Tips bij het kiezen van een notebook voor studenten

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 12:46
Hoi allemaal, ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar een vriendin van mij, omdat zij een laptop wilt aanschaffen, haar school (Windesheim college) bied via www.pcprojecten.nl een aantal laptops aan.

Omdat zij geen 'verstand van zaken' heeft had ik haar een mailtje gestuurd, ik copy past hier een gedeelte van het verhaal, omdat ik denk dat er misschien wel meer mensen zijn die er iets aan hebben. Reageer alstublieft niet op de dingen die erin staan, ik heb sommige denken anders moeten vertellen/overdrijven om de informatie bij iemand naar binnen te krijgen wie nog word gebruikt op een pentium 1.

Een laptop aanschaffen is niet zo moeilijk, de keuze maken tussen een laptop is dat wel. Gelukkig kan voor jou de keuze vrij makkelijk gemaakt worden, ik volg een aantal stappen:

Allereerst, waar wil je hem aanschaffen?

- In de winkel, wat het voordeel heeft dat je zelf kan 'voelen', maar het nadeel heeft dat je een kutgarantie heb (maanden je laptop kwijt, opsturen naar de fabriek in ierland etc), met kutgarantie bedoel ik omslachtige moeilijkheiden, en dat de prijs hoog is.
- Op internet, waar de prijzen goedkoop zijn, maar waar garantie wat moeilijker is, alhoewel er ook hele goede shops zijn (zoals de-laptopper.nl)
- Via het pc prive project van jou school, waar de garanties goed zijn, er leuke laptops (practisch alle merken en types die zichzelf al bewezen hebben in de echte wereld), er leuke kortingen aan vast zitten, en je een goede rugtas krijgt (mijne koste los 60 euro, tel uit je winst ;)). Verder kun je je notebook betalen in termijnen, waar we het later over hebben.

Deze keuze is dus makkelijk gemaakt, ik zou als ik jou was gewoon via dat pc prive project bestellen, je bent goedkoper uit, heb de keuze uit leuke laptops, je heb een hele goede garantie (2jaar) waarvan je weet dat de service desk op jou school je de zelfde dag nog een vervangende laptop kan geven, en ze het snel repareren! Om je een vergelijking te geven, voor mijn 3 year next day international onsite garantie heb ik 400 euro moeten betalen geloof ik...

Volgende punt, welke laptop?

En nu word het ingewikkeld, we moeten weer een aantal keuzes maken. Laat ik maar beginnen met wat ikzelf denk dat je het beste kan doen. (hoop ingewikkelde termen, je hoeft ze niet te kennen, het is meer voor mijzelf ;)).

Ik ken jou goed genoeg om te kunnen zeggen dat wat jij nodig heb is een robuste laptop, die langere tijd meegaat, relatief licht is (je wilt geen 4 kilo in je rugtas), lang op de accu meegaat (lang is dus minimaal 3 uur, of zoals mijn laptop 5, wat helemaal ideaal is natuurlijk).

- Jij hoeft er niet op te gamen, dus een (dure) laptop met een goede videokaart hoeft niet, een simpele kaart (zoals ik heb) kan je ook gewoon spelletjes spelen, maar niet de allernieuwste superzware zeg maar.

- Opslag capasiteiten van 80 GB is leuk, maar wat moet je in hemelsnaam opslaan? Ikzelf heb een 40 Gb, en alhoewel ik een redelijke verzamelaar ben heb ik nog iets van 25 GB vrij.

- Dvd Branders, wat moet je ermee? Die dingen kosten een kapitaal, en ik heb er nog nooit eentje gebruikt. Een cdbrander is wel handig om wat documenten/schoolwerk te backuppen, of je favoriete muziek op cd te zetten. Dvd spelers zitten er standaart wel in. Dvd brander overbodig, cd brander is handig (en vrij standaart).

- Geheugen, 256 mb is vaak standaart en eigenlijk te weinig als je windows Xp met wat standaard software wilt draaien, traag opstarten en gebruiken etc. Het is het minimum, dus het werkt wel, maar mooier en prettiger is 512 mb.

En nu komt een wat moeilijker onderdeel, het is een keuze tussen 2 dingen die recht tegenover elkaar staan, de keuze tussen prijs/processor. Ikzelf stond een maandje geleden met mijn eigen laptop voor exact hetzelfde. Ik zou het proberen zo makkelijk mogelijk te maken.

Het gaat om de processor, het hart van een computer, want hierdoor word alles uitgerekend. Er zijn verschillende 'types' met allemaal een ander doel, net zoals autos, je heb sportautos, of-the-road-autos, busjes en personenautos, ze brengen je allemaal van a naar b, maar ze verschillen in kosten, en doel waar ze voor gemaakt zijn.

Een opsomming:
- Pentium 4
Deze kom je tegen in normale computers, bedoeld voor ruwe snelheid, en zijn niet energie zuinig, deze maken heel veel lawaai, en worden gloeiend heet, wat niet prettig is als je in de trein wilt werken... Ze hebben het nadeel dat ze ongelovelijk veel energie slurpen, waardoor je maar een ander half uur kunt werken op de accu. Deze zitten normaal in normale computers, dan maakt dat allemaal niet uit, in een laptop is het niet zo prettig.

- Pentium 4 MOBILE
Dit is de laptopversie van de Pentium 4, bedoeld voor een laptop, waardoor hij meer energie zuinig is, ietjes trager (maar snel zat ;)) en hiermee kan je ongeveer 2,5 - 3 uur op de accu werken. Een goede keus en kwa prijs erg goed te doen.

- Pentium Celeron (mobile)
De celeron is een pentium processor waar ze verschillende onderdelen afhalen zodat hij lekker traag is, maar hierdoor wel goedkoop. Ook deze is er in een Mobile versie, deze zijn erg goedkoop, maar de prestaties zijn heel erg gecastreerd. Zie het als een auto waar je rupsbanden onder zet, het werkt wel maar het is nogal traag. Opzich voldoende voor het normale officewerk, internetten etc, maar ivm de toekomst... tja... moeilijk keuze. Let er wel op dat je dan op ze minst een mobile neemt, een trage celeren zonder mobile in je laptop word je niet vrolijk van.

- Intel Centrino
Dit is een wondertje in laptop land, kost iets meer, maar daar krijg je zoveel voor terug.
1) 2x zo lang op de accu (6 uur, en zelfs 10 uur is mogelijk bij sommige notebooks... maar ga maar ff uit van 5 uur voor het gemak)
2) een stille laptop omdat centrinos niet warm worden hoeven ze niet extreem gekoeld te worden, wel zo prettig!
3) dunnere laptops, lichtere laptops etc etc. Ze kosten iets meer, maar zijn zo prettig, en gruwelijk snel. Mijn centrino 1,4 haalt gemakkelijk een vriend met een 2,6Ghz p4 bij! Cijfertjes zeggen dus niet alles.

