Toon posts:

[MD41330]GPU 90+C * met oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een laptop(medion MD41330) met hierin een grafische kaart die (denk ik) te warm wordt. het gaat om een Nvidea GeForce FX 5350 go.
Hij wordt als het buiten een beetje warm is(meer dan 20 graden) gemakkelijk 91 graden... en dan staat ie ver in het rood dat kan nooit goed zijn als je mij vraagt...
Nu heb ik de medion gebeld(je weet wel garantie bla bla bla) en die vervangen hem pas als hij het echt begeeft. maar hier wil ik het niet op aan laten komen....

wat is wijsheid en wie kan mij zeggen of dit normale temperaturen in een laptop zijn en zonee wat kan ik dan het beste doen?

Verwijderd

Teruggaan en zeggen dat je laptot kookt en bijna gaar is.

Weet je btw wel zeker dat ie zoooo warm wordt?

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Dat is wel erg warm zeg. Kun je niet naar de winkel heen gaan waar je hem gekocht hebt :? Maar het is ook wel handig kun je mooi eitje op bakken :D

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik wil graag weten hoe en waarmee je dit meet. Ik denk dat er met de instellingen van dat programma iets goed mis is.

ARME AOW’er

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
91 graden vind ik persoonlijk erg veel... dan had je gpu het al wel begeven denk ik...

Like Guardion Angel zegt, hoe meet je dit? Weet je zeker dat die meting klopt?

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
GuardianAngel schreef op 30 juli 2004 @ 18:49:
Ik wil graag weten hoe en waarmee je dit meet. Ik denk dat er met de instellingen van dat programma iets goed mis is.
idd, wat zijn ook de temperatuurwaardes van andere onderdelen?

ik weet zo gauw geen programma dat softwarematig je videokaart temperatuur meet, vologens mij zit er nabij de gpu geen temp. sensor, maar misschien kun je dan de waardes van wel met andere programma's te meten onderdelen vergelijken met de waardes van dezelfde onderdelen die het programma dat je nu gebruikt geeft.

mits dit programma natuurlijk alleen je videokaart temperatuur meet. ook zou hij natuurlijk slechts deze waarde verkeerd kunnen meten

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De 2e reden van mijn reactie is dat ik al ruim een jaar probeer de temps van mijn HP laptop te meten (werkt overigens perfect, alleen uit nieuwsgierigheid) maar met geen enkel programma überhaupt iets kan uitlezen.

ARME AOW’er

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
GuardianAngel schreef op 30 juli 2004 @ 18:58:
De 2e reden van mijn reactie is dat ik al ruim een jaar probeer de temps van mijn HP laptop te meten (werkt overigens perfect, alleen uit nieuwsgierigheid) maar met geen enkel programma überhaupt iets kan uitlezen.
hmmm... dat zou erop kunnen wijzen dat in laptops andere temp sensors zitten, mjah dat wist ik niet, ik roep ook maar wat B) .

in dat geval zou er dus miss. wel een temp sensor op/om/nabij de gpu kunnen zitten, iets wat ik iig van gewone pc's niet gewend ben. En als er geen andere programmas gebruikt kunnen worden voor t uitlezen van die temps, tja, dan houdt t voor mij ook op, wat betreft mijn "tip".

@ TS: merk je zelf niet dat je laptop (abnormaal) warm wordt? of heb je andere tekenen van oververhitting? (artifacts e.d.)?

[ Voor 3% gewijzigd door paulman op 30-07-2004 19:09 . Reden: typo ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Als j laptop echt 91 graden wordt kan je hem niet eens meer beetpakken laat staan iets op tikken (weet niet of je er nu achter zit te typen).
Maar mischien kan je iets zien in het bios system temp zal denk ik om en nabij je vga temp ongeveer hangen een paar graden hoger waarnschijnlijk.

