[Showcase] - Veendam

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:14
Vandaag was het mooi weer om wat foto's te gaan schieten.
Aangezien mijn camera niet veel soeps heb ik die van mijn vader even geleend.
Niet dat deze camera zoveel bijzonders is (Kodak CX_6330 - 3.1megapixels),
maar voldoende voor mooie kiekjes buiten.

Alle foto's zijn klikbaar. Er is verder geen bewerking op uitgevoerd, en de
camera settings stonden op automatisch. Helaas staan op de foto's wel telkens
de datum van vandaag vermeldt (iets wat ik voortijdig niet wist :) ).

Ik hoor graag jullie reacties op de foto's. Dit is overigens de 1e keer dat ik een dergelijke topic plaats op het GoT forum.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0102.jpg 1. Het Veendammer Museum, aan het compleet heringerichte nieuwe centrum van Veendam

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0103.jpg
2. Kerk in het centrum van Veendam

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0104.jpg 3. Het nieuwe, net 2 jaar geleden opgeleverde Waterschaps gebouw. Dit gebouw heeft nog het nieuws gehaald, omdat de mensen die er in werken last kregen van hoogtevrees

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0105.jpg 4. Mooie huizen aan een vijver nabij het natuurgebied 'Borgerswold'

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0106.jpg 5. Zwemvijver in het recreatiegebied 'Borgerswold', het was er vandaag niet superdruk, maar toch nog wel redelijk wat mensen. De op de foto vooroverstaande vrouw was niet de planning ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0108.jpg 6. Hier worden jullie autootjes :) allemaal geregistreerd, dit is het Rijksdienst voor het Wegverkeer, in het kort RDW

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0109.jpg 7. Vergezicht op de luxe woonwijk 'Langebosch', in deze wijk staan heel veel grote villa's en andere mooie woningen rechtstreeks aan het water.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0110.jpg 8. "Aan de langggge leegte , pom pom pom pom...speelt een groot kampioen.." :)
Althans in 1985 en 1987, tegenwoordig gaat het niet echt super met de plaatselijke eerste divisie club

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0111.jpg 9. Foto van subtropisch zwembad Tropiqua, een gemiddeld groot subtropisch zwembad, maar niet te vergelijken met bv Tropicana of de Huttenheugten

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0112.jpg 10. Dit is het gemeentehuis van Veendam, daar gaan mensen altijd heen als ze gaan trouwen (als ze al niet naar de kerk gaan). Misschien dat ik erzelf ook nog ooit kom te staan

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0113.jpg 11. Plaatselijke visvijver, als je goed kijkt zie je in het midden aan de linkerkant een reiger zitten

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0114.jpg 12. Even gezoomed (4x, was max) om de reiger beter in beeld te krijgen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0115.jpg 13. Een loopbruggetje, op de achtergrond nieuwbouw woningen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0116.jpg 14. Dezelfde visvijver, alleen deze keer vanuit de bosjes, helaas had de reiger me gezien, en weg was ie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/veendam/klein/000_0119.jpg 15. Na dit ritje heb ik mijn auto door de wasstraat gehaald, mijn vader vond het nodig om er een foto van te maken, en ach, hij is toch aardig gelukt of niet?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welkom :)

begin eens met je foto's te nummeren, dat is makkelijker met commentaar geven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 15:07
Sorry hoor, is dit een showcase waard? Zijn meer de gemiddelde vakantiekiekjes van mensen. Alleen is het nu in eigen land en geen vakantie.

Zorg ervoor dat je het onderwerp in beeld krijg en alle storende factoren eruit laat. Zoals de auto op een paar foto's, bij #9 is de spiegel nog te zien.
Als je bijv. een gebouw op de foto zet, neem deze dan niet altijd direct van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Over het algemeen wordt er een saai perspectief gebruikt. Hou een keer de horizon niet precies in het midden van de foto en neem objecten niet altijd in beeld zoals het hoort. Hierdoor kan je interessante composities krijgen die de aandacht trekken. Na 10 seconden heb ik een foto wel gezien nu ;).

Die camera is helemaal niet slecht, het gaat niet om de camera (nou ja, klein beetje dan :P), het gaat om wat je ermee doet en hoe.

[ Voor 19% gewijzigd door Josh op 31-07-2004 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom...maar ik vind dit nou geen foto's om een showcase te openen. Mijn zusje heeft ook een digi camera gekocht en ik hou mijn hart vast wannee zij straks met haar kiekjes een topic gaat openen. Het is allemaal in het midden en de horizon staat mooi in het midden. De foto's zijn niet spannend. En Veendam wordt niet meer kampioen.

