Toon posts:

W-Lan netwerk, maar wat??

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Momenteel heb ik thuis een netwerk liggen van 3 PC's. Dit werkt allemaal perfect. Doormiddel van mijn Switch heeft iedereen Internet en kunnen we bestanden etc gemakkelijk uitwisselen.
Het nadeel is dat bij mijn PC zoveel kabels lopen dat nu toch eens over draadloos internet/netwerken gedacht wordt.

Het probleem dat ik nu zie is:
Situatie schets: Ik zit met mijn PC (die internet deeld WINXP) op de zolder(2e etage). De 2e PC is op de 1e Etage. En de laptop wil ik graag door het hele huis cq tuis gebruiken. Deze laptop heeft Wireles lan (Ik ben zo'n gelukkige die aan de TUe begint en de IBM T42 "krijgt").

Zo
1 Welke Wireles router kann ik het beste aanschaffen?
2 Kan ik de Router dan ook gewoon op de Zolder zetten? (2e Etage)
3 Ik zie soms aanbieding van Routers die ook een PC wireles netwerkkaart aanbieden.

Wat moet ik aanschaffen?

Verder komt dan de vraag beveiliging. Daar zul ergens hier in het forum wel genoeg over geschreven zijn hoe ik dit het makkelijkste en het beste beveilig.

Alvast bedankt
Heliman.Com

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heliman, ik zie dat je nog niet zo lang op GoT actief bent. De algemene policy is hier "eerst zelf zoeken, dan pas vragen stellen". Uit je startpost krijg ik niet de indruk dat je zelf veel onderzoek gedaan hebt. (zie ook Starten van topics in NT *lezen* en
FAQ Network Troubleshooting ).

Maar ik kan je natuurlijk wel op weg helpen :) Antwoord op je vragen:

1. Momenteel is de Linksys WRT54G erg populair. Dit komt omdat het ding erg goede kwaliteit voor het geld levert. Tevens is de firmware te vervangen door 3rd party firmware met veel meer opties. Ideaal voor tweakerts ;) Zoek daar eens naar in dit forum ([search=WRT54G]), er is erg veel over te vinden. Prijzen staan in de pricewatch.
2. Tuurlijk, maar beter is een zo centraal mogelijke lokatie. Zo krijg je overal de beste dekking. Een beetje experimenteren kan nooit kwaad. Denk ook aan vloeren met stalen bewapening, dit schermt het signaal bijv erg af. Dus iets om rekening mee te houden.
3. Altijd handig, een set is vaak goedkoper. De WRT54 wordt momenteel door Dixons verkocht in combi met een PCMCIA en USB kaart voor 130 euro. Zeer scherpe prijs
4. Beveiliging: beste is WPA+AES. Maar ook hier zijn diverse topics over te vinden.

Succes :)

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 01-08-2004 11:16 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 10:57:
Goede dag,

Momenteel heb ik thuis een netwerk liggen van 3 PC's. Dit werkt allemaal perfect. Doormiddel van mijn Switch heeft iedereen Internet en kunnen we bestanden etc gemakkelijk uitwisselen.
Het nadeel is dat bij mijn PC zoveel kabels lopen dat nu toch eens over draadloos internet/netwerken gedacht wordt.

Het probleem dat ik nu zie is:
Situatie schets: Ik zit met mijn PC (die internet deeld WINXP) op de zolder(2e etage). De 2e PC is op de 1e Etage. En de laptop wil ik graag door het hele huis cq tuis gebruiken. Deze laptop heeft Wireles lan (Ik ben zo'n gelukkige die aan de TUe begint en de IBM T42 "krijgt").

Zo
1 Welke Wireles router kann ik het beste aanschaffen?
2 Kan ik de Router dan ook gewoon op de Zolder zetten? (2e Etage)
3 Ik zie soms aanbieding van Routers die ook een PC wireles netwerkkaart aanbieden.

Wat moet ik aanschaffen?

Verder komt dan de vraag beveiliging. Daar zul ergens hier in het forum wel genoeg over geschreven zijn hoe ik dit het makkelijkste en het beste beveilig.

Alvast bedankt
Heliman.Com
persoonlijk ben ik een voorstander van het aankopen van de wat minder goedkope spullen.
dus geen sweex, sitecom, trust, etc etc
neem iets moois van Linksys, intel, 3Com, en meer van de wat betere merken.
liefst zoveel mogelijk spullen van 1 merk want het komt nog wel eens voor dat spullen soms onderling incompatible zijn.

Je kan de router best op zolder zetten, maar houd er rekening mee dat als je in de huiskamer zit, je dus door 2 verdiepingen heen moet.
Vooral als je huis van beton is, is dat slecht voor het signaal.
Zelf heb ik een accesspoint op zolder staan, maar soms verlies ik signaal als ik in de huiskamer zit (heb hier 2 lagen beton)

en de beveiliging... WiFi is gewoon niet erg veilig.
zet zoveel mogelijk opties aan. 128bits WEP, MAC Filter, RADIUS.
Zet ook de DHCP uit, en geef alle systemen vaste IP adressen in een onlogische range (b.v. op de 10.218.158.x range, dat gok je niet zomaar).
Zorg uiteraard ook voor een goed wachtwoord op de router.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie genoemde tips als ook deze rits met WLAN links : FAQ Network Troubleshooting

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.