[windows 2k SRV] Printers exporteren

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-12 23:00
Heb hier een Windows 2000 Server die als printserver dient, dit is een oude Compaq Proliant 2500 welke nu op 2 harddisks in RAID1 draait. Nu heb ik vorige week een aantal spare schijven weten te krijgen dus wil ik deze er bij doen om er een RAID5 configuratie van te maken.

Om dit te doen moet ik hem opnieuw installeren (lijkt me?) alleen het probleem is dat ik niet alle instellingen van de printers gedocumenteerd heb... Nu draait de server nog, dus dit zou evt kunnen.

Ik heb ooit eens gehoord dat er een mogelijkheid is om printers te exporteren (oid) naar evt een andere machine. Indien dit kan, wil ik de server opnieuw installeren en de printers weer importeren.

Wie kan mij hier wat meer info/tips over geven?

Search (kapot, maar via google) weinig mee te vinden over een vergelijkbaar iets :)

De server bleek RAID1 te zijn... was RAID0 voordat ie printserver werd... mijn excuses :)

[ Voor 6% gewijzigd door marccom op 30-07-2004 19:56 . Reden: foutje... ]

Whoop!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:30
Als het goed is kan je gewoon een RAID migratie uitvoeren. Je kan kan je RAID 0 aanpassen naar een RAID 5 zonder data verlies. Eventueel een ghost image maken? RAID level aanpassen en weer je image terug zetten?

• marccom
Kijk, dit bedoelde ik :)

Straks/maandag even testen.
Rolfie schreef op 30 juli 2004 @ 17:00:
Als het goed is kan je gewoon een RAID migratie uitvoeren. Je kan kan je RAID 0 aanpassen naar een RAID 5 zonder data verlies. Eventueel een ghost image maken? RAID level aanpassen en weer je image terug zetten?
Ghost werkt niet goed met SCSI (volgens mij ook niet met een SCSI/RAID controller) volgens Symantec en het gebruik hiervan werd volgens mij afgeraden...

Zou evt kunnen, heb ook Ghost draaien hier :)

Hoe kan ik een RAID config upgraden dan? Ik dacht dat je dan altijd opnieuw moest configureren/installeren?

Whoop!

Verwijderd

je kan als je controller dat ondersteund een raid 5 uitbreiden met extra schijven. ik denk echter niet dat je van een raid1 een raid5 kan maken (maar dat kan ik mis hebben :))
zowieso heb je het over een oude compaq dus dikke kans dat je niet eens kan uitbreiden.

edit: hmmm raid 0. lijkt me sterk dat je die zomaar kan omzetten

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 17:17 ]

• marccom
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 17:12:
je kan als je controller dat ondersteund een raid 5 uitbreiden met extra schijven. ik denk echter niet dat je van een raid1 een raid5 kan maken (maar dat kan ik mis hebben :))
zowieso heb je het over een oude compaq dus dikke kans dat je niet eens kan uitbreiden.

edit: hmmm raid 0. lijkt me sterk dat je die zomaar kan omzetten
Sorry, ik heb even gekeken en het bleek toch RAID1 te zijn, server was raid0 voordat deze tot printserver geinstalleerd werd. mijn fout :/

Het gaat om een Proliant 2500 met hotswappable disks, er kan een cabinet van 5 (identieke)schijven in, deze heb ik nu gekocht en ga deze er waarsch volgende week in zetten. Ik denk dat ik er alleen maar 1 schijf bijzet, om RAID5 te maken, dan hou ik de overige schijven als spare.

Ik heb even overlegd met mijn werkgever, als ik de printers exporteer met ^^ genoemd programma, ik kopieer dat filetje even naar andere server, ik haal de schijven uit de server, plaats 3 van de 5 nieuwe, installeer de server opnieuw met RAID5, importeer de instellingen weer uit het filetje, test het een dag, als t werkt, probleem opgelost :)

2 bestaande schijven kunnen dan nog blijven liggen als "back-up", mocht het na een maand of 2 allemaal lekker blijven draaien, gaan deze ook gewoon als spare op ;)

Iemand verder nog tips? Gewoon met SmartStart configgen en installen? Heb het bij deze server niet gedaan maar wel bij een Proliant ML350G03 (dual Xeon met 4 gb geheugen :9~)

Whoop!

