Toon posts:

Enkele Mac-vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet zeker waar dit bij hoorde daarvan nieuw topicje.

ff enkele vraagjes

* als apple zegt: "think different" bedoelen ze daarmee dan totaal "different"? Ik
vroeg me af of het verschil met windows echt heel radicaal is en dus of dingen als
"dubbelklikken" knippen en plakken" "drag & drop" e.d. gewoonweg niet bestaan
bij apple??? Zo begrijp ik dus totaal niet dat mac's standaard met maar 1
muisknop werken. Ik veronderstel dat muizen met meerdere knoppen compatibel
zijn en dat de andere knoppen configureerbaar zijn...?

* hoe komt het dat de kloksnelheid bij apple's aanzienlijk lager is dan bij gewone
pc's? Ik begrijp wel dat een apple met 1ghz evengoed kan draaien als een pc met
2 ghz maar waarom houden ze die processorsnelheden zo laag (in vergelijking
met pc)? (ik spreek dus niet over de g5) Misschien besparing van kosten ofzo?

* wat ik mij ook afvroeg maaregenlijk niet zooo belangrijk is, is "wat is nu eigenlijk
het verschil tussen Mac(intosh) en Apple?

Zoals je wel kan merken heb ik nog nooit echt met een mac gewerkt (spijtig genoeg niet :'( ). Maar ik ben wel ernstig aan het overwegen om (definitief) over te schakelen.

Verwijderd

Standaard acties als dubbelklikken, drag&drop bestaan ook daar. Het 'Think different' slogan wordt gebruikt om mensen die niet als iedereen (=Windows) willen zijn, een alternatief te bieden. Wat wel radicaal anders is, is hoe de interface inelkaar zit. Zeg maar alles staat op een andere plek waar je gewend bent, maar daar wen je vanzelf aan. Muizen met meerdere knoppen werken automagisch en het is ook allemaal anders in te stellen.

Tja, dat is gewoon zo ;) Net als zoals AMD zijn processors met een lagere kloksnelheid sneller / bijna even snel kan laten lopen als Pentium 4 processors met een hoger aantal Megahertzen. Vergelijken is lastig. De processors van IBM zijn over het algemeen heel snel met Floating Point Unit (FPU) berekeningen (dat is goed te zien bij projecten als RC5-72), maar misschien weer trager op andere fronten.

Apple = merknaam. Macintosh = model, type. Eigenlijk bestaan er helemaal geen Macintosh modellen meer. Tegenwoordig heten ze Powermac, iMac, eMac etc. De termen worden nog steeds doorelkaar heen gebruikt, maar eigenlijkt komt het allemaal terug op een computer die door Apple gemaakt is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 21:18 ]

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
1: Apple is de uitvinder van het hele muis gebeuren, dubbelklikken, drag & drop, enz zit dus 100% in MacOS

2: Vergelijk het met een Athlon XP die wordt aangeduid met 3400 terwijl het maar op een frequentie van 2,2 GHz draait. Een andere manier van aanpakken. Kloksnelheid is niet alles. Daarbij komt nog dat het een volledig (niet te vergelijken) andere architectuur is.

3: Apple is het bedrijf en Macintosh is een (tegenwoordig alle, PowerMac, iMac, ow nee, powerbook... ach, je snapt wat ik bedoel) type computer van Apple. Beide wordt gebruikt om de computer een naam te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Slagroom op 31-07-2004 21:02 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 20:48:
Ik wist niet zeker waar dit bij hoorde daarvan nieuw topicje.

ff enkele vraagjes

* als apple zegt: "think different" bedoelen ze daarmee dan totaal "different"? Ik
vroeg me af of het verschil met windows echt heel radicaal is en dus of dingen als

* hoe komt het dat de kloksnelheid bij apple's aanzienlijk lager is dan bij gewone

* wat ik mij ook afvroeg maaregenlijk niet zooo belangrijk is, is "wat is nu eigenlijk

Zoals je wel kan merken heb ik nog nooit echt met een mac gewerkt (spijtig genoeg niet :'( ). Maar ik ben wel ernstig aan het overwegen om (definitief) over te schakelen.
Misschien moet je 'Think Different' vooral als volgt zien: andere (vaak betere) manieren om hetzelfde resultaat te bereiken.