Ik wou eerst een simpele laptop van 1000 euro kopen, maar uiteindelijk besloten om meer geld neer te leggen voor een centrino (vaak rond de 1400 euro), aan jou de keus of je dat er voor over heb... Het is zonde om over 5 jaar met een laptop te zitten die veel sneller en beter kan kunnen zijn als je nu 200 euro bijlegt.

Een van de opties die je heb is:

Je kunt de notebook betalen in termijnen. Dit betekent dat je de totaalsom (dus de notebook + alle opties) in 12, 24 of 36 termijnen betaald.
Na betaling van de laatste termijn is alles jouw eigendom.

Je kunt ook kiezen voor een gedeeltelijke financiering door bij aankoop een reële aanbetaling te doen waardoor het maandbedrag lager wordt.

Stel dat je nu 800 euro neerlegt, en de rest appart legt. En vervolgend 12 maanden lang 50 euro per maand betaald, dan heb jij een mooie laptop van 1400 euro, waar je op den duur meer plezier van heb...

Uiteraard is de keus aan jou...

Nu op het moeilijke gedeelte, welke laptop uit het rijtje?

Mijn voorkeur gaat uit naar Asus (die laptop zijn gruwlijk mooi, goed doordacht, goed gebouwd, stevig, duurder *daarom kocht ik er geeneen, maar jij krijgt een speciale prijs zie ik), Dell (iets robuster, maar voelt meer plastic aan, Asus is metaalachtig) en Sony (veel te duur).

Ik raad je Af: Acer, kutservice, meer woorden maak ik er niet aan vuil, als je langer in een winkel werkt weet je het vanzelf, 2 maanden kwijt zijn, terugkrijgen en zien dat er niks is opgelost behalve dat je documenten weg zijn, om hem weer op te sturen... (note voor de gotters die ik nu op hun tenen trap, dit is mijn ervaring, vrienden die hem al 3x opgestuurd hebben, waarna hij geformatteerd en geinstalleerd werd en zonder het probleem op te lossen werd teruggestuurd).

Wil je iets meer geld neerleggen, dan kan ik je aanraden:

Asus M6 Windesheim editie € 1349,00

Intel® Centrino® processor 1.6 GHz
512 MB geheugen
15.4 inch breedbeeld TFT scherm
60 GB harddisk
DVD-ROM/CD-RW Combo drive
2,6 kilo
http://nl.asus.com/products/notebook/m6series/m6_index.htm

FujitsuSiemens AMILO M-7400 € 1289,00

Intel® Pentium® M 1.5GHz (Centrino) processor
512MB DDR geheugen (2x256)
40GB
15 inch TFT XGA scherm (1024 x 768)
DVD/CD-RW combo drive
http://www.zosimpelkanhetzijn.nl/default.aspx?NavID=952
2,6 kilo

Bijde bezitten een centrino, zijn daardoor licht, supersnel, energie zuinig, en dun. Bijde hebben een strak en mooi uiterlijk en zijn supersnel (maar dat had ik al gezegt ;)). Overal op internet word vooral de Asus geprezen, ook omdat je met die asus erg goed kunt gamen, want dat ding is snel! Er zit namelijk een ATI Mobility Radeon 9700, een van de betere videokaarten... mijn koninkrijk voor die laptop! Het nadeel is waarschijnlijk dat jij er niks mee doet...

De FujitsuSiemens is wellicht een betere keus, die heeft dezelfde standaart videokaart als mij, kan je ook wel wat op gamen, waar wel simpeler. De Asus is ietsjes dikker, de Fujitsu is iets strakker. De asus heeft een iets sneller proccesor.

Ik citeer:
Wil je het neusje van de zalm? Dan is dit je keus! Dit notebook is heel licht, de accu gaat door de snelle Intel® Centrino® processor 1.6 GHz lang mee. Goed voor jaren plezier. De ASUS M6 is de lichtste Centrino notebook met wide screen (15.4) beeldscherm. Door zijn ingebouwde wireless mogelijkheid is deze meteen geschikt om wireless te werken.

Al met al een hoop dingen die jij niet gebruikt, zoals iets breederbeeld (handig voor dvds), een goede video kaart en ga zo maar door. Het grootste voordeel voor jou is de:

- Windesheim software en instellingen voor het netwerk op de campus
- Support ook op de campus

Dat betekend dus GEEN gezeik, je hoeft niet zelf software te installeren of moeilijk te doen, alles is al geregeld voor je, en je heb een support desk OP SCHOOL die jou kan helpen...

Als je geld wilt besparen, kies dan voor de hp Pavilion ze4904EA Notebook PC. Je heb dan maar 1 jaar garantie, een tragere pc, 3.3 kg die je mee moet slepen, maar voor de rest een van de betere low budget laptops, hij is ook wat lomper om mee te nemen vind ikzelf.

De asus heeft overigens 2 jaar pick-up en return garantie!

Als je de asus koopt, vergeet dan niet om een Asus externe floppy disk drive mee te bestellen voor 19euro, standaart zit er geen floppydrive in, en ik denk dat jij nog wel eens floppys gebruikt (ik heb het al 3 jaar niet meer gedaan...).

Wauw, enorme lap tekst, ik sta er versteld van...

blablabla

Dit is een mailtje wat ik gestuurd heb, uiteraard heeft iedereen een andere mening, maar ik denk dat discussieren weinig zin heeft, aangezien IK allang een goede laptop heb (dell 510m).

Heb je iets waarvan jij vind dat ik echt moet mailen naar haar, en kan je dat beargumenteren, dan is het altijd welkom ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik ga die asus van 1349 halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ja, dat zei ik ook tegen haar, voor mij een geweldige laptop... Vriend van mij heeft hem ook, wat was dat gruwelijk op de lan (desertcombat spelen met alles op ze hoogst, en dan de oplader thuis laten zeg maar :P).

Enige nadeel, scherm rust op het toetsenbord, ipv erboven (mijn dell zitten er rubbere randjes op ofzo), waardoor je na een tijdje de toetsen in het scherm ziet zitten, wellicht is het nu opgelost.

En ik weet niet of het een handige laptop is om mee naar school te nemen, omdat hij wat groter is... wellicht hebben jullie daar een mening over.

Hij is namelijk wat breder dan mijn laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zelf ben ik ook opzoek naar een laptop. Ik zat zelf te denken aan de acer 292 serie. Maar nu ik lees dat de garantie but is, begin ik toch te twijfelen.

Nu ik dit lees, trek ik me toch meer en meer naar asus toe. Mijn budget ligt toch op z'n max van 1400 euro (eigenlijk net te weinig voor een asus).

