FreeBSD - SATA controller probleem

Pagina: 1
Acties:

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 08:52
Ik heb een serieus probleem met mijn FreeBSD installatie. Ik heb eerder een topic geopend waarin ik problemen had met de installatie van FreeBSD (deze crashte voor dat hij in /stand/sysinstall kwam). Ik heb inmiddels de oorzaak gevonden. Zodra ik in de BIOS mijn SATA controller op de "Enchanced Mode" zet, en SATA+PATA selecteer, wil FreeBSD niet meer verder. Als ik dat uitzet, heeft mijn schijf voor FreeBSD de volgende 'locatie': /dev/ad4s2a. Als ik deze functie aan zet, heeft mijn FreeBSD schijf de locatie: /dev/ad0s2a. En dan pikt FreeBSD hem wel. Als deze functie aan zet, geeft FreeBSD aan dat hij het 'root filesystem' niet kan vinden, en geeft mij de optie om dit handmatig in te voeren. Als ik dan ufs:/dev/ad4s2a invoer, loopt hij alsnog vast.

Ik boot FreeBSD dus nu in de zogenaamde "compatibility mode" van mijn moederbord, en dan boot FreeBSD dus wel. Het probleem is echter dat hij mijn SATA schijven nu niet ziet, en ik dus ruim 300GB aan data niet kan aanspreken. Dus als iemand een oplossing weet :?

Systeem specs:
P4 2,6 GHz
Asus P4P800
Maxtor ATA 80 GB (2 partities, 1 FreeBSD 10GB, 1 NTFS 70GB)
Maxtor SATA 200 GB (1 partitie, FAT32)
Maxtor SATA 120 GB (1 partitie, FAT32)
HyperThreading uit
Niet overclocked
NEC1300 DVD/CD brander
Lite-On DVD/CD speler

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Welke Freebsd Versie's heb je geprobeerd?
Er kan veel verschil in zitten tussen de versie's.

[ Voor 43% gewijzigd door stefklep op 01-08-2004 13:06 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
4.10 heeft nouwelijks tot geen SATA support AFAIK. Op 5.2.1 is het nogsteeds redelijk experimenteel, maar het zou wel moeten werken geloof ik. Het kan een bugje zijn die de panic veroorzaakt. Immers, 5.2.1 is nogsteeds een unstable release. Misschien handig om even een mailtje te sturen naar freebsd-hardware@freebsd.org. Misschien dat je daar wat meer info kan vinden.