Toon posts:

[XP] Problemen op veel fronten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb al wat langer last van problemen, maar die zijn allemaal opgelost door mijn processor te underclocken. Nu van de week mijn voeding kapot ging, wil ik toch zien of de experts een idee hebben wat hier aan de hand is.

System Specs:
AK73(A)-V moederbord
AMD Athlon 2000+ XP 1.7 Ghz
1024 MB SDRam
Ati Radeon 9800 Pro

Als eerste mijn processor probleem. Standaard staat deze op een kloksnelheid van 133 in de BIOS.
133: Windows start op met een BSOD met de bestandsnaam: win32k.sys
130: Windows start op met een BSOD: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
127: Windows start normaal op zonder problemen
Ik dacht zelf dat mijn processor het langzaam laat afweten, maar is dat wel mogelijk? Dat hij niet meer werkt op hogere snelheiden lijkt mij toch vreemd.

Door mijn kapotte voeding is de fan op mijn moederbord beschadigd en draait niet lekker meer. Heb een grote ventilator direct op de kast gezet totdat ik een nieuwe fan krijg.

Mijn problemen in spellen (3 geprobeerd):
EA Games: F1 99-02 & Euro 2004: Stoppen er halverwege mee. Geen foutmelding, gewoon naar de desktop geboot.
World of Warcraft beta: Constant "Memory could not be "read"" crashes, met af en toe een "Memory could not be "written"" crash.

Wat ik geprobeerd heb:
Eigenlijk niets. Heb 4 verschillende drivers geprobeerd voor de Radeon 9800 Pro, maar verder zou ik het probleem niet kunnen ontdekken (geen virus ed.)

Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat de indirecte koeling en de langzaam draaiende fan op het moederbord de oorzaken zijn van mijn crashes?

Overigens deden ze het perfect voordat mijn voeding kapot ging, ook terwijl mij processor underclockt was.

Help me :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 15:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 15:04:
Als eerste mijn processor probleem. Standaard staat deze op een kloksnelheid van 133 in de BIOS.
133: Windows start op met een BSOD met de bestandsnaam: win32k.sys
130: Windows start op met een BSOD: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
127: Windows start normaal op zonder problemen
Ik dacht zelf dat mijn processor het langzaam laat afweten, maar is dat wel mogelijk? Dat hij niet meer werkt op hogere snelheiden lijkt mij toch vreemd.
Normaal is je processor kapot, of niet kapot. Ertussen in kán wel, maar komt erg weinig voor. Ik denk dat je óf een warmteprobleem hebt (controleer processorkoeling), óf een geheugenprobleem (draai MemTest86+).

Als je namelijk je processor op een langzamere FSB draait dan eigenlijk zou moeten, dan draait je processor trager (:P), en dus koeler, wat het warmteprobleem zou kunnen "oplossen". Je geheugen draait ook trager, wat het geheugenprobleem "verhelpt". Ik zou ook eens kijken naar de geheugeninstellingen in het BIOS, zoals CAS Latency en dergelijke. Misschien staan deze op 2-2-2-5, en trekt je geheugen dat niet; zet het dan eens op 3-3-3-6, wat meer latency geeft en dus wat trager werkt.

edit: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.
Deze fout heb ik ook regelmatig gehad, als ik mijn FSB weer eens wat te hoog had geklokt of de geheugentimings te strak had gezet.
Mijn problemen in spellen (3 geprobeerd):
EA Games: F1 99-02 & Euro 2004: Stoppen er halverwege mee. Geen foutmelding, gewoon naar de desktop geboot.
World of Warcraft beta: Constant "Memory could not be "read"" crashes, met af en toe een "Memory could not be "written"" crash.
Dit lijkt dus serieus weer op een geheugenprobleem. Controleer je geheugeninstellingen in het BIOS, en zet ze trager. Dit zijn veel voorkomende fouten als je latency te strak staat.
Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat de indirecte koeling en de langzaam draaiende fan op het moederbord de oorzaken zijn van mijn crashes?
De indirecte koeling is het probleem niet. De langzaam draaiende fan is niet effectief meer qua koeling, meer het zou wel kunnen dat hij de koele lucht van de indirecte fan in de weg zit. Ik denk dat je misschien beter de fan helemaal van je moederbord kunt afschroeven. (En dan kun je in de winkel gewoon een fan van hetzelfde formaat halen en die er weer opschroeven. Meestal zijn dit 40x40mm fans.)
Help me :)
Probeer bovenstaande dingen eens, vooral die geheugeninstellingen en het vervangen van je fan. (Doordat die kapot is, wordt je Northbridge minder/niet gekoeld, en dat zou voor dit moederbord kritiek kunnen zijn.)

Zo te zien heb je hardwareproblemen, en geen Windowsproblemen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 15:53 ]

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 21:19
Check hier anders.
http://www.microsoft.com/...t/en-us/prmd_stp_ccgm.asp

Klinkt idd als geheugen.

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens even naar de koeling gaan kijken. Door de kapotte fan eraf te schroeven en een grote ventilator er direct op te zetten is het 'Memory could not be read' probleem opgelost. Dat is dus al een stap verder. Heb Memtest86 al een paar uur laten draaien, maar er zijn geen fouten gevonden. Verder is het probleem met de processor niet opgelost. Koelribben schoongemaakt, temperatuur gecontroleerd, maar die was toch netjes onder de 40 graden.

Dat hij langzamer draait maakt me in principe niet zo heel erg veel uit. Ik ben blij dat hij in ieder geval nog werkt (hoewel het natuurlijk wel een paar FPS kost in games). Heb in de afgelopen maanden mijn muis, box-set, geluidskaart, video kaart, ethernet modem EN voeding moeten wisselen, een processor zou er ook nog bij moeten komen! Bovendien ondersteunt dit moederbord de 2000+ Athlon als maximum, dus dan zou ik ook nog eens een nieuw moederbord moeten aanschaffen.

Tot nu toe dus nergens last van, ben alleen verplicht om mijn processor to underclocken. Erg raar. Bedankt voor de hulp! Als iemand nog een idee heeft wat ik met die processor aan moet, suggesties zijn welkom :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik neem aan dat de mensen in PMG hier iets meer mee kunnen :)

WOS > PMG

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry daarvoor. Ging er in principe van uit dat het een software-matig probleem was, door de verschillende errors & blauwe schermen :)
Ik bezorg de mods hier overuren.
Pagina: 1