[html-editors] HTML-editor voor noobs

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koenvn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik ben webmaster van de site van mijn hockeyclub (www.hcnijkerk.nl). De website heeft een CMS waar het alleen mogelijk is om platte tekst + HTML tags in te voegen. Het is de bedoeling dat andere mensen (bestuur e.d.) ook content op de site gaan plaatsen. Een paar van die figuren kunnen MS Word met enige moeite gebruiken.

Nu is het handig dat ze toch wat opmaak aan de tekst kunnen geven (en vooral tabellen maken) Het lijkt mij niet handig om deze mensen HTML les te geven.

Dus kennen jullie een HTML editor, met weinig toeters en bellen, met de "look and feel" van een programma zoals Word waar een erg simpele source uitkomt (.doc bestanden via Word omzetten in HTML werkt niet (te exotische HTML)) of weten jullie een andere oplossing voor het probleem?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

HTMLarea is erg handig hiervoor...
Of prog wat met ubbcodes ofzo...

[ Voor 34% gewijzigd door AW_Bos op 31-07-2004 22:59 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• koenvn
AW_Bos schreef op 31 juli 2004 @ 22:59:
HTMLarea is erg handig hiervoor...
Precies wat ik bedoel, ware het niet dat ik 8)7 niks aan het CMS kan veranderen (is "gebruiksvriendelijk" volgens de KNVB die het verzonnen heeft en KNHB die het gekocht heeft (en goedkoop voor de club)).

Dus ik bedoel eigenlijk een offline HTML-editor waar je dmv copy-paste in het tekstvak van het CMS een simpele maar wel opgemaakte website krijgt.
AW_Bos schreef op 31 juli 2004 @ 22:59:
Of prog wat met ubbcodes ofzo...
Om dezelfde reden werkt dit ook niet

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik denk dat Frontpage hier wel geschikt voor is, is vrij snel te leren en heeft een beetje de feeling van Word. Veel makkelijkere html-editors zijn er denk ik ook niet te vinden.

• koenvn
Dacht ik ook al, maar kost geld, en illegaal zijn ze niet zo blij mee maar ik zal het voorstellen. Nog andere ideen?

• Amras
koenvn schreef op 31 juli 2004 @ 23:15:
Dacht ik ook al, maar kost geld, en illegaal zijn ze niet zo blij mee maar ik zal het voorstellen. Nog andere ideen?
Zelf een pagina bouwen waarin je HTMLArea integreert en de uiteindelijk gegenereerde HTML op het scherm tovert zodat ze het kunnen kopieren/plakken. Is ietsje meer werk, maar wel gratis. :)

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
Dat zit toch standaard bij Office? Of teminste, bij de Professional versie die ik heb

Everything is possible, until it's not.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:00
HTMLArea heb ik een half jaar meegewerkt, maar uiteindelijk toch de deur uitgeknikkerd ten gunste van FCKEditor. Deze editor heeft veel uitgebreidere mogelijkheden (zeker op het gebied van tabellen) en is in beta zelfs geschikt voor Mozilla.

Ik kan je die beta overigens niet aanraden, ga voor de "oude" 1.x versie. Zodra de beta volwassen is, heb je een product dat zowel onder IE als Mozilla - zonder applets - richtext opmaak mogelijkheden biedt. Iets dat weinig andere vergelijkbare tools kunnen zeggen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
www.nvu.com

Omdat het nog niet eens final is, zitten er ook nog niet veel functies in :)

Het is de losstaande versie van de editor in Mozilla.

[ Voor 27% gewijzigd door bredend op 31-07-2004 23:34 ]

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Pinobigbird

doesn't share food!

Kan je zelf niet een site bouwen met HTMLarea waar de mensen in kunnen schrijven, en dat dan mooie HTML uitpoept die ze met copy/paste kunnen posten?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• mjax
Amras schreef op 31 juli 2004 @ 23:12:
Ik denk dat Frontpage hier wel geschikt voor is, is vrij snel te leren en heeft een beetje de feeling van Word. Veel makkelijkere html-editors zijn er denk ik ook niet te vinden.
Als de eindgebruiker (zo blijkt uit het verhaal van TS) met moeite met Word kan omgaan, dan is Frontpage de spreekwoordelijke "enough rope for the user to hang himself".

Frontpage is te uitgebreid, te flexibel zelfs, verwacht ik, voor deze situatie. Je geeft de eindgebruiker te veel mogelijkheden en het eind van het liedje is dat je als ontwikkelaar alleen nog maar Frontpage brandjes zit te blussen.

• mjax
bredend schreef op 31 juli 2004 @ 23:19:
www.nvu.org

Omdat het nog niet eens final is, zitten er ook nog niet veel functies in :)
Nee, zitten niet veel functies in een domeinnaam die te koop staat! ;)

• Amras
mjax schreef op 31 juli 2004 @ 23:21:
[...]

Als de eindgebruiker (zo blijkt uit het verhaal van TS) met moeite met Word kan omgaan, dan is Frontpage de spreekwoordelijke "enough rope for the user to hang himself".

