Toon posts:

AMD Athlon 2400+ op 1500MHz en nog te heet!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Mijn neefje heeft een zeer vervelend probleem......

Specs PC:
Hij heeft een Aopen H600A miditower met daarin het volgende:
AMD Athlon 2400+
2x 256MB DDR2100 DaneElec
Asus A7V8X-X ATX Via KT400
300W Voeding
Creative GeForce 1 kaartje (tijdelijk want zijn GeForce 4 TD is kaduuk)
Plextor 24x cdwriter
LG 52x cdrom
Promise ATA100 PCI
WD 40GB 7200rpm
Maxtor 60GB 7200rpm

Probleem:
De cpu is ondergeklokt van 2000MHz naar 1500MHz, want op 2000MHz boot ie niet eens.
Nu heeft ie het een paar dagen goed gedaan maar is de temperatuur ineens redelijk hoog te noemen.
Idle wordt de cpu 79C en het systeem 45C (staat dan in de BIOS op hardware monitor)

Tot nu toe gedaan:
-De CPU-koeler opnieuw geplaatst met nieuwe coolpasta.
-Alle koelers schoongemaakt met een blower.
-Alle koelers verplaatst voor een andere airflow
-Oude Creative videokaart geplaatst daar de GF4 een kapotte koeler had en zeer heet werd
-Zijpanelen verwijderd voor een betere flow door de kast
-BIOS update gedaan.

Vraag:
Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben naar aanleiding van jullie ervaring met soortgelijke problemen.

Alvast bedankt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Misschien dat je tempsensor kaduuk is? Want anders kan het haast niet kloppen. Kan je de heatsink nog aanraken? Misschien dat je eens kan meten met een eigen thermometer.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
ook wel makkelijk om te vermelden wat voor een cpu-cooler je gebruikt, want 79 graden idle deugt natuurlijk niet ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het weer is natuurlijk stikheet vandaag... hoe zijn de temps als je ramen opengooit en 's ochtends voor 9u meet :?

Verder is die GF1 een notoire heethoofd, mogelijk heter dan de GF4 :o

Zijpanelen verwijderen helpt niet altijd, airflow is waar het namelijk om gaat. Beide 80mm roosters achterop die kast van fan voorzien en zijpanelen erop helpt een stuk meer.

Hoeveel koelpasta gebruikte je trouwens bij het herplaatsen van de CPU cooler?

Oslik blyat! Oslik!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Euhm een idle Athlon op 80 graden is een belaste Athlon in het hiernamaals, er moet iets zijn met de metingen, zo hoog dan het nooit zijn. Ook niet als je een halve liter koelpasta hebt gebruikt en al staan alle fans verkeerd.

Verwijderd

nAFutro schreef op 01 augustus 2004 @ 17:00:
Euhm een idle Athlon op 80 graden is een belaste Athlon in het hiernamaals.
Officieel gezien mag hij 85 graden worden, en dan natuurlijk nog wat extra.

@ TS wat gebeurt er als je de pc even uit hebt laten staan, je zet hem dan aan en je kijkt in je bios, wat voor temperaturen zie je dan

Waneer hij namelijk een tijd uitgestaan heeft daalt de cpu temp langzaam naar kamertemperatuur, als hij nou een aantal uren uitgestaan heeft en hij geeft nog 45 graden aan direct na boot dan weet je zeker dat je temp sensor kapot is :Y)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik zou hetvolgende doen in deze volgorde :

- voel de heatsink... Is hij warm/heet dan kunnen de metingen kloppen, zoniet, dan moet je gewoon de auto shutdown uitzetten in het BIOS. Is hij wel zo warm, dan moeten er blijkbaar meer koelers in de kast.

- doe de zijpanelen erop. Als je een goede airflow wilt hebben dan moet de kast gewoon dicht zijn. Zorg ervoor dan je onderdruk hebt zodat er een zuigende werking is. Dus, meer airflow uit de kast dan erin.

- check de koelpasta... Dit moet heel weinig zijn,.. te veel isoleert en zorgt voor erg hoge temperaturen.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie maar ik ben nu net pas thuis.
Ik heb heel weinig koelpasta gebruikt, precies genoeg zodat het goedje net over de hele core uitvloeit als je de koeler plaatst. De cpu-cooler is een coolermaster CP5-8JDIF-0L.

Ramen open helpt niets, staan by the way met warm weer altijd open.