Wat ik ook niet echt onbelangrijk vind, is het aantal rondjes wat de hardeschijf per minuut maakt. Zelf ben ik van mening dat je beter > 5400 rpm kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

ik ben het alleen niet met je eens met die grootte van de HDD, 40 gig vind ik echt weinig als het je "hoofdpc" is. Als je er nog een desktop naast hebt is dat natuurlijk geen probleem. Zo ook bij de dvd-brander, als je alleen een laptop hebt vind ik dat er ook een dvd fikker in moet, als je nog een desktop hebt vind ik dat die daar in moet :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Nouja, de hele tekst is geschreven voor een vriendin van mij, vrouwelijk inderdaad, enige wat ze erop doet is misschien wat mailen, maar eigenlijk alleen maar schoolwerk. Vandaar dat het hele advies ook voor haar bedoeld is. Voor een normale tweakers is een 60 of 80 gb wel aan te bevelen ;).

Nu doet ze dat werk op een pentium 1, en daar red ze zich prima mee zeg maar B)

[ Voor 13% gewijzigd door Icey op 01-08-2004 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51061

Goed werk Icey. Ik zit nu op het moment in de situatie dat ik een laptop voor mn vriendin moet uitzoeken (gaat eindelijk in Nederrland studeren) en buiten de Asus M6n had ik eigenlijk nog twee opties die je niet hebt genoemd:

-IBM TR51. IBM maakt waarschijnlijk de lelijkste laptops die er te krijgen zijn, maar het is wel absolute uberkwaliteit. Die dingen zijn echt *built to last*. Ik dacht persoonlijk aan een Centrino 1,4 GHz met 512 Mb Ram en 40 Gb harddrive. Ik kan dus alleen niet checken hoeveel je moet dokken bij die site die je in je startpost hebt genoemd. Vertel je vriendin dat er een lampje inzit om mee in het donker te werken en ze vergeet direct dat het ding eruit ziet als een prehistorisch monster.

-HP NX5000. Heb ik een beetje mixed feelings over, maar wordt aangeboden bij de Uvt (waar mn vriendin gaat studeren) voor slechts 1175 Euro. Het probleem is dat hij met maar 1 jaar garantie wordt aangeboden, duidelijk weer een beslissing van iemand bij de uni die er helemaal niks van heeft begrepen. Het probleem is, het design en de performance zijn goed, en daarnaast zijn alle reviews ook zeer positief over deze laptop. Voor de volledigheid: 1,5 Ghz Centrino platform, 512 Ram, 30Gb Harddisk (weinig, maar voor Msn Messenger ruim voldoende ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 51061 op 02-08-2004 09:29 . Reden: vroeguh kon k wel spelluh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Als ik het geld had voor een ibm had ik een ibm genomen, lelijkheid boeid me niet, die ibm dingen zijn zo wijs... serieus uber kwalitiet, niks rammels, niks is niet 100x opnieuw over nagedacht etc etc. Zeker ook die ultra portable superdunne en superlichte laptops zijn zo wijs:

- Get up to 10.1 hours of battery life (als je de docking eronder klikt)
- 1.2kg design featuring the smallest footprint in its class.

Het is alleen jammer dat die ibms zo duur zijn :(

Die HP NX vond ikzelf overigens niet geweldig, ik vind hem wat lomper, en voelde een beetje plastic aan, de Asus voelde veel solieder. Er zit niks los ofzo, en het werkt prima, maar zo voelde het gewoon een beetje. De 2,6 Kilo zorgte ervoor dat hij al wat beter voelde maar toch, moeilijk uit te leggen. Ga gewoon eens zelf in de winkel voelen.

Overigens, voor dat geld zou ik niet moeilijk doen, dat is bijna niks voor een notebook met goede specs, enkel de garantie :/

[ Voor 34% gewijzigd door Icey op 02-08-2004 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar gelukkig heb ik mn vriendin in de twee jaar dat we nu bijelkaar zijn zo weten te programmeren dat ook zij kwaliteit belangrijk vindt ;).

Maar de IBM r51 die ik noemde kost bij een gemiddelde webshop maar iets van €1400 dus hij zou eventueel wel in je vriendin's budget passen. Maar dan moet je dus ff op die site van je checken. En natuurlijk hier ff posten want ik ben wel benieuwd wat ie daar moet kosten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
De IBM staat er helaas niet bij, ze bieden speciaal voor het windesheim een 17 tal laptops aan, ze bieden normaal een hele boel aan, maar het windesheim gebruikt speciale software ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Als ik het dus goed begrijp in dit topic moet ik het aanbod om een IBM Thinkpad T42 te kopen voor 1306 euro niet afslaan?

Specs:
Intel Pentium M 1.7 735 CPU (Dothan), 2MB L2
768MB PC2700 DDR
60GB 5600RPM
Combo DVD CDRW station
15" TFT, SXGA (1400x1050)
Ati Mobility Radeon 9600 64MB DDR
802.11G WLAN
Gigabit ethernet adapter
56k6 modem (why? )
2x PCMCIA Type II
2x USB2.0
Firewire
S-Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je er nog eentje extra kan krijgen dan ben ik je man. Is absoluut geen enkele laptop die hiermee kan concurreren voor die prijs. En dan krijg je de duurzaamheid en ontwerpkwaliteit van IBM er nog eens bij. Zit zeker dikke subsidie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

nee, dat aanbod moet je, als je hem nodig hebt en kan gebruiken en het geld kan missen etc etc etc, niet afslaan... er is ook een apart topic over dat geval van de tue.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Black-Xjuh

Jij heb voor practisch geen geld een van de beste laptops die er zijn, 2e beste mobiele videokaart, 786mb ram, SXGA en het is een topmodel van IBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67482

is het ook mogelijk om deze notebook ergens anders online te bestellen?

512 MB geheugen
60 GB harddisk
2,6 kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:14
Anoniem: 67482 schreef op 13 augustus 2004 @ 12:01:

512 MB geheugen
60 GB harddisk
2,6 kilo
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68/top
Daar zou ik dan even kijken. Ik weet echter niet of hij er tussen staat, dont flame on me :>

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Anoniem: 67482 schreef op 13 augustus 2004 @ 12:01:

512 MB geheugen
60 GB harddisk
2,6 kilo
Afgezen van de Windesheim editie (speciale software voor die school preinstalled) kan je de Asus M6 gewoon in de winkel kopen, of online bij een goede laptop zaak *de-laptopper.nl ofzo.

Enkel, € 1750,- zal je al gouw op uitkomen..., en dan heb je nog niet eens die 2 y onsite garante die het windesheim aanbied, daarom zijn die aanbiedingen van scholen zo leuk, als je het los moet aanschaffen ben je een kapitaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 17:54
Ik zie niet helemaal het verschil tussen de M6N en de M6R serie. Is het alleen de videokaart die zo afwijkt, of kijk ik ergens heel bot overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:54

FongWan

The Stormrider ...

M6R graphics chipset van Ati, dus geen Intel 855 chipset. Maar met een Ati 9100IHP of zoiets, dus on-board graphics die gebruik maakt van de werkgeheugen.

