Toon posts:

Dubbel netwerk in XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

ik heb een tijdje geleden gepost hier of het mogelijk was om een dubbel netwerk te hebben onder winxp. en in theorie zou het mogelijk zijn maar nu ik het dan uiteindelijk toch aan de praat probeer te krijgen werkt het niet echt.

mijn netwerk ziet er als volgt uit:

ik heb een router met 3 pc's op aangesloten die alle 3 internet hebben en dusdanig functioneren. Op 1 van die 3 pc's heb ik twee netwerkkaarten waarvan eentje naar de router loopt en de tweede met een utp kabel naar een laptop loopt.

Ik heb de NIC van de internetconnectie op delen gezet. en de 2de NIC ( die naar de lap gaat ) heb ik een vast IP gegeven ( 192.168.1.110 ) , de rest van de veldeen heb ik niet ingevuld.

De NIC op de laptop staat ingesteld met een vast IP-adres ( 192.168.1.112 ) , en de gateway staat ingesteld op 192.168.1.110 , DNS ook op 192.168.1.110
Toch wil hij niet werken. De pc met dubbele NIC kan op het internet ( oohja ik heb kabel geen dial-up ). Maar de laptop niet... ik kan de NIC's wel repareren , hetgeen ik eerst niet kon , wat mij wel een positief gevoel gaf. Any ideas?

Greets

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Um.. waarom hang je die laptop niet gewoon aan een poortje van de router?
Is die al vol met 3 poortjes?

Edit: draait er wel een dns server op de pc die jij aanwijst als dns?
Werkt het ook niet als je een ipadres gebruikt van bijvoorbeeld Google?
Of regelt "internet connection sharing" van XP dat zelf? :?
* UltraSub heeft nooit ICS gebruikt.. vandaar...

[ Voor 55% gewijzigd door UltraSub op 31-07-2004 01:01 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Begin eens met je netwerk setup en de andere essentiele onderdelen uit de FAQ, dat scheelt ons een hoop werk :)

Verwijderd

Topicstarter
mja omdat ik dan weer een kabel moet trekken door het hele huis , plus omdat ik dan een nieuwe router nodig heb omdat poort 3 van de router stuk is.

Ps : een ping vanop de laptop naar 192.168.1.110 gaf een time-out :'(

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Zet je DNS eens op dezelfde DNS als je PC's. Als je XP bak met twee NIC's geen DNS Server draait zal 'ie ook geen DNS Forwards doen.

Simpele test i suiteraard steeds verder pingen, dus eerst vanaf je laptop je desktop pingen, dan stapje verder je Router, dan je gateway op je kabel netwerk en zo maar door.

Maar waarom koop je niet gewoon een simpele 8-poorts Switch ? ben je van alle gezeur af.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
SSH schreef op 31 juli 2004 @ 01:02:
Begin eens met je netwerk setup en de andere essentiele onderdelen uit de FAQ, dat scheelt ons een hoop werk :)
die heb ik allemaal geprobeer, heb het via dhcp geprobeerd en dergelijke, dat gaf allemaal hetzelfde resultaat. Ik probeer het nu via IP manueel regelen omdat ik vroeger toen ik nog geen router had, dat ook gebruikt had. Het enigste verschil is dat ik toen bij netwerk verbindingen een extra tab had met gateway , en die is er op de laptop nu niet...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:56

tozzke

aka tozzert

een goedkope switch lijkt mij idd de beste en makkelijkste oplossing. Zo heb je ook nog groeimogelijkheden

er zijn al 8 poorts switches vanaf zo'n 25 euri

Verwijderd

Topicstarter
DaRealRenzel schreef op 31 juli 2004 @ 01:03:
Zet je DNS eens op dezelfde DNS als je PC's. Als je XP bak met twee NIC's geen DNS Server draait zal 'ie ook geen DNS Forwards doen.

Simpele test i suiteraard steeds verder pingen, dus eerst vanaf je laptop je desktop pingen, dan stapje verder je Router, dan je gateway op je kabel netwerk en zo maar door.

Maar waarom koop je niet gewoon een simpele 8-poorts Switch ? ben je van alle gezeur af.
op alle deesktops staat dns automatisch ingeschakeld omdat de router die regelt denk ik...

