[bios vs. XP] 160gb WD wel in bios, niet in XP

Pagina: 1
Acties:

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06
Specs: 2 keer identieke xp2600+, 512 ddr pc3200, asus a7n8x-x, WD1600JB (8mb cache) , FX5500, beiden met psies het zelfde probleem
BIOS: 1009 (latest)
HD als master, op IDE1 single drive (LBA)
IDE2 cdrw en dvdrom (ata66)

De bios vind de 160gb hd prima met autodetect maar op LBA modus (moet dat niet udma zijn?)
De harde schijf is nog niet gepartitioneerd

Als ik winxp setup draai (duurt allemaal extreem lang) vind ie geen hd
Booten, drives detecten duurt extreem lang

Geprobeerd: WD big drive tool (data lifeguard tool v11.0) hielp nix
cylinders, head etc manual instellen (hd wordt helemaal niet meer gevonden)
google komt alleen met het 48bits LBA verhaal
GoT search is down

Ik ben me bewust van de 48bits LBA barriere, maar zoals gezegd ik kan niet eens partitioneren.

Enige eventuele oplossing die ik zo bedenken kan is de hd's in een andere bak hangen en op beiden een ~10gb partitie aanmaken en vervolgens terug in de nieuwe bakken hangen

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
-Opstarten van dosflop en met fdisk de schijf partitioneren?
-Gebruik je wel 80-aderige ide-kabels?

[ Voor 28% gewijzigd door zetje01 op 30-07-2004 15:50 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Kan je met een bootdisk en fdisk wel partities aanmaken en je schijf formatteren? Al een andere XP cd geprobeerd, evt ander bios

[ Voor 23% gewijzigd door Turkish op 30-07-2004 15:51 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Ik werk zelf veel met die WD drives. Het is zo dat ze standaard af fabriek op Cable Select ingesteld staan. Is dat bij jouw drive ook zo, dan zou het namelijk zo kunnen zijn dat dit soort dingen gebeuren.

Als je bijv. 2 CD-Rom drives op master zet op de zelfde kabel heb je ook wel eens dat de bios 1 van de 2 detecteert, maar windows helemaal niets.

Ik zit me nu ineens te bedenken dat deze drives zowel een master als single drive setting hebben.. De door jou beschreven problemen zouden er op kunnen duiden dat je hem op master als enige aan een kabel hebt hangen. Om hem op single drive te zetten moet je de jumper weglaten of horizontaal op de onderste rij plaatsen (zijn allemaal ground pinnen die aan mekaar zijn verbonden)

edit:
Normaal gesproken wordt als je niet over de 120GB kan maar 120GB gedetecteerd in tegenstelling tot de eerdere barriëres

[ Voor 9% gewijzigd door [TazZ] op 30-07-2004 15:52 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Cozm0
ja ik gebruik 80 aderige idekabels
fdisken en dan later naar ntfs gooien zou kunnen vermoed ik
maar probleem dat ze beiden zo idioot traag booten (echt minuten) is daarmee niet opgelost

• Cozm0
Bakfiets schreef op 30 juli 2004 @ 15:51:

Ik zit me nu ineens te bedenken dat deze drives zowel een master als single drive setting hebben.. De door jou beschreven problemen zouden er op kunnen duiden dat je hem op master als enige aan een kabel hebt hangen. Om hem op single drive te zetten moet je de jumper weglaten of horizontaal op de onderste rij plaatsen (zijn allemaal ground pinnen die aan mekaar zijn verbonden)

edit:
Normaal gesproken wordt als je niet over de 120GB kan maar 120GB gedetecteerd in tegenstelling tot de eerdere barriëres
goed idee!
ik ga het ff proberen

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13

w0w

Je moet hem wel eerst formateren voordat Windows hem kan zien... Je bios ziet hem wél als ie nog niet geformateerd is. Probeer Partition Magic eens...
Blijkbaar ziet windows setup hem dus wel.. foutje dan :+

[ Voor 20% gewijzigd door w0w op 30-07-2004 17:53 ]

• [TazZ]
w0w schreef op 30 juli 2004 @ 15:58:
Je moet hem wel eerst formateren voordat Windows hem kan zien... Je bios ziet hem wél als ie nog niet geformateerd is. Probeer Partition Magic eens...
Windows XP kan hem tijdens de setup partitioneren (wat waarschijnlijk zijn bedoeling is aangezien er staat dat hij winxp setupdraait)

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:09

Nitai

Live the life you love.

ik heb een 200 gig van WD in een keer gedetecteerd, gewoon als Slave gezet, Bios zag het, partitoneren met Windows XP - Disk Management, klaar :)

check je jumpers gewoon even

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
w0w: Normaal gesproken zit er in Windows Setup ook direct een onderdeel om de disk te partitioneren. Zelfs zonder partities kan, zo ver ik weet, de Windows setup ermee overweg.

Maar goed, zoals al eerder werd gezegd zou ik ook even kijken naar de jumpers. Desnoods kan je nog even cable select proberen, als hij nu op master (met slave) staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Laurent op 30-07-2004 16:05 ]

• Cozm0
Geachte heer Bakfiets _/-\o_ Probleem opgelost

[schaammodus]
naja onder het mom van "weer wat geleerd" dan maar
[/schaammodus]

• [TazZ]
Cozm0 schreef op 30 juli 2004 @ 16:04:
Geachte heer Bakfiets _/-\o_ Probleem opgelost

[schaammodus]
naja onder het mom van "weer wat geleerd" dan maar
[/schaammodus]
graag gedaan :D welke oplossing was het?? :P Die van de Master/Single drive zeker?? Ben daar ook vaak op de mist in gegaan :+

[ Voor 15% gewijzigd door [TazZ] op 30-07-2004 18:55 ]

• Cozm0
Ja het was inderdaad de master jumper die dr dus niet opmag als het de enige drive is op een idekabel.
Is dit nou bij alle hd's zo? Ik meen me te herinneren dat ik wel vaker een master alleen op een IDE hing (wel ander merk dan WD)

Nadat de jumper weggehaald was bootte beide pc's als een tierelier.

Anyways Heer Bakfiets, nogmaals bedankt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotoxs.nl/image.cfm?ref=0FD93622-96B4-9610-070A673392F47D1D&type=previews&film=test.pcprive&file=HPIM0249.edit.jpg&rep=z

[ Voor 19% gewijzigd door Cozm0 op 31-07-2004 14:10 ]

Pagina: 1