Toon posts:

Onbekende Carl Zeiss Jena telescoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een oude bunker in Zweden een soort targeting telescoop gevonden van de fabrikant Carl Zeiss Jena.
Het is in feite een zware buis met een lengte van ongeveer 50 cm.
Het heeft een zoom vermogen van 3x-9x en er zit een soort van parabole schijf op die je kan draaien zodat het zicht door het oculair van kleur verandert.

Er zit ook een handmatige focus op en de zoom is ook handmatig.

Hier is alle tekst die op de telescoop gegrafeerd staat:

Carl Zeis Jena (logo)
1918 (bouwjaar denk ik)
30,5 cm H.B.
M/16 Nr. 3
förstoring 3-9x (zoombereik)
synfäll 16,7º-56º (kijkhoek)

Er zitten twee dunne roestvrij stalen kokers/ringen om de telescoop heen en een wat dikke vastgelaste ring met een afvlakking vlak voor de zoom en focus. Deze dikke ring zou er misscchien erop duiden dat de telescoop in een soort van lang gat zou kunnen passen. Ik heb het ding namelijk in een gang gevonden die naar een kanonturret leidt.

Wat ik graag zou willen weten of iemand deze (targeting)telescoop herkent en of hij/zij er misschien meer informatie erover heeft zoals de taak die het had, de geschiedenis het had, misschien hoeveel het waard is.
Het laatste is niet voor mij van belang aangezien ik het weggegeven heb aan een zweedse vriend daarom heb ik helaas er geen foto van.

Anders zou iemand mij kunnen zeggen waar ik misschien info erover kan vinden.
Ik heb al goed gezocht op google, forums, ebay en historische sites.

Vriendelijk bedankt.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
misschien kun je er een foto van maken?

maar gevonden? lag die daar gewoon en heb je hem meegenomen :)
misschien wel geld waar joh

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan helaas er (nog) geen foto van maken omdat hij bij een vriend in zweden ligt.

En ja, het hek van die bunker had geen slot dus ik dacht, neem ik hem niet mee dan iemand anders wel

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:40

steveman

Comfortabel ten onder

Als de Zweedse mentaliteit een beetje op de Noorse lijkt dan denk ik niet dat iemand hem snel meegenomen zou hebben....

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Topicstarter
er waren veel toeristen, die hadden hem wel meegenomen.
Maar ik kan er dus eigenlijk geen informatie over vinden. Weten jullie waar dat dan misschien kan. (forums, discussie groepen, websites)

vriendelijk bedankt

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik zou eens informeren bij een plaatselijk, streek of nationaal historisch museum. Vanuit daar kan je wel adressen vinden van mensen die er meer vanaf zouden kunnen weten.
Wel een beetje slecht, "als ik hem niet had meegenomen dan een andere toerist wel...." Als je het nou hebt uitgezocht en het blijkt iets historisch waardevols te zijn, schenk het dan aan een museum :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer het eens bij de fabriek die het ding heeft gemaakt |:(

http://www.zeiss.de/

[ Voor 38% gewijzigd door TheBrain op 05-08-2004 09:07 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

er waren veel toeristen, die hadden hem wel meegenomen.
Blijkbaar niet. Totdat jij kwam. |:(

Vind het wel netjes als je het idd teruggeeft als het waardevol blijkt te zijn.

Alors.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:01
k zou iig aangifte doen bij de politie, dat is wel zo netjes in een land als zweden, erg gastvrij zoals je ongetwijfeld wel gemerkt zal hebben...

Verwijderd

TheBrain schreef op 05 augustus 2004 @ 09:06:
Probeer het eens bij de fabriek die het ding heeft gemaakt |:(

http://www.zeiss.de/
Iets zegt me dat die geen product information over een telescoop van 86 jaar oud online hebben staan 8)7

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 13:55:
[...]

Iets zegt me dat die geen product information over een telescoop van 86 jaar oud online hebben staan 8)7
Ooit van het medium e-mail gehoord? (of gewoon online het contact-formulier invullen, dat werkt ook wel :))

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1