Welke Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een laptop. Ik ga volgende jaar Informatica doen op het HBO in A'dam en wil daarbij een Laptop gebruiken.
Nou heb ik toch redelijk verstand van computers en met name hardware.
Maar het laptop gebeuren is iets nieuw voor mij.
Na een hoop topics gelezen hebben en de FAQ etc. Al een stuk wijzer.

Dus ik ben opzoek gegaan naar een Laptop.
Eerst bij Dell. Daarna Acer.

Ik wil eigenlijk een tussen deze 2 kiezen vanwege de goede ervaringen van mijn stagebedrijf die deze 2 gebruiken.

Waarvoor wil ik hem gebruiken:
Voor in de trein, zodat ik op schoot nog gewoon door kan werken.
Moet dus een Mobile CPU zijn. En dan met name een Centrino of een P4-M

Accutijd:
Een uurtje of 4-5 is volgens mij gemiddeld. Is ook meer als zat.

Waarvoor ga ik de notebook vooral gebruiken (games, officewerk)?
Games absoluut niet. Echt meer Office, photoshop, flash. Maar geen games.

Wat voor een scherm wil je graag op de notebook? (SXGA+, XGA)
Maakt me niet veel uit. Wel liever een grotere resolutie dan 1024x768

In welke prijsklasse zoek je een notebook?
1000-1700

Nog meer eisen?
Ja.
WiFi tenminste de G standaard.
512Mb intern. en een rappe CPU. liefst de HDD een 5400rpm model.
Hij moet licht zijn. Dus max 3,5 kilo. Liefst onder de 3 kilo.

Daarnaast ga ik nog een AP kopen en een tas.

Nou had ik volgende gezien:
http://commerce.euro.dell...=nldhs&sbc=nldhsinspn&v=d
Als de link het niet doet: Dell Inspiron 510M
Met het volgende:
- WinXP Pro
- 1,7GHz
- 512Mb
- 60Gb 4200rpm (bummer)
- DVD/CD-rw
- standaard Wifi en dan aparte Linksys kaart.
- bluetooth
- 2de adapter
€ 1600,- incl verzendkosten
komt nog een AP + WiFi kaartje bij. Dus een € 1750,-

Daarna ging ik Bij Acer kijken.
De Aspire 2100 leek me wel wat. Totdat ik zag dat het een Widescreen was. Dit heb ik liever niet. Heb er toch niks aan en moet het wel hele tijd meeslepen.

Daarna de Travelmate 290
De 6000 en 8000 zijn me gewoon te duur.
De 290 ziet er wel goed uit. Liever een wat snellere CPU. En een wat beter scherm.

Dus ondertussen ben ik de weg beetje duister tussen de 10-tallen laptops die ik bekeken heb.

Iemand die mij goede raad kan geven?

• CyberArt
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-08-2011

CyberArt

løde

ik ben zo'n beetje opzoek naar exact hetzelfde :)

alleen van mij maakt het niet zo heel veel uit wel merk en de resolutie mag van mij best 1024 zijn aangezien in toch wel graag onder 1500 euro en 3 kilo wil blijven.

maar goed, daar heb je niet zo veel aan. echter heb ik tot nu toe gevonden, de acer 290 net zoals jij, lijkt mij ook wel een goede. alleen ik zoek het meer in de asus hoek. de asus S5200 komt hier goed om de hoek. een echte lichtgewicht met 1,35kg.

ik wil m ook voor in de trein gaan gebruiken en dacht onder de 3 kilo dat is best te doen. totdat ik in de winkel eens een latopje van 3 kilo mocht optillen, pfff, liever niet. dus toen ging ik zoeken naar de ultra lichtgewichtjes, bijvb die Asus S5200.
ik weet niet of jij ervaring hebt met gewichten van laptops, maar mij viel die 3 kilo dus erg tegen, en 1,35 lijkt me enig, dat is net iets meer dat dan gewichtje wat ik op de basisschool vanaf mn 10e met mn pink kon tillen :) lijkt me heerlijk zo licht.

maar goed, ik kom dus bij asus veel betaalbare goed laptops tegen, bij acer vind ik zelf wat duurder...

