[SUSE] <n00b> vraag mbt mounten NTFS hd </n00b>

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'moge,

als mijn vraag een hoog n00b gehalte heeft, vergeef het me, maar ik wil alles graag goed op een rijtje hebben.

heb SUSE 9.1 PRO gekocht, en wil mijn desktop helemaal over zetten.
Ik stel mijn belangrijke data veilig op ene 2e hd (NTFS), ik heb al gelezen dat ik die zonder al te veel problemen kan mounten, maar dan... Schrijven naar NTFS is er niet bij las ik, dus mijn vraag is...

Hoe krijg ik op de makkelijkste manier die schijf overgezet naar het file system
van SUSE (met behoud van inhoud) ? De 2e HD is 120 gb (NTFS, 60% in gebruik), de 1e HD is 60 gb; op deze wil ik Suse installeren.

Kan ik een image/ghost/whatever van die 2e HD maken onder SUSE, de HD opnieuw formateren en wanneer ik de boel weer terug zet doet SUSE de rest ?
Of denk ik nu te moeilijk ?

(btw: ik kies er bewust niet voor bootmenu, als ik geen alternatief meer heb heb ik des te meer rede om het onder de knie te krijgen :))

Ik hoop dat iemand/jullie me een handje kunnen helpen.
Bvd & mvg,

Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je kan de inhoud van je schijf natuurlijk lezen en kopieren (eventueel nog comprimeren); vervolgens deze schijf fomatteren, en vervolgens de backup weer terugzetten. Dan heb je dus wel een tijdelijk opslagmedium nodig om die 60% van 120Gb (gecomprimeerd) ergens op te slaan. Nu weet ik niet wat voor data daarop staat; maar als dat vooral AVI's, JPGs en MP3's zijn heb je weinig kans op een succesvolle compressie. Zijn het echter vooral textfiles is het wellicht mogelijk om de backup van die 2e schijf gecomprimeerd op de 1e schijf op te slaan. Na het formattern van de 2e schijf plaats je de backup dan weer terug :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het überhaupt wel nodig? Je kunt ook captive ntfs installeren of je kernel compileren (ik weet dat je niet zo ervaren bent maar daar zijn genoeg tutorials voor) met ntfs read-write support. Want die is er nl. wel degelijk. Omzetten zou dan overbodig zijn en het compileren van je eigen kernel zorgt er ook voor dat je weer wat ervarener bent op linux gebied. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 13:32:
Is het überhaupt wel nodig? Je kunt ook captive ntfs installeren of je kernel compileren (ik weet dat je niet zo ervaren bent maar daar zijn genoeg tutorials voor) met ntfs read-write support. Want die is er nl. wel degelijk. Omzetten zou dan overbodig zijn en het compileren van je eigen kernel zorgt er ook voor dat je weer wat ervarener bent op linux gebied. :)
Volgens mij is de write support van NTFS nog steeds experimental. Waarom zou je verder met een Windows filesysteem gaan werken als je volledig over ben naar Linux?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 13:45:
[...]

Volgens mij is de write support van NTFS nog steeds experimental.
Om iets preciezer te zijn: je kunt bestanden, die al aanwezig zijn op de NTFS schijf staan overschrijven. Het nieuwe bestand heeft dan nog steeds dezelfde grootte als het oude bestand. Compleet nieuwe bestanden maken zat er een maand geleden ofzo nog niet in. Ik weet het niet voor 100% zeker, maar je kunt het in de kernel docs heel mooi lezen.

offtopic:
Ik zag dat je de ArchWiki had bezocht... GoT is everywhere... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 14:07:
Compleet nieuwe bestanden maken zat er een maand geleden ofzo nog niet in.
Juist. Je kunt echter gebruik maken van Captive om MS' eigen driver voor NTFS te gebruiken. Daarmee heb je wel (volledige) read/write toegang tot NTFS partities.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 13:45:
[...]

