Toon posts:

WinXP start niet na instal nieuwe RAID drivers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde zojuist even m'n Raid driver van m'n via raid controller updaten. Dit was versie 300b en de nieuwste was versie 300e.

Volgens de Readme die erbij zat moetst ik eerst de oude versie verwijderen. Dit heb ik dus gedaan. Hierbij kreeg ik de melding dat ik opnieuw moest opstarten, ook gedaan.

Helaas start nu windows niet meer op. Wanneer ik het 'Windows XP' scherm zie waarin hij begint te laden valt hij na enkele seconden terug en reboot.

Vervolgens krijg ik de vraag of ik wil opstarten met 'de laatst bekende configuratie' of 'windows normaal starten'.

Geen van bijde werken.

Ik maak gebruik van ee Asus A8VDeluxe moederbord.
Het gaat om deze driver:

http://www.viaarena.com/?PageID=310

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou ook even de instellingen van het RAID-BIOS opnieuw configureren met de laatst bekende instellingen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet dat dan precies? Want ik kan hier alleen een nieuwe raid array maken/wissen. Heb overingens geen instellingen gewijzigd in het raid bios.

Ik kan dus alleen in dos zeg maar.

Het liefst zou ik met systeemherstel terug gaan naar een eerdere status, maar kun je dat runnen vanuit dos?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 12:43 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk dat de optie een nieuwe array aanmaken de juiste is. Garantie tot aan de deur. Kun je niet terug naar de oude versie?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar wanneer ik een nieuwe array aanmaak, moet ik eerst de oude verwijderen, en ben ik dus alle data kwijt en moet ik een reïnstal doen.

Dat wil ik dus niet!

Heb niet ff in het raidbios gekeken en daar staat alles nog goed.

Ik zou heeeel graag naar de oude versie terug willen, heb alleen geen idee hoe..?
Normaal helpt systeemherstel in ditgeval, waarom nu niet?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 12:55 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Je boot dus niet van de raidcontroller? Kan je de schijven niet even loskoppelen en de controller uitschakelen en kijken of je pc dan wel boot?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 30 juli 2004 @ 12:54:
Je boot dus niet van de raidcontroller? Kan je de schijven niet even loskoppelen en de controller uitschakelen en kijken of je pc dan wel boot?
Even voor de duidelijkheid, ik kan booten totdat ik het Winxp laad scherm krijg. Dat zie ik een enkele seconden en dat reboot hij.
De Raid-Arry is gewoon zichtbaar. De schijven staan in Raid-0 en worden gezien als één schijf.

Ik kan wanneer ik wil WinXP er dus zo opnieuw op installeren, maar dat wil ik dus liever niet doen...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De FAQ in OM zegt:
Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn, kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.
Ah, hij boot dus wel? Kun je niet met behulp van de WIN XP CD het e.e.a. herstellen? Opnieuw installeren met behoud van de data uiteraard. Geen format.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 30-07-2004 13:03 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dat betekend dus dat ik éérst de raid-array moet verwijderen en daarna weer excat dezelfde moet maken (dus dezelfde instellingen neem ik aan).

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 30 juli 2004 @ 13:01:
De FAQ in OM zegt:

[...]

Ah, hij boot dus wel? Kun je niet met behulp van de WIN XP CD het e.e.a. herstellen? Opnieuw installeren met behoud van de data uiteraard. Geen format.
Hij boot wel dat klopt. Alleen hoe kan ik WinXP opnieuw installeren met behoud van data??? Volgens mij kan dat niet...

• Turkish

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 13:04:
[...]

Hij boot wel dat klopt. Alleen hoe kan ik WinXP opnieuw installeren met behoud van data??? Volgens mij kan dat niet...
Hij boot tot bepaalde hoogte, omdat hij dan waarschijnlijk de RAID driver wil laden en die mist hij. Maak de rescue diskettes van win xp aan (6 stuks geloof ik) en kijk of je dan de driver er opnieuw op kan zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens in Safe mode te booten. Anders moet je maar de XP setup opnieuw draaien op dezelfde partitie (niet formatteren dus!).

De volgende keer moet je niet meer rebooten nadat je de RAID drivers hebt verwijderd. De instructies van VIA hielden blijkbaar geen rekening met het feit dat je de hele OS op de RAID array hebt staan ;)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 16:08
nee gewoon windows cd erin en dan setup kiezen en dan gewoon doorgaan en dan zecht windows installer van he er staat al een windows op weet je zeker dat je windows opnieuw wil installeren ?
ja kiezen en de setup verwijdert je windows folder en installeert windows opnieuw en het zouw moeten werken zonder data verlies.
je moet mischien alleen je software opnieuw installeren ivm register sleutels

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• b19a
  • Niet online
Zou het wel een Broken RAID array zijn? Hij heeft eerst zijn oude drives verwijderd en WinXP reboot. Windows XP kan vervolgens de RAID niet goed aanspreken en loopt vast bij het opstarten. Je moet dus een manier vinden om de nieuwe drivers erin te pompen. Je kunt dus ook niet bij de Veilige Modus komen?