M6N of M6Ne is een Ati Mobile 9600 of 9700 met 64MB ram op de grafische kaart zelf, dus die maakt geen gebruik van je werkgeheugen.

Inderdaad dat is het verschil tussen die modellen. De M6N en M6Ne mogen zich nog Centrino notebooks noemen en de M6R niet. Ook al zit er een Pentium-M in en de Intel wireless kaart. De 855 intel chipset ontbreekt.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret
  • Laatst online: 19-09-2021

Barret

Bla

potver ben ik even blij dat ik dit net lees. was bijna van plan een Sony VAiO PCG-K215S te gaan kopen voor 1299,-. Maar dit kan ik dus geloof ik beter niet doen. Centrino.....is even naar op zoek gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 17:54
Zit er qua energie verbruik veel verschil tussen de Intel 855 chipset, en de Ati chipset, of is de 'centrino combinatie' echt veel zuiniger met stroom dan de 'Ati met intel combinatie'?

Ik heb zelf niet echt een hele dikke videokaart nodig, en het prijsverschil tussen de M6R en M6N(e) is vrij groot dus zit ik er nu over te denken om de Asus M6R te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nevie op 16-08-2004 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

ik moet van mijn school minimaal een P3 1.8 / AMD1800 hebben, hoeveel is dat in een Centrino maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
iedere centrino is veel sneller dan dat..

Een 1.4 is ongeveer gelijk aan een p4 2,6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Uit de FAQ

Het aantal MHz zegt tegenwoordig niet zoveel meer over de prestaties. Om alles wat makkelijker te maken is er hier een overzicht van de mobile processors en de gelijkstaande prestaties:

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz 1900+
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz 2000+
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz 2100+
1.6 GHz (Banias) 2.4 GHz 2200+
1.7 GHz (Banias) 2.6 GHz 2400+
Met dank aan FongWan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

ben net even de stad in geweest en zag de volgende:
hp pavilon zt3106ea voor 1199
http://h10010.www1.hp.com...6149-1918947-8097289.html

nu wil ik er 256 MB ram extra bijplakken, dan lijkt het me dat ik een goed bakkie voor school heb of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121759

Barret schreef op 27 augustus 2004 @ 12:11:
ben net even de stad in geweest en zag de volgende:
hp pavilon zt3106ea voor 1199
http://h10010.www1.hp.com...6149-1918947-8097289.html

nu wil ik er 256 MB ram extra bijplakken, dan lijkt het me dat ik een goed bakkie voor school heb of niet?
Ik weet niet wat voor opleiding je gaat doen, maar voor school is het meer dan genoeg... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

Digitale Communicatie (HvU), beetje webdesign en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79090

de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft ook die notebooks bij pcprojecten.nl

Ik heb ook die Asus M6 besteld en kost maar 1100 euro (ivm met 250 euro subsidie die er op die notebooks gegeven worden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

doe mij ook eens zo'n inlogcode :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111688

Anoniem: 79090 schreef op 28 augustus 2004 @ 13:39:
de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft ook die notebooks bij pcprojecten.nl

Ik heb ook die Asus M6 besteld en kost maar 1100 euro (ivm met 250 euro subsidie die er op die notebooks gegeven worden :) )
Waarom is die subsidie alleen voor eerstejaars? Waarom kwamen ze niet vorig jaar hiermee, nu ben ik oudejaars..

Is 1349 euro nog steeds een redelijke prijs voor de geboden M6? Als ik het bij de laptopper invul is ie ongeveer gelijk, of ik vergeet iets.
En er is geen telefoonnummer of email waar ik vragen kan stellen over de specificaties. Zou je er ook een optische muis en een tas bij krijgen?

Ik heb hier wel een nummer van de ict helpdesk op de VU, die moet ik maandag dan eens bellen.

Hier de volledige specificaties die gegeven worden met een paar vragen die ik in mijn hoofd heb:
Processor Intel® Centrino® processor 1.6 GHz - deze is toch dothan?

Chipset Intel® 855PM

Geheugen 512 MB geheugen (uitbreidbaar naar 768 en 1024 MB) - als je niet uitbreidt, krijg je dan één keer 512 of 2x 256?

PCMCIA uitbreidingssloten 1 maal type I/II - betekent dit één keer type I en één keer type II, of hoe werkt dit?

Harddisk 60 GB - 4200/5400/7200 rpm?

Grafische kaart ATI Mobility Radeon 9700
Video geheugen 64 MB

Beeldscherm 15.4 inch breedbeeld TFT scherm - WXGA neem ik aan, is er een winkel waar je de asus in het echt kan zien? Mediamarkt heeft een hele grote collectie waar je alles heel goed kan bekijken, maar geen M6 toen ik er was.

Floppy drive Optioneel - ik gebruik heel af en toe nog een floppy, is het handiger om een externe te nemen of is de interne niet zo zwaar? Neemt een interne ruimte in van iets anders?

Optische drive DVD-ROM/CD-RW Combo drive - Jammer geen dvd+-rw.

Geluids kaart Geïntegreerd AC 97 SoundBlaster Pro Compatible

Modem V.92 56Kbps modem

Aansluitingen 1 x 15 pins Mini D-sub VGA:
4 x USB 2.0
3x audio (Speaker out/Mic-in)
1 x RJ11 modem connector
1 x RJ45 LAN connector
1 x parallel
1 x S Video TV-OUT
1 x IEEE 1394
1 x IrDA

Extra aansluitingen 802.11b/g Wireless LAN geïntegreerd -
Dit betekent toch tot b en g instaat of moet je kiezen?

Accu Li-Ion 8 cells 4400mAh

Afmetingen HxBxD in mm 22-34 x 354 x 273

Gewicht 2,6 kg

Toetsenbord Standaard QWERTY

Muis Touchpad

Speakers 2 interne stereo speakers

Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Nederlands -
Dit hoef ik eigenlijk niet :|

Service en garantie 2 jaar pick-up en return garantie

PS. Dit wordt mijn eerste laptop als ik hem koop.
Barret schreef op 28 augustus 2004 @ 13:49:
doe mij ook eens zo'n inlogcode :P
Stap 2 van 5 - Persoonlijke gegevens in te voeren
In deze stap moet je je persoonlijke gegevens invoeren. Let erop dat je de gegevens goed en volledig invoert. Deze zijn noodzakelijk voor het afhandelen van je bestelling en voor de controle die VU en ISL uitvoeren. Verplicht zijn je studierichting, studentnummer, geboortedatum en geboorteplaats. Als de verplichte gegevens zijn ingevoerd klik je op 'verder'.

:)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 28-08-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Of de proc dothan is weet ik niet, ik dacht eigenlijk dat die bij 1.7Ghz begon en in dat geval zou het dus een Banias zijn. Maar dat kun je heel snel nazoeken.