No signature found

• Admiral Freebee
  • Niet online
Schapie schreef op 30 juli 2004 @ 19:14:
Als j laptop echt 91 graden wordt kan je hem niet eens meer beetpakken laat staan iets op tikken (weet niet of je er nu achter zit te typen).
Maar mischien kan je iets zien in het bios system temp zal denk ik om en nabij je vga temp ongeveer hangen een paar graden hoger waarnschijnlijk.
Het is alleen de GPU maar ik weet uit ervaring dat die Medion laptops vrij warm kunnen worden. Die van mij (P4 2.6ghz en een GeForce 4 488 Go) wordt zeer heet langs de onderkant en ik vermoed dat de GPU of CPU soms ook te warm wordt want in veel spellen begint hij na een tijdje te schokken en gaat de tweede CPU fan meedraaien en komt er hete lucht uit :/

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 18:36:
ik heb een laptop(medion MD41330) met hierin een grafische kaart die (denk ik) te warm wordt. het gaat om een Nvidea GeForce FX 5350 go.
Hij wordt als het buiten een beetje warm is(meer dan 20 graden) gemakkelijk 91 graden... en dan staat ie ver in het rood dat kan nooit goed zijn als je mij vraagt...
Nu heb ik de medion gebeld(je weet wel garantie bla bla bla) en die vervangen hem pas als hij het echt begeeft. maar hier wil ik het niet op aan laten komen....

wat is wijsheid en wie kan mij zeggen of dit normale temperaturen in een laptop zijn en zonee wat kan ik dan het beste doen?
offtopic:
bedoel je toevallig niet een Nvidia(nvidea B) ) GOforce(geforce :X ) FX 5350??..een nvidea geforce FX 5350 go is toch wel wat anders...

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Is het geen Fahrenheit in plaats van Celsius. :? 91 F = 33 C

Met 91 C zou hij niet meer beet te pakken zijn je laptop, begint 't plastic ook een beetje te vervormen :P

[ Voor 48% gewijzigd door xabre16v op 30-07-2004 19:57 ]

Verwijderd

Vriend van me heeft een Medion MD41300, zit ook een FX 5350 in. Deze wordt tijdens het spelen ook makkelijk 90 graden. Ik dacht in eerste instantie dat dit ook veel te heet was. Je kan echter instellen dat wanneer de chip te warm wordt de nvidia software een seintje geeft. Deze staat standaard op 135 graden. Ik neem dus aan dat die chip wel wat kan hebben.

Hij gebruikt overigens geen medion drivers voor de videokaart, maar gewoon forceware waarbij hij de FX 5200 Ultra kiest.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

LuPo schreef op 30 juli 2004 @ 19:23:
[...]
offtopic:
bedoel je toevallig niet een Nvidia(nvidea B) ) GOforce(geforce :X ) FX 5350??..een nvidea geforce FX 5350 go is toch wel wat anders...
NVIDIA® GeForce™ FX Go5350 is de officiële benaming.
Bron: http://www.nvidia.de/page/fx_mobile.html

Als je met alle geweld iemand, overigens onnodig en offtopic, terecht wilt wijzen, doe het dan zelf ook goed. Los hiervan zal elke echt behupzame Tweaker de zo vaak in de merknaam gemaakte spelfout wel doorzien.

ARME AOW’er

Verwijderd

Had een keertje een medion klaptopje van iemand onder ogen en wat mij op viel (werd ook erg warm en viel af en toe uit) was dat er enorm veel stof in zat, kzou hem ff uitspuiten met een busje perslucht. (En anders kan je altijd lang spuiten en dan de bus zelf er tegen aan houden :p :p)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
GuardianAngel schreef op 30 juli 2004 @ 20:04:
[...]

NVIDIA® GeForce™ FX Go5350 is de officiële benaming.
Bron: http://www.nvidia.de/page/fx_mobile.html

Als je met alle geweld iemand, overigens onnodig en offtopic, terecht wilt wijzen, doe het dan zelf ook goed. Los hiervan zal elke echt behupzame Tweaker de zo vaak in de merknaam gemaakte spelfout wel doorzien.
met alle geweld??? :? ..ik wijs hier in die post niet iemand met alle geweld terug O-) ..alleen vond Nvidea wel grappig klinken..jij daarin tegen wijst MIJ wel met alle geweld terug...ik dacht gewoon dat het GOforce was..ipv Geforce :X ..maar in dit geval bied ik dan hierbij mijn excuses aan ;)..zet er voortaan wel correct me if i'm wrong bij ;)

edit: en nu weer ontopic :Y)

edit2: btw is jouw post dan ook weer onnodig..want elke behulpzame tweaker zou de zo vaak in de merknaam gemaakte spelfout wel doorzien..en ja..ik had eerst ff moeten checken wat de echte benaming moest zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door LuPo op 30-07-2004 21:02 ]

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

offtopic:
Kinderachtig....

