Toon posts:

Je webserver met verschillende functies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg mij een paar dingen af m.b.t. een webserver. Hiervan heb ik zelf nog heel weinig ervaring en ja ik wil er toch veel meer over gaan leren.

Ik vroeg me af stel je hebt een domeintje pak weg test.nl en die laat je doorlinken naar je server thuis dan kun je een heleboel gaan doen, natuurlijk je site opzetten maar ik vroeg me af ook natuurlijk je mail servertje enz enz.

Alleen nu koop ik nog een domein pakweg test2.nl alleen die gaat ook doorgelinkt worden naar mij thuis maar hoe stel je dat dan zo in dat die juist op een ander gedeelte terecht komt dus niet dat je dezelfde site krijgt ?
Moet je dan zelf een dns ofzetten enz ?

Ik zou het zeer op reis stellen als jullie me een handje konden helpen want alle tips zijn zeer welkom.

Alvast bedankt.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

http://httpd.apache.org/download.cgi
http://httpd.apache.org/docs-2.0/vhosts/
en uiteraard de zoekfunctie van dit forum (bijvoorbeeld op "Virtual Hosts")

[ Voor 13% gewijzigd door PipoDeClown op 01-08-2004 16:36 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Apache laat toe in de config file om verschillende domeinen naar verschillende "subsites" te linken...

Ik denk dat je zo iets zoekt!

There is no place like ::1

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 14:50
Je wilt dus meerdere domeinen koppen aan hetzelfde ip, voor verschillende website's. Dit hangt even af van je webserver, maar bij de meeste lukt dit wel.

Vertel dus eerst maar eens wat voor webserver je gebruikt.

edit:
Oja, als je een webserver draait die geen Virtual hosts ondersteund dan kun je ook nog altijd ff een (php)scriptje draaien die naar de juiste website verwijst.

[ Voor 30% gewijzigd door Tarzan op 01-08-2004 16:38 ]

..:: ::..

Verwijderd

Als de domeinnamen allemaal verwijzen naar hetzelfde ip, dan is het een kwestie voor de webserver software. Met Apache maak je dan gebruik van virtual hosts.

Bij het opvragen van een pagina zal de user agent een Host header meesturen, voor dit forum is dat:
HTTP:
1
2
GET /forum/list_messages/940454 HTTP/1.1
Host: gathering.tweakers.net

Op basis van die gegevens gaat de webserver software kijken wat hij met je request aan moet.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Een mailserver draaien vanaf je thuismachine kun je vrijwel zeker vergeten. Volgens mij blokkeert elke provider in Nederland port 25 om open mail proxies tegen te gaan.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 gooit het topic naar Software Algemeen

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Grijze Vos schreef op 01 augustus 2004 @ 16:38:
Een mailserver draaien vanaf je thuismachine kun je vrijwel zeker vergeten. Volgens mij blokkeert elke provider in Nederland port 25 om open mail proxies tegen te gaan.
poort 25 blokeren heeft geen enkele nut tegen open proxies, alleen tegen fout ingestelde mailservers. En alleen @home blokkeert die voor zover ik weet.
Als ik zo bekijk welke domeinen er allemaal gebounced worden op de mailserver zie ik meer dan genoeg .nl domeinen ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 21:45
Ik heb demon adsl en een eigen mailserver, werkt prima hoor. Misschien kabelaanbieders wel, maar adsl is het volgens mij geen probleem.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:02
Of je moet via de mailrelay van je ISP werken.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

grunni, al eerder ben je erop gewezen dat wat eigen onderzoek gewenst is. In dit topic komt echter erg weinig eigen initiatief naar voren. De vragen die je stelt zijn namelijk met wat vooronderzoek redelijk eenvoudig te vinden. Kun je vertellen wat je zelf al geprobeerd en gevonden had? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

markvt

Peppi Cola

host headers met iis als het om de content van de domeinen gaat.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 16:49:
grunni, al eerder ben je erop gewezen dat wat eigen onderzoek gewenst is. In dit topic komt echter erg weinig eigen initiatief naar voren. De vragen die je stelt zijn namelijk met wat vooronderzoek redelijk eenvoudig te vinden. Kun je vertellen wat je zelf al geprobeerd en gevonden had? :)
Zeker, misschien komt het naar voren dat ik weinig voor onderzoek doe maar in tegendeel, ik start geen topic zonder zelf al veel informatie te hebben gevonden c.q. gelezen te hebben.

Ik heb al heel veel informatie met tips en truqs op het gebied van een eigen mailserver opzetten en ook al veel informatie gevonden over hoe je dit goed en mooi en stabiel en snel kunt doen met linux servers.

Ik heb dit topic geopend omdat ik altijd wel extra informatie kan gebruiken.

Mocht het zo overkomen dat ik geen vooronderzoekje heb gedaan mijn excuus maar in tegendeel dat heb ik wel gedaan.

Grun.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 18:25:
[...]

Zeker, misschien komt het naar voren dat ik weinig voor onderzoek doe maar in tegendeel, ik start geen topic zonder zelf al veel informatie te hebben gevonden c.q. gelezen te hebben.

Ik heb al heel veel informatie met tips en truqs op het gebied van een eigen mailserver opzetten en ook al veel informatie gevonden over hoe je dit goed en mooi en stabiel en snel kunt doen met linux servers.

Ik heb dit topic geopend omdat ik altijd wel extra informatie kan gebruiken.

Mocht het zo overkomen dat ik geen vooronderzoekje heb gedaan mijn excuus maar in tegendeel dat heb ik wel gedaan.

Grun.
Het gaat er niet om DAT je een onderzoekje gedaan hebt, maar om WAT dat onderzoekje je opleverde...mijn glazen bol is in de revisie en ik kan zo niet in je hoofd kijken, snap je? ;)

Onder een eigen domein kun je met je eigen server heel veel hangen...webserver, database + php, ftp, etc....mailserver idd ook mits dat niet geblockt is. Maar stel eens een concrete vraag want hier kunnen we zo eigenlijk heel erg weinig mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1