En dan heb ik nog niet over de datum die hinderlijk in beeld staat :X

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 23:48 . Reden: whisky ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 00:10

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Als Provinciegenoot zou ik je foto's moeten kunnen dromen, maar helaas kom ik niet veel buiten de "grote stad". Voor mij was het dus een leerzaam "ondek je plekje in Veendam" :)

Ik wil je foto's niet afkraken, ik ben het met mijn voorganger eens dat je misschien wat speelser met het perspectief kunt zijn, maar ik weet ook niet hoelang je al fotografeert, en als je voor het eerst een camera in de hand hebt vind ik het best om aan te kijken.

Probeer ook eens te spelen met scherptediepte (hogere A-waarde of juist volle opening) en probeer eens wat van onder of bovenaf.

Ik hoop dat je nog veel plezier aan het fotograferen beleeft, succes!

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
what's with the bloody datetags? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Alleen maar voornamelijk negatieve reacties, en ik dacht juist dat een goede foto een foto is waarbij je de horizon recht hebt en het onderwerp zelf ongeveer midden in beeld.

Maar goed, je moet er eens mee beginnen en dit is dus de start..

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 01-08-2004 00:03 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Probeer eens wat meer te spelen met alles, kijk eens goed naar je object en loop er als het kan om heen of in ieder geval ff naar links en rechts zodat je een mooie compositie kan krijgen. Ik denk dat je grootste probleem is dat je je teveel aan regeltjes wil houden, maar in de wondere wereld van fotografie zijn er maar weinig regeltjes, in ieder geval op het gebied van compositie!

Succes!

Ps. Die date-tags zijn wel angstaanjagend iig... |:( erg zonde, moet je zeker ff uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Mooie touristen foto's!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Saaie foto's eigenlijk. Niet echt showcase materiaal imho.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35

Mooody

elmoody

Zie de negatieve reacties als tips voor de volgende keer :)

Ik vind ook dat dit meer een "promoot je stad topic", dan een showcase is.
Teveel overzichtplaatjes en te weinig detailfoto's.

Tip: verklein voortaan gewoon je foto's naar 700x500 oid, zodat ze direct te zien zijn op de pagina. Het is zo lastig om steeds 1 mb. te laden, voordat je een duidelijke foto kan bekijken.

Gewoon blijven schieten, dan komt het wel :)

[ Voor 23% gewijzigd door Mooody op 01-08-2004 11:55 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021

pp_

Die datum eruit halen.

[ Voor 11% gewijzigd door pp_ op 01-08-2004 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021

pp_

Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door pp_ op 01-08-2004 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

:? Een rover, jij had toch een nieuwe clio.

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
D.R. schreef op 02 augustus 2004 @ 23:26:
:? Een rover, jij had toch een nieuwe clio.
Rijdt me vriendin nu in :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 14:08
Op de foto's waar je een onderwerp op de foto heb gezet, staat die meestal precies in het midden. Dat maakt een foto minder boeiend.

Alleen foto 13 vind ik eigenlijk mooi. De rest zijn inderdaad "vakantie foto's". Een foto moet tenslotte een leuk verhaal vertellen.

Zoek eens naar "the rule of thirds". Er zijn veel eenvoudige truukjes waarmee je een foto net even iets interessanter maakt dan een zogeheten "vakantiefoto".

Wat heb je trouwens zelf voor een camera?

Als ik maar een beetje kan computeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 12:54

wiewatwaar

whatever

Je vraagt erom...