Verwijderd

Topicstarter
BoukeHaarsma schreef op 30 juli 2004 @ 13:09:
Zou het wel een Broken RAID array zijn? Hij heeft eerst zijn oude drives verwijderd en WinXP reboot. Windows XP kan vervolgens de RAID niet goed aanspreken en loopt vast bij het opstarten. Je moet dus een manier vinden om de nieuwe drivers erin te pompen. Je kunt dus ook niet bij de Veilige Modus komen?
Nee klopt veilge modus wil niet werken.

Ik zou inderdaad het lieft een nieuwe raid driver willen pompen maar hoe?
Kan ik niet via een diskette de bestanden naar een map copieren ofzo?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bouke: De RAID array is nog heel hoor :) Anders startte windows geeneens op. Dan zou je een NTLDR missing foutmelding krijgen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 30-07-2004 13:13 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

pistole

Frutter

is het een mirror of een stripe?

Indien mirror: 1e disk van je array op je normale ide controller zetten, windows starten en driver opnieuw installeren... (lijkt mij)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 30 juli 2004 @ 13:16:
is het een mirror of een stripe?

Indien mirror: 1e disk van je array op je normale ide controller zetten, windows starten en driver opnieuw installeren... (lijkt mij)
stripe (Raid-0 dus).

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:28

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 13:17:
[...]

stripe (Raid-0 dus).
okee. Niet echt briljante aktie dan om de driver te verwijderen.
Ik sluit me aan bij het advies om window "eroverheen" te installeren / repair te doen.

Niet vergeten om tijdens je setup de driver te installeren, anders helpt het natuurlijk niet...

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Op deze link staat de readme van de driver

http://forums.viaarena.co...m?catid=20&threadid=58530

Onderaan staat 'silend install'

Dit is dus vanuit dos.
Zou ik niet alle drivers op cd/diskette kunnen zetten en dan de setup.exe runnen onder dos???

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Under windows DOS command window, and type "setup -s", the setup program will install the All drivers.
Da's dus níet onder DOS, maar in een dos-box onder Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Merk het, het werkt idd niet.

Iemand nog tips?

Ga toch maar XP opnieuw installeren over de oude instal heen.
Kan ik hier straks nog met een of ander tooltje data vanaf halen? of ben ik alles kwijt wat of de C stond?

• Turkish

Turkish

zhé germans

Kijk eens bij de FAQ van OM daar staan zat datarecovery tooltjes, maar een bootdisk met NTFS moet ook werken natuurlijk, kopieer alles naar een andere partitie en je kan je windows partitie netjes verbouwen ;)

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Je bent niet alles kwijt zolang je niet de C gaat formateren maar gewoon windows gaat installeren zonder te formatteren.

Ik draai zelf ook RAID-0 en ja ik kon windows niet installeren zonder die raid-driver te installeren daardoor snaptte ik wel dat ik niet zonder die kon. Maar goed zo leer je elke dag weer wat ;)

Verwijderd

Turkish schreef op 30 juli 2004 @ 14:53:
Kijk eens bij de FAQ van OM daar staan zat datarecovery tooltjes, maar een bootdisk met NTFS moet ook werken natuurlijk, kopieer alles naar een andere partitie en je kan je windows partitie netjes verbouwen ;)
Bepaalde mensen praten de hele tijd over data recovery tooltjes, alleen lijkt me dat niet echt slim omdat er helemaal niet sprake is van data corruptie maar van het missen van een driver. Gewoon even doen wat BalusC zei en als dat niet lukt dacht ik zelf nog aan het volgende:

een andere schijf in je systeem hangen en daar vanaf opstarten. Vervolgens die raid driver inladen en dan diezelfde driver op je (oude) raid systeemschijf copieren.
Dat is een onmogelijke opgave, driver zit helemaal in systeem verweven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 15:28 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 15:06:
[...]

Dat is een onmogelijke opgave, driver zit helemaal in systeem verweven.
Dan nog is het wel mogelijk. Bijvoorrbeeld met een BartPE bootcd met de FixIde plugin.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 30-07-2004 15:37 ]

Pagina: 1