Apple is de eerste grote leverancier van computers met een GUI en wellicht ook het bedrijf dat als eerste brood in een GUI zag (in tegenstelling tot Xerox PARC, die uiteindelijk niets met haar uitvinding heeft gedaan). Om deze reden waren zaken als 'drag & drop', 'cut & paste', gebruik van de muis e.d. veel eerder in de Mac geimplementeerd dan in Microsoft's OS. Het gebruik van een muis met meerdere knoppen wordt volledig ondersteund in Mac OS, ondanks dat Apple nog steeds muizen levert met één knop. Zelf gebruik ik een Microsoft muis met 2 knoppen en een scroll-wheel. Je hoeft niks te configureren, de tweede muisknop opent automatisch een contextueel menu, het scroll-wheel kan gebruikt worden inplaats van de scroll balk, dus geheel zoals je zou verwachten en zoals het werkt in Windows.

De kloksnelheid is bij de G4 lager omdat het gewoonweg Motorola niet lukte om snellere processoren te produceren. De Mac is idd. sterk en de Vector unit heeft Apple geholpen om het snelheidsverschil tussen de PowerPC en de Pentium beperkt te houden op veel vlakken. Toegegeven: Pentiums waren over het algemeen wel sneller dan de G4 de afgelopen jaren, maar het OS maakte voor veel gebruikers veel goed. De G5 is weer helemaal bij en op bepaalde fronten een stuk beter als de Pentium processoren, waarbij gedacht moet worden aan bussnelheid, floating point berekeningen, etc... In integer berekeningen is de G5 gelijk in snelheid of iets trager. Meer info hierover is te vinden op Ars Technica. Als Apple G4 processoren op hogere snelheid had kunnen krijgen, hadden ze die absoluut gebruikt.

Macintosh staat eigenlijk voor het computers, Apple voor de fabrikant. Apple maakt Apple hardware (computers, iPod, AirPort), maar ook het Mac OS besturingssysteem, wat op Macintosh computers draait.

Zie de volgende site waarin het Mac OS wordt vergeleken met Windows: http://www.xvsxp.com/log-in/ (gebruikt het 'pick a topic' menu of vergelijkingen op andere vlakken te zien).

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 01-08-2004 12:11 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Het hele drag and drop IS door Apple bedacht, en werkt door het hele systeem heen, je kunt zelf documenten vanuit het ene programma exporteren naar een ander programma simpelweg door het document naar het icoon van het andere programma te slepen.

De eenknopsmuis is vooral gebleven omdat het voor je lichaam veel beter is het toetsenbord te gebruiken. Hiermee heb je veel minder kans op de befaamde muisarm. Apple is daarom groot voorstander van de muis als aanwijzer, maar niet als gereedschap.
De kloksnelheid zegt eigenlijk bijna niets over de daadwerkeijke snelheid. Er komt meer bij kijken. De snelheid van de processoren van Apple en bijvoorbeeld Intel zijn gelijk, bijde hebben een proces-snelheid van 0,18. Maar omdat de Intels een langere pipeline gebruiken, gaat de kloksnelheid omhoog. Maar een langere pipeline heeft veel nadelen, en is gevoeliger voor fouten. Apple kiest daarom steevast voor een zo kort mogelijke pipeline, waardoor de kloksnelheid weliswaar lager is, maar de processnelheid hetzelfde is, en er met veel minder fouten gewerkt wordt, en dus sneller door kan werken. Vergelijk het met een vrachtwagen: in principe gaat een auto sneller, maar omdat een vrachtwagen minder hoeft te stoppen om te tanken e.a. is hij uiteindelijk even snel of zelfs sneller op zijn bestemming.
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 20:48:* wat ik mij ook afvroeg maaregenlijk niet zooo belangrijk is, is "wat is nu eigenlijk
Apple is de bedrijfsnaam, Macintosh de naam van hun computers...

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
e eenknopsmuis is vooral gebleven omdat het voor je lichaam veel beter is het toetsenbord te gebruiken. Hiermee heb je veel minder kans op de befaamde muisarm. Apple is daarom groot voorstander van de muis als aanwijzer, maar niet als gereedschap.
*kuch* Dat is niet de reden waarom die ene knop origineel is gekozen... Het was eigenlijk om de muis zo simpel mogelijk te houden voor de eind gebruiker.

Wat betreft de vergelijking tussen de verschillende processoren hoor ik nogal wat indianen verhalen :[ Om te beginnen _kan_ je de Intel/AMD processoren gewoon niet een-op-een vergelijken met de Power/G3/G4/G5 omdat ze gebaseerd zijn op compleet verschillende filosofiën. Voor een lekker makkelijke uitleg kun je dit artikel van HowStuffWorks lezen.

