Sinds eind december in bezit van de 420H.
Zeer bewuste keus want een digitale videokamera heb ik niet en wil ik ook niet.
Dus de montage faciliteiten en aansluitmogelijkheden van de hogere modellen zijn aan mij niet besteedt.
Ik zie hem puur als vervanger van de VHS, en in die hoedanigheid voldoet ie werkelijk helemaal.
Dat het opgenomen plaatje iets afwijkt met het origineel is waar, maar is voor een groot gedeelte te ondervangen door het aanpassen van de de afstelling van de zenders, en de video afspeel instellingen in het menu.
Bijkomend voordeel is dat ik bij mijn tv het beeld stil kan zetten, zo verlopen a-b vergelijkingen een stuk sneller.
Opnames doe ik altijd in "fine".
Bij het verstellen van de zenders heb ik het patroon ontdekt dat bij kanalen die + boven de kabelfrequentie zitten ik 2 tikken naar boven moet, en bij zenders die - onder de kabelfrequentie zitten1 tik naar beneden.
Verder heb ik in "video/audio adjust" van het " home menu" in het "video" gedeelte de volgende instellingen:
--memory 1,
--detailed settings:
--3-d y/c: in het midden,
--vnr: on,
--detail: op het eerste streepje rechts van het midden,
--white agc: on,
--white level: op het eerste streepje rechts van het midden,
--black level: op het eerste streepje links van het midden,
--black setup: 0 ire,
--hue: in het midden,
--chroma level: op het eerste streepje rechts van het midden.
Dit levert in mijn situatie het kleinste verschil tussen bron en opgenomen plaatje op.
Het is er nog wel, maar zo minimaal dat ik moet gaan zoeken.
En als ik dan nog wat zie kan ik dat met - hue, 1 tik naar rechts- oplossen,
het vreemde is alleen dat dit te pas en te onpas voorkomt, daarom staat ie lekker in het midden.
Toestel is met scart aangesloten op tv via een rgb in.
Sat. tuner is (voor opname) met scart aangesloten op L1 van de 420, daar kan je uiteraard geen zender verstelling uitvoeren.
In de praktijk blijkt echter dat de video instelling voor beide ingangen goed is, zodat een tweede memory instelling niet nodig is.
Overigens is dit verhaal puur informatief om "aan te tonen" dat het niet zo is dat er aan het beeld niets te verbeteren valt.
Ik heb absoluut niet de pretensie dat deze instelling in een andere situatie hetzelfde resultaat oplevert, immers elke configuratie is anders.
Wellicht een inspiratie om zelf wat te gaan hobbyen.
Ik vraag me echt af hoe je hierbij komt.
Ik noem de onvolprezen MM, daar lagen ze laatst volop,
5-pack 14,95.
En anders:
http://www.ddvd.info/nl/
www.vikingdirect.nl
http://213.206.93.219/200...nkel/default.php/cPath/29
Enz enz enz.
Volop dus.
[
Voor 70% gewijzigd door
gg3b op 01-06-2005 06:41
]