EN ja een 8 poortswitch zou leuk zijn , maar op dit moment heb ik het niet en ik heb maar 1 kabel die van boven naar onder door het huis gaat dus het is misschien iets voor volgend jaar bij de verbouwingen :P

• mr.d0hage
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-04 23:02
dat maakt niet uit, je plugt de kabel in de uplink van je switch en de kabel van de pc en de laptop doe je in de normale poorten, de dhcp geeft ip`s uit en alles staat goed :) je hebt alleen maar een switch nodig

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:43
Je kan de switch natuurlijk ook bij je huidige PC neerleggen, moet je alleen nog 1 kabel van 50 CM UTP erbij kopen...
Voordeel is ook dat je dan niet perse je PC aan hoeft hebben te staan om te internetten enzo, nadeel zijn de kosten (25 eurO)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 01:06:
[...]

op alle deesktops staat dns automatisch ingeschakeld omdat de router die regelt denk ik...

EN ja een 8 poortswitch zou leuk zijn , maar op dit moment heb ik het niet en ik heb maar 1 kabel die van boven naar onder door het huis gaat dus het is misschien iets voor volgend jaar bij de verbouwingen :P
Ja, de desktops krijgen bij de dhcp lease hun dns server toegewezen. Maar dat wil niet zeggen dat die pc dan ook een dns forward doet voor die laptop!!

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op 31 juli 2004 @ 01:29:
[...]

Ja, de desktops krijgen bij de dhcp lease hun dns server toegewezen. Maar dat wil niet zeggen dat die pc dan ook een dns forward doet voor die laptop!!
hoe krijg ik die pc dan zo ver dat die de dns voor de laptop forward?

Verwijderd

Je hebt toch wel een ander subnet gekozen voor die tweede netwerkkaart he? Als het subnet van je router 192.168.1.x/255.255.255.0 is en van je 2e netwerkje ook gaat de routering fout. Erg jammer dat je geen IPconfig post :(

Laat het DNS probleem even liggen, zorg eerst dat je de ICS PC, router en extern kan pingen. Het heeft geen zin om het bad te laten vollopen als de waterleiding nog afgesloten is... :)

Dus: beide netwerkjes op verschillende subnets (bv 1.x en 2.x) dan kijken of je kan pingen, daarna met nslookup controleren of je ICS PC ook DNS requests afhandeld, zo niet de DNS van je provider instellen. Succes!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
zoals brokenp zegt, zet op de kabel waar je nu de PC aan hebt hangen een switch (wel 1 met uplink-ingang zodat je de huidige kabel kan gebruiken) en sluit dan zowel de PC als de laptop aan op de switch, hele gedonder klaar.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:49

RammY

Dát!

euh misschien een hele domme vraag maar je gebruikt toch wel een cross-cable ofniet.. anders gaat het natuurlijk nooit werken :/

Ik vraag maar :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Probeer eens met de wizard van Windows XP de internetconnectie te delen, dan kan je een netwerkdiskette maken om de andere pc in te stellen. Dit is de methode waarop Microsoft dit aanbeveelt.

Draait er wellicht een dhcp server op je router ? ICS zal niet gaan werken met een DHCP, DNS of Domeincontroller in je netwerk.

alle info vind je in : Hoe deel ik Internet ? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Kun je vanaf de laptop de andere pc wel pingen?
En zoals gezegd check even of je een crosscable hebt of niet.
Branden de connection lampjes op de nic's van de pc/laptop?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

UltraSub schreef op 31 juli 2004 @ 00:59:
Um.. waarom hang je die laptop niet gewoon aan een poortje van de router?
Is die al vol met 3 poortjes?

Edit: draait er wel een dns server op de pc die jij aanwijst als dns?
Werkt het ook niet als je een ipadres gebruikt van bijvoorbeeld Google?
Of regelt "internet connection sharing" van XP dat zelf? :?
* UltraSub heeft nooit ICS gebruikt.. vandaar...
Korte offtopic info. ICS regelt voor je dat die ICS draaiende machine een DHCP server wordt voor je LAN, die zichzelf als gateway en DNS server opgeeft aan alle DHCP clients. De DNS van de connectie die geshared wordt, wordt geforward via de ICS naar en van de clients.