hopende hiermee een post te hebben gemaakt, teken ik

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die HD kun je voor (geloof ik) 50 euro om laten zetten naar een 7200 rpm exemplaar, moet je ff naar Dell bellen dat je graag zo'n HD wil, kun je nml ook telefonisch bestellen, dat kost je wat extra's, heb ik ook gedaan met mijn Inspiron 8600 :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Als je informatica gaat doen, en je gaat dan dus nogal wat programmeren, dan wil jij echt wel graag een hoge resolutie draaien! Het wil nog weleens dat programmeerregels lang zijn! Daarnaast zul je erachter komen dat zo'n hoge resolutie buiten je studiegebeuren ook bijzonder relaxed kan uitvallen, bijvoorbeeld als je meerdere browsers open hebt, winamp draait, msn open hebt...

Ik heb zelf een 1024*768 laptop, helaas, toen ik hem kocht waren de hoge resolutie laptopjes nog te duur, maar nu had ik die zeker aangeschaft.

Naast het resolutieverhaal: een Dell zou mijn eerste keus zijn, maar is de prijs te hoog, dan is een Asus of Acer een goede tweede, respectievelijk derde.

Een heel groot en stoer systeem.

• CyberArt

CyberArt

løde

seef schreef op 30 juli 2004 @ 23:46:
Als je informatica gaat doen, en je gaat dan dus nogal wat programmeren, dan wil jij echt wel graag een hoge resolutie draaien! Het wil nog weleens dat programmeerregels lang zijn! Daarnaast zul je erachter komen dat zo'n hoge resolutie buiten je studiegebeuren ook bijzonder relaxed kan uitvallen, bijvoorbeeld als je meerdere browsers open hebt, winamp draait, msn open hebt...
winamp en msn staan beide als iccontjes bij de klok. meerdere browsers heb ik achter en niet naast elkaar.
ik heb op mn desktop ook 1280 draaien, maar ik verkies (ook bij lange programmeer regels) toch de mobiliteit boven de resolutie.

• Xavier
  • Niet online
Winamp en MSN staan bij mij toch altijd op de startbalk en als ze draaien kijk je er niet meer naar. Meerdere browsers heb ik tijdje geleden FireFox voor gekozen met tabbed browsing, Ideaal!

Maar hoge resolutie is dus wel makkelijk ja. Ik draai nu ook 1280x1024 omdat ik 1024x768 te laag vind. Ik heb bij Asus gekeken maar meeste zijn of AMD maar wil liever Intel. Of ze zijn 12,1" scherm. Nou dat lijkt me duidelijk. En echt heel veel informatie ofzo kan ik niet vinden op die website.

Ik zoek eigenlijk nog steeds een goede website waar je dan bijvoorbeeld een Asus/Acer samen kan stellen. omdat ze meestal als 1 geheel verkocht worden incl tas en WinXP home :R

• pjottum
  • Laatst online: 19:39

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Jullie hebben de best buy guide gelezen? Daarin staan, naast tips over wat te kopen, ook gewoon heel veel links en aandachtspunten.

Verder zou ik je aanraden van de modellen die je interessant vindt het pdfje met specs te downloaden en de systemen naast elkaar in een excel sheet te zetten met de belangrijke kenmerken in het sheet. Post het sheet trouwens ook even :)

Maar je kan dan, zoals in de bbg, de zaken prima highlighten zodat je een evenwichtige keuze kan maken; je eisen zijn duidelijk. De merken die hier gangbaar zijn, zoals acer, asus, dell, sony, toshiba, e.d. kan je vinden bij bijvoorbeeld de-laptopper. Daar kan je dan ook van de meeste merken wel een specs overzichtje vinden.

ping 127.212.23.124

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je gaat informatica doen en hebt niks aan widescreen :? 8)7

Sorry hoor, maar bij programmeerwerk is breedbeeld juist een uitkomst vanwege het bredere werkvlak, but that's just my 2 cents.

• Xavier
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op 31 juli 2004 @ 12:41:
Je gaat informatica doen en hebt niks aan widescreen :? 8)7

Sorry hoor, maar bij programmeerwerk is breedbeeld juist een uitkomst vanwege het bredere werkvlak, but that's just my 2 cents.
Ja maar breedbeeld is ook meer grotere laptop en ook weer zwaarder.
Maar ik ben bezig met een sheet met alle gegevens. Dus we zullen zien.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Xavier schreef op 31 juli 2004 @ 12:56:
[...]