Ht scherm is idd WXGA --> 1280x800 Ikzelf vind dat een te lage resolutie en zou gaan voor de M6 met een 15.1"SXGA+ scherm met res 1400x1050. Daar zul je zeker geen spijt van krijgen!

Gewicht wordt, zoals bij alle notebooks, trouwens gemeten zonder batterij. Dus met batterij moet je op 3kg rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het even opgezocht, dothan begint bij 1,6. Banias of dothan moet ik nog achterkomen dus.

Over de SXGA+ scherm, helaas is er hierin geen keuzevrijheid, althans ik zie nergens een optie op de site van pcprojecten.nl . Zelf ben ik 1024*768 gewend.
Een 15,4" kan toch ook een WSXGA+ zijn? Waarschijnlijk leveren ze die niet maar het kan wel toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 28-08-2004 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

kreeg van een maat van me de link www.norrod.nl door. zitten ook wel redelijk goedkope laptops tussen, vraag is alleen of ze ook nog goed zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 16:55

Nietzman

Woei!

Ga niet meteen schelden, maar iBooks zijn ook zeer fijne apparaatjes. Gemaakt voor het onderwijs, enorm robuust en perfecte service er omheen.

Ik kreeg van school ook zo'n folder van de Norrod met laptops er in, maar ik denk toch echt dat ik niet met zo'n slappe bak rond wil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ibooks zijn geweldige apparaten, niet kapot te krijgen, subtieler, mooier, doordacht etc.

Het probleem is je voor sommige vakken/scholen speciale software nodig heb, denk aan het windesheim die een speciaal wifinetwerk hebben waar je enkel met hun windows-software opkan, denk aan software die de afdeling multimedia gebruikt die niet (makkelijk) werkt op de mac (priemiere, photoshop, dreamweaver, watever).

Ik heb een opleiding waarmee ik met sql, oracle etc werk, ik ben geen macexpert, maar volgens mij is het dan allemaal moeilijker realiseerbaar.

En ibooks zijn volgens mij duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Anoniem: 111688 schreef op 28 augustus 2004 @ 17:00:
Ik heb het even opgezocht, dothan begint bij 1,6. Banias of dothan moet ik nog achterkomen dus.

Over de SXGA+ scherm, helaas is er hierin geen keuzevrijheid, althans ik zie nergens een optie op de site van pcprojecten.nl . Zelf ben ik 1024*768 gewend.
Een 15,4" kan toch ook een WSXGA+ zijn? Waarschijnlijk leveren ze die niet maar het kan wel toch?
Kleine correctie:
De dothan begint bij 1.5 (heb er vanaf vrijdag zelf 1tje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

Anoniem: 111688 schreef op 28 augustus 2004 @ 16:28:
[...]

Stap 2 van 5 - Persoonlijke gegevens in te voeren
In deze stap moet je je persoonlijke gegevens invoeren. Let erop dat je de gegevens goed en volledig invoert. Deze zijn noodzakelijk voor het afhandelen van je bestelling en voor de controle die VU en ISL uitvoeren. Verplicht zijn je studierichting, studentnummer, geboortedatum en geboorteplaats. Als de verplichte gegevens zijn ingevoerd klik je op 'verder'.

:)
Waar zie jij dit staan dan? Als ik naar www.pcprojecten.nl ga zie ik enkel rechts een inlogbalk en in het mainscherm allemaal logo's van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 14:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Icey schreef op 29 augustus 2004 @ 02:40:
denk aan software die de afdeling multimedia gebruikt die niet (makkelijk) werkt op de mac (priemiere, photoshop, dreamweaver, watever).
Euh, je hebt gelijk dat een aantal paketten er niet zijn voor mac, maar je geeft net de verkeerde voorbeelden...
Premiere, Photoshop en Dreamweaver zijn net zo goed te koop voor mac als voor pc, alleen Premiere Pro is enkel beschikbaar voor i686 met Windows XP.

Maar voor schooltoepassingen zou ik idd in de meeste gevallen ook naar een pc-laptop kijken, gaat net wat makkelijker als je ergens een probleempje hebt met het in gang krijgen van een stukje software :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Het was al laat (02:40), dus had geen tijd om @ google mijn info op te zoeken, maar ik zat er niet naast met de bewering dat het mac os wellicht niet handig is voor school indien er bepaalde software nodig is.

Verder kan ik mij voorstellen dat de support van de ict afdeling omtrend gebruikmaken van het netwerk (domein, wifi, fileserver etc) wellicht ook 0.0 zou kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 16:55

Nietzman

Woei!

Tja, ik denk dat je je qua software niet al te veel zorgen hoeft te maken. Al die programmas draaien ook wel op een mac, maargoed, het blijft een kwestie van voorkeur natuurlijk. :). (Al heb je op een mac natuurlijk wel Final Cut pro, en dat is een verademing in vergelijking met Premiere. :P. )

Maar ja, support daar zou je mee kunnen komen te zitten, maar dat is iets waar ik zelf geen last van heb, aangezien er op mijn school misschien 1 PC staat en de rest is Macs. (We hebben zelfs een airport netwerk. :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

hoe kom ik nou aan zo'n logincode? zie eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barret schreef op 29 augustus 2004 @ 10:47:
[...]

Waar zie jij dit staan dan? Als ik naar www.pcprojecten.nl ga zie ik enkel rechts een inlogbalk en in het mainscherm allemaal logo's van merken.
Je moet ook eerst inloggen heh, dan zie je links een nieuw menu wat je allemaal kan kopen en boven zie je dan een menu over hoe je moet bestellen, de voorwaarden, de levering, privacy, winkelwagen..

Wat je allemaal kan kopen hangt van je inlogcode af. Als je student bent aan de VU dan hoor je een brief thuis gekregen te hebben met daarin enkele inlogcodes, één voor eerstejaars, één voor oudejaars en één voor studenten Aardwetenschappen en Biologie.

Als je die brief niet gekregen hebt dan kun je deze vragen aan de vu studentenbalie.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 29-08-2004 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret

Barret

Bla

Ok alles staat zo goed als ingevuld en klaar om besteld te worden. Ik heb de site van de-laptopper gevonden en daar zijn flink goede prijzen neergezet. Ik ga dan ook voor de Asus M6700-Ne Centrino/Dothan ATI 9700 64MB DVD+/-RW 15.4"WXGA TFT met de benodigde extra's (1.6Ghz, 512MB (2x265), WiFi etc) maar nu vraag ik me nog 2 dingen af:

1) er zit 2 jaar pick up & return garantie bij. Is het verstandig / echt nodig om voor 99,- daar nog een jaar bij te kopen? Houd dit ook in trouwens in dat ie gratis gerepareerd word of alleen gratis opgehaald/teruggebracht?