Verwijderd

marccom schreef op 30 juli 2004 @ 20:09:
[...]

Sorry, ik heb even gekeken en het bleek toch RAID1 te zijn, server was raid0 voordat deze tot printserver geinstalleerd werd. mijn fout :/

Het gaat om een Proliant 2500 met hotswappable disks, er kan een cabinet van 5 (identieke)schijven in, deze heb ik nu gekocht en ga deze er waarsch volgende week in zetten. Ik denk dat ik er alleen maar 1 schijf bijzet, om RAID5 te maken, dan hou ik de overige schijven als spare.

Ik heb even overlegd met mijn werkgever, als ik de printers exporteer met ^^ genoemd programma, ik kopieer dat filetje even naar andere server, ik haal de schijven uit de server, plaats 3 van de 5 nieuwe, installeer de server opnieuw met RAID5, importeer de instellingen weer uit het filetje, test het een dag, als t werkt, probleem opgelost :)

2 bestaande schijven kunnen dan nog blijven liggen als "back-up", mocht het na een maand of 2 allemaal lekker blijven draaien, gaan deze ook gewoon als spare op ;)

Iemand verder nog tips? Gewoon met SmartStart configgen en installen? Heb het bij deze server niet gedaan maar wel bij een Proliant ML350G03 (dual Xeon met 4 gb geheugen :9~)
Goed stappenplan. SmartStarten is verstandig gezien alle drivertjes gelijk mee ge-installed worden dan. Een RAID5 met 3 schijven later uitbreiden naar bijv. 5 schijven is geen probleem. Via de BIOS tool (F8 volgens mij) kan je de 2 extra schijven erbij configureren of m.b.v. de Array Config. Utillity in Windows (standaard onderdeel van SmartStart). Suc6 ermee!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:17
een printserver heeft tot een hoge write overhead (jobs worden immers gespooled)

waarom zou je eigenlijk raid5 met dat ding willen draaien als je al raid1 hebt :?

raid5 is traag met schrijven (trager als raid1 iig)... dus waarom :?

wat ik bedoel te zeggen, die server gaat er kwa performance op achteruit als je nu raid5 neemt

[ Voor 19% gewijzigd door Zwelgje op 30-07-2004 20:36 ]

A wise man's life is based around fuck you

• marccom
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 20:29:
[...]

Goed stappenplan. SmartStarten is verstandig gezien alle drivertjes gelijk mee ge-installed worden dan. Een RAID5 met 3 schijven later uitbreiden naar bijv. 5 schijven is geen probleem. Via de BIOS tool (F8 volgens mij) kan je de 2 extra schijven erbij configureren of m.b.v. de Array Config. Utillity in Windows (standaard onderdeel van SmartStart). Suc6 ermee!
Het driververhaal is zeker een goed punt met SmartStart, scheelt je een hoop werk met cd's wisselen/drivertjes downloaden/installeren :)

BIOS tool is F10 trouwens (Compaq standaard hè :) )

Jammer dat een Proliant 2500 maar SmartStart tot versie 5.4.0 ondersteund, maarja het is ook al een oud beestje ;) (maar draait tot nog toe stabieler dan z'n nieuwere broertje (ML350) !
zwelgje schreef op 30 juli 2004 @ 20:32:
een printserver heeft tot een hoge write overhead (jobs worden immers gespooled)

waarom zou je eigenlijk raid5 met dat ding willen draaien als je al raid1 hebt :?

raid5 is traag met schrijven (trager als raid1 iig)... dus waarom :?

wat ik bedoel te zeggen, die server gaat er kwa performance op achteruit als je nu raid5 neemt
Wanneer je een server met 100+ printers hebt lijkt het me inderdaad verstandiger om RAID0 of RAID1 te blijven/gaan gebruiken, alleen hebben we maar 22 printers op mn werk (19 HP LJ printers en 3 Xerox copiers) dus die eissen niet zoveel ;) Printers staan wel allemaal geinstalleerd met de PCL5e en PCL6 drivers, dus dubbel in de lijst.

