Mobo met Tagged Command Queuing voor SATA?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 08:52

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Ik heb een Raptor WD740GD en die ondersteunt Tagged Command Queuing (in tegenstelling tot de WD360GD). Ik heb echter nog geen mobo kunnen vinden waarvan de onboard SATA controller dit ondersteunt. Zijn die er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Volgens mij niet, want tagged command quing (en native command quing) worden toch pas ondersteund vanaf SATA2????

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Oh? Ik dacht dat de duurdere Promise SATA kaarten dat al wel ondersteeunden? En btw, waarom zouden ze die functie dan inbouwen in een SATA1 HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:07
reviews: BenchDB update - Week 28

Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken, of je moet een server op je pc draaien met redelijk wat I/O's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh? Ik dacht dat de duurdere Promise SATA kaarten dat al wel ondersteeunden?
En duurdere SiL kaarten (SiL3124 bijvoorbeeld) :) Verwacht TCQ trouwens maar niet op goedkope onboard firmwarecontrollertjes .. Neem gewoon de specs door op de website van de controllerfabrikant. Als het er niet tussen staat vermeld, ga er maar van uit dat het niet is geïntegreerd.

TCQ staat overigens al vermeld in de ATA4 spec, echter weinig fabrikanten maken daar gebruik van, tot zover maken alleen IBM en WD er gebruik van. Maar controllers met TCQ ondersteuning zijn ver te zoeken. NCQ komt inderdaad met SATAII en hopelijk wordt deze beter opgepikt door controllerfabrikanten.

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers, het gaat hier immers over I/O controllers. Onboard of niet, zie ook het Welkomstgedeelte van de PMG FAQ ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 30-07-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dries Arnolds

Dries Arnolds

*bling bling*

Topicstarter
Hij is fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Wat is command queuing eigenlijk en heeft het zin om dit aan te zetten in een normale gebruikersomgeving (internetten, fotobewerking, spellen etc) ?

Mijn Asus K8N-E dlx (nForce3 met nieuwste nForce driver, met eigen benchmark >:)) heeft S-ATA1 en ondersteund dit kennelijk wel, zie screenshot:

[img]url=http://uttnl151.tn.utwente.nl/~mvh/troep/commandqueuing.gif[/img]

Volvo V70 D5 my2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FalconM schreef op 19 september 2004 @ 22:32:
Wat is command queuing eigenlijk en heeft het zin om dit aan te zetten in een normale gebruikersomgeving (internetten, fotobewerking, spellen etc) ?

Mijn Asus K8N-E dlx (nForce3 met nieuwste nForce driver, met eigen benchmark >:)) heeft S-ATA1 en ondersteund dit kennelijk wel, zie screenshot:

[[url=url=http://uttnl151.tn.utwente.nl/~mvh/troep/commandqueuing.gif]afbeelding[/url]]
damn.. dat SATA alleen in theorie sneller gaat had ik al eens gehoord maar ik dacht dat het wel mee zou vallen.. nu zie ik in ieder geval dat ik om qua hd snelheid bij te blijven geen sata schijf hoef te kopen

tenzij ik ze ooit nog in raid wil zetten

M'n pata 133 maxtor doet 105.9 burst en 51.6 sustained. Das nog geen 10% verschil.

die benchmark zit er al minstens 2 versies in overigens.. ook bij nforce2 maar dat zijn ws dezelfde drivers

[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 20-09-2004 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

Ik ga binnekort misschien ook de K8N-E Deluke halen en wil ook wel weten of deze over NCQ beschikt, in de screenshot van FalconM zie ik "Enable Command Queuing" maar weet iemand of dat ook daadwerkelijk NCQ is en niet iets anders?

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FalconM schreef op 19 september 2004 @ 22:32:
Wat is command queuing eigenlijk
Omg, in dit topic wordt een linkje genoemd naar een mooie review met een heldere uitleg van TCQ/NCQ en je vraagt nog wat TCQ is :X
Abbadon schreef op 30 juli 2004 @ 12:00:
reviews: BenchDB update - Week 28

Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk om maken, of je moet een server op je pc draaien met redelijk wat I/O's.
Dus :)
en heeft het zin om dit aan te zetten in een normale gebruikersomgeving (internetten, fotobewerking, spellen etc) ?
Probeer het en oordeel zelf? Een beetje Tweaker kan heus wel het e.e.a. uittesten, benchen, etc en vergelijken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Had de link over het hoofd gezien, lezen is ook een vak :+

btw: wanneer ik de optie aanklik levert dit een vastloper op bij het booten in WinXP SP2. Volgens mij ondersteund de Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) inderdaad géén command queuing. De website van Hitachi meld hier ook niets over.

[ Voor 69% gewijzigd door FalconM op 29-09-2004 11:38 ]

Volvo V70 D5 my2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 21:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

NCQ is in tegenstelling tot TCQ wel nuttig, in ieder geval bij de combinatie Silicon Image Sil 3124 controller en Maxtor DiamondMax 10. Zie:

reviews: BenchDB Update: Maxtor DiamondMax 10 en meer
Pagina: 1