Kijk tevens ook eens naar: http://kb.indiana.edu/data/abig.html?cust=145114.33888.30 En inderdaad: Ars Technica en de bijbehorende fora zijn een goede bron voor meer informatie over dit onderwerp.

Als laatste, het "Think different" slaat inderdaad op die mensen die durven dingen anders aan te pakken. De mensen die dus creatief durven te zijn, en laat dat nou net een van Apple's belangrijkste doelgroepen zijn :)

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
Kijk aan wat ik vind :) Een vergelijking van de G4 vs de K7, op Ars Technica: http://arstechnica.com/cpu/1q00/g4vsk7/g4vsk7-1.html

En om de rest van je vragen (vooral die van "wat is nu eigenlijk het verschil?!") te beantwoorden: lees deze thread op het Ars OpenForum eens door... Daar geeft men een paar aardige antwoorden aan iemand die ongeveer de zelfde vragen stelt.

[ Voor 57% gewijzigd door Liegebeest op 02-08-2004 17:37 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

In ieder geval kan ik je dit zeggen:

Het werkt heel fijn! Ik ben in oktober vorig jaar overgestapt van Microsoft bakken naar een 12" Powerbook G4. Het heeft me al met al 2 dagen gekost om volledig over te schakelen, op de tweede dag zat ik al voor de lol te proberen tekstbased via een terminal op Mirc te komen.

De filosofie achter Mac spreekt me meer aan, het is intuitiever, ook de programma's die door andere maatschappijen gemaakt zijn. Op dit moment gebruik ik mijn Powerbook erg veel in combinatie met mijn Sony Ericsson T610, met het programma Salling Clicker. Ik merk ook dat het me veel minder moeite kost om gebruik te maken van draadloze netwerken e.d. in vergelijking met 'Windows-collega's'.

Over het klikken: Apple gaat er soms wel erg veel van uit dat alles met de muis moet, soms mis ik enkele toestcombinaties die ik op een Windows machien wel heb, bijvoorbeeld in Photoshop.

Ik sluit me volledig aan bij de slogan de 'think different', met mijn Apple heb ik niet alleen aan computer met een ander besturingssysteem, maar met een hele andere filosofie, gebruikservaring en toepassing.

Daarnaast maak kan ik nog steeds op windows netwerken, op windows netwerken printen, via VNC mijn windows server beheren, enzovoorts!!!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Misschien nog een klein vraagje:

Als ik nu een iBook (12 inch) zou kopen, zou OS X 10.4 (Tiger) (wanneer die gereleased wordt natuurliijk) er goed op draaien? Aangezien die 64bits is en de huidige iBook niet.

Of kan ik misschien beter wachten op de nieuwe iBook met G5 processor :9~ . De iMac wordt binnenkort al geupgrade misschien dat de laptops dan volgen (door één of ander brilliant koelingssysteem als oplossing B) ). Hoop doet leven ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 03:48 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

unSOUND schreef op 01 augustus 2004 @ 02:08:
[...]
De eenknopsmuis is vooral gebleven omdat het voor je lichaam veel beter is het toetsenbord te gebruiken. Hiermee heb je veel minder kans op de befaamde muisarm. Apple is daarom groot voorstander van de muis als aanwijzer, maar niet als gereedschap.
Wat een kul, Apple is gewoon zwaar te eigenwijs wat dat betreft en daarom koopt menig Mac gebruiker dan ook een muis met meer knoppen. En terecht, je wordt vrij spastisch als je continu onder photoshop steeds crtl in moet drukken voor de extra opties. Die eenknopsmuis is imo een nare vorm van design kiezen voor functionaliteit.

Straks ga je nog vertellen dat de oude ronde muis bestond omdat je lichaam beter geen muis kan gebruiken en ze daarom de muis rond hebben gemaakt om gebruik ervan te ontmoedigen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 03:42:
Bedankt voor de antwoorden.

Misschien nog een klein vraagje:

Als ik nu een iBook (12 inch) zou kopen, zou OS X 10.4 (Tiger) (wanneer die gereleased wordt natuurliijk) er goed op draaien? Aangezien die 64bits is en de huidige iBook niet.
Ik zie dan eerder tussentijds nog een serie komen waarbij de snellere G4 processors in de iBooks komen en de Powerbooks naar G5 gaan. Maar je kunt altijd wel blijven wachten met het kopen van iets. Denk dat ze wel met een G5 proc komen die geschikt is voor mobiel gebruik (minder hitte).

