The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Hardwarematige oplossingen bestaan er zeker.
Denk eens aan de wat duurdere capturekaarten (matrox), die hebben wel een hardwarematige MPEG encoder aan boord. Die kaarten kunnen dan ook realtime encoden.
Echter
Er zitten wel een paar grote nadelen aan.
* De prijs (die kaarten die realtime MPEG encoding kunnen zijn zo 1000 euro)
* De kwaliteit (Deze kaarten kunnen weliswaar Realtime MPEG encoding, maar de beeldkwaliteit van een goede softwarematige encoder is nog altijd stukken beter (maar wel langzamer) dan zo'n hardwarematige kaart. Wil je dus de beste beeldkwaliteit, ga dan op software zitten.
Denk eens aan de wat duurdere capturekaarten (matrox), die hebben wel een hardwarematige MPEG encoder aan boord. Die kaarten kunnen dan ook realtime encoden.
Echter
Er zitten wel een paar grote nadelen aan.
* De kwaliteit (Deze kaarten kunnen weliswaar Realtime MPEG encoding, maar de beeldkwaliteit van een goede softwarematige encoder is nog altijd stukken beter (maar wel langzamer) dan zo'n hardwarematige kaart. Wil je dus de beste beeldkwaliteit, ga dan op software zitten.
Je pa is bezig met Studio 9.
Is dat alleen het softwarepakket, of heeft hij ook een bewerkingskaart erbij?
Als je bijvoorbeeld de AV/DV Deluxe neemt, daar zit naar mijn weten een hardware decoder/encoder in verwerkt. Zoals hierboven ook al werd aangegeven, niet goedkoop, maar wel een stuk sneller. Volgens mij doet zelfs mijn Club3D 9800SE All-In-Wonder ook al mee met uitrekenen, als ik mij goed herinner gaat het encoden bij mij al bijna realtime. De laatste keer dat ik Pinnacle gebruikte (versie 8 weliswaar) was een kwartiertje film in iets meer dan 17 minuten klaar.
Is dat alleen het softwarepakket, of heeft hij ook een bewerkingskaart erbij?
Als je bijvoorbeeld de AV/DV Deluxe neemt, daar zit naar mijn weten een hardware decoder/encoder in verwerkt. Zoals hierboven ook al werd aangegeven, niet goedkoop, maar wel een stuk sneller. Volgens mij doet zelfs mijn Club3D 9800SE All-In-Wonder ook al mee met uitrekenen, als ik mij goed herinner gaat het encoden bij mij al bijna realtime. De laatste keer dat ik Pinnacle gebruikte (versie 8 weliswaar) was een kwartiertje film in iets meer dan 17 minuten klaar.
Wat ik alstijd over dergelijke hardware gehoord heb, is dat de kwaltiteit vaak niet denderend is en over het algemeen onder die van softwarematige. Overigens kan software sneller. Ik gebruik als encoder CCE-SP (over dure oplossingen gesproken
). Hiermee haal is snelheden van 2 keer real-time (één uur video in een half uur) als ik weinig filters gebruik. Als je Two-Pass encode (wat ik wel aanraad) is de snelheid dus ongeveer real-time.
Aangezien 2 passes voor normaal gebruik voldoende is, zou je de veel goedkopere variant CCE-Basic eens kunnen proberen. Die kan namelijk maximaal 2 passes. Verder kan-ie het zelfde als CCE-SP.
Aangezien 2 passes voor normaal gebruik voldoende is, zou je de veel goedkopere variant CCE-Basic eens kunnen proberen. Die kan namelijk maximaal 2 passes. Verder kan-ie het zelfde als CCE-SP.
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine
Hauppauge PVR-250 en PVR-350 hebben een hardware realtime mpeg2 encoder.
Gabriel_Knight schreef op 30 juli 2004 @ 09:56:
En die staan in de pricewatch voor 119,- en 187,-Henk007 schreef op 30 juli 2004 @ 11:33:
Hauppauge PVR-250 en PVR-350 hebben een hardware realtime mpeg2 encoder.
Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen
Verwijderd
Je kan ook een Pinnacle DC10+ tweedehands kopen, dat is een volwaardige hardware MPEG2-encoder die ook samenwerkt met Studio(duh) (ik neem aan ook met 9, de mijne i.i.g. wel met 8 )
Die DC10+ zal op sommige plekken ook nog wel als nieuw aangeboden worden, maar officieel is die opgevolgd door de AV/DV Deluxe en laatst bij mij bekende prijs nieuw was +/- 245 euro. Tweedehands gaan ze voor rond de 80-90-100 euro weg, zorg voor de zekerheid wel dat je er eentje krijgt die bij de vorige eigenaar het op XP gedaan heeft, er wordt nog wel eens gezegd dat de DC10+'s die met oude versies van Studio werden verkocht het niet op XP zouden doen. Zelf heb ik de mijne 2ehands gekocht (20 euro, mazzelaars moeten er ook zijn
) en er staat op dat het een 'pre-production model' is??? Anyway, na een weekend prutsen deed die het op zowel XP als Win Server 2003
Die DC10+ zal op sommige plekken ook nog wel als nieuw aangeboden worden, maar officieel is die opgevolgd door de AV/DV Deluxe en laatst bij mij bekende prijs nieuw was +/- 245 euro. Tweedehands gaan ze voor rond de 80-90-100 euro weg, zorg voor de zekerheid wel dat je er eentje krijgt die bij de vorige eigenaar het op XP gedaan heeft, er wordt nog wel eens gezegd dat de DC10+'s die met oude versies van Studio werden verkocht het niet op XP zouden doen. Zelf heb ik de mijne 2ehands gekocht (20 euro, mazzelaars moeten er ook zijn
Heb je in de praktijk nog veel kwaliteitsverschil tussen deze 2 genoemde pakketten?DeeD2k2 schreef op 30 juli 2004 @ 11:23:
Wat ik alstijd over dergelijke hardware gehoord heb, is dat de kwaltiteit vaak niet denderend is en over het algemeen onder die van softwarematige. Overigens kan software sneller. Ik gebruik als encoder CCE-SP (over dure oplossingen gesproken). Hiermee haal is snelheden van 2 keer real-time (één uur video in een half uur) als ik weinig filters gebruik. Als je Two-Pass encode (wat ik wel aanraad) is de snelheid dus ongeveer real-time.
Pagina: 1