Ja maar breedbeeld is ook meer grotere laptop en ook weer zwaarder.
Maar ik ben bezig met een sheet met alle gegevens. Dus we zullen zien.
Gewicht van de aspire 20xx is 3 kg :)

• CyberArt

CyberArt

løde

Xavier schreef op 31 juli 2004 @ 09:32:Ik zoek eigenlijk nog steeds een goede website waar je dan bijvoorbeeld een Asus/Acer samen kan stellen. omdat ze meestal als 1 geheel verkocht worden incl tas en WinXP home :R
bij de-laptopper kan dit. en ook www.degreef.nl is hier erg goed in vind ik zelf.

• Xavier
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.mrwizard.demon.nl/Laptops.JPG
Ik heb even de Dell er 2x ingezet met iets andere optie.
Die Travelmate 290 valt eigenlijk al af door de resolutie.

Maar dan zit ik te twijfelen tussen de Acer en de Dell's.
De Dell is wat sneller, hogere resolutie, BlueTooth en is wat lichter.
Maar er moet een Wifi kaartje in. Want ik ga niet met 11Mbit zitten. En de HDD is trager.

Het enige waar ik dan over zit te dubben is de Resolutie. Wat is beter en passen meer regels op? 1400*1050 of 1280*800

En merk ik het verschil tussen een 1,5 en 1,7Ghz of is het verschil 4200rpm en 5400rpm groter?
Nadelen bij de Dell's is dus dat er nog 50,- bij komt voor het Wifi kaartje. Maar bij de acers nog verzendkosten van een 12,-

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
kies 5400 boven 1.7ghz en 1400x1050 past het meeste op..
Ik heb zelf de 290 in mijn handen gehad, Goede stevige laptop. en mooi scherm. Alleen die resolutie...

• Grrrrrene
  • Niet online
Xavier schreef op 31 juli 2004 @ 20:48:

Maar dan zit ik te twijfelen tussen de Acer en de Dell's.
De Dell is wat sneller, hogere resolutie, BlueTooth en is wat lichter.
Maar er moet een Wifi kaartje in. Want ik ga niet met 11Mbit zitten. En de HDD is trager.
Die HDD, had ik al gezegd, kun je laten vervangen door een sneller (7200) exemplaar en dat wifi vervangen is ook makkelijk, da's nml gewoon een optie op de website.
Het enige waar ik dan over zit te dubben is de Resolutie. Wat is beter en passen meer regels op? 1400*1050 of 1280*800
Lijkt me duidelijk: 1400x1050, zowel in de hoogte als de breedte meer resolutie, wat wil je nog meer?
En merk ik het verschil tussen een 1,5 en 1,7Ghz of is het verschil 4200rpm en 5400rpm groter?
Nadelen bij de Dell's is dus dat er nog 50,- bij komt voor het Wifi kaartje. Maar bij de acers nog verzendkosten van een 12,-
Of je dat merkt ligt heel erg aan je gebruik, als je niet vaak zware apps opstart, heb je niet zoveel aan een snellere HD, enige wat echt leuk is, is dat je Windows sneller opstart. Een snellere proc heb je weer nodig voor encoden en games, bijvoorbeeld, maar je kunt zelf wel bepalen wat voor jou belangrijker is :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
ps. een 510M haalt op zijn standaard accu ZEKER geen 4-5 uur. Misschien 2-3 uur. Je hebt ook accu's met een grotere capaciteit 6 cells tegenover 4 cells dacht ik die zullen het iets langer doen maar 4-5 uur haal je ZEKER niet.

Verder moet je goed kijken ofdat er bij Dell niet nog de gewraakte verzendkosten bijkomen want die krijg je altijd pas als je gaat 'afrekenen' zeg maar.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Xavier
  • Niet online
Dan denk ik toch dat ik voor de Travelmate ga. En misschien dan nog een 60Gb 7200rpm schijfje erin. Dan ben ik rond de 1500,- kwijt.

Grrrrrene:
De HDD optie had je al verteld maar ze zijn helaas niet open in het weekend dus kon ook niet bellen.
Dat WiFi weet ik. Maar ik heb liever een Linksys ofzo dan een Dell kaartje in mijn laptop. kosten schelen een 5,- ofzo.

