Toon posts:

[Excel 2000] Grafiek uit Excel '97 niet goed weergegeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vaag probleem met Excel 2000. Op m'n werk wil iemand een grafiek gemaakt met Excel '97 openen met Excel 2000 (.xls). De X-as wordt bij 2000 bepaald niet goed weergegeven! Zie onderstaand screenshot. Bovenste shot komt van '97, onderste 2000.

Als ik bij de as-opmaak ga kijken constateer ik het volgende. Ik kan helemaal niets instellen bij aantal categorieen tussen maatstreeplabels en maatstreepjes! (bovenste '97, onderste 2000)

Ik heb al veel gezocht op internet, maar kom er verder niet uit. Kan iemand mij mischien verder helpen?

Alvast bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2020 12:19 ]

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik constateer een taalverschil tussen de versies. Het kan zijn dat de onderliggende functies of celopmaak door vertaalfouten corrupt wordt, of een verkeerde, maar sterk erop gelijkende grafiekopmaak wordt geselecteerd.
Je zou de grafiek opnieuw in 2000 kunnen maken, met de (gecontroleerde) waarden uit de 97 tabel

Jikra

Verwijderd

Topicstarter
Dit is helaas zowel op Nederlandse als Engelse versies van Excel 2000... :/

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
en proberen op een nieuw tabblad de grafiek helemaal nieuw aan te maken?

Jikra

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil opzich wel. Da's hetzelfde als gewoon gegevens invoeren, maar geen oplossing waar ik naar zoek.

Misschien verder nog suggesties?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik merk op dat je hier een 'line' grafiek hebt en geen 'scatter'. Ik heb in het verleden al gemerkt dat voor verschillende toepassingen de een een betere optie is dan de ander. Probeer het eens als grafiek een scatterplot is (rechter muisknop op de grafiek->Chart Type->XY (Scatter). Soms is line beter, soms scatter, voor een schaal die met datum/tijd werkt meestal scatter.

Anders kun je eens proberen of je die settings met een macro kunt veranderen:
    ActiveChart.Axes(xlCategory).Select
    With ActiveChart.Axes(xlCategory)
        .CrossesAt = 2
        .TickLabelSpacing = 4
        .TickMarkSpacing = 8
    End With

Namen moeten wel duidelijk zijn, maar dit staat in dezelfde volgorde als in het menutje bij de opmaak.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
soz, maar de laatste oplossing van Jikra werkt toch niet. Ik had niet alle gegevens goed gekopieerd. Mijn collega kwam achter het volgende:
Er worden twee waarden geselecteerd voor de X-as. Als er 1 waarde wordt geselecteerd gaat het wel goed. Dan kan de scale wel worden aangepast, anders is deze 'greyed out'.

Met XY (Scatter) komen de jaartallen niet op de X-as te staan zoals te zien in het screenie
Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/mtsarge-XY_Scatter.jpg

Hoe kan ik die macro code die je me gaf gebruiken? Ik ben een leek op dat gebied.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 11:24:

Hoe kan ik die macro code die je me gaf gebruiken? Ik ben een leek op dat gebied.
Als je in Excel Alt+F11 drukt kom je in de Visual Basic editor. Links staan je projekten (open Excel files), doe rechter muisknop op het file en dan Insert->Module.
Je krijgt dan een leeg venster. Daarin plak je de code
Sub Macro1()
   ActiveChart.Axes(xlCategory).Select
    With ActiveChart.Axes(xlCategory)
        .CrossesAt = 2
        .TickLabelSpacing = 4
        .TickMarkSpacing = 8
    End With
End Sub
Opslaan en sluiten. In je sheet selekteer je eerst de grafiek, dan doe je dan Alt+F8, selecteer 'Macro1' en druk op 'Run'.

Zelf de cijfertjes in de macro aanpassen naar wens natuurlijk.

Ik merk trouwens dat het niks uitmaakt. Als ik zo'n grafiek maak dan zijn bij mij (Excel 2000) ook de onderste twee vakjes grijs maar ze worden wel veranderd als ik de macro run. In de grafiek wijzigt echter niks, behalve dat bij TickLabelSpacing=1 en TickMarkSpacing=1 de weeknummers vertikaal staan en andere gevallen horizontaal.

Het is dus waarschijnlijk een bug of ongewenste feature in Excel die samenhangt met die dubbele X-as waardes.

Is er een mogelijkheid om een extra kolom toe te voegen en daarin de twee X-as kolommen tot één te maken met een formule?

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1