[Cooling] 2 identieke pc's 10 graden verschil

Pagina: 1
Acties:

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
2 identieke pc's 10 graden verschil.

Specs: xp2600+ barton op a7n8x-x met Zalman CNPS 7000A-CU
Stresstest met Seti

Het rare:
PC A heeft de standaard zalman koelpasta dr tussen en wordt full load (seti) 54C
PC B heeft Arctic silver 5 koelpasta dr tussen en extra ringetje onder de schroeven zodat de koeler iets harder op de core wordt gedrukt en wordt 64C

Omdat me dit verschil opviel heb ik dus bij PC B de standaard pasta vervangen door AS5 (eerst werd ie 70+) en dus die extra ringetjes dr tussen gedaan.

Er zit NIET teveel pasta tussen.
De rest van de temps (case, hd) zijn wel vrijwel gelijk.
Beide pc's gebruiken MBM5 (zelfde versie met zelfde settings) om de temps uit te lezen.
De ze staan beiden op de zelfde (warme) kamer atm en kast open/dicht maakt qua verschil niks uit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/cozmo/HPIM02492.edit.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 01:35 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:26

Gamer

Electrified

teveel AS5, nakijken.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Doe van beide systemen de kasten eens dicht. En meet dan nog eens.

En zitten de koelers goed vast? Met schroeven is het namelijk erg moeilijk om het contact oppervlak van de koeler goed parallel te krijgen met het contact oppervlak van de core van de processor. Controleer dit.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:51
Is de linker op de foto de warme? Zou het in dat geval zou het kunnen komen doordat warmte van de rechter PC de linker PC ingeblazen wordt?

Verwijderd

Ze zijn dus niet helemaal indentiek,

Het kan dus aan de koelpasta liggen en aan die ringetjes.
Ik zou eens proberen bij beide de zelfde koelpaste te gebruiken en bij beide wel of geen ringetjes.

Ook zal ik bijde kasten dicht maken aangezien de cpu fan zo veel stof aantrekt wat dus niet goed is.

En wat RikTW zegt.
Zou een van de pc's aan de andere kant van de monitor zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 00:23 ]

• Cozm0
gamer, silentsnow en rizzo: anders LEES je mn post ff ofzo :/
Er zit niet teveel AS5 tussen, al zal ik het nogmaals nakijken op hotspots

RikTW, kast open/dicht maakt geen verschil, de rechter pc is de warme

Enige echt fysieke verschil is dat de linker een firewire kaartje heeft en de rechter een TFT ipv een CRT, maar ik kan me niet voorstellen dat dat met de cpu temps te maken heeft.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Cozm0 schreef op 01 augustus 2004 @ 00:27:
gamer, silentsnow en rizzo: anders LEES je mn post ff ofzo :/
Er zit niet teveel AS5 tussen, al zal ik het nogmaals nakijken op hotspots
"En zitten de koelers goed vast? Met schroeven is het namelijk erg moeilijk om het contact oppervlak van de koeler goed parallel te krijgen met het contact oppervlak van de core van de processor. Controleer dit."

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Cozm0
De Zalman kan maar op 1 manier vast met die schroeven, om en om aandraaien tot ze *echt* vast zitten. Sorry als ik niet duidelijk was.

Ik zit net opnieuw AS aan te brengen, extreem weinig dit keer, ben benieuwd

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Misschien krijgt de rechter minder koele lucht binnen doordat de linker pc ervoor staat.

Workstation

Verwijderd

2 PC's kunnen nooit 100% identiek zijn. De cores van de CPU's is al nooit 100% gelijk, laat staan de temp-sensors. Zijn de kabels exact op dezelfde manier aangesloten en hangen de kabels op exact dezelfde manier door de kast? Zit er exact dezelfde voeding in, met exact dezelfde fans? Als case open of dicht niks uitmaakt, lijkt de airflow niet goed en dus verschillend. Het kan ook zijn dat de ene PC met de verwarmde lucht van de andere wordt gekoeld.
Maar wat was eigenlijk je vraag?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Anders wissel je de cpu's eens en kijk je of dat wat veranderd aan de temps.