2) je kan ook bij de laptopper een Laptopverzekering afsluiten. "Uw laptop 3 jaar lang verzekerd tegen ongevallen, waterschade en diefstal tegen de nieuw waarde!" Is dit aan te raden voor 139 euro? Als ik deze zou nemen, is dan het 3e bijgekochte jaar bij 'vraag 1' niet wat overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Neem voor de gein eens contact op met je verzekerings maatschappij, mijn laptop is verzekerd tegen diefstal en ongevallen. Zat bij de polis van mijn paps, ik durf niet te zeggen dat het bij iedereen standaard meeverzekerd is, omdat wij een nogal uitgebreide polis hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
Icey schreef op 29 augustus 2004 @ 02:40:
Het probleem is je voor sommige vakken/scholen speciale software nodig heb, denk aan het windesheim die een speciaal wifinetwerk hebben waar je enkel met hun windows-software opkan.
Is nix speciaal aan de WiFi software, ook niet van Windesheim zelf. Download de client op www.securew2.com en haal van het intranet de hanleiding paar vinkjes en klaar..

Slache!

• Barret

Barret

Bla

even terzijde: kan iemand mij ook even vertellen wat het verschil is tussen een Dothan en Centrino?

Barret schreef op 02 september 2004 @ 14:40:
even terzijde: kan iemand mij ook even vertellen wat het verschil is tussen een Dothan en Centrino?
Verkeerde topic (alweer) zie : [rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]

Barret schreef op 30 augustus 2004 @ 22:00:
Ok alles staat zo goed als ingevuld en klaar om besteld te worden. Ik heb de site van de-laptopper gevonden en daar zijn flink goede prijzen neergezet. Ik ga dan ook voor de Asus M6700-Ne Centrino/Dothan ATI 9700 64MB DVD+/-RW 15.4"WXGA TFT met de benodigde extra's (1.6Ghz, 512MB (2x265), WiFi etc) maar nu vraag ik me nog 2 dingen af:

1) er zit 2 jaar pick up & return garantie bij. Is het verstandig / echt nodig om voor 99,- daar nog een jaar bij te kopen? Houd dit ook in trouwens in dat ie gratis gerepareerd word of alleen gratis opgehaald/teruggebracht?

2) je kan ook bij de laptopper een Laptopverzekering afsluiten. "Uw laptop 3 jaar lang verzekerd tegen ongevallen, waterschade en diefstal tegen de nieuw waarde!" Is dit aan te raden voor 139 euro? Als ik deze zou nemen, is dan het 3e bijgekochte jaar bij 'vraag 1' niet wat overbodig?
Kijk anders eens even op: Laptop verzekeringen/
Misschien staat hier nog iets nuttigs tussen :9

• Bartistuta
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08-2024
Is er iemand die de Asus M6 editie al heeft gekocht?
Ik wil namelijk weten:
- of deze 1x 512MB geheugen heeft of 2x 256MB
- of de 60GB HD 4200rpm is of 5400rpm of zelfs 7200rpm
- Welk scherm deze pcies heeft...15.4 inch, maar met welke resolutie max?

Kan iemand hierop antwoord geven? :D

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Barret schreef op 02 september 2004 @ 14:40:
Centrino=Pentium-M + WiFi chipset Intel

Pentium-M is tegenwoordig in twee smaken te krijgen: Banias en Dothan. Dothan is opvolger Banias en wordt geleverd met hogere snelheden en heeft dubbel zo grote cache aan boord.

Conclusie, je kunt niet spreken van verschil tussen centrino en Dothan. Centrino is er met Banias procs en Dothan procs.

Had je overigens redeljk makkelijk met de search kunnen vinden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-09-2004 15:40 ]

Bartistuta schreef op 02 september 2004 @ 15:38:
Ik wil namelijk weten:

Kijk eens even op www.de-laptopper.nl
Hier kan je zelf een andere hdd of geheugen opgeven en direct de prijs zien, maar standaard worden ze geleverd met 2x256 Mb en 40Gb. 4200Rpm.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik wil namelijk weten:

Deze notebook is al sinds januari op de markt en we zijn al toe aan het vierde topic over deze notebook:

[rml][ Ervaringen] Asus M6 N, Ne & R - Deel 4[/rml]

Dus ja, er zijn al mensen die de notebook hebben gekocht. Antwoord op je vragen vind je ook allemaal terug in dat topic.

• Bartistuta
Oscar Mopperkont schreef op 02 september 2004 @ 15:46:
[...]

Deze notebook is al sinds januari op de markt en we zijn al toe aan het vierde topic over deze notebook:

[rml][ Ervaringen] Asus M6 N, Ne & R - Deel 4[/rml]

Dus ja, er zijn al mensen die de notebook hebben gekocht. Antwoord op je vragen vind je ook allemaal terug in dat topic.
Het gaat mij om de versie die te koop is via pcprojecten.nl...en die is volgens mij nog niet zo lang te koop :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Er zijn idd nieuwe "modellen" bijgekomen, maar de barebone is nog steeds identiek. Verder staat echt alles in dat topic.

Ik wil namelijk weten:

Via de VU kan ik deze M6 ook bij pcprojecten.nl bemachtigen en zit met ongeveer dezelfde vragen als jij, dus heb ik geprobeerd informatie te winnen door middel van het sturen van emails. Helaas kunnen de meeste me niet helpen of verwijzen me door naar een ander adres.

Dit is de email die ik net heb verstuurd aan de dienst informatietechnolgie van de VU:
Hallo meneer/mevrouw,

ik had een paar vragen naar aanleiding van het VU-notebook project dat via ISL consumer solutions loopt. Mijn inlogcode bij pcprojecten.nl is "notebookvu".
Het betreft de Asus M6 VU Amsterdam editie van € 1349,00, ik ben namelijk geïnteresseerd in de specificaties van deze laptop. Bij enkele specificaties heb ik vragen en ik hoop dat u mij kunt helpen met het beantwoorden hiervan.

Ik heb dezelfde email al gestuurd naar xxxxxx van ISL consumer solutions (info@timecenter.nl), die meldde mij afwezig te zijn voor een bepaalde periode en verwees me door naar haar collega xxxxxx (rvrees@isl.nl) waarvan ik echter nog geen reactie heb ontvangen. Hierna heb ik deze email verzonden aan de ICT helpdesk van FEWEB (helpdesk@feweb.vu.nl), maar hun gaan hier niet over en vertelde mij dat dit project een VU-brede aanbieding is. Voor meer informatie gaven ze mij de volgende link:

http://www.vu.nl/Student/...C8A-4370-80A2105439B6D373

Na het bestuderen van bovenstaande link blijf ik helaas nog steeds met dezelfde vragen zitten, dus probeer ik deze hier te laten beantwoorden.