• unSOUND
OzBoz schreef op 03 augustus 2004 @ 10:11:
[...]Wat een kul, Apple is gewoon zwaar te eigenwijs wat dat betreft en daarom koopt menig Mac gebruiker dan ook een muis met meer knoppen. En terecht, je wordt vrij spastisch als je continu onder photoshop steeds crtl in moet drukken voor de extra opties.
Kom maar eens kijken in de drukkerijen... daar gebruikt niemand een 2-knops muis, alles gaat via het toetsenbord, want zeker in de professionele programma's zoals Photoshop, Illustrator, Freeway gaat alles via het toetsenbord, en ik kan je 2 dingen garanderen: als je die shortcuts onder de knie hebt werk je sneller dan met een muis, en praktisch NIEMAND heeft last van zijn polsen na jaren van dit werk.

Nee, er is wel degelijk goed over nagedacht, maar de thuisgebruiker overschat zichzelf, en onderschat de gevaren van te veel muis-gebruik.

• OzBoz

OzBoz

unSOUND schreef op 03 augustus 2004 @ 12:04:
[...]

Kom maar eens kijken in de drukkerijen... daar gebruikt niemand een 2-knops muis, alles gaat via het toetsenbord, want zeker in de professionele programma's zoals Photoshop, Illustrator, Freeway gaat alles via het toetsenbord, en ik kan je 2 dingen garanderen: als je die shortcuts onder de knie hebt werk je sneller dan met een muis, en praktisch NIEMAND heeft last van zijn polsen na jaren van dit werk.

Nee, er is wel degelijk goed over nagedacht, maar de thuisgebruiker overschat zichzelf, en onderschat de gevaren van te veel muis-gebruik.
Schat, ik werk al 10 jaar full-time in de grafische branche. Shortcuts zijn snel, maar wanneer je bv een object hebt in pshop wat je ff wil roteren dan gaat niets sneller dan rechtsklikken binnen je canvas en rotate selecteren. Die muis heb je namelijk al continu vast als je binnen photoshop werkt.

Overigens werden vroegah meerdere knoppen ook niet ondersteunt door het OS. Drukkerijen lopen bijna zonder uitzondering achter de feiten aan, zowel qua hardware als software.

Daarnaast hoort het gewoon een keuze te zijn. Overigens zijn de optische muizen van G4/G5 sowieso vrij ruk. Vraag me af waar dat door komt omdat ze volgens mij van Logitech afkomen. Maar bij een logitech hebben we hier op de bureau's geen matten nodig terwijl die mac-muizen volgens mij last hebben van staar oid.

Over RSI, denk dat er weinig branches zijn waar het aantal RSI gevallen zo hoog is als in de DTP/Prepress hoek. Maar daar zijn vast wel onderzoeken over. RSI krijg je ook niet van je gereedschap maar de manier waarop je het bediend.

• unSOUND
OzBoz schreef op 03 augustus 2004 @ 12:41:
[...]Daarnaast hoort het gewoon een keuze te zijn. Overigens zijn de optische muizen van G4/G5 sowieso vrij ruk. die mac-muizen hebben volgens mij last van staar oid.

Over RSI, denk dat er weinig branches zijn waar het aantal RSI gevallen zo hoog is als in de DTP/Prepress hoek. Maar daar zijn vast wel onderzoeken over. RSI krijg je ook niet van je gereedschap maar de manier waarop je het bediend.
Smaken zullen verschillen denk ik, ik gebruik nu zo'n 5 jaar de Mac voor mijn ontwerpzaken, en ik heb de 2 knops muis nooit gemist, en nog nooit last gehad van mijn polsen...

Over die "staar" heb je zeker gelijk, de muizen zijn erg kritisch met de ondergrond waar ze op liggen. Vooral glas en bureaubladen met houtnerf-motieven zijn de pest. Ik heb daarom een A4-tje naast mijn keyboard liggen, muismatten vind ik te hoog... overigens heb ik 1 keer een testdrive met een logitech muis gedaan, maar ook die had problemen met die houtnerven... heb jij daar nooit last van ?

Verwijderd

Slagroom schreef op 31 juli 2004 @ 21:01:
1: Apple is de uitvinder van het hele muis gebeuren, dubbelklikken, drag & drop, enz zit dus 100% in MacOS
Volgens mij is Douglas C. Engelbart de uitvinder van de muis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Douglas_Engelbart

• OzBoz

OzBoz

unSOUND schreef op 03 augustus 2004 @ 12:56:
[...]

