Toon posts:

MSI K8N neo/A 64 3200+: CPU kan niet goed worden bevestigd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag een nieuw systeem gebouwd : MSi K8N neo en een A64 3200+ met I gig geheugen (2 x 512 pc 3200).

probleem 1: de pc wil niet booten, dwz: fans gaan aan, drives gaan aan maar er komt geen beeld/bios etc. Ik hoor een lange piep, rust, weer dezelfde lange piep rust. En dit gaat 'oneindig lang door. Alles gedaan wat de FAQ mij suggereert:
1. geheugen eruit (geen geheugen dus): dezelfde piep show en geen beeld/bios/boot.
2. ander geheugen in diverse banken: Infineon en A-data: dezelfde piep show en geen beeld/bios/boot.
3. alles verwijderd alleen: processor, videokaart (Hercules 9700 Pro OF een oudere ASUS AGP kaart) en geheugen: dezelfde piep show en geen beeld/bios/boot.

4. Daarna de meegeleverde heatsink verwijderd en nu komt het: De CPU KLEEFDE vast aan de onderkant van de heatsink. De standaard thermal tape die op de AMD heatsink zat is toch niet zo sterk dat ie zomaar de CPU meetrekt zonder dat ik de hendel omhoog getrokken heb???

Volgens mij zit daar het probleem; de processor maakt niet goed contact/zit niet goed bevestigd.

5. CPU en heatsink goed schoongemaakt, nieuwe koelpasta erop en bevestigd zoals beschreven: fans starten op maar nu geen piepjes, wel stopt de hele boel ermee na 3/4 seconden.

6. Mobo uit m'n kast gehaald (misschien ergens kortsluiting) en opnieuw proberen te booten: fans starten op maar nu geen piepjes, wel stopt de hele boel ermee na 3/4 seconden.

Mijn voorlopige conclusie:
a. geheugen is goed (getest op andere pc's)
b. de thermal pad van een heatsink mag nooit zomaar de processor meetrekken als ik de heatsink verwijder, dus het lijkt mij dat het MOBO het probleem is.

Iemand anders nog een idee, misschien dat ik iets over het hoofd zie?

edit: ik heb een enermax 365 voeding

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 17:15 ]

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 15:59

IvoB

Prutst er rustig op los

Moet een mobo of bios probleem zijn. Staat de BIOS clear jumper in de goede stand?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Hij gaat weer uit na 3/4 sec. Lijkt op een overheating detection en dat de PC zich uitschakelt. Misschien is of je CPU stuk of de sensoren van het mobo. Ik gok op dat laatste aangezien ik meer MSI K8 neo's voorbij heb zien komen met problemen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
IvoB schreef op 31 juli 2004 @ 16:54:
Moet een mobo of bios probleem zijn. Staat de BIOS clear jumper in de goede stand?
ja, jumper staat goed. Ik heb de bios gecleared bij iedere aanpassing en weer teruggezet natuurlijk.
Wat mijn belangrijkste vraag is: is het normaal dat de cpu zomaar losgetrokken kan worden door de zuigkracht van de thermal pad van de heatsink *zonder* dat ik de CPU ontgrendeld hebt? Dit heb ik bij al mijn systemen nog nooit meegemaakt..

Verwijderd

Topicstarter
AMD-FreaK schreef op 31 juli 2004 @ 16:56:
Hij gaat weer uit na 3/4 sec. Lijkt op een overheating detection en dat de PC zich uitschakelt. Misschien is of je CPU stuk of de sensoren van het mobo. Ik gok op dat laatste aangezien ik meer MSI K8 neo's voorbij heb zien komen met problemen.
Dat de PC er helemaal mee ophoudt na 3/4 seconden is pas gekomen nadat de CPU meegezogen werd aan de onderkant van de heatsink toen ik deze op de normale manier wilde verwijderen. Daarvoor kreeg ik alleen maar een piepshow

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

lange piep die telkens wordt herhaalt wijst op een probleem met CPU/mobo waarschijnlijk of niet juist geplaatst oid. Je hebt hem er eens uit hebt gehaald en daarna er weer in gestoken. Nu boot hij wel langs je proc om het zomdaar te zeggen.

