"Turbo" knopje (runtime OC door sluiten jumpers) mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Dag daar,
Recentelijk heb ik een P200MMX op een Asus TXP4 tot een diskless X-client gemaakt. Om 'm zo stil mogelijk te maken heb ik via de jumpertjes op het bord de FSB van 66 MHz tot 50 MHz teruggebracht. Ook de VCore heb ik van 2.8V naar 2.0V teruggebracht. De cpu kan zo prima passief gekoeld worden.
Nu moet ik zo nu en dan nog wat compilen op die bak, wat extra "juice" zou dan wel handig zijn.

Als ik nu een knopje knutsel dat de juiste jumperpinnetjes short voor een verhoogde FSB en VCore, en de fan op het koelblok weer aanzet (allicht middels hetzelfde knopje), kan ik dan met dat knopje, terwijl de PC aanstaat, 'm instantaan overklokken van P150@50FSB@2.0V naar bijvoorbeeld P225@75FSB@3.0V?
Een ouderwetse Turbo-knop dus?
Of werkt het zo dat de BIOS via die jumpertjes tijdens het booten de FSB & Vcore bepaalt? In het laatste geval heeft zo'n turbo-knop weinig zin; ik wil kunnen overklokken zonder te rebooten.

Quoten is geweldig... - boer Krelis

Verwijderd

Nope dat gaat volgens mij niet werken, volgens mij kon je vroeger met een turboknop ook niet tijdens windows veranderen van snelheid. Maar dat kan ik ook mis hebben.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 18:49:
Nope dat gaat volgens mij niet werken, volgens mij kon je vroeger met een turboknop ook niet tijdens windows veranderen van snelheid. Maar dat kan ik ook mis hebben.
Dat heb je iig mis, het turbo knopje werkte bij mij gewoon als de pc aan stond zonder te rebooten.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:00

w0w

Voor zo ver ik weet kan je niet overclocken zonder te rebooten (uitgezonderd vage amd64 en andere progjes die bij sommige mobo's worden geleverd). Ik weet dus vrij zeker dat het niet kan met jouw (vrij oude) mobo, helaas :(

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

w0w schreef op 31 juli 2004 @ 18:50:
Voor zo ver ik weet kan je niet overclocken zonder te rebooten (uitgezonderd vage amd64 en andere progjes die bij sommige mobo's worden geleverd). Ik weet dus vrij zeker dat het niet kan met jouw (vrij oude) mobo, helaas :(
en SoftFSB dan? werkt ook op P4, niet alleen AMD
en voor die Mobile AMD's met normale socket aansluiting is er ook een tool om binnen windows de multilpier te veranderen.

ik zou zeggen: zorg dat je ergens een 2de systeempje vandaan haalt om et mee te testen. mayb dat het werkt op zo'n oud systeem.
btw, de "Turbo" schakelaar vroeger, schakelde van de 1X multiplier (CPU @ bus speed) naar de multiplier van de CPU zelf.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hangt er vanaf. Ik kon mijn P1 133 zo op 166 pleuren door op mijn turboknopje te drukken, ik had inderdaad het kabeltje gewoon op het jumpertje aangesloten. Werkte feilloos, windows bleef gewoon draaien.
Op een ander mobotje wou precies hetzelfde geintje echter niet, die liep dan gewoon finaal vast.
Kwestie van proberen dus :)

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
@m-m: weet je dan ook zeker dattie daadwerkelijk op 166 ging lopen? Misschien dat hij dat dan pas bij de volgende reboot op 166 ging lopen?

Verwijderd

primitief speedstepping :D

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

boer Krelis; nee dat was wel echt zo

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Zo'n oude bak lijkt me oud genoeg om het gewoon te proberen :)

Weinig kans dat 'ie fysiek kapot gaat lijkt me.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

Kun je hem niet passief koelen @ 200MMX ?

Dat lukt mij nl. wel.
Een P133 @ 166 (83FSB) met 3,3V kan passief gekoeld worden
Een P166MMX @ 200MMX (66FSB) met 2,8V = passief
Een P200MMX @ 250MMX (83FSB) met 3,3V = 5V 80mm fan (met groot heatsink waarschijnlijk ook passief)

Tip.: (eigen risico Veel socket A koelers kunnen ook op een Socket 7. Er komt wel veel kracht op de bevestiging te zitten waardoor ze kunnen afbreken. Als je dit echter voorzichtig doet is er niets aan de hand. Een Socket A koelblok is groter en als het goed past heb je geen fan nodig ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Een socket7 K6-2 kon ik ook gewoon onthefly wijzigen van multiplier, kwestie van proberen ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 02:17:
Een socket7 K6-2 kon ik ook gewoon onthefly wijzigen van multiplier, kwestie van proberen ;)
Voltage zou ik niet on-the-fly veranderen bij zo'n K6-2.
Intel Pentium & Cyrix kunnen dat hebben, de K6-2 echter niet (K6-2/533 is zodoende overleden. :'( )

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Da's toevallig, net vandaag een flink socket A heatsink op de kop getikt. Ik zal eens proberen offie daarmee passief op 225 mHz wil. Zo niet, dan ga ik het instant-turbo-FSB-knopje maken; ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Voltage zou ik niet on-the-fly veranderen bij zo'n K6-2.
Intel Pentium & Cyrix kunnen dat hebben, de K6-2 echter niet (K6-2/533 is zodoende overleden. )
De K6-2's die ik heb gehad /me vond het geen probleem om veranderingen onthefly te doen aan: multiplier, fsb, I/O spanning en Core-spanning. Ook de Pentium 200 MMX had er geen problemen mee - met een Cyrix PR266 MMX heb ik het nooit onthefly uitgetest.

/me
- K6-2 333 (AFR)
- K6-2 450 (AFX)
- K6-2 550 (AGR)
- K6-2+ 550 (ACZ)

Het zal wellicht veel schelen of je een voeding/mobo-spanningsregelaar-circuit hebt die een goede filtering/buffering heeft zodat er niet ineens pieken/dips naar de CPU gaan. Houdt in ieder geval je grote condensators bij je socket in de gaten en kijk of je spanningsregelaars niet te heet worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 18:59 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
die dingen zijn toch standaard al passief te coolen ?

De wijzen komen uit het Oosten!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

NoepZor schreef op 02 augustus 2004 @ 15:51:
die dingen zijn toch standaard al passief te coolen ?
correct
zelfs overclocked kunnen ze vaak nog passief gekoeld worden.
ik heb meerdere voorbeelden gezien van goede airflow waarbij de CPU gewoon zonder heatsink ging.
(ok dan leven ze niet erg lang... half jaartje ofzo, maar het kan)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Overgeclocked moet hij toch ook wel passief te koelen zijn?
Of anders softwarematig "under-clocken".. en die software aan/uit-zetten?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een Pentium 200MMX @ 225MMX met een standaard heatsinkje wordt wel 60/65 graden, kan 'ie makkelijk overleven voor een aantal jaren (stuk of 5 ;) )
Ik zag laatst op marktplaats nog een aantal gratis af te halen Pentium 75 T/M 200MMX CPU's :9 ...

Pagina: 1