Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 20:29:
[...]
Goed stappenplan. SmartStarten is verstandig gezien alle drivertjes gelijk mee ge-installed worden dan. Een RAID5 met 3 schijven later uitbreiden naar bijv. 5 schijven is geen probleem. Via de BIOS tool (F8 volgens mij) kan je de 2 extra schijven erbij configureren of m.b.v. de Array Config. Utillity in Windows (standaard onderdeel van SmartStart). Suc6 ermee!
Het driververhaal is zeker een goed punt met SmartStart, scheelt je een hoop werk met cd's wisselen/drivertjes downloaden/installeren
BIOS tool is F10 trouwens (Compaq standaard hè

)
Jammer dat een Proliant 2500 maar SmartStart tot versie 5.4.0 ondersteund, maarja het is ook al een oud beestje

(maar draait tot nog toe stabieler dan z'n nieuwere broertje (ML350) !
zwelgje schreef op 30 juli 2004 @ 20:32:
een printserver heeft tot een hoge write overhead (jobs worden immers gespooled)
waarom zou je eigenlijk raid5 met dat ding willen draaien als je al raid1 hebt
raid5 is traag met schrijven (trager als raid1 iig)... dus waarom
wat ik bedoel te zeggen, die server gaat er kwa performance op
achteruit als je nu raid5 neemt
Wanneer je een server met 100+ printers hebt lijkt het me inderdaad verstandiger om RAID0 of RAID1 te blijven/gaan gebruiken, alleen hebben we maar 22 printers op mn werk (19 HP LJ printers en 3 Xerox copiers) dus die eissen niet zoveel

Printers staan wel allemaal geinstalleerd met de PCL5e en PCL6 drivers, dus dubbel in de lijst.
In het begin een hoop problemen gehad met de verschillen tussen PCL5e en PCL6, maar vanaf januari/februari heb ik er gelukkig niemand meer over horen klagen
Heb de server in oktober van zijn ondergang kunnen redden, mn werkgever wou hem degraderen naar testserver

Eerst was onze fileserver de printserver (ook AD/DC) dus hebben we deze taak aan de 2500 toegewezen. De server had eerst 3 harddisks (4,3 gb 7200 rpm hot-swap gevallen), daar is er eentje van overleden, nog voordat ik er werkte. De server had dus nog maar 2 schijfjes dus hebben we toen gekozen voor RAID1. Nieuwe schijven zijn heel erg duur (vind 185 euro ex btw per stuk met 1 maand levertijd toch wel erg prijzig voor 4,3 gb... dus mocht ze niet kopen, kosten waren hoger dan de opbrengst...) Ik heb nu via het grote ruil-topic (thx DRG

) een 5-tal zga nieuwe schijven weten te krijgen.
Ook heb ik een zelfde (op de hot-swap schijven na) proliant gekocht waaruit ik de cpu en het geheugen heb overgezet. Welliswaar met andere stepping (zie
[rml][ dual P Pro 200] verschillende stepping/cache[/rml]/) maar draait stabiel
Volgens mn werkgever is het niet mogelijk om van RAID1 naar RAID5 te converteren, dus wordt het een nieuwe installatie (of is dit wel mogelijk, op dit punt is mijn ervaring heel klein...) Mocht dit niet zo zijn, wie kan mij hier dan meer over vertellen? Op zich is opnieuw installeren niet zo'n heel groot probleem, zeker niet als ik alle instellingen gewoon probleemloos mee kan nemen.
We willen trouwens over van RAID1 naar RAID5 omdat de betrouwbaarheid op dit moment belangrijker is dan de snelheid (schijven worden steeds schaarser, mag hopen dat ze nog lang blijven leven

) en dit is nu nog de enige server die niet op RAID5 draait, voel ik me toch wel iets zekerder bij
Het hele spul moet iig blijven draaien tot over een jaar of 2, dan gaat het bedrijf samen met een ander bedrijf samen in een pand, dus waarschijnlijk wordt deze server dan definitief afgeschreven (snik

, het was mn eerste stage opdracht

)