Dat hij nu reset na 3/4 seconden kan denk ik door vier dingen komen:
- de koeler niet goed bevestigd waardoor de proc te heet wordt en automatisch reset
- sensoren of aflezing van BIOS geven niet de juiste temps aan waardoor proc te heet lijkt.
- aan/uit knop die verbinding blijft maken waardoor deze zich zelf weer uit zet.
- voeding die niet stabiel is en dicht slaat.

Dus kijk je koeler na of deze goed contact maakt, kijk je aan/uitknop na ;) gebruik eventueel reset knop als vervanger oid. En probeer als dat mogelijk is andere voeding. Anders terug naar de winkel of ze je proc en mobo kunnen testen omdat het niet werkt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga maandag de boel maar terugbrengen want ik heb het even gehad met MSI.

Wat betreft het blijven hangen van de power-switch: wat tijdens dit hele gebeuren ook opmerkelijk is, is dat het inpluggen van de power-cord in de meeste gevallen voldoende was om de pc op te starten (dus zonder dat ik de power switch aanraak).

In ieder geval bedankt voor alle hulp en advies!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:47
Heb je de 'poster' gelezen die bij je Athlon64 CPU zat? denk het niet...
Daar staat heel duidelijk in beschreven dat je de heatsink heel voorzichtig moet draaien en dan heel voorzichtig omhoog kan trekken. Die kleefzooi van AMD plakt namelijk behoorlijk.
Ik heb dan een A64 3000+ NC met hetzelfde mobo en heb ook al eens de CPU er weer af gehad. Voordat ik zoiets doe, lees ik altijd heel goed de beschrijvingen.

Voor wat betreft je mobo: heb je het D-bracket al geprobeerd? Geef eens de combinatie van lampjes die oplichten. Heel misschien hebben we daar nog wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 31-07-2004 22:20 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik wist dat ik moest draaien maar waarschijnlijk heb ik dat niet voldoende gedaan.

Ik heb nog net even de D-bracket eraan gehangen en deze is rood, rood, groen, rood. Volgens MSI is dat "Initializing Keyboard Controller". Daarna zou "Testing VGA BIOS - This will start writing VGA sign-on message to the screen " moeten plaatsvinden. Enig idee of 'ie blijft steken bij de keyboard controller of de VGA bios?

Ergens anders heb ik gelezen dat de 'repeating long beeps' aan memory, PSU of keyboard controller kan liggen (IBM error beeps). Memory is getest op andere PC dus is in ieder geval in orde en volgens het MSI testrapport ook compatible. PSU doet het in het andere systeem (welke geen 12 volt power gebruikt dit in tegensteling tot de MSI) ook goed. Dus het zou heel goed de keyboard controller kunnen zijn.

Trouwens het geheugen dat de dealer mij aanraadde is een A-Data Dual channel kit van 1 GB (2 x 512). Toen ik zei dat deze niet overeenkwam met het serienummer uit het MSI testrapport en liever 2 losse 512 pc3200 reepjes wilde hebben, vertelde hij mij dat de kit beter was omdat ze uit dezelfde serie komen. Klopt dat, of heb ik nu incompatible geheugen want mij MSI mobo ondersteunt geen dual channel?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 23:41 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat ie blijft plakken is wel normaal hoor... vooral als alles nog koud is. Ik laat de cpu altijd even flink stressen zodat ie goed warm is, en dan gaat de koeler er meestal heel makkelijk vanaf. Maar dat kun jij natuurlijk niet doen, aangezien ie meteen al weer uitgaat ;) Ik wil alleen zeggen dat je je nu niet meteen alleen maar op een kapotte socket oid moet gaan focussen, want daar is ws. niks mis mee.