Frontpage is te uitgebreid, te flexibel zelfs, verwacht ik, voor deze situatie. Je geeft de eindgebruiker te veel mogelijkheden en het eind van het liedje is dat je als ontwikkelaar alleen nog maar Frontpage brandjes zit te blussen.
Daar heb je denk ik gelijk in, ze zullen er inderdaad een flinke puinzooi van kunnen maken. Daarom is denk ik mijn tweede idee beter (zelf HTMLArea oid in een pagina klussen met mogelijkheid tot c/p) ;)

• mjax
Amras schreef op 31 juli 2004 @ 23:23:
[...]

Daar heb je denk ik gelijk in, ze zullen er inderdaad een flinke puinzooi van kunnen maken. Daarom is denk ik mijn tweede idee beter (zelf HTMLArea oid in een pagina klussen met mogelijkheid tot c/p) ;)
Zou ik ook doen.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Mozilla Composer?

Afbeeldingslocatie: http://www.mozilla.gr.jp/docs/beginmoz-1.0/images/MozillaComposer.png
In general, I was favourably impressed with the editor. For a free WYSIWYG editor, Mozilla Composer is an editor that allows newcomers to quickly get started with their web page. Although it has a few deficiencies (form management, lack of support for arbitrarily positioning elements) that web designers might want, it is possible to work around them since the editor comes with a built-in HTML source editing mode.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

als je echt wat wilt, bouw een rich text editor bovenop die CMS, of rip ergens wat vandaan. Niemand hoeft dan wat te installeren en zelfs noobs met textverkwerker ervaring kunnen ermee overweg.

Geen zin in? Contribute is ook een heel mooi pakketje hiervoor.

edit: oeps :+ nee, als je de cms niet mag veranderen wordt het lastig, dan nog kun je zelf wat maken maar dan loststaand. Contribute ga je ook nix aan hebben zo.

[ Voor 23% gewijzigd door mpegernie op 01-08-2004 00:30 ]

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

mjax schreef op 31 juli 2004 @ 23:21:
[...]

Nee, zitten niet veel functies in een domeinnaam die te koop staat! ;)
Kijk dan maar even op www.nvu.com
nvu is een freeware wysiwyg editor op basis van mozilla composer.
Ik ben zelf een behoorlijke html n00b maar vind deze editor erg eenvoudig te gebruiken en intuitief van opzet.

Nadeel is dat andere onderdelen dan html er nog niet (optimaal) door worden ondersteund. (php code wordt nogal verknoeid bijvoorbeeld, maar dit gaat vast in latere versies veranderen... ;-) de huidige versie is overigens 0.3 dus nog in erg vroeg beta stadium)

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

mjax schreef op 31 juli 2004 @ 23:19:
HTMLArea heb ik een half jaar meegewerkt, maar uiteindelijk toch de deur uitgeknikkerd ten gunste van FCKEditor. Deze editor heeft veel uitgebreidere mogelijkheden (zeker op het gebied van tabellen) en is in beta zelfs geschikt voor Mozilla.

Ik kan je die beta overigens niet aanraden, ga voor de "oude" 1.x versie. Zodra de beta volwassen is, heb je een product dat zowel onder IE als Mozilla - zonder applets - richtext opmaak mogelijkheden biedt. Iets dat weinig andere vergelijkbare tools kunnen zeggen.
HTMLArea is heeft ook een betaversie voor mozilla ;)
Daarbovenop heb ik mijn eigen tabelfuncties geschreven.. werkt prima.

Daarnaast zijn er een hoop mods te vinden van HTMLArea die gelijksoortige functionaliteit bieden.

• koenvn
Dank jullie voor de hulp, ik denk dat ik een eigen site ga bouwen met HTMLarea, stom dat ik daar niet aan gedacht had. Nu alleen nog even webspace zoeken.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
offtopic:
*hint* betaal er voor. Geen gratis hosting. Je snijd je altijd wel op de één of andere manier in de vingers. :)

http://hawvie.deviantart.com/

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

koenvn schreef op 01 augustus 2004 @ 10:53:
Dank jullie voor de hulp, ik denk dat ik een eigen site ga bouwen met HTMLarea, stom dat ik daar niet aan gedacht had. Nu alleen nog even webspace zoeken.
Ehh.. wat dacht je van de hosting waar de site op staat? :P

• koenvn
Bestaat eigenlijk niet, maar door fout in systeem van InterNLnet toch 5 mb webspace gevonden (wel van eigen account hoor)

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:15

ripexx

bibs

Ik ben bezig met een zelfde systeem wat in een vergevorderd stadium is. Mail me anders even mail staat in het profiel.

Bij onze club hebben we juist niet gekozen voor dit KNHB systeem vanwege de beperkingen die het met zich mee brengt. Juist het gebruik van "moeilijke" codes schrikt mensen af, vandaar dat wij ook een WYSIWYG editor gebruiken.

buit is binnen sukkel

Pagina: 1