Toon posts:

[voeding]Fan aansturing kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zat vanavond te knutselen aan mijn voeding. Het doel was om een rheostaat(potmeter) achter op de voeding te monteren zodat ik de snelheid van de fan kan regelen.

Echter, dat ging niet goed(ik begon toen ineens nogal te zweten....). Dat wil zeggen dat nu de voeding het nog doet(toen ging het weer beter met me), alleen de fan het niet meer. Sluit ik de fan aan op een molex, doet deze het wel. De PC loopt dus wel(pffff.....).

Hieruit concludeer ik dat het deel dat in de voeding voor de controle van de fan zorgt kapot is. Er zit 1 zekering in de voeding en die is ok.

Nou is mijn vraag...is dit bekend? Kan dit? Mag dit?

Het gaat om een Q-tec 450 watt met single 12mm fan. Het doel van de rheostaat is het regelen van de snelheid omdat het geval anders veel te veel onnodige herrie maakt.

thnx.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43

breinonline

Are you afraid to be known?

Als de fan maar draait maakt het niet zo veel uit of die wel of niet door de voeding wordt aangestuurd lijkt me. Het gaat erom dat deze gekoeld wordt. In mijn oude voeding heb ik ook de voeding van de fan doorgeknipt en vervolgens de fan op 7 volt (+12v en +5v verbonden) op de molex gesoldeerd. Werkt prima :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is inderdaad prima mogelijk om je FAN via een losse molex te laten voeden. Veel mensen doen het eigenlijk zo met de 7V truuks. Bij sommige voedingen wil het systeem dan niet meer draaien aangezien er geen fan hangt aan de aansluiting in de voeding, maar aangezien het hier prima gaat heb je niks om je zorgen over te maken.
Je bent natuurlijk wel je garantie kwijt, maar dat wist je al toen je begon met knutselen.

Verwijderd

Je kunt die fan gewoon aansluiten aan je molex (of het gemeenschappelijke eilandje op de print in je voeding). Waarschijnlijk is er nu een weerstandje doorgebrand, kwestie van vervangen.

Zoiets als jouw mod: http://www.bit-tech.net/article/91/

Verwijderd

Topicstarter
zoiets was idd m'n bedoeling.

Alleen geen PWM want dat bromt verschrikkelijk. Gewoon een rheostaat.

PC doet het perfect nu. Alleen dus de fan van de voeding anders aangesloten. Maar prima regelbaar. Hij kan nu van nagenoeg stilstand tot standje straaljager.