Huh...gebruikt de TS echt de Geforce FX drivers?. De nieuwste Forceware (61.77) ondersteunt namelijk geen Geforce FX Go kaarten, bron: PDF - 61.77 onder submenu "Nvidia Supported Products"
Waarschijnelijk gewoon een driver-conflict

btw..zus heeft dezelfde laptop...waarop de drivers van www.medion.com zijn geinstalleerd...iets van 60 C ..

[ Voor 72% gewijzigd door Yellowneck op 30-07-2004 21:19 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Laptops worden nou eenmaal fucking warm. Zelfs een P3 op 1Ghz wordt hier al loeiwarm van onderen, op het randje van beetpakken lang vasthouden vaak...

Btw, de heren die menen dat de laptop zelf 91 graden wordt.. hij heeft het over zijn gpu die 91 graden wordt. Das niet hetzelfde als de lap zelf :P

[ Voor 5% gewijzigd door UltraSub op 30-07-2004 21:20 ]

Verwijderd

sorry voor het kicken van een oud topic... Als je 91 graden warm vind, moet je het volgende maar eens bekijken. Deze screenie is gemaakt op een Medion MD40100. Bij mij blijft het er niet bij dat hij heel erg heet wordt, maar tijdens het spelen van spellen doet hij verder nog het volgende; na ongeveer een half uur tot uur constant spelen:
-sluit het spel af met een error en gaat terug naar windows (duidelijk geen bug, want het gebeurd met elk 3d spel en andere mensen met een laptop met vergelijkbare specs maar van een ander merk hebben er geen last van).
-blauw scherm + reboot (in XP SP2 prof that is)
-spontane complete reboot (dus niet netjes afsluiten, maar gewoon in een keer uit en de laptop start weer op).

Hij is tot nu toe 6 keer terug gegaan naar medion (alle keren zonder onderstaande screen, dus dat ga ik ook nog eens proberen). En ik heb hem 6 keer precies hetzelfde terug gekregen...Iemand een suggestie hoe ik het ze goed uit leg :P?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fleury/medion%20yay/thumb.jpg

fullres:
http://members.home.nl/fleury/medion%20yay/MD40100.jpg

SIDENOTE: hier draaid de laptop dus nog he, hij wordt (vermoedelijk) nog veel warmer...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 13:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 13:45:
sorry voor het kicken van een oud topic... Als je 91 graden warm vind...
Niet met de bedoeling het topic omhoog te trappen, maar om nu een oplossing te vinden voor het probleem:

Hoe hebben jullie het nu opgelost? Want ik heb zelf de MD 41300 en deze wordt ook zo'n 120 graden wanneer ik RCT 3 draai. Kheb het tot nu toe alleen nog bij dit spel gemerkt. Ook het veranderen van de graphic details en draw distance in het spel leidt tot niets.

@topicstarter en sjogs: Hebben jullie al een oplossing kunnen vinden of laten jullie het hierbij?

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-07 14:57

Bio

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:44:
[...]Want ik heb zelf de MD 41300 en deze wordt ook zo'n 120 graden wanneer ik RCT 3 draai.
ik zou toch behoorlijk zenuwachtig worden als mijn gpu zulke tems zou halen

Verwijderd

Jvgpc schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:48:
[...]

ik zou toch behoorlijk zenuwachtig worden als mijn gpu zulke tems zou halen
mja, wat dacht je hoe ziek ik hier van wordt dan. Het gaat ook alleen mis (met mis bedoel ik dat de laptop plotseling uitgaat, dus shutdown ipv reboot zonder bsod ofzo) met RCT3 en niet met CS of NFSU2. Ook al zet ik alles op laag (qua rendering)..

