Is een hardware mpg2 encoder noodzakelijk op usb2 tvkaart?

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Gokje dat dit de goede groep is voor deze vraag O-) .

Ik wil een usb2 tvkaart kopen omdat ik geen pci sloten in barebone heb.
Nu valt me op dat de prijzen varieren van 60 euro tot 220 euro. De duurdere hebben meestal een ab en hardwarematige compressie mbv mpg2 chip.

De duurste is het beste maar ik vind 200 euro ook weer veel geld.

Ik wil tv programma's opnemen en afspelen. En een enkel keer aan timeshifting doen. Kan ik mooi de reclame doorspoelen :)
Mijn pc is een 1024mb P4/3ghz machine. Als opneemresolutie wil ik geen 786x576 kiezen, maar iets minder 240x640 ofzo (= halve hoogte en 3 kwart van de breedte, dat is het beste in kwaliteit en opslag, heb ik ergens gelezen).

Opslag formaat weet ik eigenlijk nog niet zo, mpg2 is wel goed, maar lust ook wat harde schijfruimte. Mpg4 of divx is vele malen zuiniger met hd ruimte maar kost weer de nodige cpukracht.

Kwaliteit van het beeld al bij beide wel hetzelfde zijn, denk ik zo.

Wat denken jullie kan ik voor een goedkopere kaart gaan, of moet ik toch voor het duurste van het duurste gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikRo op 30-07-2004 15:55 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Ligt eraan of je tijdens het opnemen nog veel andere dingen gaat doen. Als je lekker wilt kunnen doorwerken dan is een MPEG2 chip wel aan te raden. Persoonlijk vind ik ook MPEG2 wat beter van kwaliteit, maar da's een kwestie van smaak denk ik. Daarnaast is MPEG2 ook handig als je van je opgenomen materiaal een DVD-tje wil maken.

Ik heb vroeger een WinTV Go gehad (geen MPEG2 chip), nu een PVR250 (wel MPEG2 chip), beiden van Hauppauge en ik zou niet meer terug willen naar de oude.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voordeel is dat je amper CPU belasting hebt, en het er meteen in MPG2 uitkomt zodat je het naar DVD kan fikken. Ik heb (net zoals Weakling dus) een Hauppauge PVR250 en kan hier prima TV mee opnemen en ondertussen doorwerken. Er komt dan prima MPG2 uit die je in 10 minuten naar DVD kan fikken.
DivX is wel leuk maar dat kan je weer niet op je DVD speler afspelen. Vandaar dat MPG2 bij mij de voorkeur heeft.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
net wat hierboven gezegd wordt: een mpeg2 chip is ideaal om je systeem te ontlasten. Bij mij is capturen geen pretje met mijn Pinnacle PCTV Stereo in mijn 2100+ palomino @ stock met 512mb.

Het lijkt mij dat het met jouw systeem wel zal gaan lukken en als je niet kiest voor MPEG2 dan hoef je sowieso niet "voor zo'n dure" te gaan natuurlijk. :)

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
DVD is voor mij niet belangrijk, het wordt voor mij puur een videorecorder, maar dan een met langere videobanden ;)

En makkelijker doorspoelen :)

Zit mpg2 hardware trouwens aan vaste resolutie vast of kun je daar ook elke op te nemen resolutie zelf meegeven,

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In geval van de Hauppauge kan je idd zelf ook resuluties kiezen. (stuk of 5, 6 geloof ik).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1