Als de pc koud opstart (na een hele nacht uit te hebben gestaan) dan is de start temperatuur van het moederbord 28C en van de cpu 50C
Hieruit zou dus blijken dat de tempsensor kaduuk is, zoals jullie al vermoeden?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 21:29:
Hieruit zou dus blijken dat de tempsensor kaduuk is, zoals jullie al vermoeden?
nee, ik zou er niet op vertrouwen dat je sensor stuk is voor je zekerheid hebt.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

De koeler is ook goed geinstalleerd ? Ik bedoel, het kan zijn dat een deel van de heatsink net op de ophoging van de socket leunt. Je zou de heatsink dan opnieuw moeten installeren, iets meer naar onderen. Als je weinig koelpasta gebruikt, je ziet ook echt een afdruk onderop de heatsink, dan moet er toch echt wat fout zijn met je moederboardsensor, tenzij je de vcore op 2 volt hebt of iets ;) (moet 1.65v zijn).

Als het pc2100 geheugen is, dan moet je wel idd op 133 mhz (15x 133= 2 ghz)kunnen booten. Ik weet niet of je dit met jumpers/switches moet doen. Als je dit namelijk in bios hebt gedaan terwijl het met jumpers moet, dan staat je pciclock erg hoog, en zou je systeem niet booten naar alle waarschijnlijkheid :).

[ Voor 28% gewijzigd door Tutti-frutti op 02-08-2004 01:27 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

voor alle duidelijkheid, het blokje voelt dus niet warm aan ??

Verwijderd

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 02 augustus 2004 @ 01:26:
De koeler is ook goed geinstalleerd ? Ik bedoel, het kan zijn dat een deel van de heatsink net op de ophoging van de socket leunt. Je zou de heatsink dan opnieuw moeten installeren, iets meer naar onderen. Als je weinig koelpasta gebruikt, je ziet ook echt een afdruk onderop de heatsink, dan moet er toch echt wat fout zijn met je moederboardsensor, tenzij je de vcore op 2 volt hebt of iets ;) (moet 1.65v zijn).

Als het pc2100 geheugen is, dan moet je wel idd op 133 mhz (15x 133= 2 ghz)kunnen booten. Ik weet niet of je dit met jumpers/switches moet doen. Als je dit namelijk in bios hebt gedaan terwijl het met jumpers moet, dan staat je pciclock erg hoog, en zou je systeem niet booten naar alle waarschijnlijkheid :).
Ja, de koeler zit er goed op. En de instellingen van de cpu zijn naar mijn weten ook goed. Stond op 15x 133 maar dan boot ie niet, op 15x 100 wel.

De heatsink voelt wel warm aan maar niet gloeiend heet ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 23:02 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:51
nAFutro schreef op 01 augustus 2004 @ 17:00:
Euhm een idle Athlon op 80 graden is een belaste Athlon in het hiernamaals, er moet iets zijn met de metingen, zo hoog dan het nooit zijn. Ook niet als je een halve liter koelpasta hebt gebruikt en al staan alle fans verkeerd.
die van me zusje werd 105 ik niet geloven dus haar pc heeft 10 minute zo aangestaan en liep steeds vast zei maar zeiken dus ik kom naar beneden geloofde et niet doe kast open en voel poten verbrand ;P ding heeft et overleeft zonder ook maar wat te hebben

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Loopt ie wel vast als je gaat gamen op 1500MHz?

Zo niet, en speedfan of een ander progsel geeft 90C of hoger aan, lijkt het mij dat je sensor kapot is, terwijl het koelblok warm blijft en niet heet.

Misschien moet je de Vcore een stapje verhogen en de CPU gelijk op 2 GHz zetten.

Zolang je het koelblok nog aan kunt raken en blijven vasthouden is er geen probleem qua temperatuur.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 23:01:
[...]

Ja, de koeler zit er goed op. En de instellingen van de cpu zijn naar mijn weten ook goed. Stond op 15x 133 maar dan boot ie niet, op 15x 100 wel.

De heatsink voelt wel warm aan maar niet gloeiend heet ofzo.
Stel dat de temperatuur sensor wél goed is, zou bovenstaande betekenen dat het koelblok niet goed zit. Ik zou in ieder geval nog even heel goed checken of je toch niet stiekem het blok er andersom op hebt gezet. In dat geval maakt het blok namelijk niet goed contact met de core en wordt de heatsink niet warm, maar je processor juist wel.. ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1