Onderwerp in het midden. Storende elementen als bouwkeet, parasols en auto aanwezig. Gebouw staat iets scheef.
Onderwerp in het midden. Overigens zeer saaie foto. Tenzij iemand van deze architectuur houdt zal niemand het een mooie foto vinden. Ga eens op zoek naar een lijnenspel of opvallende details aan deze toren en probeer deze vast te leggen.
Gebouw of kunstwerk? Of de achtergrond stoort of er staat iets voor je onderwerp. Ga eens tien meter naar links zodat het kunstwerk los naast het gebouw staat. Ga dan met je camera zo laag mogelijk en neem meer lucht.
Mooie huizen of niet, het zal wel. Wij zien alleen een paar miniscule daken. Bepaal je onderwerp en probeer die zo leuk mogelijk vast te leggen. In ieder geval zorgen de takken aan de bovenzijde nog voor een beetje diepte.
Wie denk je dat er geïnteresseert is in een foto van een stuk vlak water? Bovendien wordt de aandacht meteen getrokken door het rode dak. En dan die badgast die voorover staat...
Het gaat schijnbaar om het gebouw maar het gele busbord schreeuwt om aandacht samen met de dwingende lijnen van de weg. Ga dan 50 meter naar voren en zorg dat het gebouw er beeldvullende opstaat. Kies dan een leuke vlakverdeling met veel of weinig gras of lucht en bij voorkeur wat diagonale lijnen en het geheel wordt al zo aantrekkelijk als zo'n gebouw ook maar enigszins kan zijn.
Wat is je onderwerp? Als het de opvallende gele drijvers zijn, stap dan eens in het water en fotografeer die in een lijn.Beter dan je luxe huizen die maar tien pixels hoog zijn.
Een modern gebouw waar best een paar leuke detailfoto's van te maken zijn. Kijk eens naar het ritme van de ramen en de vlakverdelingen en ga daar eens mee spelen. (Hé, het is digitaal. Het kost niets)
Zwembad? Ik zie een rood-wit hek! Bepaal je onderwerp. Laat weg wat niets toevoegt kies dan een leuke vlakverdeling
Zie mijn commentaar over de kerk.
Reiger? Maak dan een foto van de reiger! Stukje omgeving erbij is uiteraard OK. Maar een bomenrij langs het water in het midden van je foto? Snij maar eens een stuk van de onderkant af.
En dan slaag je er in door te flitsen de aandacht op de takken voor je te leggen ipv op de reiger... Snij alle overbodige beeld links en onder de vogel vandaan en kijk dan nog eens.
Kijk, hiet is, waarschijnlijk onbewust, een aardige foto ontstaan. Het paadje vormt samen met de brug een krachtige diagonaal die automatisch je ogen naar je auto leiden. Helaas staat er een storende achtergrond bij (de huizen) en is de vlakverdeling nog niet OK
Hé, een leuk doorkijkje! Helaas kijken we alleen naar water...
De auto, warempel iets diagonaal genomen. Je oog wordt meegetrokken en waarnaar? Helaas een vuilconainer! Is dit onbewust gedaan?

In het algemeen, je foto's zijn scherp en redelijk belicht maar bloedsaai. Ga eens op zoek naar een spannend lijnenspel of vlakverdeling. Let op je belichting als er veel lucht in het beeld staat en snij eens flink aan je foto's na het inladen op je PC. Wat maakt het uit? Er is altijd [control]+[Z] nietwaar?

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
DefaultUser schreef op 03 augustus 2004 @ 08:44:
Op de foto's waar je een onderwerp op de foto heb gezet, staat die meestal precies in het midden. Dat maakt een foto minder boeiend.

Alleen foto 13 vind ik eigenlijk mooi. De rest zijn inderdaad "vakantie foto's". Een foto moet tenslotte een leuk verhaal vertellen.

Zoek eens naar "the rule of thirds". Er zijn veel eenvoudige truukjes waarmee je een foto net even iets interessanter maakt dan een zogeheten "vakantiefoto".

Wat heb je trouwens zelf voor een camera?
Vandaag was het mooi weer om wat foto's te gaan schieten.
Aangezien mijn camera niet veel soeps heb ik die van mijn vader even geleend.
Niet dat deze camera zoveel bijzonders is (Kodak CX_6330 - 3.1megapixels),
maar voldoende voor mooie kiekjes buiten.
Beter lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:10

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Maaaarrrrrrrrrrrrrrrr het toont wel aan dat de meeste point en shooters met welke compact point n shoot cam dit soort foto's kunnen maken. Dus dat eigenlijk mierenneuken om resolutie op een laboratorium testchart, 1.2% of 1.3% pincushion distortion, etc. etc. helemaal er niet toe doet, en dat beginners gewoon een camera moeten kopen die lekker in hun hand ligt en die ze fijn kunnen bedienen.

Dan komt de rest vanzelf, later.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
wiewatwaar schreef op 03 augustus 2004 @ 09:51:
Je vraagt erom...

....reeds meningen...
Je geeft me een eerlijk antwoord op wat je van de foto's vind, en in alle door jouw
genoemde opmerkingen zit een kern van waarheid. Dit zal zeker parten spelen
bij een volgende fotoserie. De laatste foto is overigens niet door mezelf gemaakt,
maar door mijn vader (ik zelf zit in de auto).