En nog even over die power switch. Heb je het ook al geprobeerd door die (samen met reset-switch)gewoon los te koppelen? Aanzetten kan dan wel door even met een schroevendraaier oid contact te maken tussen die 2 pinnetjes. Zo sluit je iig uit dat het iets simpels is als een schakelaartje ;)
Trouwens het geheugen dat de dealer mij aanraadde is een A-Data Dual channel kit van 1 GB (2 x 512). Toen ik zei dat deze niet overeenkwam met het serienummer uit het MSI testrapport en liever 2 losse 512 pc3200 reepjes wilde hebben, vertelde hij mij dat de kit beter was omdat ze uit dezelfde serie komen. Klopt dat, of heb ik nu incompatible geheugen want mij MSI mobo ondersteunt geen dual channel?
2 exact dezelfde dimms is altijd beter (ondanks wel of niet ondersteunen van dual channel). Dan weet je tenminste zeker dat de 2 dimms goed met elkaar overweg kunnen enzo.
Ik heb zelf ook een dual kit van corsair bij mn a64 en dat werkt prima. Ook voor een andere a64 heb ik dat gebruikt. Misschien dat je ook ff een ander merk kunt gaan proberen als je denkt dat het aan het geheugen ligt...

[ Voor 37% gewijzigd door Palomar op 31-07-2004 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n andere mobo er weer even ingegooid (die geen 12 volt power nodig heeft) en deze doet 't zoals het hoort. Hij gaat aan NIET zodra er spanning opstaat maar pas wanneer ik de power switch gebruik. Het lijkt wel alsof de er direkt spanning op de kast staat zodra de 12 volt power is aangesloten.

Daarna weer de MSI erin gestopt en zodra ik maar enige spanning toelaat (ofwel de switch van de stekker-kontaktdoos ofwel de aan/uit switch van m'n Enermax voeding) gaat de boel draaien. Merkwaardige is dat 'ie nu NIET na 3/4 seconden ermee stopt. Waarschijnlijk heb ik bij 1 van de vorige keren de koelpasta niet goed aangebracht waardoor de CPU zichzelf afsloot (warmte etc).

Ik ben nu dus weer terug bij af: repeating beeps. Ik kan trouwens wel weer de power-switch normaal gebruiken. Aan/Uit is geen probleem meer, dus dat probleem valt af.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 31 juli 2004 @ 23:50:
Misschien dat je ook ff een ander merk kunt gaan proberen als je denkt dat het aan het geheugen ligt...
Ik heb ook een reepje 512 MB pc 2100 Crucial/Infineon geprobeerd maar met hetzelfde resultaat. Zelfs als ik het geheugen eruit haal blijven de beeps identiek.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet onnodig mijn post bumpen maar misschien is het toch handig dat ik even laat weten dat de oorzaak een deffect mobo was.
Ik heb een nieuwe gekregen en alles draait weer ;)

edit : LOL KIP ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 19:14 ]

Verwijderd

Vanaf punt 5 en 6, wellicht zit je cooler niet goed gemonteerd, dat detecteerd de cpu en die schakelt dan bij post uit, hij gaat dus even aan en daarna weer uit.

En nog een andere mogelijkheid is een brakke powerswitch, wanneer die namelijk niet goed is en dus standaard doorgelust is start een pc op wanneer je de power knop aansluit en gaat hij na 4/5 seconden weer uit omdat je dan een hard stop maakt.

edit:

Anders lees ik de laatste post ff |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 18:48 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
lijkt me sterk dat je cooler + cpu uit de socket trekt

heb je em er wel diep genoeg in, dus voorzichtig iets aanduwen en hendeltje goed vastmaken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad, precies het zelfde.
Bij mij was dus gewoon m'n mobo kapot. Even RMA invullen en
terug sturen, krijg je vanzelf binnen een paar dagen een nieuwe :)

[edit]
Dat je de CPU uit je socket trekt had ik dus idd ook, schrok me wild de eerste keer. Als ik hem nu eraf wil halen laat ik hem via de zijkant eraf "glijden" en is er niks aan de hand.
[edit]

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
@noep: wanneer de CPU niet heet genoeg is, trek je met alle gemak de cpu uit z'n socket. Echt waar, ook al draai je hem 2 minuten lang alle kanten op. De pasta is way to sterk als de CPU niet heet genoeg is geweest.

@zoutehaas: ik ben blij dat ik m'n meeste spullen bij informatique koop. Daar doen ze niet zo mogelijk met omruilen. Het moederboard zat trouwens ook vol met vlekken en bij nadere inspectie bleek het serienummer niet overeen te komen met het serienummer van de doos. Het mobo bleek geregistreerd op naam van een andere klant??!! Volgens mij een staaltje van 'per ongeluk' een DOA-geval in verkeerde doos gestopt.
Pagina: 1