In het begin een hoop problemen gehad met de verschillen tussen PCL5e en PCL6, maar vanaf januari/februari heb ik er gelukkig niemand meer over horen klagen :)

Heb de server in oktober van zijn ondergang kunnen redden, mn werkgever wou hem degraderen naar testserver :/ Eerst was onze fileserver de printserver (ook AD/DC) dus hebben we deze taak aan de 2500 toegewezen. De server had eerst 3 harddisks (4,3 gb 7200 rpm hot-swap gevallen), daar is er eentje van overleden, nog voordat ik er werkte. De server had dus nog maar 2 schijfjes dus hebben we toen gekozen voor RAID1. Nieuwe schijven zijn heel erg duur (vind 185 euro ex btw per stuk met 1 maand levertijd toch wel erg prijzig voor 4,3 gb... dus mocht ze niet kopen, kosten waren hoger dan de opbrengst...) Ik heb nu via het grote ruil-topic (thx DRG :D) een 5-tal zga nieuwe schijven weten te krijgen.

Ook heb ik een zelfde (op de hot-swap schijven na) proliant gekocht waaruit ik de cpu en het geheugen heb overgezet. Welliswaar met andere stepping (zie [rml][ dual P Pro 200] verschillende stepping/cache[/rml]/) maar draait stabiel :)

Volgens mn werkgever is het niet mogelijk om van RAID1 naar RAID5 te converteren, dus wordt het een nieuwe installatie (of is dit wel mogelijk, op dit punt is mijn ervaring heel klein...) Mocht dit niet zo zijn, wie kan mij hier dan meer over vertellen? Op zich is opnieuw installeren niet zo'n heel groot probleem, zeker niet als ik alle instellingen gewoon probleemloos mee kan nemen.

We willen trouwens over van RAID1 naar RAID5 omdat de betrouwbaarheid op dit moment belangrijker is dan de snelheid (schijven worden steeds schaarser, mag hopen dat ze nog lang blijven leven ;) ) en dit is nu nog de enige server die niet op RAID5 draait, voel ik me toch wel iets zekerder bij ;)

Het hele spul moet iig blijven draaien tot over een jaar of 2, dan gaat het bedrijf samen met een ander bedrijf samen in een pand, dus waarschijnlijk wordt deze server dan definitief afgeschreven (snik :'( , het was mn eerste stage opdracht :) )

Whoop!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:17
marccom schreef op 30 juli 2004 @ 23:11:
[...]
We willen trouwens over van RAID1 naar RAID5 omdat de betrouwbaarheid op dit moment belangrijker is dan de snelheid (schijven worden steeds schaarser, mag hopen dat ze nog lang blijven leven ;) ) en dit is nu nog de enige server die niet op RAID5 draait, voel ik me toch wel iets zekerder bij ;)
Raid1 en Raid5 is net zo redundant hoor, ze werken beiden nog netjes door als er 1 disk uitvalt (raid5 wordt dan alleen erg traag omdat er een disk mist) (raid1 werkt met 1 disk ook door en je verlies niks kwa write performance)

dus kwa redundancy schiet je er niet veel mee op. veel mensen denken dat raid5 (omdat het hoger is) beter is als raid1, maar dat is dus niet zo (ook vanwege de write penalty)

A wise man's life is based around fuck you

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Volgensmij weer on topic... gebruik Printmig.exe uit de resource kit. Hiermee kun je printers exporteren en weer importeren.

Was al gezegd...had de link niet gevolgd...sorry

[ Voor 18% gewijzigd door Bas op 01-08-2004 12:38 ]

Tjielp... een vogel.

Pagina: 1