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2004 00:18 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor mijn late reply maar ik ga het allemaal ff checken en zal zometeen posten wat er gebeurt :)

Verwijderd

Topicstarter
hier is mijn ipconfig van de desktop :

C:\>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: KEVINDESK
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: telenet.be
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-07-95-CD-98-71
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.130.130.131
195.130.131.3
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 1 augustus 2004 1:33:07
Lease verlopen . . . . . . . . . : maandag 2 augustus 2004 1:33:07

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
CNet PRO200 PCI Fast Ethernet Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-08-A1-18-65-69
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.110
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

dit is van mijn laptop :

hostname : lap05
primary dns suffix :
node type : hybrid
ip routing enabled : no
wins proxy enabled : no

ethernet adapter local area connection

connection-specific dns suffix :
dhcp enabled : no
ip address : 192.168.1.112
subnet mask : 255.255.254.0
default gateway : 192.168.1.110
dns servers : 192.168.1.110
192.168.1.100

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Verwijderd schreef op 01 augustus 2004 @ 04:58:
[...]
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Ethernet-adapter LAN-verbinding 2:

DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.110
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0

dit is van mijn laptop :

dhcp enabled : no
ip address : 192.168.1.112
subnet mask : 255.255.254.0
Ok, hier staat dus vanalles wat niet kloppen kan. Je hebt ook zeker niet de faq doorgelezen, want dat had je gesnapt wat al die nummertjes betekenen...

Goed, te beginnen met de bekabeling, heb je zeker weten een cross-link kabel tussen je laptop en je pc? Zo nee dan zal het überhaupt nooit gaan werken tenzij je er een switch/hub tussen zet. Voor directe computer-computer verbindingen heb je een cross nodig.

Instellingen op de desktop:
• Schakel de netwerkkaart die je gebruiken wilt om met de laptop te verbinden uit.
• Zet de andere kaart op automatisch (dus dhcp aan!)
• start de prompt
• tik: ipconfig /release [enter]
• tik vervolgens: ipconfig /renew [enter]

Als het goed is krijg je nu een ip en de overige benodigde gegevens om met de desktop op internet te kunnen. (even checken of dat inderdaad het geval is, zo niet dan is je router niet goed meer ingesteld)

• Als dat klopt schakel je de tweede kaart in en op alles automatisch.
• Nu pas run je de ICS wizard van windows, let goed dat je in en uitgaande verbinding goed kiest!

Instellingen op de laptop:
Alles automatisch, dhcp moet nu een ip krijgen van je desktop.
NB: dit zal een heel ander ip zijn dan die 192.168.1.x die je op de eerste kaart van je desktop kreeg. Hij zal lijken op welke ICS heeft toegekend aan je tweede kaart (op laatste cijfer na hetzelfde)

Nu zou alles moeten werken....

[ Voor 2% gewijzigd door hufkes op 01-08-2004 05:15 . Reden: beetje opmaak verbetering ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
thanks for the help ... maar

dit heb ik in het begin zo gedaan en het werkte niet, heb het net nog eens geprobeerd zoals je zei en werkt nog steeds niet. als ik op mijn lap nu een renew wil doen zegt die dat die niet kan connecten naar de dhcp server... kan ook niet pingen of dergelijke.

ik heb zeker een cross-cable in gebruik...

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Wanneer je geen ip krijgt, zul je met pingen ook niets uit kunnen halen.. Het feit dat je echter geen ip-adres krijgt wil zeggen dat er toch nog iets niet goed gaad met het opzetten van de sharing op je desktop.

Stel op je router eens in dat alle pc's een ip uit de range 10.0.0.x krijgen, dan moeten dus alle pc's die daar rechtstreeks op zitten een dergelijk ip-adres krijgen.

