Beste tweakers (en casemodders natuurlijk
)
Ik had al tijdje last van lawaai uit me (nieuwe
) voeding.
Bleek natuurlijk meteen dat de 2 FAN's behoorlijk veel lawaai produceerden
Vorige week zat ik bij me grootouders en stond daar een oude TV (was toen 1 van de eerste grote kleurentelevisies!) klaar voor het schroot.
Bekijk ik ff de printplaat en vindt daar 4 potmeters met waarden 1K, 220R, 120R en 60R.
Thuis gekomen vijs ik de voeding open.
Originele configuratie:
2 x 12V aansluitingen
-> - 1 x 12 V: 1 FAN parallel met (4 blauwe LEDjes in serie)
- 1 x 12 V: 1 FAN parallel met (4 blauwe LEDjes in serie)
Nu dacht ik dus tussen de voeding en de fan's een potmeter te schakelen zodat ik het voltage (en dus de geluidsoverlast) kan controleren.
2 problemen: - de LEDjes dan ook gaan dimmen
- er zijn 2 stroombronnen en ik heb maar 1 potmeter met de juiste weerstand...
Aangezien de Ledjes bij elke FAN parallel geschakeld stonden kwam mij het idee te binnen om de ledjes op 1x12V te zetten en de FAN's ook op 1x12V.
-> Aangepaste configuratie:
2 x 12V aansluitingen
-> - 1 x 12V: 1 FAN parrallel met de andere FAN, met aan de bron een potmeter (60R), zodat de potmeter effect heeft op beide FAN's.
- 1 x 12V: (4 blauwe LEDjes in serie) parallel met (4 blauwe LEDjes in serie), met aan de bron een schakelaar, zodat de schakelaar op alle LEDjes effect heeft.
Nu merk ik 2 dingen:
- Wanneer ik de LEDjes aanzet (met de schakelaar of gewoon met draden tegen elkaar), krijgen de FAN's opeens maar 11V ipv 12V...
- Wanneer ik de potmeter (60R) volledig open draai (de weerstand is maximum=60R), wordt die ontzettend warm! Wanneer ik de stroom gewoon door laat, wordt-ie koelt die terug af.
Hoe komt dit?
Is het normaal dat de potmeter warm wordt?
Ik had al tijdje last van lawaai uit me (nieuwe
Bleek natuurlijk meteen dat de 2 FAN's behoorlijk veel lawaai produceerden
Vorige week zat ik bij me grootouders en stond daar een oude TV (was toen 1 van de eerste grote kleurentelevisies!) klaar voor het schroot.
Bekijk ik ff de printplaat en vindt daar 4 potmeters met waarden 1K, 220R, 120R en 60R.
Thuis gekomen vijs ik de voeding open.
Originele configuratie:
2 x 12V aansluitingen
-> - 1 x 12 V: 1 FAN parallel met (4 blauwe LEDjes in serie)
- 1 x 12 V: 1 FAN parallel met (4 blauwe LEDjes in serie)
Nu dacht ik dus tussen de voeding en de fan's een potmeter te schakelen zodat ik het voltage (en dus de geluidsoverlast) kan controleren.
2 problemen: - de LEDjes dan ook gaan dimmen
- er zijn 2 stroombronnen en ik heb maar 1 potmeter met de juiste weerstand...
Aangezien de Ledjes bij elke FAN parallel geschakeld stonden kwam mij het idee te binnen om de ledjes op 1x12V te zetten en de FAN's ook op 1x12V.
-> Aangepaste configuratie:
2 x 12V aansluitingen
-> - 1 x 12V: 1 FAN parrallel met de andere FAN, met aan de bron een potmeter (60R), zodat de potmeter effect heeft op beide FAN's.
- 1 x 12V: (4 blauwe LEDjes in serie) parallel met (4 blauwe LEDjes in serie), met aan de bron een schakelaar, zodat de schakelaar op alle LEDjes effect heeft.
Nu merk ik 2 dingen:
- Wanneer ik de LEDjes aanzet (met de schakelaar of gewoon met draden tegen elkaar), krijgen de FAN's opeens maar 11V ipv 12V...
- Wanneer ik de potmeter (60R) volledig open draai (de weerstand is maximum=60R), wordt die ontzettend warm! Wanneer ik de stroom gewoon door laat, wordt-ie koelt die terug af.
Hoe komt dit?
Is het normaal dat de potmeter warm wordt?