Als ik die Dell dan met grotere accu neem en linksys kaartje en snellere HDD zal hij rond de 1620 komen. Scheelt me een 120,-
De verzendkosten van de Dell's waren al in de sheets meegenomen. Eerste keer dat ik dat zag schrok ik wel even. 90,- voor verzendkosten... Mogen ze hem wel met fluwelen handschoenen op mijn schoot komen leggen...

• Xavier
  • Niet online
OK ik ben er uit en tik dit bericht nu op mijn nieuwe laptop.
Het is de Acer 2012WLMI geworden.
Omdat de WLCI niet meer op voorraad was en ik haast had.
Dus het i een DVD brander geworden ipv combo drive maar wel met XP licentie.
Er zit ook een 60Gb 7200rpm schijf in.
Ding werkt erg snel en ben er erg tevreden over.
Als het goed is komt er vanmiddag een AP binnen.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Xavier schreef op 14 augustus 2004 @ 08:51:
OK ik ben er uit en tik dit bericht nu op mijn nieuwe laptop.
Het is de Acer 2012WLMI geworden.
Omdat de WLCI niet meer op voorraad was en ik haast had.
Dus het i een DVD brander geworden ipv combo drive maar wel met XP licentie.
Er zit ook een 60Gb 7200rpm schijf in.
Ding werkt erg snel en ben er erg tevreden over.
Als het goed is komt er vanmiddag een AP binnen.
jammer, want de HvA heeft een hele leuke aanbieding voor een laptop...
krijg je ook nog eens garantie op je school en wordt daar ook gerepareerd... als er nu wat gebeurd ben je hem 3 dagen kwijt

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Xavier
  • Niet online
donald_dick schreef op 14 augustus 2004 @ 08:58:
[...]

jammer, want de HvA heeft een hele leuke aanbieding voor een laptop...
krijg je ook nog eens garantie op je school en wordt daar ook gerepareerd... als er nu wat gebeurd ben je hem 3 dagen kwijt
Heb je die laptops wel eens gezien??
http://kwast.ie.hva.nl/fo...?t=4318&highlight=laptops
Zie je meer ervaringen ermee

[ Voor 13% gewijzigd door Xavier op 14-08-2004 12:03 ]

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Xavier schreef op 14 augustus 2004 @ 11:53:
[...]

Heb je die laptops wel eens gezien??
http://kwast.ie.hva.nl/fo...?t=4318&highlight=laptops
Zie je meer ervaringen ermee
? wat bedoel je met de laatste zin? dat ze er geen goede ervaringen mee hebben. bodiam heeft het al fout met de videokaart, die van de Acer is 64 Mb en die van Paradigit 128.
verder is Paradigit ook in zee gegaan met Tu eindhoven, ook geen kleine jongen...
Groot voordeel is dat je laptop op de HvA wordt gerepareerd als ie iets stuk is, en niet naar Acer moet worden gebracht en dan ben je hem dus 5 dagen kwijt
verder geeft de school 3 jaar garantie en 3 jaar verzekering tegen diefstal, dat heet de pcsnel niet. PCsnel kan wel 2 jaar garantie geven, maar acer geeft maar 1 jaar, dus moch PCsnel failliet gaan...
verder is de dvdbrander in de acewr maat +2,4 en - 2 dus ook niet echt om naar huis te schrijven.

en tsja de Windows xp home versie, je zou er toch mee moeten werken, als je van de wireless netwerk wilt gebruiken van de HvA,...

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Xavier
  • Niet online
donald_dick schreef op 15 augustus 2004 @ 01:11:
[...]

verder is de dvdbrander in de acewr maat +2,4 en - 2 dus ook niet echt om naar huis te schrijven.

en tsja de Windows xp home versie, je zou er toch mee moeten werken, als je van de wireless netwerk wilt gebruiken van de HvA,...
Bij mij zit er een 4x DVD brander in hoor.
XP home moet je hebben? Waarom geen XP pro. Zie niet in waarom je met Pro niet met het Draadloos netwerk zou kunnen werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Xavier op 16-08-2004 08:24 ]

Pagina: 1