[Gentoo] eth0 krijgt geen IP van DHCP server

Pagina: 1
Acties:

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Hoi,

Ik ben sinds gisteren bezig geweest om mijn systeem om te zetten naar Linux, omdat ik zelf al enige ervaring (schoolboekjes-ervaring) had met *nix en ook omdat ik er wat van wilde leren koos ik voor Gentoo. 8)

De gehele installatie is me nu gelukt, op 1 klein dingetje na. Ik krijg met geen mogelijkheid mijn netwerkkaart zover om een IP-adres te krijgen. Het gaat hier om een onboard Realtek 8110/8169 (10/100/1000Mbit). Ik heb de device drivers voor deze netwerkkaart in de kernel gecompileerd en het zaakje wordt ook herkend. :) Het maakt overigens niet uit of ik de drivers direct in de kernel compile of gewoon als losse modules toevoeg. Zoals in de handleiding stond, heb ik in /etc/conf.d/net het volgende toegevoegd om een ipadres te verkrijgen via DHCP:
code:
1
iface_eth0="dhcp"
. Dit zou moeten werken, dacht ik zo. Niet dus. :/
De foutmelding die ik bij het booten krijg is de volgende:
Bringing up eth0 via DHCP... [ !! ]

ERROR: Problem starting needed services.
"netmount" was not started.
dmesg bevat geen meldingen over eth0 en als ik /sbin/ifconfig doe dan heb ik alleen de informatie over lo. Ik moet dan een /sbin/ifconfig -a doen wil ik eth0 zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
eth0          Link Encap: Ethernet       HWaddr: 00:0C:76:56:56:14
              BROADCAST MULTICAST   MTU: 1500  Metric: 1
              RX packets: 0 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 frames: 0
              TX packets: 0 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 carrier: 0
              collissions: 0 txquelen 0
              RX Bytes: 0 (0.0b)         TX Bytes: 0 (0.0b)
              Interrupt: 16  Baseaddress: 0xab00

Verder staat er in /etc/resolv.conf het volgende:
code:
1
2
nameserver 10.0.0.138
search OEMWorkgroup
10.0.0.138 is het IP-adres van onze Speedtouch 510 die als router en als ADSL-modem draait. eth0 zelf starten via /etc/init.rd/net.eth0 start heeft ook geen nut. Deze geeft verder geen foutmelding, alleen maar
Bringing up eth0 via DHCP... [ !! ]
zoals ook bij het booten gebeurd. Verder start het ook niet op bij het handmatig starten van netmount (/etc/init.rd/netmount start). dhcpcd eth0 geeft zelf verder helemaal niks aan als ik het uitvoer, maar verder heb ik dan nog steeds geen netwerk verbinding.

De netwerk verbinding heeft het tijdens de hele installatie wel gewoon gedaan, ik heb deze ook toen nodig gehad om alles te emergen (ik heb voor een stage 1, doe het allemaal maar zelf install gedaan).

Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie en wat er aan gedaan kan worden? Bij voorbaat dank. :)

Signature

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik vondt op

het volgende als je je module hebt geladen http://www.w00tlinux.com/bb/ftopic40473.html

add

alias eth0 tulip

to /etc/modules.d/aliases. And that was that, as they say.

ipv tulip moet je dan jouw module nemen denk ik

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Krijg je wel een IP als je 'dhcpcd eth0' intypt?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
lordgandalf schreef op 01 augustus 2004 @ 17:38:
ik vondt op

het volgende als je je module hebt geladen http://www.w00tlinux.com/bb/ftopic40473.html

add

alias eth0 tulip

to /etc/modules.d/aliases. And that was that, as they say.

ipv tulip moet je dan jouw module nemen denk ik
Helaas, die aliases helpen niet. Ik heb het getest met zowel de drivers ingebouwd in de kernel als met de drivers als losse modules.
Kees schreef op 01 augustus 2004 @ 17:43:
Krijg je wel een IP als je 'dhcpcd eth0' intypt?
Ja. En dan werkt blijkbaar de rest ook opeens. :? :D Ik zal wel wat over het hoofd gezien hebben, maar dan resteert nog de vraag waarom dat eth0 geen IP-adres krijgt tijdens het opstarten.

Nou ja, voor de rest kan ik wel weer verder. :) * pasta komt er nog wel eens... Ooit, zo over een jaar of dertien ofzo :P

[ Voor 10% gewijzigd door pasta op 01-08-2004 17:55 ]

Signature

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
waarschijnlijk staat die regel voor dhcp niet in je startup scripts en wordt dat dus niet uitgevoerd

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Pasta, ik neem aan dat je de modem daadwerkelijk ook dhcp ondersteunt en niet een oud alcatel speedtouch is, anders zit je namelijk aan PPPoE vast.

Maar er vanuit gaande dat je dhcp hebt, heb je al is naar dit commando gekeken:
code:
1
dhcpcd eth0
Hiermee kun je handmatig je dhcp instellen voor je eerste netwerk kaart. Vorig jaar (ja i know het is 1 jaar en daarin kan veel veranderen) werkte bij mij de dhcp lease nog niet met gentoo, dus moest ik het zo oplossen. Suc6 ermee

Verwijderd

huh? :?

dhcpd is toch juist de server die de adressen uitdeelt? Niet de client.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 18:12:

http://www.gentoo.org/doc...x86-install.xml#doc_chap4

check de manual, Manuele DHCP-configuratie.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 18:12:

quote: man dhcpcd
NAME
dhcpcd - DHCP client daemon

[...]

DESCRIPTION
dhcpcd is an implementation of the DHCP client specified in RFC2131 (when -r option is not specified) and RFC1541 (when -r option is speci- fied).

It gets the host information (IP address, netmask, broadcast address, etc.) from a DHCP server and configures the network interface of the machine on which it is running. It also tries to renew the lease time according to RFC2131 or RFC1541 (obsolete).
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

En goed lezen blijft een kunst: dhcpcd.

Oeps! |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 18:55 ]

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Miki schreef op 01 augustus 2004 @ 18:10:
Pasta, ik neem aan dat je de modem daadwerkelijk ook dhcp ondersteunt en niet een oud alcatel speedtouch is, anders zit je namelijk aan PPPoE vast.

Maar er vanuit gaande dat je dhcp hebt, heb je al is naar dit commando gekeken:
code:
1
dhcpcd eth0
Hiermee kun je handmatig je dhcp instellen voor je eerste netwerk kaart. Vorig jaar (ja i know het is 1 jaar en daarin kan veel veranderen) werkte bij mij de dhcp lease nog niet met gentoo, dus moest ik het zo oplossen. Suc6 ermee
Mjah, het probleem is al half opgelost hoor. :) Het viel idd op te lossen met dhcpcd eth0. Het wordt gewoon niet uitgevoerd bij het booten ofzo. Ik bouw mezelf wel een inlogscriptje dat dat iedere keer uitvoert ofzo. :)

Signature

Pagina: 1