[915G] Moederbord of CPU dood?

Pagina: 1
Acties:

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb gisteren een Gigabyte GA-8I915G PRO moederbord met een Intel P4 en wat DDR geheugen binnen gekregen.
Het mobo is een Intel i915G geval met onboard video en ICH6 southbridge. De CPU is een 2.8GHz Prescott op S-775 socket. Het geheugen is standaard Kingston ValueRAM spul.

Situatie: Ik heb de CPU incl. Intel koeler gemonteerd en het RAM geplaatst. Daarna voeding aangesloten en kabeltje voor de power switch en de speaker aangesloten. Bovendien een monitor op de onboard VGA aangesloten.

Resultaat: Als ik op de power knop druk gaat de fan van de CPU draaien. Verder gebeurt er helemaal niks. Geen piepjes en geen beeld. Als ik het geheugen verwijder gebeurt er wel iets. Het moederbord gaat dan piepen omdat er geen RAM in zit. Als ik het RAM weer terug plaats blijft alles weer helemaal dood. Het RAM heb ik in een andere PC getest met Memtest86+ 1.20 en is 100% OK.

Nu ligt het een beetje voor de hand dat de CPU of het mobo defect is. Helaas heb ik geen S-775 spullen om te testen wat er kapot is. En aangezien CPU en mobo van verschillende winkels komen kan ik ook niet even alles naar de leverancier terug sturen en hem laten uitzoeken wat er kapot is.

Wat is er in mijn geval waarschijnlijk stuk? Het mobo of de CPU? Eerst dacht ik dat het mobo kapot moest zijn maar aangezien ie wel piept als er geen geheugen in zit twijfel ik nu.

Kan de voeding ook een probleem zijn? Het moederbord heeft een 24-pins aansluiting en daarnaast een 4-pins 12V aansluiting. Mijn Enermax voeding heeft alleen een 20-pins aansluiting plus de 12V connector. Maar als ik de handleiding van het moederbord goed gelezen heb zou dat geen probleem mogen zijn.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
lijkt me stug dat je CPU dood is, want dan zou het mobo ook moeten piepen. Aangezien deze alleen piept als je het memory eruithaalt..... zitdat wel ok.

Volgorde van testen is over het algemeen dacht ik: mobo -> cpu -> memory -> video (zie ook de FAQ van opstart problemen hoe je de boel moet testen en in welke volgorde je de componenten moet toevoegen).

Ik gok erop dat je BIOS misschien verkeerd ingesteld staat...... op AGP video eerst ofzo ipv PCI video... weet het ook niet zeker... AGP kaart erin rossen? Of CMOS reset?

[edit]
oops, haha, anders let ik op en had ik van te voren al geweten dat het een mobo zonder AGP zou zijn. haha, oops, sorry! 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door cavey op 31-07-2004 22:19 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
komakeef schreef op 31 juli 2004 @ 21:45:
Ik gok erop dat je BIOS misschien verkeerd ingesteld staat...... op AGP video eerst ofzo ipv PCI video... weet het ook niet zeker... AGP kaart erin rossen? Of CMOS reset?
CMOS heb ik al gecleared. Met een PCI videokaartje heb ik ook getest. Die blijft ook hartstikke dood. Testen met een AGP kaart is geen optie. Het bord heeft een PCI Express 16x slot en ik heb geen PCI-E videokaart.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Videokaart maakt niks uit.
Zonder videokaart boot een systeem ook als mobo, cpu en geheugen ok zijn.

Verwijderd

Zijn de led's goed aangesloten?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 18:18
Ik denk dat misschien je voeding het is.
Ik heb zelf ook een dergelijk probleem als dit gehad. Toen lag het ook aan mijn voeding.
Hoeveel watt heb je eringezet dan?

Verwijderd

ID-College schreef op 31 juli 2004 @ 22:10:
Ik denk dat misschien je voeding het is.
Ik heb zelf ook een dergelijk probleem als dit gehad. Toen lag het ook aan mijn voeding.
Hoeveel watt heb je eringezet dan?
Als het aan de voeding lag zou de Fan van de processor het ook niet doen denk ik.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
De voeding is het 100% zeker niet. Het is een 350W Enermax die op dit moment weer netjes mijn andere P4 volledig stabiel van stroom voorziet.

Enige mogelijkheid, wat de voeding betreft, zou kunnen zijn dat het Gigabyte mobo toch perse een 24-pins voeding nodig heeft al staat in de handleiding dat dat niet hoeft. Helaas heb ik geen voeding in huis die een 24-pins connector heeft.

Het aansluiten van de LED mag geen punt zijn. Ik heb alleen het kabeltje voor de power switch en die voor de speaker aangesloten. Verder niks om uit te sluiten dat er iets verkeerd aangesloten is.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 18:18
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 22:14:
[...]

Als het aan de voeding lag zou de Fan van de processor het ook niet doen denk ik.
Oh verkeerd gelezen :X
D8 dat ie maar heel ff ging draaien :)

Verwijderd

Probeer is alle led's aan te sluiten want het feit dat de processor fan gewoon draait geeft aan dat de voeding het doet.

en probeer anders de processor ff uit in je andere pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 22:42 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 22:42:
Probeer is alle led's aan te sluiten want het feit dat de processor fan gewoon draait geeft aan dat de voeding het doet.

en probeer anders de processor ff uit in je andere pc.
Mijn hardwarekennis mag beperkt zijn maar ik ben er toch behoorlijk zeker van dat ik zaken als de HDD LED of de Power LED niet hoef aan te sluiten om een werkend systeem te krijgen.
Ik heb dat trouwens ook al gechecked bij een P3 moederbord wat hier rondslingerde. Ook die werkte als ik alleen maar de power switch aansloot.