Edit:
Ik krijg het nu ook met Prince of Persia, Warrior Within.... ik begin me eerlijk waar af te vragen of ik geen stofzuiger heb gekocht...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 15:59 ]

Verwijderd

Toch even een comment:

Ik denk dat ik het opgelost heb, of in ieder geval een oplossing heb gevonden om het vastlopen, rebooten en dus de hoge temperatuur te voorkomen:
- Ga naar het tabblad waar Sjogs een screenshot van heeft gemaakt (enkele posts omhoog).
- Zoek ergens naar Powermizer, de instellingen voor energiebesparing
Zet deze op Maximale energiebesparing of Gebalanceerd en je laptop zal niet meer crashen (althans, hier gaat het een aantal UREN achter elkaar goed!!!!)

Bij de Maximale energiebesparing blijft m'n GPU op 70 graden zitten, maar lopen de spellen een beetje schokkering, daarom heb ik em op Gebalanceerd gezet!

Ik weet niet of dit de oplossing is, maar jullie kunnen het in ieder geval proberen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topictitel veranderd - dit is een van de meest nuttige schopjes van een topic in tijden, maar de titel trekt op geen **-en :z

"grafische kaart te warm..?" -> "[MD41330]GPU 90C+ * met oplossing"

Oslik blyat! Oslik!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Ik zou de laptop eens openmaken en de heatsink voorzien van AS koelpasta.
Misschien zit er zelfs geen koelpasta tussen op het moment, alles kan met bovenvermelde problemen.
Als dat goed zit en je hebt nog steeds een warmteprobleem dan kan je niks anders doen dan de gpu te onderclocken. Download een tool zoals Rivatuner en gooi de klokfrequentie met 40 MHz naar beneden.
Op die manier verhoog je de warmtegrens van je gpu, alleen is dat geen garantie dat het altijd werkt.
Proberen dus.

Verwijderd

dan bne je wel mooi je garantie kwijt...

• almar
  • Laatst online: 24-04-2024
Als die echt 90 graden zou worden dan zou een simpel koelertje die warmte toch niet weg kunnen krijgen in een laptop?Het lijkt mij dat dei temperatuursensors gewoon stuk voor stuk kapot zijn of dat ze niet uitgelezen worden...

Verwijderd

almar schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 17:03:
Als die echt 90 graden zou worden dan zou een simpel koelertje die warmte toch niet weg kunnen krijgen in een laptop?Het lijkt mij dat dei temperatuursensors gewoon stuk voor stuk kapot zijn of dat ze niet uitgelezen worden...
ik ben bang van niet. Het is gewoon een onderdeel waar weinig aan besteed is (denk ik)..
Stof zal de grootste oorzaak zijn. Het geluid van een opstijgend vliegtuig is er ook niets bij wanneer hij eens lekker aan het renderen is, maar dat weer terzijde..
dion_b schreef op maandag 14 februari 2005 @ 01:59:
Topictitel veranderd - dit is een van de meest nuttige schopjes van een topic in tijden, maar de titel trekt op geen **-en :z

"grafische kaart te warm..?" -> "[MD41330]GPU 90C+ * met oplossing"
toch bedankt voor je complimentje (als ik het zo moet opvatten), ik heb de hele dag zitten kijken hoe je dit nu bedoelde... :7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 23:28 ]

Verwijderd

Om er even op terug te komen, ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar een extra fan op de luchtinlaat plaatsen (die meeblaast met de fan in de laptop) lijkt me misschien wel een goed idee.

Die energie besparing op balanced zetten is voor mij geen optie; dan laat je de videokaart gewoon minder doen dan waar hij voor gemaakt is, had je dus net zo goed een minder dure WEL goed werkende laptop kunnen kopen. No way...

En wat betreft de medion support in deze, ik heb hem dus al een flink aantal keer terug gestuurd (overigens met een adapter met een kabel waarvan de aderen open en bloot te zien zijn) ze negeren het probleem dus compleet. Echt belachlijk.

Als klant zit je dus met:
-zolang je garantie hebt kun je niet echt goed zelf iets aan het probleem doen, aangezien dan de garantie vervalt
-zodra de garantie vervalt heeft het geen zin meer er iets aan te doen want dan is de laptop te oud om nog fatsoenlijk wat te draaien...