Volgens mij is de write support van NTFS nog steeds experimental. Waarom zou je verder met een Windows filesysteem gaan werken als je volledig over ben naar Linux?
1 pc, 2 file systems... als het ff kan vermijd ik dat liever; of ik gebruik het tijdelijk.
Desalniettemin, bedankt voor de tips over NTFS onder SUSE :)

compressie zal inderdaad niet hoog zijn; het overgrote deel van wat ik op die 2e hd heb staan zijn films en muziek. Het begint er op te lijken dat ik alleen data zal kunnen redden voor zover ik die op de 1e HD kwijt kan. Klopt die veronderstelling ?

Als ik overige data op cd of dvd zou branden, kan ik dat zonder problemen terug zetten als de schijf eenmaal geformateerd is (en dus ander filesystem heeft) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 15:04:
[...]

Het begint er op te lijken dat ik alleen data zal kunnen redden voor zover ik die op de 1e HD kwijt kan. Klopt die veronderstelling ?
Niet zo dramatisch; je bent nog niets kwijt ;) Maar het is niet mogelijk om het bestandssyteem te convertern (volgens mij) dus heb je gelijk dat je een tijdelijke ruimte nodig hebt
Als ik overige data op cd of dvd zou branden, kan ik dat zonder problemen terug zetten als de schijf eenmaal geformateerd is (en dus ander filesystem heeft) ?
Uiteraard. Bestanden blijven bestanden; of ze nu op NTFS, op ReiserFS of op CD/DVD staan :) Je raakt alleen je metadata, zoals ingestelde permissies kwijt; maar ik denk dat je daar geen gebruik van maakt :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 15:06:
Uiteraard. Bestanden blijven bestanden; of ze nu op NTFS, op ReiserFS of op CD/DVD staan :) Je raakt alleen je metadata, zoals ingestelde permissies kwijt; maar ik denk dat je daar geen gebruik van maakt :)
Permissies van linux bestandssystemen kunnen met tar behouden worden. Van Windows weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 15:06:
[...]
Niet zo dramatisch; je bent nog niets kwijt ;) Maar het is niet mogelijk om het bestandssyteem te convertern (volgens mij) dus heb je gelijk dat je een tijdelijke ruimte nodig hebt
[...]

Het maakt me niet echt uit iig :) Ik heb een draadloos netwerk liggen, ik neem niet aan dat dat nog zal werken, aangezien de andere PC XP is ?

Waar ik wel vanuit ga is dat wanneer ik drivers voor me netwerk kaart installeer onder SUSE, indien nodig, ik gewoon weer op de router kan komen.
Via welke de 2e pc, XP, ook het Inet opgaat.
Kan iemand dat bevestigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 19:44:
[...]

Het maakt me niet echt uit iig :) Ik heb een draadloos netwerk liggen, ik neem niet aan dat dat nog zal werken, aangezien de andere PC XP is ?
Waarom niet? Kijk eens naar Samba; daarmee moet je een heel eind komen :)
Waar ik wel vanuit ga is dat wanneer ik drivers voor me netwerk kaart installeer onder SUSE, indien nodig, ik gewoon weer op de router kan komen.
Via welke de 2e pc, XP, ook het Inet opgaat.
Kan iemand dat bevestigen ?
Als het met WIndows kan; kan het met Linux ook.. alleen kost het soms wat meer tijd :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 01 augustus 2004 @ 19:52:
[...]
Waarom niet? Kijk eens naar Samba; daarmee moet je een heel eind komen :)
[...]

Als het met WIndows kan; kan het met Linux ook.. alleen kost het soms wat meer tijd :)
Tenzij je natuurlijk een WIFI kaart hebt die niet aan de gang te krijgen is (ook niet met truuks als NDISWrapper) in Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 20:22:
[...]

Tenzij je natuurlijk een WIFI kaart hebt die niet aan de gang te krijgen is (ook niet met truuks als NDISWrapper) in Linux.
Alles van SMC. Zal wel lukken denk ik; of weet iemand van problemen met deze kaarten / routers ?
Pagina: 1