Verschillen STN, UFB, TFD en TFT

Pagina: 1
Acties:

• CobraX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02-2014
Ik ga binnenkort een nieuwe gsm aanschaffen, maar snap niet veel van die schermkes. Ik kom regelmatig 4 verschillende soorten kleurenschermen tegen. Het gaat om de volgende 4:

STN
TFT
UFB
TFD

In deze thread staat al iets meer, maar daar heeft men het enkel over de verschillen tussen STN en TFT, over de andere 2 wordt niks gezegd. Dat STN het slechtste is en TFT het beste wist ik al, maar hoe zit het met die andere 2?

Verder vind ik de site van samsung ook onduidelijk over het scherm van bepaalde modellen. Neem nu de SHG-E100...

Bij features staat in 't vet en als koptekst "65,536 color TFT LCD screen". In de alinea die bij deze koptekst hoort, staat dan weer het volgende "The main LCD is equipped with a high resolution 65,536 color UFB LCD..." en bij specifications staat dit "TFD LCD". Maw van TFT LCD naar UFB LCD naar TFD LCD. Een mens zou door minder verward geraken.

Modellen die tot de mogelijkheden behoren voor mij....

Samsung SHG-S500 (TFT LCD?)
Samsung SHG-X450 (UFB LCD?)
Samsung SHG-E100 (TFD LCD?)
Sony Ericsson T610 (STN)
Sony Ericsson T630 (TFT LCD)
Sony Ericsson Z200 (STN, slechts 4096 kleuren)
Sony Ericsson Z600 (TFD LCD, maar waarschijnlijk te duur)

Dat zijn zo de modellen die me opvielen. Sony Ericsson doet trouwens nog vager over hun schermkes. Ik heb die info gevonden in een folder van SE. Op mobile-review wordt dan dikwijls nog iets anders gezegd over het type scherm dus dan weet ik het helemaal niet meer. Ik heb nu een Samsung E700 geleend van een maat van mij en die heeft een TFT LCD scherm voor zover ik weet. Aangezien ik gek ben van dat scherm zou ik graag een gsm willen met zo een scherm, maar m'n budget ligt een stuk lager (100-225 euro of zo).

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 12:41

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Dat is niet alles, het gaat namelijk niet alleen maar om welke kwaltiteit display er is, het gaat ook om de resolutie. Het bovenste display van de E700 is trouwens ook nog met een andere variant uitgerust, namelijk OLED.

LCD = Liquid Cristal Display

TFT = Thin Film Transistor
TFD = Thin Film Diode
STN = Super Twisted Nematic
UFB = Ultra Fine and Bright

Alle hierboven genoemde display types zijn LCD's. de aanduiding TFT, UFB, TFD of STN geeft de kwaliteit van het LCD display aan.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook OLED (Organic Light-Emitting Diode), dat is een nog betere kwaliteit display die nog niet volledig ontwikkeld is.

Zoals al boven vermeld is dus ook de resolutie erg belangerijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Nokia 6230 en de SonyEricsson K700. Beide toestellen zijn uitgerust met een 65.536 TFT LCD display, maar de kwaliteit verschilt heel veel doordat de K700 een veel hogere resolutie heeft dan de Nokia 6230. De K700 heeft namelijk een display met 176x220 pixels, tegenover een display van 128 x 128 pixels van de Nokia 6230.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• CobraX
Dat de resolutie ook nog belangrijk is, wist ik al. De resolutie van al de door mij opgenoemde modellen is (op de SE Z200 na [128*128]) allemaal hetzelfde nl. 128*160. Nu weet ik echter nog niet veel meer over de 4 verschillende types LCD schermkes. Ik vermoed dat het zoiets is:

STN < UFB < TFD < TFT

Ik zou ook graag willen weten welke verschillen er juist zijn in beeldkwaliteit. Bij monitors met trinitron beeldbuizen weet je bvb dat er 2 horizontale lijnen te zien zijn op het scherm. Zijn er zo geen dingen bij gsm LCD schermen van het type x?

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 12:41

Ginz

Trek Superfly 5 powered

CobraX schreef op 31 juli 2004 @ 16:20:
Dat de resolutie ook nog belangrijk is, wist ik al. De resolutie van al de door mij opgenoemde modellen is (op de SE Z200 na [128*128]) allemaal hetzelfde nl. 128*160. Nu weet ik echter nog niet veel meer over de 4 verschillende types LCD schermkes. Ik vermoed dat het zoiets is:

STN < UFB < TFD < TFT STN - TFD - TFT - UFB*

*Samsung claimt dat UFB de zelfde kwaliteit heeft dan een TFT, maar net zo zuinig is als STN display.

Ik zou ook graag willen weten welke verschillen er juist zijn in beeldkwaliteit. Bij monitors met trinitron beeldbuizen weet je bvb dat er 2 horizontale lijnen te zien zijn op het scherm. Zijn er zo geen dingen bij gsm LCD schermen van het type x?

[ Voor 3% gewijzigd door Ginz op 31-07-2004 16:49 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• CobraX
Hmm gek. Op mobile-review zeggen ze toch iets anders. Over de Samsung SHG-X450 met UFB LCD 65.536 kleuren, 128*160:

"Another thing besides the lack of external screen was discovered as well – this phone has UFB-type of the screen. Basically the picture looks grainier; you can see it on the photo below. However, it looks better in real life since our consciousness fills the lacking pixels by itself. The screen is similar to first generation STN displays and to the UFD display used in X100."

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10
UFB is volgens mij gewoon een doorontwikkelde stn, dus de reactie tijd zal nog steeds ruk zijn en je zal last hebben van "lekstroom", stn heeft wel het voordeel dat de brightness hoger (kan) zijn dan bij een tft, vandaar de B van de bright maar je kan beter meer contrast hebben dan brightness en een stn is behoorlijk slecht in contrast, Ultra Fine: tja ze hebben de resolutie verhoogt maar das nu eenmaal niet zo moeilijk

waarom geen TFT ipv een UFB? :
een ufb is een verbeterde STN display en STN is veeel goedkoper te maken dan een TFT (stn is simpeler).

dus deze volgorde is juist:

STN < UFB < TFD < TFT

btw is een Motorola v525 niks voor je aangezien deze een tft scherm heeft met een hoge resolutie (beter dan die van de samsung 700 ) en deze kost ongv rond de 140 a 150 euro wat dus binnen je budget ligt.

[ Voor 41% gewijzigd door _Drake_ op 01-08-2004 02:38 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• CobraX
Hmm... de Motorola v525 ziet er ook niet slecht uit, maar het design van Samsung gsms vind ik toch net iets mooier + ik ben het menusysteem van Samsung ook al gewend (and I like it a lot). Momenteel gaat het tussen de SHG-E100 en de SHG-S500 (zal eraan liggen hoeveel ik wil ophoesten + of er een groot kwaliteitsverschil is tussen TFD LCD en TFT LCD).

Alleszins bedankt voor de replies :).
Pagina: 1