Dan kan je wel zeggen dat de garantie dus niks waard is en dat je er dus net zo goed nu iets aan kan doen nu het nog kan, maar medion doet er dus WEL iets aan als er iets compleet kapot is, echter NIET als het kapot dreigt te gaan of niet naar behoren werkt... Zo had ik een keer een laptop die niet meer aan wou en toen hebben ze netjes het moederbord vervangen... Maar aan het warmte probleem veranderen ze dus niks :(

Wat moet je daar nou mee :(

Verwijderd

Dat de laptop uitvalt bij hoge temperaturen is wel degelijk een goeie reden om er mee terug te gaan. Kheb er zelf ook last van. Wanneer ik al simpelweg een DVD'tje rip met DVD Shrink ofzo valt hij al uit! Das echt niet normaal hoor.

Mijn geposts 'oplossing' was inderdaad niet echt een oplossing, maar misschien dat iemand er wat aan had. Ik had ook gehoopt dat het probleem opgelost was, maar het doet zich nog steeds voor.

Wat mij opvalt is dat de laptop uitvalt wanneer hij erg warm wordt. Ben ik bijvoorbeeld aan het downloaden en een dvd aan het rippen, das is dat al fataal.

Is er iemand die dit bekend voorkomt of die het al opgelost heeft? Dan horen we het hier graag!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:32:
Dat de laptop uitvalt bij hoge temperaturen is wel degelijk een goeie reden om er mee terug te gaan. Kheb er zelf ook last van. Wanneer ik al simpelweg een DVD'tje rip met DVD Shrink ofzo valt hij al uit! Das echt niet normaal hoor.

Mijn geposts 'oplossing' was inderdaad niet echt een oplossing, maar misschien dat iemand er wat aan had. Ik had ook gehoopt dat het probleem opgelost was, maar het doet zich nog steeds voor.

Wat mij opvalt is dat de laptop uitvalt wanneer hij erg warm wordt. Ben ik bijvoorbeeld aan het downloaden en een dvd aan het rippen, das is dat al fataal.

Is er iemand die dit bekend voorkomt of die het al opgelost heeft? Dan horen we het hier graag!
Als hij al uitvalt bij dat soort dingen zit er echt iets goed mis inderdaad. Dvdtjes rippen/fikken/downloaden kan allemaal tegelijk bij mij (zoals elke windows applicatie ongeveer), als ik er echter 3D dingen (games) bij ga halen dan gaat het mis: de videokaart warmt de boel op (processor en videokaart zitten onder 1 koelsysteem) en de processor en/of videokaart gaat fouten maken....

Dit is inderdaad een goede reden om hem terug te zenden, echter is het probleem dat medion dit geen goede reden vindt (of het steevast ontkent en de laptop vrolijk terug stuurt) en er dan ook niks aan wil doen... Het is echt heel lastig die lui daar weten er minder vanaf als ikzelf (dat durf ik zo te zeggen) of ze doen net alsof ze er niks vanaf weten.

De enige keer van de !!6 keer!!! dat de laptop terug ging voor dit probleem werd er gezegd dat de laptop 1 uur lang getest was met 3d mark en dat er niks aan de hand was. Dit is ook logisch want 3d mark geeft de boel (processor en videokaart) tussendoor steeds even rust wanneer de hardeschijf het volgende benchmarkje naar het geheugen laad. De andere 5 keer is het probleem doodleuk genegeerd en werd er niks over vermeld op de packinglist die terugkwam met de laptop...

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Dikke kick :P

Mijn zus heeft ook de MD41300 en deze valt ook continu uit, met name bij hdd-intensieve taken, zoals kopieren van bestanden, schijfopruiming en dergelijks.
Laptop wordt ook heel heet, je zou je er bijna aan branden!
Helaas is de garantie er af al, en heb em geprobeerd zelf open te maken, maar krijg em niet open. Heb alle zichtbare schroefjes eruit gehaald + de schroefjes onder de accu

Opzich zou ik nog aanspraak kunnen doen op de garantie (gaat immers om de economische levensduur nietwaar?), maar is dit niet gewoon een geval van slijtage, wat overigens neit onder de garantiebepalingen valt.

[ Voor 21% gewijzigd door Yellowneck op 15-04-2006 15:47 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Pagina: 1