Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Belemmering luchtstroom naar cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is dus als volgt

Afbeeldingslocatie: http://www.la-folie.be/fotopagina%20case%20Hazard/images/case%20010.jpg

Op de foto zie je 2 casefans die naar buiten blazen, er direct naast de cpu fan die op de cpu blaast. net boven de cpu zit een 120mm van die psu die ook naar boven naar buiten blaast.

Met het kopen van deze case merk ik dus dat mn cpu fan bij een lager toerental dan vroeger al irritant veel geluid maakt. kan dit komen door het zuigen van de andere fans.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een tip voor me. Misschien de cpu fan draaien zodat hij blaast, zn geblazen lucht gaat dan ook direct naar buiten.

Verwijderd

Maak een airduct / CAG:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcphile.com/images/airflow_new.gif

Verwijderd

Ik heb dezelfde situatie als jou, maar dan in een kleinere kast, de AOpen HQ45.

2 80mm intakes onder de hardrives
2 80mm outtakes achter de processor
een PSU met een aan de binnenkant gemonteerde 120mm

Als ik alles op 12V zet, dan maakt het serieus wat lawaai (uiteraard ;) ) maar ik hoor niet echt een verschil wat betreft de 80mm sunon op mijn CPU.
Wel voel ik mijn kast een stuk harder trillen, dus het kan wel zijn dat er turbulentiestromen ontstaan.

Alle intakes en outtakes op 7V en de psu ook een beetje terugschroeven, houdt het geheel wel stil, met nog altijd behoorlijke temps:

cpu: 32°C idle; 47°C stressed
mobo: 31°C idle; 36°C stressed
(amd 1800+ en gf4200)

--edit--
euss: een airduct zal wel werken natuurlijk...
Maar als ie het bouwt zoals op het plaatje, zuigt ie warme lucht aan van de andere outtake, niet echt ideaal ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
tja een airduct kan wel lukken, ik heb in de zijkant van mn case een fan die naar binnen blaast. Van daaruit kan een duct wel naar de cpu, maaar dan zit ik daar met een lelijke buis die eigenlijk het gehele zicht in de case belemmert

zijn er nog mensen die deze situatie hebben en wat hebben geexperimenteerd met andere dingen?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:33

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 11:28:

--edit--
euss: een airduct zal wel werken natuurlijk...
Maar als ie het bouwt zoals op het plaatje, zuigt ie warme lucht aan van de andere outtake, niet echt ideaal ;)
daarom zit er ook een "blauw" ding bij de outtake van de voeding die de lucht omhoog gooit.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm dat had ik nog niet gezien, er bestaan idd zulke dingen die de lcuhtstroom kunnen afleiden, hmm best maar even zulke dingen zoeken en beginnen modden

thx voor die tekening

Verwijderd

powerflux schreef op 31 juli 2004 @ 13:19:
[...]

daarom zit er ook een "blauw" ding bij de outtake van de voeding die de lucht omhoog gooit.
Gaat wel moeilijk zijn om te monteren in zijn geval...
Op de tweede outtake, akkoord, gaat perfect.
Maar als hij hetzelfde systeem van voeding heeft als ik (120 binnenin, en aan de achterkant allemaal gaatjes) dan moeten er daar al een grote kap gebouwd worden. Wordt een lelijk zicht aan de buitenkant volgens mij. Funducts zijn heel functioneel, maar mooi vind ik ze cker niet. En al die extra bochten lijken mij ook niet ideaal voor het geluidsniveau...
Dan kan je het geld beter spenderen aan een nieuwe stille CPU cooler :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad diezelfde voeding die jij bedoeld, ik heb ondertussen wel een andere oplossing

de onderste van mn achterste casefans zal ik een buis aanhangen die naar de cpu krult en aan die fan aan de buitenkant van de kast hand ik zo een duct die naar beneden is gericht, op de casefan erboven een duct die naar boven blaast

hopelijk is het hiermee weer wat beter

• solslice
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10-2004
blaast der eens een keer een hoop rook in, dan zie je meteen wat de problemen zijn waar ze zitten en hoe je het op kan lossen.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:43

Santford

FP PowerMod
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 13:13:
tja een airduct kan wel lukken, ik heb in de zijkant van mn case een fan die naar binnen blaast. Van daaruit kan een duct wel naar de cpu, maaar dan zit ik daar met een lelijke buis die eigenlijk het gehele zicht in de case belemmert

zijn er nog mensen die deze situatie hebben en wat hebben geexperimenteerd met andere dingen?
Je zou een plexiglas airduct kunnen maken, dan kan je er nog doorheen kijken en ziet het er toch mooi uit ;)

Verwijderd

Topicstarter
hoe in godsnaam zou ik in plexi een buis kunnen maken van de zijkant naar de cpu?

iemand tips of how to's?

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:51
je zou kunnen zoeken naar een plexibuis die zo groot genoeg is en rond en hol is.
dan zeg maar in 2en zagen in een hoek van 45 graden dan beetje draaien totdat je een hoek van 90 graden overhoud. die dan aan de uiteinden zover uitzagen dat het past.

code:
1
2
3
___
__/|
 | |

ongeveer zoiets als dit dus krijg je dan en dit is dan van onderaf gezien. (of van bovenaf tis maar wat je leuk vind)

dan weet ik niet of dat soort plexiglas te verkrijgen is maar je kunt daar altijd ff naar opzoek gaan...

anders zo'n zelfde ding maken alleen dan vierkant.

hoop dat je er wat aan hebt.

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Topicstarter
jah kheb ondertussen al iets besteld die me wel zou kunnen helpen wss

een soort van koelings kitje

een buis om van fan naar fan te gaan
en 90° plexi om op een fan te zetten
een 45° plexi om op een fan te zetten

dr zit nog een stoffilter bij maar das onbelangrijk

die buis hang ik dan aan de onderste van de achterste casefans, en op de cpu fan, om die casefan komt die 90° hoek met opening naar beneden zodat ie koude lucht van beneden zuigt

die 45° hoek komt op de bovenste casefan naar boven gericht. met wat geluk is het hiermee weer wat koeler en heel misschien stiller.
Pagina: 1