[alg] Strategie / Structuur opbouwen website

Pagina: 1
Acties:

• Sietse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:09
Goedemiddag,

Mijn hart is al geruime tijd bezwaard met een vraagstuk waar jullie mij misschien bij kunnen helpen.

Als ik een website bouw loop ik na een tijdje altijd vast omdat ik geen duidelijke structuur heb verzonnen voordat ik met de opbouw begin, meestal begin ik nu bij de login pagina van een ledensysteem, en bouw daar een lay-out omheen. Dan loop ik ongeveer vast omdat ik niet meer weet hoe en waar ik iets wil hebben.

Dus nu wil ik vragen hoe jullie dat doen als jullie met een (groot) project beginnen. Is het gebruikelijk om alles tot in detail uit te schrijven voordat je daadwerkelijk begint?

Verder zit ik nog vaak te tobben met de structuur, ik heb altijd een paar mappen, ./include, ./include/classes, ./templates met in de map include het bestand include.php en functions.php. Zelf vraag ik me af wat anderen voor structuur gebruiken, en of ik dit misschien niet omslachtig of onhandig doe?

In de hoop op nuttige reacties. :)

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Alhoewel ik het zelf niet doe , ben ik van plan dit in de toekomst wel te gaan doen. Zo'n werkwijze:

- Wat wil ik allemaal bouwen ? Wat voor functie's ect.
- Bouw het uit in simpel HTML, maak links ect.
- Maak een goeie basis. Mag je best even lang over doen en dat het snel is. Dus object georienteerd lijkt mij de beste toepassing.
- Zet je HTML bouwsel om in PHP.
- Werk alles nog wat af.

Nou, volgens mij is dat alles ;) En ik weet van je, dat je parsetijden zo in de 0.03 zitten ofzo, misschien handig om gewoon singleton OOP te gebruiken (vraag maar over MSN), een eigen standaard template parser die niet te ingewikkeld werkt en probeer je core zo snel mogelijk te maken :P. En veel caching natuurlijk.

Verwijderd

Hehe... twee andere threads gaan daar op dit moment ook over :).

Tot nu toe begon ik meestal gewoon te werken, en een ontwerp kwam dan vanzelf wel. Ik begin er meestal mee de code onder te verdelen in zoveel mogelijk functies, en deze zoveel mogelijk generiek te maken (ook al heb ik de functionaliteit maar één keer nodig), zodat de kans kleiner is dat toevoegingen later niet meer in het model passen. Als het voorkomt dat wijzigingen niet meer passen, dan gooi ik de code op de betreffende plekken gewoon om. Refactoren, dus.

Op het moment zit ik op een idee/framework te broeden om webpagina's met object-georienteerde widgets in elkaar te zetten. Een paar tests waren veelbelovend, en als ik in de toekomst nog een grote website ga maken ga ik waarschijnlijk dat framework erbij maken.

Maar op het moment, voor kleine sitejes: hacken wat de klok slaat ;).

En als je vast loopt omdat je niet meer weet wat je verder moet gaan doen: het wil nogal eens helpen om een document (tekstbestandje) aan te maken waarin je alle losse ideeën die je te binnen schieten met betrekking tot de site kwijt kunt, zoals vereiste features, "nice-to-have" features, en dingen waar je nu al van weet dat ze wel eens problemen op kunnen gaan leveren. Het hoeft geen uitgebreid requirements document te zijn, maar het zal je als je eenmaal bezig bent wel helpen je te oriënteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 12:28 ]

• user643
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2025

user643

Sweet Surrender

Het is zeer belangrijk om alles eerst en tijdens het project uit te schrijven, het voorkomt namelijk misverstanden (tussen opdrachtgever en jou als webdesigner).
En het vormt een goede basis waar je altijd op terug kan vallen.

Ten eerste moet je altijd een aantal punten duidelijk op papier hebben.
- Wat voor soort website moet het worden, welke stijl ga ik hanteren?
- Van welke hoofd- en randvoorwaarden zijn er sprake (bij bijv. een opdrachtgever)
- Moet er rekening gehouden worden met een huisstijl, bestaat er al een logo?
- Maak ik gebruik van frames, DIV-jes, tabellen of iets anders?

Daarna ga je wat schetsen op papier en dan nog niet meteen de website helemaal uittekenen, maar maak wat schetsen over de indeling positie van menu e.d.
Leg vast hoe je qua programmeren de zaak aanpakt, d.m.v. programeerafspraken, versiebeheer, commentaar in je code, gebruik van engelse of nederlandse taal?
Maak een organogram (soort sitemap) van je website, wat is waar aangelinkt, kom ik gemakkelijk terug naar de beginpagina, gaat de structuur niet te diep.

Eigenlijk is dit de methode van eerst analyseren -> functioneel ontwerp -> technisch ontwerp -> grafisch ontwerp -> prototype -> testfase -> eindproduct

En als je al deze punten duidelijk voor je hebt en je hebt het overlegt met een eventuele opdrachtgever kan je aan de slag.

Laat ook tussendoor schetsen/screenshots zien aan je opdrachtgever en voorkom misverstanden door goed te communiceren!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!