Naast vragen over de specificaties heb ik nog een vraag of je ook een gratis notebooktas en optische muis erbij krijgt net als bij alle webwinkels die de Asus M6 aanbieden?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

ZeonBMX

Hieronder de specificaties die gegeven worden met bij sommige een paar vragen (cursief gedrukt):

Processor Intel® Centrino® processor 1.6 GHz -
is dit een Banias of een Dothan CPU?

Chipset Intel® 855PM

Geheugen 512 MB geheugen (uitbreidbaar naar 768 en 1024 MB) -
als je niet uitbreidt, krijg je dan één keer 512 of 2x 256 MB?

PCMCIA uitbreidingssloten 1 maal type I/II

Harddisk 60 GB -
betreft het hier een 4200, 5400, of een 7200 rpm hardeschijf?

Grafische kaart ATI Mobility Radeon 9700
Video geheugen 64 MB

Beeldscherm 15.4 inch breedbeeld TFT scherm -
gaat het om een WXGA scherm (1280*800) of betreft het een WSXGA+ scherm (1680x1050)?

Floppy drive Optioneel

Optische drive DVD-ROM/CD-RW Combo drive -
is het mogelijk om een dvd +/- brander te kopen in plaats van deze combodrive of is alles gestandaardiseerd?

Geluids kaart Geïntegreerd AC 97 SoundBlaster Pro Compatible

Modem V.92 56Kbps modem

Aansluitingen 1 x 15 pins Mini D-sub VGA:
4 x USB 2.0
3x audio (Speaker out/Mic-in)
1 x RJ11 modem connector
1 x RJ45 LAN connector
1 x parallel
1 x S Video TV-OUT
1 x IEEE 1394
1 x IrDA

Extra aansluitingen 802.11b/g Wireless LAN geïntegreerd

Accu Li-Ion 8 cells 4400mAh

Afmetingen HxBxD in mm 22-34 x 354 x 273

Gewicht 2,6 kg

Toetsenbord Standaard QWERTY

Muis Touchpad

Speakers 2 interne stereo speakers

Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Nederlands

Service en garantie 2 jaar pick-up en return garantie
Ik had ook nog een email gestuurd aan de VU studentenbalie, maar die had helaas geen informatie, dus ik hoop dat ik nu wat informatie krijg, anders vraag ik het maandag wel bij de VU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartistuta
ZeonBMX, heb je nog wat informatie gekregen over de Asus laptop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee helaas nog steeds geen antwoord ontvangen, ga morgen een herinneringsmmailtje sturen..

Ben vandaag ook naar de VU geweest, maar geen gehoor..

Edit: Oh helemaal vergeten.. ik had wel een mailtje ontvangen van de Dienst Informatietechnologie, staat niks nuttigs in.

Beste mevrouw, meneer ZeonBMX,

Uw vragen zijn dermate specialistisch dat wij die niet kunnen beantwoorden. Ik stuur uw vraag door naar onze contactpersoon bij ISL om ervoor te zorgen dat uw vragen beantwoord worden.

Met vriendelijke groeten,

Blabla bla de bla..

Edit numero duo: Wat blijkt... pcprojecten.nl heeft wat meer informatie geplaats bij de specificaties, waarschijnlijk ter verduidelijking :) . Ik heb op twee van mijn vragen nu antwoord gekregen.

Processor Intel® Centrino® processor 1.6 GHz - is dit een Banias of een Dothan CPU?
Antwoord op de site: Processor Intel® Centrino® Dothan 725 processor (1.6 GHz)

Optische drive DVD-ROM/CD-RW Combo drive - is het mogelijk om een dvd +/- brander te kopen in plaats van deze combodrive of is alles gestandaardiseerd?
Antwoord op de site: Optische drive Dual DVD-RW Brander :*)
:D

Alleen op de vragen over hardisk rpm, schermresolutie (waarschijnlijk gewoon wxga), en aantal geheugenmodules (je kan de tekst bij de specificaties interpreteren als 1x 512 :) ) heb ik nog niet gekregen.

Resolutie is voor mij goed genoeg, werk nu op 1024x768, en geheugen boeit me op dit moment niet als het maar 512 MB is, en tja de hdd zou wel wat minder zijn als het 4200 rpm blijkt te zijn. Maar je kan niet alles hebben, en het blijft een goede aanbieding, zelfs zonder eerstejaars subsidie. Ik ben alleen nog benieuwd of je een tas en muis erbij krijgt.

PS. Ik vraag me af wat de mensen krijgen die al besteld hebben, krijgen hun dan de DVD-ROM/CD-RW Combo drive , of de Dual DVD-RW Brander. Ik denk wel de Dual DVD-RW, volgens mij was het gewoon een foutje in de specificatie.

[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 07-09-2004 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh nee.. ik heb een mail ontvangen van ISL, en is compleet tegenstrijdig met wat ik hierboven heb gepost. Ik knip en plak gewoon gedeeltes van de mail..

Geachte ZeonBMX,

Zie voor de antwoorden op uw gestelde vragen, het blauwgedrukte (nu dikgedrukte).

Processor Intel® Centrino® processor 1.6 GHz - is dit een Banias of een Dothan CPU?

Het betreft een Banias CPU

Geheugen 512 MB geheugen (uitbreidbaar naar 768 en 1024 MB) - als je niet uitbreidt, krijg je dan één keer 512 of 2x 256 MB?

Uitbreiding van geheugen, gaat dan per 2, dus 2 x 256 of 2 x 512MB
(Maar ik dacht juist dat het 1 x 512 is, er staat namelijk "uitbreidbaar naar 768 en 1024 MB" en op de site kan je alleen kiezen voor een extra 512 MB so-dimm, dus ik neem aan als je alleen 768 MB wilt dat je dat dan ook zelf kan doen..?)

Harddisk 60 GB - betreft het hier een 4200, 5400, of een 7200 rpm hardeschijf?

De harddisk van 60Gb draait op 4200 rpm

Beeldscherm 15.4 inch breedbeeld TFT scherm - gaat het om een WXGA scherm (1280*800) of betreft het een WSXGA+ scherm (1680x1050)?

Het gaat om een SXGA scherm met een resolutie van 1400 x 1050
(Hoe kan dit nou weer? Bestaan er breedbeeld 15.4 inch SXGA schermen met een 1400x1050 resolutie?)

Optische drive DVD-ROM/CD-RW Combo drive - is het mogelijk om een dvd +/- brander te kopen in plaats van deze combodrive of is alles gestandaardiseerd?

Dit is gestandaardiseerd en dus niet mogelijk
(Maar ze hebben het zojuist veranderd in een Dual DVD brander, op de site althans?)

Tot slot heb ik nog een vraag of je ook een gratis notebooktas en optische muis erbij krijgt net als bij alle webwinkels die de Asus M6 aanbieden?

Er zit geen notebooktas en geen muis bij het notebook, want hier is de prijs ook naar gemaakt en tevens afspraken met de VU over gemaakt, behoort dus tot extra accessoires.

