[gentoo] emerge xfree lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Nadat ik succesvol mijn stage1 (en 2 en 3 natuurlijk) succesvol heb gecompileerd begon ik aan het emergen van kde. Dat is natuurlijk niet goed, maar daar kwam ik naderhand pas achter (na 2 dagen, nadat ie klaar was). Ik moest natuurlijk emerge xfree eerst doen. Nu wil ik dit alsnog doen, maar ik stuit op het volgende probleem: Als ik emerge xfree --pretend doe om te kijken wat er aan de hand is dan zegt ie voor het subpakket x11-base/xorg-x11:

[blocks B] x11-base/xorg-x11 (from pkg x11-base/xfree-4.3.0-r6}
[blocks B] x11-base/xorg-x11 ("virtual/x11"from pkg x11-base/xfree-4.3.0-r6)

De rest zou wel gaan:

[ebuild N] app-arch/unzip-5.50-r2
[ebuild N] app-arch/cabextract-0.6
[ebuild N] x11-base/xfree-4.3.0-r6

Ik weet niet wat ik moet doen. Je vind hier ook niets van elders, omdat natuurlijk niemand zo stom is om emerge kde voor emerge xfree te doen.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
volgens mij haal je 2 dingen doo elkaar, X.org en XFree

• Trunksmd
Hoezo? Ik zeg alleen dat ik xfree niet kan emergen en dat als ik emerge xfree --pretend doe, gentoo mij dit zegt:

[blocks B] x11-base/xorg-x11 (from pkg x11-base/xfree-4.3.0-r6}
[blocks B] x11-base/xorg-x11 ("virtual/x11"from pkg x11-base/xfree-4.3.0-r6)

Zijn er soms 2 paketten in conflict met elkaar? En hoe los ik dat dan op?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 12:57
Je hebt al xorg-x11, je hebt geen xfree nodig. Daarom conflicteren ze met elkaar. Waarom kun je kde niet emergen? Heb je daar de foutmelding van?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het KDE pakketje heeft een dependency op virtual/x-11, tegenwoordig (sinds Gentoo 2004.2 dacht ik) is X.org de standaard X server in Gentoo. Deze is dus al geinstalleerd.

Tenzij je dus een speciale reden hebt om XFree86 te willen gebruiken, zou ik gewoon de geinstalleerde X.org server gebruiken.

Wellicht ten overvloede: Je hoeft dus niet eerst 'emerge xfree' te doen voor je 'emerge kde' doet. Het hele punt van Portage is dat dat soort dependencies automatisch worden opgelost.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Trunksmd
Sorry, niet begrepen. emerge kde is precies wel goed gegaan op het internationale pakket na, maar startx kent ie niet. Maar dat zal wel zijn omdat xorg ook eerst geconfigged moet worden net zoals xfree

[ Voor 27% gewijzigd door Trunksmd op 01-08-2004 14:48 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bestaat /ust/X11R6/bin/startx? Dat kun je checken met: 'ls -l /usr/X11R6/bin/startx', dat zou de volgende output moeten geven (size en datum kunnen verschillen nauurlijk):
code:
1
-rwxr-xr-x  1 root root 3212 Jul 28 23:24 /usr/X11R6/bin/startx

Wellicht dat je 'env-update && source /etc/profile' moet runnen om je environment te updaten (zodat /usr/X11R6/bin ook in je PATH variabele komt)

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Trunksmd
Ik heb gedaan wat jij zei, maar het hele pad bestaat niet. de server van xorg start ook niet autom op, waarschijnlijk omdat ie niet goed geconfigurreerd is. ik krijg dan een zwart beeld

update: xorg opnieuw geconfigged en het werkt nu. kde start op

[ Voor 16% gewijzigd door Trunksmd op 01-08-2004 15:57 ]

Pagina: 1