0 geeft zelf verder helemaal niks aan als ik het uitvoer, maar verder heb ik dan nog steeds geen netwerk verbinding.Bringing up eth0 via DHCP... [ !! ]
De netwerk verbinding heeft het tijdens de hele installatie wel gewoon gedaan, ik heb deze ook toen nodig gehad om alles te emergen (ik heb voor een stage 1, doe het allemaal maar zelf install gedaan).
Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie en wat er aan gedaan kan worden? Bij voorbaat dank.
Signature