Hopende U met bovenstaande van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

ISL

Uiterst verwarrend allemaal, wie heeft nou gelijk, de site waar ze onlangs de specs hebben verduidelijkt/gewijzigd, of deze medewerker (het betreft een Sales consultant)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartistuta
Dit is idd wel verwarrend :s
Heb niet echt een idee wat het nou pcies is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Straks bestel je, en wijzigen ze ff de specificaties, je betaalt, je ontvangt het en blijkt dat je andere hardware krijgt.. beter of minder goed.

[edit]Ik heb een mail teruggestuurd waarin ik het één en ander uitleg, waarom ik dit allemaal vraag, dat de afwijkende bronnen mij verwarren, en dat ik zekerheid wil.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 07-09-2004 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40618

Hierbij nog een korte tip:

Ik heb inmiddels zelf een laptop gekocht bij http://www.studentenlaptop.nl, namelijk de Centrino 1.5Ghz. Is wel een puik dingetje.
Ze hebben ook heel erg goedkope laptops voor als je geen geld hebt. Heb ik zelf niet voor gekozen aangezien ik het ding wel iets langer wil gebruiken en geen langzame sh*t wil hebben.
Het handige is dat ze 'm persoonlijk komen overhandingen op de Uni (Erasmus iig) kost dan niets! en je een krediet kan aanvragen (zonder geld een laptop kopen :))..(heb ik geen ervaring mee..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de mensen die bij de VU de Asus M6 wil halen en die nog steeds verward is over wat nou precies de configuratie is heb ik het volgende mailtje.

Beste ZeonBMX,

In tegenstelling tot onderstaand bericht van mijn collega zijn per heden de specs (voor hetzelfde geld) op twee punten verbeterd!

CPU: Pentium M Dothan 725 (1.6 GHz Processor, 2MB L2 Cache, 400 MHz FSB)
ODD: 4X DVD+/- RW Brander standaard

Nog steeds dus voor 1349 euro inclusief BTW!

P.S. Voor de duidelijkheid: standaard zit er 2x 256=512 MB in. Het is dan ook verstandig (gelet op de beschikbare ruimte) meteen geheugen uitbreiding te bestellen.
P.S. II Mocht jij of een van je vrienden reeds een M6 besteld hebben, hoef je niks te doen: je order krijgt automatisch bovengenoemde verbeterde specs.

ISL

Dus van de vragen die ik in mijn eerste mailtje stelde zijn er enkele beantwoordt, door verschillende personen:

CPU: Pentium M Dothan 725 (1.6 GHz Processor, 2MB L2 Cache, 400 MHz)
SO-DIMM: 2 x 256 MB
ODD: 4X DVD+/- RW Brander standaard
HDD: 60 GB 4200 rpm*
Scherm: 15.4", waarschijnlijk WXGA ook al zegt één van de medewerkers dat het een SXGA* scherm betreft.
Notebooktas & Muis: Niet inbegrepen*

* = info van de sales accountant die gedeeltelijk :? verkeerde informatie gaf.

Dat van die harddisk zal wel zo zijn, maar ik hoop toch dat je die Asus tas en muis erbij krijgt :D.

[Edit]Oja ik had nog een vraagje, een laptop kan toch ook gewoon werken met 1 x 256 MB en 1 x 512 MB? Dus dat als ik nu alleen 512 MB (2x256) bestel, dat ik dan alleen één module hoef weg te gooien mocht ik meer geheugen nodig hebben.

Want een extra 512mb module kost via pcprojecten.nl 129 euro, terwijl ik het waarschijnlijk geeneens nodig heb op dit moment. Op mijn gewone pc zit 768 MB aan geheugen.

[edit 10-09-2004]Ik heb nieuwe info ontvangen via email nu van de VU, namelijk de harddisk is een 5400 rpm schijf, en de notebook wordt standaard zonder tas en muis geleverd.

Hoop hier duidelijk mee in te zijn, veel plezier met de laptop als je hem hebt besteld.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 111688 op 10-09-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-06 10:04

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Een ander naar mijn idee interessant punt is, welke onderdelen eventueel later (makkelijk) te vervangen zijn. Een andere harde schijf of meer geheugen zit er zo in, maar ikzelf heb nog nooit op die manier een processor of videokaart verwisseld zien worden.

Mocht je dus wel nu een laptop willen aanschaffen (vanwege gunstige aanbiedingen op het moment of iets in die richting), maar nog niet alle benodigde valuta bij elkaar hebben, dan is het misschien een idee om eerder te korten op dingen die je eventueel later op kunt waarderen.

Liever allemaal niet natuurlijk, alles in 1 keer goed, maar je kunt nu eenmaal niet altijd alles hebben :) Ik heb zelf m'n laptop nu een half jaartje en baal er af en toe best van dat ik toen niet meer uit heb gegeven aan een grafische kaart (zit FX5200Go 32Mb in). Daar is nu helaas weinig meer aan te veranderen...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Bartistuta
ZeonBMX, heel erg bedankt voor de informatie. Voor deze prijs vind ik het zker een hele goede laptop. Heb nog 1 vraagje. Mijn broer en ik willen deze laptop kopen, maar weet je misschien of je ook 2 laptops kan kopen? Zodat mijn broer dus een laptop voor hem en voor mij kan kopen??

Er staat nergens dat je er maar één mag bestellen, dus ik zou het niet weten. Ik heb ook meteen de conceptronic wlan gehaald voor 79 euro, misschien kun je meerdere laptops in je winkelwagen doen en dan bestellen. Ik weet niet hoe het zou werken als je inlogt met een subsidie password, je krijgt maar eenmaal subsidie neem ik aan.

Je zou het maar eens moeten vragen.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hmmz ik heb em ook besteld, alleen ik heb geen dvd brander hoor(en dunno hoe je die rpm van de hdd kan zien)

edit
ook gewoon een 4200rpm schijf zie ik net

[ Voor 19% gewijzigd door Rev! op 11-09-2004 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
wel raar dat ze dan afspraken maken om er geen tas bij te doen. Ik denk dat de meeste studenten die tas gewoon hadden gebruikt. Nu moeten we dus een losse tas kopen (dat gaat meer kosten dan het kostenverschil als hij gewoon bij de notebook had gezeten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 06-06 08:14
DCBJ schreef op 24 september 2004 @ 01:17:
wel raar dat ze dan afspraken maken om er geen tas bij te doen. Ik denk dat de meeste studenten die tas gewoon hadden gebruikt. Nu moeten we dus een losse tas kopen (dat gaat meer kosten dan het kostenverschil als hij gewoon bij de notebook had gezeten lijkt me.
Misschien wil niet iedereen een notebooktas en nemen ze de laptop liever in een rugzak o.i.d. mee? Dan zit je met een toch vaak vrij kostbare tas. Een muis lijkt mij wel aardig onmisbaar als je een beetje lekker wilt werken.
Pagina: 1