Smaken zullen verschillen denk ik, ik gebruik nu zo'n 5 jaar de Mac voor mijn ontwerpzaken, en ik heb de 2 knops muis nooit gemist, en nog nooit last gehad van mijn polsen...

Over die "staar" heb je zeker gelijk, de muizen zijn erg kritisch met de ondergrond waar ze op liggen. Vooral glas en bureaubladen met houtnerf-motieven zijn de pest. Ik heb daarom een A4-tje naast mijn keyboard liggen, muismatten vind ik te hoog... overigens heb ik 1 keer een testdrive met een logitech muis gedaan, maar ook die had problemen met die houtnerven... heb jij daar nooit last van ?
Maf.. wij hebben hier een glad wit bureau. Maar daar kunnen de G4/G5 muizen niet tegen. De twee optische muizen van Logitech hebben daar weer helemaal geen problemen mee. Ik gebruik ook een vel uit een markerblok als ondergrond.

Ik had zelf de theorie dat het door de glimmende ondergrond komt van de applemuizen. Zit een randje onder en dan wat hoger de onderkant van de muis die akelig glimt (G4 zwart, G5 wit). De normale logitech muizen zijn mat. Es proberen wat ie doet als ik er ff een stuk mat papier tegenaan spray. Zo es ff testen.

Dat ze het niet doen op glas is wel weer logisch. Heb daar ooit lullige mail over gestuurd naar stichting tegen RSI die in TV commercial een optische muis op een glazen bureau laten zien. Dat lijkt me namelijk inderdaad zwaar frustrerend en RSI bevorderend werken :) Nooit reactie op gehad overigens.

Verwijderd

OzBoz schreef op 03 augustus 2004 @ 10:11:
[...]

Wat een kul, Apple is gewoon zwaar te eigenwijs wat dat betreft en daarom koopt menig Mac gebruiker dan ook een muis met meer knoppen. En terecht, je wordt vrij spastisch als je continu onder photoshop steeds crtl in moet drukken voor de extra opties. Die eenknopsmuis is imo een nare vorm van design kiezen voor functionaliteit.

Straks ga je nog vertellen dat de oude ronde muis bestond omdat je lichaam beter geen muis kan gebruiken en ze daarom de muis rond hebben gemaakt om gebruik ervan te ontmoedigen.
Jij mag het kul noemen, ik vind het waar, ik heb geen last van RSI meer met mijn Apple Pro muis, en dat heb ik wel met een logitech oid, als ik bijv. op school achter een wintel bak zit heb ik binnen 10min weer heel erg last!

-update-

Ik heb ondertussen geen ander buro, muismat, stoel, whatever verandert.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 14:57 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 14:53:
[...]

Jij mag het kul noemen, ik vind het waar, ik heb geen last van RSI meer met mijn Apple Pro muis, en dat heb ik wel met een logitech oid, als ik bijv. op school achter een wintel bak zit heb ik binnen 10min weer heel erg last!

-update-

Ik heb ondertussen geen ander buro, muismat, stoel, whatever verandert.
Het is ook net waar je in geloofd, RSI zit ook voor groot gedeelte tussen de oren. De manier van werken en het gevoel waarmee je je werk doet. Ik heb sinds 1986 dagelijks een muis vast en heb nog nooit ergens last van gehad. Kan niet aan mijn a-arbo-houding liggen in elk geval. Maar als je denkt dat het door je Apple Pro muis komt dat je geen RSI hebt, gewoon vasthouden die gedachte :)

@unSOUND: mat papier tegen de onderkant spritzen werkt in elk geval niet. Nu es ff iemand zien te charteren die de muis weer schoon maakt. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alle optische muizen gaan bij ons op de houten bureau's de mist in. MacAlley, Logitech, Apple en Microsoft. Geen flauw idee hoe dat komt, maar irritant is het wel ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• unSOUND
OzBoz schreef op 03 augustus 2004 @ 15:07:@unSOUND: mat papier tegen de onderkant spritzen werkt in elk geval niet. Nu es ff iemand zien te charteren die de muis weer schoon maakt. :)
Brooddoos met alcohol doet wonderen heb ik gehoord.... :Y)

Maar ik heb gewoon met fotolijm een A4-tje op mijn
bureau gelijmd, charmant is anders, maar het werkt...

:)

Verwijderd

Ik gebruik een Wacom Graphire2 i.p.v. een muis.
Het is even wennen in gebruik.
Pagina: 1