Dit is verstandig omdat je ICS automatisch er voor zorgt dat je "interne" netwerkkaart (dus degene die met de cross-cable naar je laptop gaat) het ip-adres 192.168.0.1 krijgt. Dit kan dus eventueel een conflict veroorzaken wanneer de rest ook in die range zit.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Probeer eens de dns servers handmatig op je laptop in te vullen die je van de ISP krijgt (dus niet die van de internet delende pc)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 00:52:
Hoi

ik heb een tijdje geleden gepost hier of het mogelijk was om een dubbel netwerk te hebben onder winxp. en in theorie zou het mogelijk zijn maar nu ik het dan uiteindelijk toch aan de praat probeer te krijgen werkt het niet echt.

mijn netwerk ziet er als volgt uit:

ik heb een router met 3 pc's op aangesloten die alle 3 internet hebben en dusdanig functioneren. Op 1 van die 3 pc's heb ik twee netwerkkaarten waarvan eentje naar de router loopt en de tweede met een utp kabel naar een laptop loopt.

Ik heb de NIC van de internetconnectie op delen gezet. en de 2de NIC ( die naar de lap gaat ) heb ik een vast IP gegeven ( 192.168.1.110 ) , de rest van de veldeen heb ik niet ingevuld.

De NIC op de laptop staat ingesteld met een vast IP-adres ( 192.168.1.112 ) , en de gateway staat ingesteld op 192.168.1.110 , DNS ook op 192.168.1.110
Toch wil hij niet werken. De pc met dubbele NIC kan op het internet ( oohja ik heb kabel geen dial-up ). Maar de laptop niet... ik kan de NIC's wel repareren , hetgeen ik eerst niet kon , wat mij wel een positief gevoel gaf. Any ideas?

Greets
Je moet gewoon die 2 netwerkkaarten bridgen binnen xp.

Ik heb ook een pc waarop ik 2 netwerk kaarten heb zitten.
1 x van de switch en 1 x naar de laptop.

Het is echt supersimpel. Je hoeft niks in te stellen !

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

Yo Ho ...

De huidige instellingen suggereren dat je een Bridge zou wenst te maken. Als je WinXP heb kan je de verbinding met de andere LAN verbinding bridgen, wat inhoudt dat je gelijksoortige of verschillende ethernet netwerken met elkaar verbind en dat de bridge de oplossing biedt om op ethernet niveau de twee netwerkkaarten kan verbinden.
DUS kan je de ipadressen in het zelfde subnet houden.

Wil je op je desktop via ICS (WinXP jargon is dan zoiets als: "Deel deze verbinding (met anderen)") Dan MOET je twee verschillende subnetten gebruiken anders gaat het NOOIT werken :)

Dus ...

De netwerkkaart instellingen van de netwerkkaart met een succesvol internet (192.168.1.100/255.255.255.0) laat je staan zoals die is, ten alle tijden.

De LAN-verbinding 2 adapter zet je in een nieuw subnet. Gezien je met 255.255.255.0 werkt op adapter 1 is mijn adviesje om datzelfde te gebruiken als subnet masker en dan als ip-adres iets als 192.168.2.100

Als je dan je ICS probeert (Deel deze verbinding blabla op de werkende adapter) dan zal ICS misschien het ip-adres van LAN-adapter 2 veranderen (weet ik niet 100% ik gebruik die meuk niet met ICS), maar ICS zal dan dienen als DHCP server met de juiste instellingen voor het verdere interne netwerkje (tussen de desktop en de laptop). De laptop zal dan de LAN2 adapter's ip-adres als gateway en dns-server krijgen en het ipadres wordt 192.168.2.x met 255.255.255.0 als ip-adres/subnet-mask.
OF het 192.168.0.1 wordt het ip-adres van LAN2 en de laptop zal zich vertoeven op dit subnet.
Persoonlijk vind ik het handig om Winroute of Sygate te gebruiken in deze situaties, die zijn wat vrijer met de ip-adressen zelf uit te vogelen en werken naar mijn persoonlijke mening al heel wat eenvoudiger.

ik zelf gebruik momenteel nog eventjes win2k server met routing ingesteld met een NAT service.

Conslusie:
Bridgen is net zo eenvoudig als je verbinding delen (met ICS, dus NATten).
Het is allemaal 1 vinkje away from working. Alleen bij het een komt ietsje meer bij kijken dan het ander. :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2004 16:16 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1