En de CPU uit m'n andere systeem halen is geen optie. De andere P4 is een S-478 geval terwijl de nieuwe P4 een S-775 is. Het moederbord gaat dat niet fijn vinden ;)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Weet je zeker dat het plaatsen van de CPU correct gebeurd is? Zelf heb ik nog geen ervaring met deze socket 775/LGA techniek, maar ik heb wel op diverse plaatsen gelezen dat de fragiele pinnetjes in de socket erg kwetsbaar kunnen zijn bij onvakkundig monteren van de processor.

Verwijderd

IDD, mijn eerste gedachte ging ook uit naar een van de pinnetjes in het socket.

Voeding kan ik je duidelijkheid over verschaffen: een 24pins stekker heb je NIET nodig, ik vind het vreemd dat hij d'r op zit. Alhoewel de proefplank die ik heb gezien ook een had, zat d'r keurig een stickertje over 4 gaatjes heen, om te voorkomen dat je de ATX stekker fout aansluit (met alle gevolgen van dien). Handleiding heb ik niet van die plank, maar zitten er geen jumpers op, om te kiezen tussen DDR1 en DDR2? Op EDO/SDRAM plankjes was dat vaak een vorm van extra beveiliging: jumper verplaatsen om RAM soort te selecteren, om te voorkomen dat je 2 soorten door elkaar gaat gebruiken (= fout).

Verder kan ik je dan tóch aanraden die rotzooi naar de computerboer te brengen waar je het vandaan hebt, met als opdracht: het doettet niet, wat doettet niet, en mag RMA/DOA gaan?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Henk007 schreef op 31 juli 2004 @ 23:13:
Weet je zeker dat het plaatsen van de CPU correct gebeurd is? Zelf heb ik nog geen ervaring met deze socket 775/LGA techniek, maar ik heb wel op diverse plaatsen gelezen dat de fragiele pinnetjes in de socket erg kwetsbaar kunnen zijn bij onvakkundig monteren van de processor.
Ik geloof dat dat wel goed is gegaan. Ik ben erg voorzichtig geweest en de CPU past maar op 1 manier in de socket. Eerlijk gezegd lijkt S-775 me vrijwel fool-proof te zijn tenzij je erg hardhandig te werk gaat.

Ik heb de CPU wel weer verwijderd en de pinnetjes goed bekeken en volgens mij is er niks krom ofzo.
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 23:21:
Voeding kan ik je duidelijkheid over verschaffen: een 24pins stekker heb je NIET nodig, ik vind het vreemd dat hij d'r op zit. Alhoewel de proefplank die ik heb gezien ook een had, zat d'r keurig een stickertje over 4 gaatjes heen, om te voorkomen dat je de ATX stekker fout aansluit (met alle gevolgen van dien).
Zo'n stickertje zat er bij mij ook op. Vandaar dat ik er ook vanuit ging dat die 20-pins stekker goed moest zijn. Maar ja, als het dan niet werkt ga je toch twijfelen.
Handleiding heb ik niet van die plank, maar zitten er geen jumpers op, om te kiezen tussen DDR1 en DDR2? Op EDO/SDRAM plankjes was dat vaak een vorm van extra beveiliging: jumper verplaatsen om RAM soort te selecteren, om te voorkomen dat je 2 soorten door elkaar gaat gebruiken (= fout).
Er zitten alleen DDR1 sockets op dit bord dus er zijn ook geen jumpers om te kiezen of je DDR1 of DDR2 wilt gebruiken.
Verder kan ik je dan tóch aanraden die rotzooi naar de computerboer te brengen waar je het vandaan hebt, met als opdracht: het doettet niet, wat doettet niet, en mag RMA/DOA gaan?
Je hebt gelijk. Helaas komen de spullen van 2 verschillende computerboeren dus is het handiger om eerst uit te zoeken wat er nu eigenlijk kapot is.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
klinkt misschien heel raar, ken de techniek ook niet van de nieuwe processors, maar met mijn p4 had ik wel eens de processor per ongeluk iets lager erin gedrukt (A).. dus een rijtje lager heheh, driehoekje verkeerde kant op.

daarna aan, en alleen ventilatoren. ik checken, bleek dat ie dus beetje half erop zat 8)7

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
/downtime/ schreef op 01 augustus 2004 @ 00:06:
Ik heb de CPU wel weer verwijderd en de pinnetjes goed bekeken en volgens mij is er niks krom ofzo.
Ik heb zojuist het moederbord nog eens heel goed bekeken en nu zie ik opeens een krom pinnetje in de S-775 socket die ik eerder niet had gezien 8)7 Je moet de socket echt uit een bepaalde hoek en bij goed licht bekijken om het te zien.
Gezien de positie van het kromme pinnetje, en het feit dat er maar eentje krom is, kan ik me niet goed voorstellen dat ik het zelf beschadigd heb maar ik kan het natuurlijk nooit uitsluiten.

Het bord gaat dus morgen terug naar de leverancier en dan maar afwachten wanneer ik een nieuw bord heb...
Pagina: 1