Toon posts:

Windows XP installeren op S-ATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
--heb vele sata topics gelezen hier, en ook het grote sata hulptopic, niks hielp!--

Ik heb een K8VSE Deluxe moederbord met 4 S-ATA aansluitingen (Bij de RAID: sata primary, sata secundairy) en 2 gewone sata aansluitingen: sata1, sata2.

Nu heb ik een Maxtor 160gb ata schijf gekocht en aangesloten op 'sata1' aansluiting.
Deze schijf is mijn slave. Mijn master hardeschijf is een 40gb IDE hardeschijf waar windows xp opstaat.
Graag zou ik van mijn SATA schijf mijn bootschijf willen maken (met windows xp erop dus).
Nu heb ik het volgende probleem:
Het lukt me maar niet windows XP op de s-ata schijf te installeren. Hij ziet gewoon de schijf niet (terwijl de bios, en windows xp op de IDE schijf ze wel zien).
Ik heb al de SATA drivers van mijn moederbord (Fasttrek raid driver en de SATA driver) op diskette gezet. Deze tijdens de windows installatie met F6 laten laden, maar dit helpt nog steeds niet! De installatie ziet nog steeds geen sata schijf.

Ik zou echt niet weten wat ik nu moet doen. Ik heb van alles geprobeerd (heb vele topics gelezen, geprobeerd, en ook bios gereset) niks hielp!
Wie zou mij kunnen helpen?

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 18:50
Heeft de controller wel een bootrom?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OM FAQ / Beleid

Is dit echt geen oplossing?

Ik heb het idee dat je geen array hebt aangemaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2004 21:06 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
-DEVON- schreef op 31 juli 2004 @ 20:59:
Heeft de controller wel een bootrom?
Dit maakt niet uit. het gaat er om dat ik er geen windows XP op kan installeren. Ookal laad ik de drivers van sata in. Of de disk geboot kan worden, dat is een probleem voor later.

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 31 juli 2004 @ 21:04:
OM FAQ / Beleid

Is dit echt geen oplossing?

Ik heb het idee dat je geen array hebt aangemaakt.
Ik heb idd geen array aangemaakt. Simpelweg omdat ik nu maar 1 (sata) hardeschijf in mijn pc heb. Dus ik heb mijn sata schijf niet op de RAID aansluitingen aangesloten maar op de losse SATA1 aansluiting. Arrays en de raid zijn dus niet van toepassing.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 23:58

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

haal de ide schijf eens los en sluit die pas aan wanneer hij klaar is met installeren

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 21:07:
[...]

Ik heb idd geen array aangemaakt. Simpelweg omdat ik nu maar 1 (sata) hardeschijf in mijn pc heb. Dus ik heb mijn sata schijf niet op de RAID aansluitingen aangesloten maar op de losse SATA1 aansluiting. Arrays en de raid zijn dus niet van toepassing.
En daar vergis je je dus helemaal in. Je MOET een array aanmaken... een array van een single disk. :)

ARME AOW’er

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 13:27
Wat je doorgaans moet doen:

1. Maak een raid array (druk op CTRL+F2 tijdens het booten, geeft ie vanzelf aan als dat moet)
2. Zet in de BIOS first disk op [ARRAY], vind je onder BOOT
3. Zet in de BIOS de boot volgorde goed (Je array moet er nu tussen staan)
4. Laad Windows setup van CD, voeg de JUISTE driver toe. (Ik heb zelf gemerkt dat de drivers van een Asus B4C800 Deluxe werken op een B4C800 terwijl de drivers van een BC800 niet werken)

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 31 juli 2004 @ 21:09:
[...]

En daar vergis je je dus helemaal in. Je MOET een array aanmaken... een array van een single disk. :)
Ik had dat al een keer geprobeerd, en toen kwamen bij dat array aanmaken verschillende parameters bij kijken. Blijkbaar fout ingesteld want hij herkende daarna de schijf niet meer in windows (die op de ide draait).
Ik zal dit nogmaals proberen.

Owja.. de IDE schijf was afgekoppeld toen ik begon met de installatie van xp.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 21:13:
[...]

Ik had dat al een keer geprobeerd, en toen kwamen bij dat array aanmaken verschillende parameters bij kijken. Blijkbaar fout ingesteld want hij herkende daarna de schijf niet meer in windows (die op de ide draait).
Ik zal dit nogmaals proberen.

Owja.. de IDE schijf was afgekoppeld toen ik begon met de installatie van xp.
Kun je tijdens het aanmaken van de array niet kiezen voor automatische instellingen? Dit kan ik namelijk wel, zonder parameters in te voeren.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Suepahfly schreef op 31 juli 2004 @ 21:12:
Wat je doorgaans moet doen:

1. Maak een raid array (druk op CTRL+F2 tijdens het booten, geeft ie vanzelf aan als dat moet)
2. Zet in de BIOS first disk op [ARRAY], vind je onder BOOT
3. Zet in de BIOS de boot volgorde goed (Je array moet er nu tussen staan)
4. Laad Windows setup van CD, voeg de JUISTE driver toe. (Ik heb zelf gemerkt dat de drivers van een Asus B4C800 Deluxe werken op een B4C800 terwijl de drivers van een BC800 niet werken)
ik ga dit nu proberen! Bedankt alvast.

Verwijderd

mydogisgone schreef op 31 juli 2004 @ 21:09:
haal de ide schijf eens los en sluit die pas aan wanneer hij klaar is met installeren
mydogisgone heeft gelijk. Ik heb een een ingebouwde RAID-controller, met 2x40gb schijven erop. Later heb ik er een 160gb schijf in gedaan (niet in raid dus) en toen ik xp overnieuw wilde installeren gaf hij de RAID-array wel aan, maar als ik die wilde selecteren kon dit niet, ik moest de 160gb schijf kiezen. Gewoon de molex-aansluiting eruit gehaald en ik kon de RAID-array wel gebruiken. Na de installatie de 160gb schijf gewoon weer aangesloten, werkte perfect. Dit alles werkt natuurlijk niet als je array-instelingen enz. niet goed zijn. Ook niet vergeten om op F6 te drukken tijdens de setup :9 Je kan trouwens ook je drivers inbouwen (http://greenmachine.msfnhosting.com/READING/addraid.htm)

Verwijderd

Topicstarter
mensen! de schijf stond al op een array.. deze heb ik verwijderd en heb toen automatisch een array aan laten maken (deze optie was er dus toch!).
Drivers laten inladen bij de installatie, en YES... hij herkende de s-ata schijf!
Hij is nu windows xp aant installeren, laten we hopen dat hij straks ook boot :)
Bedankt voor de erg snelle reacties, heeft mij vast veel moeite bespaard.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi, de FAQ had dus de oplossing. :)

/me Welkom op GoT trouwens *

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2004 21:37 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
nou ik had de faq echt gevolgd hoor, alleen mijn gemaakte array was dus niet goed. Hijs nu aan het formatteren (wat behoordelijk lang duurt, maarja wat wil je met een 160gb schijf :/ )
Pagina: 1