Even over wat jij diagonaal noemt, dit zijn niets anders dan foto's van objecten
die je in 3 dimensies (zoals de auto) bekijkt?

Sorry voor de onwetendheid, maar wat bedoel je precies met 'vlakverdeling' ?
Bedankt ;)

[ Voor 73% gewijzigd door Snowwie op 03-08-2004 11:46 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 16:48

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Toch wel leuk om foto's uit je eigen woonplaats tegen te komen.
Juist, ik ben ook Veendam en in dat mooie gemeentehuis getrouwd (ook nog in de kerk trouwens)

Je hebt wel leuke plekjes opgezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Snowwie schreef op 03 augustus 2004 @ 11:41:
Sorry voor de onwetendheid, maar wat bedoel je precies met 'vlakverdeling' ?
Vlakverdeling is zoals de naam al zegd de verdeling van je oppervlak. In dit geval een foto. Stel, je maakt een foto vanaf het strand naar de zee. Dan heb je in pricipe drie vlakken boven elkaar, het strand, de zee en de lucht. Zet daar in het midden een strandpaal of zo dwars doorheen en je hebt er zeven. Te weten, twee maal de bovengenoemde en de paal zelf. Nu kan je spelen met de grote van de vlakken door je camerastandpunt t.o.v. de paal te verplaatsen. Dan merk je dat de ene verhouding tussen die vlakken aangenamer is dan een andere. In essentie is dat wat mondriaan deed met zijn schilderijen en ook de boven aangehaalde gulden snede gaat daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 18:19
waren die vies lelijke datum tags al genoemd ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:25
dribbel schreef op 03 augustus 2004 @ 14:10:
waren die vies lelijke datum tags al genoemd ? :+
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

dan houd ik mijn mond

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

nimm2 schreef op 03 augustus 2004 @ 20:05:
[...]

dan houd ik mijn mond

:X
ik vind foto 9 geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMG wat een dorp :P
Volgens mij is mijn woonwijk al groter en gevarieerder 8)7 ;)
Verder vind ik veel van de foto's wat matig, het is bijvoorbeeld heel jammer dat die auto op de eerste foto staat en dat je in de schaduw van een ander gebouw staat.
De tweede foto had je misschien ook beter vanuit een ander punt kunnen nemen, nu zie je alleen de voorkant en niet een gebouw. De derde (omg, hoogtevrees op de 6e verdieping 8)7 ;) ) had je denk ik beter vanaf een hoger punt kunnen nemen, er zit nu allemaal gras op de foto en je krijgt zo geen goed beeld van wat je op de foto zet. Voor de rest zijn er geen echt spectaculaire bij, hoewel nr. 11 wel leuk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saaie foto's. 2 is de enige wel aardige foto. En die datum volgende keer ff tsjekken van te voren wat dit is zeer storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stukjes auto (spiegel, antenne) die je af en toe ziet zijn ook niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop dat de TS tegen kritiek kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 11:33:
ik hoop dat de TS tegen kritiek kan :+
Jawel, de kritiek die hier ge-uit wordt is over de foto's, en niet persoonlijk
(althans hoop ik :) :) )

Elke mening/suggestie of tip geeft mij weer meer informatie over hoe ik betere,
meer interessantere foto's kan maken.

Bovendien is dit ook de 1e keer dat ik een dergelijk topic plaats op GoT.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Deze fotos zouden recht uit een wegwerpcamera van één of andere toerist kunnen komen. Ik snap dat je beginner bent, maar als je naar andere knappe showcaseskijkt, zie je dat er echt wel meer in een foto kan steken.
Eén tip kan ik je zeker geven: lees fotografie tutorials. Er zijn een paar basisregels die fotos veel meer uitdagender kunnen maken. Zo valt er één ding op in al je fotos, en ik kan er niet tegen, je schiet de foto vanuit rechtstaande positie. Je kan echt beter door de knieën zakken om een foto te nemen. Het geeft een veel mooier effect!

#1: zie boven+ moesten die parasols er nu op? Had je 20meter verder gestaan, maakten de parasols deel uit van de compositie en had het meegevallen.

#2 door de knieen zakken+ bomen maken niet echt goed deel uit van de compositie

#3 amper perspectief.

#4 en volgende. Is niet veel aan, met wat truukjes kun je er nog wat van maken. En parkeer je auto verder! Datum is voor weinig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Voor het overige kan ik je één advies geven: 'trek je geen moer van een ander aan, luister naar kritiek, oefen zo veel mogelijk en wees kritisch over jezelf. >:)

Pagina: 1