• Cozm0
Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 01:05:
2 PC's kunnen nooit 100% identiek zijn. De cores van de CPU's is al nooit 100% gelijk, laat staan de temp-sensors. Zijn de kabels exact op dezelfde manier aangesloten en hangen de kabels op exact dezelfde manier door de kast? Zit er exact dezelfde voeding in, met exact dezelfde fans? Als case open of dicht niks uitmaakt, lijkt de airflow niet goed en dus verschillend. Het kan ook zijn dat de ene PC met de verwarmde lucht van de andere wordt gekoeld.
Maar wat was eigenlijk je vraag?
True maar de kast, psu, cpu, cooler, mobo etc zijn echter wel gelijk
De kabels zijn op identieke manier aangesloten.
"Als case open of dicht niks uitmaakt, lijkt de airflow niet goed en dus verschillend. "
Ik bedoelde dus bij beiden kast open/dicht
Ik ben geloof ik niet erg duidelijk vanavond, zal de hitte wel zijn ;)

Het verschil is inmiddels teruggelopen tot 7 graden (full load)
Idle is nog steeds 10 graden verschil
(ipv een rijstkorrel AS een halve ongeveer)
naja das dan maar acceptabel :)
bedankt voor de input

Overigens blijft het raar dat PC A met standaard koelermeuk koeler is dan PC B met AS5 EN iets meer druk van koeler op core.

[ Voor 4% gewijzigd door Cozm0 op 01-08-2004 01:51 ]

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Wat je kan proberen is het volgende:

Je zet je pc aan, strest 'em en zet mbm aan. Vervolgens ga je de schroeven van je koeler 1 voor 1 voorzichtig aandraaien/losser draaien. Kijk of dat verschil maakt.
Zelf had ik namelijk iets soortgelijks. Mijn waterblokje zit met 2 schroeven vast en had nogal last van hoge temps. Vervolgens ben ik schroeven extra gaan aandraaien en dat bleek zo'n 7 graden te schelen. Op een gegeven moment draaide ik 1 schroef té vast en steeg de temperatuur weer. Dit natuurlijk omdat het koelblok scheef ging zitten.

• Cozm0
Krankenstein schreef op 01 augustus 2004 @ 01:59:
Wat je kan proberen is het volgende:

Je zet je pc aan, strest 'em en zet mbm aan. Vervolgens ga je de schroeven van je koeler 1 voor 1 voorzichtig aandraaien/losser draaien. Kijk of dat verschil maakt.
Zelf had ik namelijk iets soortgelijks. Mijn waterblokje zit met 2 schroeven vast en had nogal last van hoge temps. Vervolgens ben ik schroeven extra gaan aandraaien en dat bleek zo'n 7 graden te schelen. Op een gegeven moment draaide ik 1 schroef té vast en steeg de temperatuur weer. Dit natuurlijk omdat het koelblok scheef ging zitten.
Leuk idee, kan helaas niet, ik moet tussen de fanbladen door bij de schroeven
En volgens het boekje :) moeten de schroeven gewoon vast. Ik vond wel dat de koeler iets lossig zat en heb daarom een extra ringetje (een mm dik ofzo) er tussen gedaan zodat ie iets vaster zit.

Morgen weer een dag ;)

Verwijderd

Enne... je meet nu met de standaard temperatuur sensor op de processor, of een NTC die er onder tegen aangedrukt zit?
Je weet hopelijk dat dit geen nauwkeurige sensoren zijn? (ongekalibreerd, tolerantie NTC's loopt gauw richting 3-4 graden)

De onboard sensoren zijn puur ter indicatie dat een processor niet te heet wordt, niet om tot op de graden nauwkeurig de temperatuur weer te geven. In sommige gevallen kan de afwijking met gemak 10 graden zijn, puur door toleranties in de sensoren. (of zelfs toleranties in de AD-converters voor de meting)

Als je echt wilt weten wat de verschillen zijn, zul je eerst juiste temperatuurmetingen moeten gaan doen, hetzij door goede sensoren, of door het ijken van de huidige.

• Cozm0
Ik meet de cpu diode zowel in de bios als met mbm5
De cpu's hebben beiden dezelfde AXDA barton core

Verwijderd

Heb je de CPU's al eens omgewisseld van PC en de PC's omgewisseld van plaatsing?
Pagina: 1